Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2800
Hei,
Kineserne holder på med oppkjøp i utland også i Norge ganske hyppig for store beløp. Hvordan gjør de det lurer jeg på. Kineserne har union pay, som ikke brukes her til lands, og det er en maksoverføring på $5000 USD i året. Hvordan kommer man rundt dette? Pratet med dnb og de hadde ingenting å komme med.
Visa/mastercard/amex er fort knyttet til union-kortene.
I tillegg er vel grensen du lister opp på kredittkort, du kan fortsatt leke rundt med debit.
Hva mener du med store oppkjøp? Hvis du snakker om aksjer til flere millioner dollar tviler jeg på at de bruker kredittkort for det liksom
Hørt om god, gammeldags bankoverføring? Man bruker IBAN og BIC for internasjonale overføringer.
Har både firma og personlige kontoer i Hang Seng, men dog i Hong Kong. Har ikke noe årlig maks grense på overføring via Union pay (som jeg vel trodde bare var betalings-kort systemet deres), og heller ingen slike begrensninger via nettbanken... Skal sies at jeg tror HK vs Kina fortsatt er forskjellig når det kommer til bank-systemer og hva som er mulig. Vet at fruen har plagdes med overføringer til familie i Kina via banker som eksisterer både i Kina og i Hong Kong (HSBC / BOC ++). Både Kina og HK er etter min erfaring veldig cash baserte samfunn fortsatt.

Edit: Det er vissnok veldig normalt å bruke Hong Kong som "transit" for store overføringer inn / ut av Kina. Dytt penger over til en HK branch av en av de overnevnte bankene, og derifra videre ut i verden. Veldig mange i Kina foretrekker å ha pengene sine i HK, og ikke i Kina av diverse grunner.
Sist endret av neurotor; 29. november 2017 kl. 12:50.
Jeg har lite kjennskap til union pay men har fått forståelsen av att det er kinas svar på visa/master card.
Jeg har tidligere jobbet som innkjøper, og all betaling til og fra asia gikk gjennom vanlige forretningsbanker, aldri problemer med begrensninger.
Det er ingen grenser for hvor mye du kan overføre mellom banker så lenge du kan dokumentere hva pengene skal brukes til.
Kjøper kineserne Karl Johans gate 14 i oslo så har de lov til å sende penger til å betale med.

Som neurotor sier så er kina/hk ganske cash basert, hele asia er vel det. Men ved "oppkjøp", spesielt i norge, blir vel meste av kontantstrømmen stoppet av hvitvaskings loven.
Bakgrunnen av det jeg prater om er dette: https://www.reuters.com/article/us-c...-idUSKBN14M032
Grensen på $50 000 er allerede overgått, og må få overført 100 000 kr til en vestlig bank. Klart er det sikkert mange muligheter, men som ikke innebærer store avgifter og gebyrer.

Finnes det union pay terminaler i Norge?

Edit: Så at jeg skrev $5000 i originalposten, men skal være en ekstra null der.

Det er veldig trøblete at man må rapportere alle transaksjoner over $7000, itillegg til at man nå ikke kan kjøpe bitcoins fra Kina, virker det som pengene er helt låst i Kina.
Sist endret av Finansgutten; 29. november 2017 kl. 18:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du trenger å overføre 100k fra din kinesiske bank og til din norske bank så kan du vel bruke IBAN og BIC?
Western Union kan overføre opptil Kr 35000,- pr 3 dager, men er usikker på om de liker Union Pay.
Nets samarbeider med Union Pay, men kan ikke se att det er noen minibanker som støtter det, heller ingen terminaler.

I verstefall så får du sende en "faktura" på utførte tjenester
Approved uses of funds were restricted to non-investment uses including tourism, schooling, business travel, and medical care.
Vis hele sitatet...
Faktura på leie av feriehus skulle vel gå da, vanskelig sporbart for kineserne også sikkert
Norge har ikke union pay såvidt meg bekjent. Tyskland har det på enkelte minibanker / butikker. Har også sett det i andre europeiske land.
IBAN og BIC funker ikke pga. overskredet $50 000. Western union må man betale i dollar. I Kina er det en dum greie at man bare kan kjøpe $500 dollar om dagen, og maksimum $50 000 i året.