Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1041
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Hei, jeg har en rundt 3 år gammel nesten ubrukt Toshiba laptop som jeg har fått låne av min onkel. Jeg har ikke hatt noe spesielt problem med den og det er en fin maskin, men batteriet vil altså ikke lade seg opp. Den vil ikke starte uten å være koblet til laderen, det eneste som kommer opp i det lille ikonet nede til høyre er 0 % tilgjengelig (koblet til, lader). Det jeg da lurer på er om dette er en feil på batteriet eller noe inni maskina. Er det noen som har noen svar/tips så er de varmt velkommen.
Selve ladekretsløpet sitter i maskinen. Det du kaller laderen er bare en strømforsyning.
Det er 3 muligheter jeg kan se.

1. Batteriet er defekt (Litt tidlig - det burde være litt liv). Hvis du har ett multimeter så kan du måle spenning på ladekontaktene.
Hvis du er helt sikker på at batteripakken er defekt, så kan du lete over hele ebay/dx.com etter en grei erstatning.
2. Ladekretsløpet i maskinen er defekt. Dette problemet kan du overkomme ved å lete på ebay.de etter en ekstern batteripakke som du fester i bakkant av laptopen med velcro og lades med en ekstern lader. Litt klumpete men tyske studenter er gjerne gjerrige og fattige. Mange unge damer kan observeres på gressplenen utenfor forelesningssalen med en brukt laptop de kjøpte for € 100
3. Ladekretsløpet nekter å starte ladingen da det ikke merker noen spenning fra batteriet. (Din onkel har latt maskinen ligge i skuffen lenge).

Napp ut batteripakken og start opp for å se om maskinen kan kjøres uten batteripakke. (Som regel går dette)

Hvis du oppgir modellen så kan jeg kanskje utelukke #3

Feilsøking for vanlige dødelige kan foregå ved å få tak i en brukt/utslitt batteripakke og stappe denne inn og se hva som skjer.
Dette krever litt mot men lønner seg i lengden.

http://www.ebay.de/sch/NotebookAkkus...w=akku+toshiba
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Trådstarter
Da tror jeg det det tredje svaret ditt kan være riktig da laptopen ikke har vært brukt på nesten et år.