Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1168
Hei. Så det jeg opplever er at npr jeg innstallerer spill så finner spillet som oftest ut hvilken graffikk-innstilling som er best for meg. Det ender som oftest med "Low" setting. Men jeg kan så og si alltid endre det til "High" eller minimum "Medium" uten at det påvirker prestasjonen i det hele tatt.

Er det noen som vet hvorfor spillet setter "Low" som standard når laptopen har mye mere "kraft" enn dette?
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Kanskje spillet alltid setter til Low, for å ikke virke u-brukervennlig for nye pc brukere, som ikke vet hvordan man skifter settingene.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Kanskje spillet alltid setter til Low, for å ikke virke u-brukervennlig for nye pc brukere, som ikke vet hvordan man skifter settingene.
Vis hele sitatet...
Det kan hende. Det er jo faktisk en gyldig forklaring. Selv finner jeg det irriterende.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Min teori er at siden du bruker laptop vil du ha en del komponenter som kanskje ikke er vanlig å teste på, siden de fleste som spiller har stasjonær. Derfor vil ikke spillet kjenne igjen komponentene dine, og setter alt på Low så du har en sjanse til å starte opp i alle fall.

Ellers kan det hende at du har akkurat kraftige nok komponenter til å dra spillet på Medium eller High, og spillet setter ned kvaliteten, igjen så du har en sjanse til å starte opp.

Det varierer nok fra spill til spill hva som er det faktiske grunnlaget, men jeg opplever noe lignende selv til stadighet. Dog spiller jeg på stasjonær, men med litt daterte komponenter.
Sitat av Takub Vis innlegg
Min teori er at siden du bruker laptop vil du ha en del komponenter som kanskje ikke er vanlig å teste på, siden de fleste som spiller har stasjonær. Derfor vil ikke spillet kjenne igjen komponentene dine, og setter alt på Low så du har en sjanse til å starte opp i alle fall.

Ellers kan det hende at du har akkurat kraftige nok komponenter til å dra spillet på Medium eller High, og spillet setter ned kvaliteten, igjen så du har en sjanse til å starte opp.

Det varierer nok fra spill til spill hva som er det faktiske grunnlaget, men jeg opplever noe lignende selv til stadighet. Dog spiller jeg på stasjonær, men med litt daterte komponenter.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan være, men når jeg kan kjøre spillet i såkalt "Ultra" uten problemer så skjønner jeg ikke hvorfor den skal automatisk settes på "Low". Det må jo være en grunn til det (tror jeg).

Laptopen min er en: MSI GE70 hvis det spiller noen rolle.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 02:02.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Ja, det kan være, men når jeg kan kjøre spillet i såkalt "Ultra" uten problemer så skjønner jeg ikke hvorfor den skal automatisk settes på "Low". Det må jo være en grunn til det (tror jeg).
Vis hele sitatet...
Det høres unektelig veldig rart ut. Jeg vet som sagt ikke hvorfor dette skjer, men må nesten falle tilbake på at en eller flere av komponentene er ukjente.

Jeg er ikke så veldig oppdatert på hvilke komponenter som er bra/dårlig, men jeg vet at noen grafikkort (som eksempel) har egne utgaver utviklet for bruk i laptoper. Kan være det er dét som er utslagsgivende, men som sagt blir det lite mer enn spekulasjon.

Kanskje du kan ta kontakt med utviklerne av ett av spillene det angår, og se om de har noe lurt å fortelle?
Sist endret av Takub; 25. august 2013 kl. 02:16.
Sitat av Takub Vis innlegg
Det høres unektelig veldig rart ut. Jeg vet som sagt ikke hvorfor dette skjer, men må nesten falle tilbake på at en eller flere av komponentene er ukjente.

Jeg er ikke så veldig oppdatert på hvilke komponenter som er bra/dårlig, men jeg vet at noen grafikkort (som eksempel) har egne utgaver utviklet for bruk i laptoper. Kan være det er dét som er utslagsgivende, men som sagt blir det lite mer enn spekulasjon.

Kanskje du kan ta kontakt med utviklerne av ett av spillene det angår, og se om de har noe lurt å fortelle?
Vis hele sitatet...
Kan være noe der. Skal sende en mail til utviklerne av Saints Row IV og spørre. Ble satt til Low, men skrudde det opp til høyeste uten merkbar forandring i FPS.
Prosessoren din har innebygget GPU (Intel HD Graphics 4600), det er sannsynligvis den som oppdages under installasjonen/ første oppstart og det som gjør at spillet blir satt på low.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Prosessoren din har innebygget GPU (Intel HD Graphics 4600), det er sannsynligvis den som oppdages under installasjonen/ første oppstart og det som gjør at spillet blir satt på low.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan godt være det.

Men burde den ikke oppdage at jeg har et 765M i tillegg? Eller tar jeg feil nå?
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Ja, det kan godt være det.

Men burde den ikke oppdage at jeg har et 765M i tillegg? Eller tar jeg feil nå?
Vis hele sitatet...
Slik portable maskiner med flere GPUer bruker å være satt opp, dvs at kraftig GPU ikke starter opp før det trengs, så neppe.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Slik portable maskiner med flere GPUer bruker å være satt opp, dvs at kraftig GPU ikke starter opp før det trengs, så neppe.
Vis hele sitatet...
Ja, skjønner jo egentlig det. Men da er jo "problemet" løst

Takk for svar!
Vil tro det er gammel sak. Når dataen din ikke kunne dra mer enn maks, så fikk du mer ytelse av å kjøre low settings.
Alle "old school" competitive gamers kjørte grafikken på low før, siden ytelsen ble bedre, og du trengte faktisk ikke mer.
Til den casual gamer vil jeg forslå beste grafikk tho.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Alle "old school" competitive gamers kjørte grafikken på low før, siden ytelsen ble bedre, og du trengte faktisk ikke mer.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt lenger. CS (1.6) var vel der slikt var mest typisk. Nå er det slik at hvis du kjører hardware på mye mindre oppløsning enn det er beregnet på, så taper man faktisk ytelse.
Sist endret av meitemark; 25. august 2013 kl. 04:32.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det stemmer ikke helt lenger. CS (1.6) var vel der slikt var mest typisk. Nå er det slik at hvis du kjører hardware på mye mindre oppløsning enn det er beregnet på, så taper man faktisk ytelse.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, gammel sak. Ikke slik mer. De fleste som har spilt CS (1.6) har nå gått over til CS:GO, fordi penga ligger der. De spiller fortsatt i dårlig ytelse og crappy oppløsning. Den dag i dag er det ikke fordi det gir best ytelse og opplevelse, men fordi de er vandt med det etter 10 år+++