Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 10611
Hei, har rotet meg inn i en alvorlig situasjon.

Jeg har utbetalt 30000 i mnd, men har slitt med spilleproblemer å fått flere lønnstrekk på rad.
Har ikke blitt trukket enda, men første trekker er denne Lønninga i juni.

I følge alle brevene fra namsmann skal jeg bli trekt 36 tusen i mnd. Hvordan er dette mulig? Det er mer en jeg har utbetalt. Å det vil si at jeg ikke får betalt husleie eller noe. Har også en kone som går på aap og får veldig lite som ille dekker husleie og mat. Har også to barn

Vet jeg har driti meg ut, men noen som kan forklare meg dette??
Sist endret av Anonym28; 12. juni 2020 kl. 09:13.
Sitat av Anonym28 Vis innlegg
Hvordan er dette mulig? Det er mer en jeg har utbetalt.
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke svart på det brevet med skjema du skal fylle ut for nødvendige utgifter; livsopphold og boutgifter.

Namsmannen/Kemneren vil jeg tro er rette sted å henvende seg.

Livsoppholdsatser
Du må finne ut hvem som har iverksatt trekket, normalt er det gjerne namsmannen. Så må du føre opp inntekter og utgifter. Det er et maxbeløp de kan trekke per måned. Husker ikke tallene i hodet, men etter at husleie og strøm er betalt så skal du en viss sum disponibel inntekt. Du vil få litt ekstra siden du har barn, men så vil de sikkert regne med samboers inntekt også. Det er viktig at du tar tak i dette så raskt som overhodet mulig, og du må regne med at du enten må stikke innom med dokumentasjon eller kanskje du får sende det på epost.

En enslig uten barn skal ha ca 8600 kr per måned å leve for etter husleie og strøm, alt over kan de i praksis trekke. Du vil jo få mere siden du har barn. Men de pengene som blir igjen, det skal dekke absolutt alt. Internett, mobil, mat og klær til barna, transport til fra jobb/skole/barnehage, ferie, tannlege, lege,etc. Det jeg forsøker å si er at nå må du faen ikke gamble mer, for da kommer barna til å gå sulten til sengs. Det lille namsmannen lar deg beholde etter husleie og strøm fremover, det må du bruke på familien, ikke på spill og gambling. Tenk på barna her. Trenger du hjelp mot spillingen så tar du tak i det også. Du er familiefar og har ansvar. Gå til psykolog, medl deg inn i anonyme gamblere gjør whatever for å stoppe før ting går helt til helvete. Det vil bli trangt fremover, men dette klarer dere å komme gjennom sålenge du legger vekk spillingen. Vurder å få økonomisk verge, sperr deg for kreditt, la fruen ta økonomien eller hvordan dere nå løser det praktiske fremover. Du MÅ stoppe spillingen. Og du kan ikke ha tilgang til penger selv, for nå når det blir trangere økonomisk fremover så vil du lett rasjonalisere at du gambler for noen hundrelapper eller en tusenlapp. Også ender det med at barna ikke får kveldsmat, fordi kjøleskapet er tomt og pappa har kastet vekk pengene på gambling.

Når du har ryddet opp i trekket, så kontakter du kreditor direkte, og forsøker å få på plass en frivillig nedbetalingsplan. Det kan bli veldig krevende å få til, siden de jo får inn penger via lønnstrekk. Men du må forsøke. For da kan du kanskje klare å forhandle deg til at du får beholde noe mer per måned selv. Om du klarer å få til en slik avtale, da har du ingenting å gå på. Da må du betale punktvis hver måned ellers så er du tilbake der du er nå.

Ja forresten, om du har ekstraordinære utgifter. Feks til lege, behandling, psykolog eller at barna dine har det eller samboer så må du også få med alt dette i regnestykket og skaffe så god dokumentasjon som mulig. Da vil namsmann vektlegge disse utgiftene slik at du får beholde mer enn minstesats. Siden fruen er på AAP kan det jo være noen utgifter der?
Sist endret av _abc_; 12. juni 2020 kl. 18:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg er også i en situasjon med lønnsstrekk og etterhvert gjeldsordning. Det er nok vertfall dit veien går. Men må vente før jeg kan søke gjeldsordning. Jeg har tydeligvis også for høy lønn. Dumme meg har kjempet for høyere lønn i håp om å klare å betjene gjelden. Det var i alle fall dumt. Jo mer du tjener jo mer trekker de. Kunne like godt vært arbeidsledig men det har jeg ikke samvittighet til. Aner ikke hvordan jeg skal leve på satsene. Jeg leste litt på denne i dag og har sendt mail. Kan være du kan få noen tips der?

https://mywhatsnexts.com/blog/

Vær i alle fall nøye på hva du sender inn til namsmannen så de ikke trekker deg mer enn du skal.
Crimea River
Alec's Avatar
Det er mulig å leve med gjeldsordning og det _abc_ sier over her er svært viktig. Man må ta tak i problemene.
Og til deg, Anonym1n88. Å bli arbeidsledig vil ødelegge mulighetene dine for å få jobb senere slik at det blir mye vanskeligere. Viktig å derfor beholde jobben, så betaler du din andel av gjeldens mens skattepengene hjelper deg med resten.

En i familien er under en slik ordning nå og det er vanskelig de første par månedene, men så blir det enklere og man lærer å seg å leve med det. Det er ikke meningen at man skal ha så mye penger til overs for gøy. Med riktig prioritering så får man allikevel litt til overs som man kan bruke på familien sin.

Jeg har ihvertfall ett tips, det er å sette seg ned på søndag og planlegge middag for hele uken og prøve å gjøre slik at middager strekker til 2 dager. Handlingen gjør man kun på mandager, og resten av uka er butikken off-limits med mindre det er noe svært viktig man trenger. Da er det viktig å ikke kjøpe noe mer enn det man har planlagt at man må ha.

Noen eksempler:
* Hvis man er glad i taco og vet at 1 pakke kjøttdeig holder til middag en dag, så lag 1.5 pakke og frys en halv. Bland inn 1 stk paprika og 1 stk løk når det stekes, og vipps så har man dobbelt mengde. Resten av salaten er lett å skjære mer av dagen etter hvis det er behov.

* Supper og gryteretter er veldig enkle retter som det er lett å lage litt ekstra av. Fordelen med supper og gryter er at de smaker veldig mye bedre dagen etter når smakene har satt seg. Tomatsuppe med en form for pasta til, egg og hvitløksbrød.

* Lasagne er en rett hvor det er lett å bare slenge på en ekstra boks med knuste tomater og kanskje den ekstra halve kjøttdeigen fra taco middagen.

* Kjøp pose med ferdig fiskesuppe på Rema. En pakke med scampi i tillegg oppi her, litt ekstra fløte, vann og fiskebuljong + noe godt brød ved siden av.

Vi er en familie på 3 og når man får dreisen på dette her så ligger vi på ca tusenlappen for mat i uken uten at vi en gang prøver å holde budsjettet nede.
Vi drikker forøvrig verken brus eller alkohol, så det er ikke noe vi bruker penger på.
Sist endret av Alec; 7. august 2020 kl. 10:09.
Tusen takk Alec, men 1000kr uka er mye når jeg i teorien får 2000 kr å klare meg på. Jeg har samboer som har barn, vi bruker ca 6000 på oss 5. Jeg er så enig i det som står på bloggen jeg sendte.
https://mywhatsnexts.com/blog/
Skal jeg si til min samboer at jeg ikke kan bidra m mat til barna. Eller klær etc. De trenger jo nye klær hver 6-12 mnd siden de vokser så fort�� vi kjøper på finn etc, men det koster jo alikevel mye når budsjettet er 0. I tillegg er barna hans vanskelige i matveien. Vi har viiirkelig prøvd å tvinge dem til å spise det de får men hun ene på 9 kan gå hele dagen uten mat. Det gjør det vanskelig å lage de billige middagene som grateng, gryterett etc. Jeg tror og håper jeg blir glad for gjeldsordning for da har jeg i alle fall "kontroll" og gjelden må jeg betale. Det er bare rett og rimelig. Jeg har lånt de pengene, ikke fått dem. Men livet ser dystert ut. Angst får jeg og.klarer ikke sove om nettene ��
Crimea River
Alec's Avatar
Skjønner at det er vanskelig. I tilfellet i min familie hvor vedkommende (50+ år gammel) er under gjeldsordning mente til og med NAV at leiligheten på 14.000 i måneden ble for dyrt. Det eneste som var billigere og ledig i kommunen var å bo på kollektiv, så det ente med at henne måtte flytte ut av kommunen for å få et sted å bo. NAV skal hjelpe deg i den kommunen du bor, men her var ikke NAV villig til å hjelpe og henne orket ikke å ta kampen mot NAV.

Så dette er harde greier og det er kamper man må kjempe både psykisk og mot de instansene som skal hjelpe en ut av problemer.

Jeg tror at mange av problemene vi har med gjeld i Norge ikke hadde vært noe problem hvis man lærte med om privatøkonomi i skolen. Det burde vært et eget fag. Det er veldig kjipt når ting går skeis og spesielt hvis det er barn med i bildet.
Jeg tror at det kan være viktig å involvere barna i økonomien og være åpen om problemene man har. Kanskje det kan være en mulighet for å bringe familien enda tettere sammen og kanskje man kan klare å gjøre noe gøy ut av det. Hvis man finner ut hvor mye penger man har til mat iløpet av en uke, så kanskje barna kan være med å handle på f.eks kolonial.no.
Når man først kommer seg inn under en gjeldsordning så får man også muligheten til å spare penger hvis man klarer. Hovedkravet til en gjeldsordning er vel at man ikke tar opp ny gjeld, så hvis man sparer vil man ikke miste de pengene. Det kan jo også være noe som kan være gøy for barn å være med på. Gjøre det til en sport og se hvor mye man klarer å spare iløpet av en måned.


En ting vi gjør i vår hustand er å ha felles konto hvor alle felles utgifter betales fra. Vi tjener ulikt i familien så beløpet vi setter inn her er tilpasset inntekten til oss begge. Jeg tjener f.eks nesten 40% mer enn hva min kone gjør, men har samtidig mye høyere reiseutgifter.
Slik vi gjør det er at vi tar inntekten, minus faste "egne" (og helt nødvendige) utgifter som f.eks reise til jobb. Vi tilpasser ikke dette hver måned men har satt en fast sum som er ca gjennomsnittet hver måned.
Basert på det vi sitter igjen med da gjør vi en fordeling på hva hver av oss skal betale inn til felleskontoen som skal dekke fellesutgifter som mat, klær, boliglån, strøm, forsikringer, gaver, feriesparing, etc.
https://percentagecalculator.net/

Det hver av oss så sitter igjen med er det vi kan bruke på egne ting som fritidsaktiviteter, mobiltelefon, gadgets, what ever.

Vi føler at det gir oss en god balanse i hverdagen. Vi har trossalt valgt yrke selv. Jeg gikk etter pengene og min kone valgte etter hjertet.
Jeg kan jo påstå at det er urettferdig at jeg betaler mer enn henne til felleskassa, men på den andre siden visste jeg om dette før vi ble sammen og jeg visste om det når vi fikk barn. Ting skjer også underveis som endrer inntekter.

Jeg nevner det her fordi du skriver at du har samboer med barn. Jeg tenker at man må ikke tenke at du eller han skal bidra med noe spesifikt. Hvis dere har halvveis delt økonomi som vi har, så bidrar hver av dere etter mulighetene man har til fellesøkonomien, også er det felleskassa som betaler for alle felles utgifter og dikterer hva man har råd til, enten det er snakk om ting til hans eller deres (Evt dine) barn. Vi har også en regel her i huset at ingen av oss skal kjøpe ting til barnet vårt fra egen konto. Det ødelegger forutsigbarheten i økonomien og det skaper forskjeller mellom oss. Det blir også vanskelig å holde oversikt over hvor mye penger vi bruker på "ting".
Når vi fikk barn måtte vi derfor gjøre justeringer flere ganger slik at vi begge betalte inn litt ekstra hver måned slik at vi fikk penger til å kjøpe noen av tingene vi ville kjøpe.

Håper noe av dette kan være til hjelp
Sist endret av Alec; 7. august 2020 kl. 12:05.
2000 i måneden hvor får du det fra? Sett deg inn i satsene for livsopphold ved gjeldsordning og lønnstrekk med tillegg for flokken med barn og kom tilbake.
Sist endret av Dough; 7. august 2020 kl. 12:08.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
2000 i måneden hvor får du det fra? Sett deg inn i satsene for livsopphold ved gjeldsordning og lønnstrekk med tillegg for flokken med barn og kom tilbake.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis galt det henne sier.
I min familie fikk vedkommende 17500kr til konto med gjeldsordning.
Husleie koster 14.000, strøm kom på ca 500.
Da satt henne igjen med 3.000 kr i måneden som skulle dekke mat, internett, etc.

Det var på den tiden INGEN andre leiligheter i kommunen som var ledig. Det var på ca denne tiden av året hvor også studentene var på jakt etter leiligheter enten alene eller som kollektiv så leiemarkedet var svært presset. Eneste leiligheten henne fant som kostet mindre var i en annen kommune, så eneste løsning ble å flytte ut av kommunen for å få leiekostnadene ned.
Det eneste NAV ville bidra med var å si at leiekostnadene var for høye og at henne måtte finne en billigere leilighet, selv om henne prøvde å påpeke at det ikke fantes noen alternativer.
Eller; det var ledig plass på bokollektiv med studenter. Men det er vel ingen reel løsning for en voksen dame.
Sist endret av Alec; 7. august 2020 kl. 12:14.
Sitat av Alec Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis galt det henne sier.
I min familie fikk vedkommende 17500kr til konto med gjeldsordning.
Husleie koster 14.000, strøm kom på ca 500.
Da satt henne igjen med 3.000 kr i måneden som skulle dekke mat, internett, etc.

Det var på den tiden INGEN andre leiligheter i kommunen som var ledig. Det var på ca denne tiden av året hvor også studentene var på jakt etter leiligheter enten alene eller som kollektiv så leiemarkedet var svært presset. Eneste leiligheten henne fant som kostet mindre var i en annen kommune, så eneste løsning ble å flytte ut av kommunen for å få leiekostnadene ned.
Det eneste NAV ville bidra med var å si at leiekostnadene var for høye og at henne måtte finne en billigere leilighet, selv om henne prøvde å påpeke at det ikke fantes noen alternativer.
Eller; det var ledig plass på bokollektiv med studenter. Men det er vel ingen reel løsning for en voksen dame.
Vis hele sitatet...
Dette er jo way out av hva som er representativt.
Normalt med gjeldsordning så holdes boutgifter separat fra livsopphold.

Gjeldsordning er en gavepakke for de det gjelder.

https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/

https://www.sismo.no/no/pub/informas...r-trekk-i-lonn
Sist endret av Dough; 7. august 2020 kl. 12:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette er jo way out av hva som er representativt.
Normalt med gjeldsordning så holdes boutgifter separat fra livsopphold.

Gjeldsordning er en gavepakke for de det gjelder.

https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/

https://www.sismo.no/no/pub/informas...r-trekk-i-lonn
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke du tar feil på hvordan ting skal være, men i praksis er det ofte noe annet. Det var linkene du sendte der henne brukte mot NAV også, men de mente boutgiftene var for høye uten at henne i hennes situasjon hadde noen mulighet til å redusere dem, og at NAV ikke ville hjelpe før henne fant et billigere sted å bo.
Henne brukte sidene du linket til der mot NAV, henne tok utskrifter av alle mulige leieobjekter fra Finn.no som viste det henne prøvde å si, men det var allikevel som å snakke til en vegg eller en forhåndsinnstilt robot.

Problemet med NAV er at man må i mange tilfeller være en ganske ressurssterk person for å klare å få det man har krav på, og de som trenger hjelp fra NAV er ofte ikke det.
Sist endret av Alec; 7. august 2020 kl. 12:38.
Sitat av Alec Vis innlegg
Jeg sier ikke du tar feil på hvordan ting skal være, men i praksis er det ofte noe annet. Det var linkene du sendte der henne brukte mot NAV også, men de mente boutgiftene var for høye uten at henne i hennes situasjon hadde noen mulighet til å redusere dem.

Problemet med NAV er at man må i mange tilfeller være en ganske ressurssterk person for å klare å få det man har krav på, og de som trenger hjelp fra NAV er ofte ikke det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hva du diskuterer her. NAV har ingenting med gjeldsordning å gjøre. Det er ingen menneskerett å bo med husleie til 14.000,- det er vel omtrent det dobbelte av hva NAV opererer med som akseptabelt litt avhengig av geografi.

De linkene jeg la ut forutsetter jo at du har inntekten for å ha retten til å beholde det satsene sier du har krav på. NAV er ikke pliktig til å dekke opp noe her.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hva du diskuterer her. NAV har ingenting med gjeldsordning å gjøre. Det er ingen menneskerett å bo med husleie til 14.000,- det er vel omtrent det dobbelte av hva NAV opererer med som akseptabelt litt avhengig av geografi.

De linkene jeg la ut forutsetter jo at du har inntekten for å ha retten til å beholde det satsene sier du har krav på. NAV er ikke pliktig til å dekke opp noe her.
Vis hele sitatet...
Det er noen år siden dette nå, men henne fikk uføretrygd fra NAV og det var slik de var inne i bildet.
Nei, det er ingen menneskerett å ha et sted til 14.000 å bo, men NAV har plikt til å hjelpe deg i kommunen hvor du bor, og når 14.000 er billigste leilighet som dekker de behovene en person har så kommer man i en vanskelig situasjon. Det fantes selvfølgelig billigere leiligheter, men når du er en dame som kjører rundt på elektrisk stol fordi henne nesten ikke kan gå, så blir det feil å tro at henne skal bo øde i en gammel loftsetasje (som forøvrig var en av de få billigere leilighetene vi fant for henne).

Sporer veldig av her nå. Verden er ikke helt svart og hvit og så enkel som man skulle håpe på. Poenget mitt var bare at om Anonym1n88 sier at henne har x ant kroner å leve på, og det er langt under hva minimumsopphold er, så er ikke det nødvendigvis feil og det kan være vanskelig å få det du har krav på med mindre man er utdanna jurist.
Sist endret av Alec; 7. august 2020 kl. 12:52.
Anonym1n88 Sutrer over for høy inntekt.

Sitat av Anonym1n88 Vis innlegg
Tusen takk Alec, men 1000kr uka er mye når jeg i teorien får 2000 kr å klare meg på. Jeg har samboer som har barn, vi bruker ca 6000 på oss 5. Jeg er så enig i det som står på bloggen jeg sendte.
https://mywhatsnexts.com/blog/
Skal jeg si til min samboer at jeg ikke kan bidra m mat til barna. Eller klær etc. De trenger jo nye klær hver 6-12 mnd siden de vokser så fort�� vi kjøper på finn etc, men det koster jo alikevel mye når budsjettet er 0. I tillegg er barna hans vanskelige i matveien. Vi har viiirkelig prøvd å tvinge dem til å spise det de får men hun ene på 9 kan gå hele dagen uten mat. Det gjør det vanskelig å lage de billige middagene som grateng, gryterett etc. Jeg tror og håper jeg blir glad for gjeldsordning for da har jeg i alle fall "kontroll" og gjelden må jeg betale. Det er bare rett og rimelig. Jeg har lånt de pengene, ikke fått dem. Men livet ser dystert ut. Angst får jeg og.klarer ikke sove om nettene ��
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare svartmaling. Det er klart en omstilling etter å ha levd over evne å skulle gjøre opp for seg. Men å klage over for høy inntekt den var ny. Dette er en sak for deg og samboer, det er dere som må samarbeide. Ikke dra offentlige instanser inn hvis barna ikke kan spise gryterett, da er det ikke namsmannen og gjeldsordningssatsene sin feil.

Kan bare anbefale deg å fokusere mer på din egen situasjon, ta kontroll over din gjeld og dine muligheter. Den svartmalte bloggen du viser til er kun en enkelt persons erfaring og to saker er sjeldent like. Det er slettes ikke alt som beskrives der som er skrevet i stein. Jeg har vært gjennom gjeldsordning og det er mye synsing rundt forbi.
Sist endret av Dough; 8. august 2020 kl. 11:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk igen Alec for mye info.

Jeg er nå i ca samme situasjon som du nevner. Jeg har lønnstrekk og har fått svar om at de ikke godkjenner husleien vi har per i dag. Vi har letet etter noe annet, har lagt ut annonse men det er ikke mye vi finner. Godkjent ramme for par er 10500 kr totalt for leie. Leiemarkedet der jeg bor opererer med mye høyere satser enn dette. En leilighet med 2 rom selv ute på landet ligger på rundt 12 000. Jeg har fått livsopphold på kr: 7.514, etterhusleie har jeg et beløp på kr 3000 igjen å leve for per mnd. Jeg har snakket med rådgivere, NAV osv. Namsmann bryr seg ikke om jeg kun har 3000 kr å leve for i mnd. Nav dekker ikke opp resterende til livsopphold. Så da lurer jeg på hvordan jeg skal klare meg på det. Det er helt uforståelig.

Dough, jeg fikk beskjed fra kommunen at lønnen min er for høy i den forstand at det slår dårlig ut for meg, hva de har ment helt sikkert vet jeg ikke, det er ikke min personlige mening. Jeg har kun opplyst hva jeg har blitt fortalt. NAV har ingenting å gjøre med gjeldsordning men de er rådgivere og jobber sammen med flere instanser hvis de skal hjelpe til økonomisk. Så på sett å vis så har de likevell noe med gjeldsordning å gjøre. Jeg sitter ikke å syns synd i meg selv, jeg er fult klar over at dette er en situasjon jeg har skapt. Det er rett å rimelig at jeg skal betale tilbake det jeg har LÅNT. Men, det er lov å synes situasjonen er kjip og vanskelig og til dels urimelig når jeg ser på hva jeg har å leve for. Vi kan alle ta dårlige valg en periode i livet og drite seg fullstendig ut. De fleste har foreldre rundt eller andre som kan hjelpe når man driter seg ut. Det har ikke jeg. Det er heller ingen selvfølge å få hjelp, men jeg mener det samme som personen i bloggen skriver, alle fortjener en sjangs til å rette opp feilene sine. Det er fort gjort å peke å tenke at man er stokk dum som har havnet der man har, og ja i øyeblikket har man vært det. Men det er mange oppegående mennesker som klarer å havne i situajsonen jeg er i. Man er ikke nødt til å være mindre smart. Jeg har heller ikke dratt inn offentlig instanse for at barna ikke kan spise gryterett, barn er forskjellig og vi har prøvd å tvinge dem men å la barn gå uten mat en hel dag kaller inn andre instanser til slutt også. Du sier du selv har vært igjennom gjeldsorning, helt supert. Da har du gjerne lure ting å dele eller råd i stede for kritikk? Kanskje du kan løse opp i all synsingen? Jeg tar gledelig i mot erfaringen din og hvordan du har løst det.
Sitat av Alec Vis innlegg
Viktig å derfor beholde jobben, så betaler du din andel av gjeldens mens skattepengene hjelper deg med resten.
Vis hele sitatet...

Aldri tatt en dypdykk i gjeldsordningen. Jeg vet om de grove linjene men heller ikke mer. I praksis hvordan fungerer det? Ja utover at den som får gjeldsordning er fri for gjeld etter 5 år om planene gjennomføres og de spiller med åpne kort og holder sin sti ren?

Blir det kreditorene som må bokføre tapet? Egentlig tenkte jeg vel kanskje at det var slik, at kreditorene må ta tapet selv. Men så ser jeg du skriver at skattepengene våre hjelper dem med å bli gjeldsfri.

Slik jeg har forstått så kan kreditorer noen gang strekke seg litt i forhandlinger i forkant av gjeldsordning, feks redusere gjelden, slette noe renter e.l. om de tror de tjener på det. Og årsaken slik jeg har skjønt det er at de vet at ved en gjeldsordning så vil de aldri få dekket inn hele kravet uansett og må bokføre tapet. Slik har jeg forstått gjeldsordningen. At utlåner eller yter av kreditt må ta tapet fordi det alltid vil være en viss risiko forbundet med å låne ut penger uten tilstrekkelig sikkerhet.

Men er det faktisk en "dugnadsjobb" der staten betaler ned på gjelden? Det er i såfall helt nytt for meg. Burde det ikke da være mer lønnsomt for kreditorer at en gjeldsordning gjennomføres om staten spytter inn differansen mellom gjeldens totale beløp og det "lille" som blir betalt inn i løpet av 5 års gjeldsordning? Det ville vel heller da heller ikke vært noe incentiv for utlåner til å sjekke særlig nøye når kreditt innvilges, for en evt. gjeldsordning vil jo "balansere regnskapet" og dekke opp det lånetaker ikke betaler.
Sist endret av _abc_; 12. august 2020 kl. 18:24.
Sitat av Anonym1n88 Vis innlegg
Godkjent ramme for par er 10500 kr totalt for leie.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor du bor men du burde nok konferere med sambo om forventingene her. Jeg bor i en sentral by på østlandet og her får jeg en del treff på 2-roms til 10.500 på finn. Hvis du sitter igjen med 3000,- putter du inn ytterligere 4500,- i husleie utover sats. Hvis dere deler på dette så leier dere for 19.500 noe som er helt vanvittig selv for Oslo sentrum. Med forbehold om at jeg ikke kan alle utregninger for samboere.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Aldri tatt en dypdykk i gjeldsordningen. Jeg vet om de grove linjene men heller ikke mer. I praksis hvordan fungerer det? Ja utover at den som får gjeldsordning er fri for gjeld etter 5 år om planene gjennomføres og de spiller med åpne kort og holder sin sti ren?

Blir det kreditorene som må bokføre tapet? Egentlig tenkte jeg vel kanskje at det var slik, at kreditorene må ta tapet selv. Men så ser jeg du skriver at skattepengene våre hjelper dem med å bli gjeldsfri.

Slik jeg har forstått så kan kreditorer noen gang strekke seg litt i forhandlinger i forkant av gjeldsordning, feks redusere gjelden, slette noe renter e.l. om de tror de tjener på det. Og årsaken slik jeg har skjønt det er at de vet at ved en gjeldsordning så vil de aldri få dekket inn hele kravet uansett og må bokføre tapet. Slik har jeg forstått gjeldsordningen. At utlåner eller yter av kreditt må ta tapet fordi det alltid vil være en viss risiko forbundet med å låne ut penger uten tilstrekkelig sikkerhet.

Men er det faktisk en "dugnadsjobb" der staten betaler ned på gjelden? Det er i såfall helt nytt for meg. Burde det ikke da være mer lønnsomt for kreditorer at en gjeldsordning gjennomføres om staten spytter inn differansen mellom gjeldens totale beløp og det "lille" som blir betalt inn i løpet av 5 års gjeldsordning? Det ville vel heller da heller ikke vært noe incentiv for utlåner til å sjekke særlig nøye når kreditt innvilges, for en evt. gjeldsordning vil jo "balansere regnskapet" og dekke opp det lånetaker ikke betaler.
Vis hele sitatet...
Det er kreditorene som tar tapet. Kreditor kan være offentlig, det er blitt mye mer akseptert. Det er nærmest blitt en myte at man ikke fikk gjeldsordning for å dekke offentlig gjeld, dette er lenge siden nå typ 20 år siden.
Utover det er det ingen dugnadsjobb. Namsmannen tar seg av formalitetene og tingretten tinglyser.
Det vanligste er frivillig gjeldsordning i motsetning til tvungen. Frivillig så går kreditorene med på avtalen da de er garantert en viss nedbetaling over 5 år. For mange vil dette lønne seg istedet for å bare bruke masse ressurser på å kreve inn debit. Det heter seg at ordningen ikke skal være støtende på noen av partene. Derfor er det ofte snakk om dette med ny gjeld som problematisk. Ellers er et av de viktigste kravene at gjelden skal være uhåndterlig over et perspektiv på 10 år, det er dette de mener med "varig ute av stand". Så dette er ikke noe for hvem som helst, typisk luxusfellen-kandidater når ikke opp til gjeldsordnings kriterier.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99
Sist endret av Dough; 12. august 2020 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alec Vis innlegg
Det er noen år siden dette nå, men henne fikk uføretrygd fra NAV og det var slik de var inne i bildet.
Nei, det er ingen menneskerett å ha et sted til 14.000 å bo, men NAV har plikt til å hjelpe deg i kommunen hvor du bor, og når 14.000 er billigste leilighet som dekker de behovene en person har så kommer man i en vanskelig situasjon. Det fantes selvfølgelig billigere leiligheter, men når du er en dame som kjører rundt på elektrisk stol fordi henne nesten ikke kan gå, så blir det feil å tro at henne skal bo øde i en gammel loftsetasje (som forøvrig var en av de få billigere leilighetene vi fant for henne).

Sporer veldig av her nå. Verden er ikke helt svart og hvit og så enkel som man skulle håpe på. Poenget mitt var bare at om Anonym1n88 sier at henne har x ant kroner å leve på, og det er langt under hva minimumsopphold er, så er ikke det nødvendigvis feil og det kan være vanskelig å få det du har krav på med mindre man er utdanna jurist.
Vis hele sitatet...
Men nå er dette da altså en enkelthendelse du snakker om her med spesielle behov.

For de fleste vil en altså fint kunne skaffe seg en bolig til 10k i måneden. Det handler mest om å tilpasse forventningene til realiteten.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er kreditorene som tar tapet. Kreditor kan være offentlig, det er blitt mye mer akseptert. Det er nærmest blitt en myte at man ikke fikk gjeldsordning for å dekke offentlig gjeld, dette er lenge siden nå typ 20 år siden.
Utover det er det ingen dugnadsjobb. Namsmannen tar seg av formalitetene og tingretten tinglyser.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99
Vis hele sitatet...
Veldig godt forklart. Ble bare forvirret av innlegget til Alec. For når jeg leste det virket det som Alec mente at staten betalte det overskytende, altså differansen mellom det den som innvilges gjeldsordning får betalt ned i løpet av 5 år, og den totale gjelden ved oppstart av gjeldsordning.

Men det er jo ikke tilfellet. Og det blir jo helt naturlig at kreditorene må ta tapet. Det sikrer jo også at de har egeninteresse av å faktisk gjøre jobben med å sjekke lånetakere.

Godt det ble avklart. Da er det heller ikke noe argument at det rammer fellesskapet om noen får gjeldsordning.
Dough,

Tusen takk for svar, kan du si litt mer om hvordan det var for deg å leve med gjeldsordning? Hadde du lønnsstrekk i forkant av gjeldsordning?

vi leier til en pris av 14500, jeg betaler mer enn min samboer pga hans økonomiske situasjon. På tidspunktet når jeg fikk leilighet var det ikke annet enn til den prisen for 2 soverom. Markedet var helt sinnssykt. Det er mye bedre nå men en leilighet i skolekrets og kommunne så barna slipper å bytte skole er vanskelig. Vi har lett i ca 1,5 år samt hatt annonser ute på finn jevnlig. Det finnes flere leiligheter med 1 soverom men ikke med 2 eller 3. Forventningene er nedjustert. En kjellerleilighet eller osv blir det garantert, problemet er at det er ingenting å finne. Vi kan finne leilighet til den prisklassen men da i en annen kommune. Det er kanskje naivt av meg å tenke at barna skal slippe å bytte skole.

Når det gjelder regnestykket så har jeg fått ca 7200 kr godkjent å leve for, jeg betaler per nå 8000 i husleie per mnd, godkjent husleie fra Namsmann er 5300 kr, dvs 2700 kr av de 72000 må gå til husleie frem til vi finner en plass. JEg sa feil med 3000 kr å leve for, det er ca 4500. Dette skal da dekke alt som strøm, internett, klær til barna, mat, tannlege, lege osv.
Du må se på veiledende satser for livsopphold. Da vil dere kunne regne dere fram til hva dere får disponibelt under perioden med gjeldsordning. Minner om at 2 år inn i gjeldsordningen eller halvveis altså 2.5 år så kan det søkes startlån fra kommune og husbanklån. Det vil kunne slå gunstig ut i forhold til bo-utgifter, men det ligger jo litt fram i tid. Men en gulrot er det definitiv, og noe som kan hjelpe når det til tider blir litt tungt.

4500 per mnd til livsopphold virker svært lav når du har barn. Her tror jeg nok du må ta med all dokumentasjon til Nav også bør du søke supplerende livsopphold. Snakk med din kontaktperson. Det kan faktisk være at dere kan få noe ekstra feks for kjøp av vintertøy til barna, i forbindelse med jul eller om det kommer unormalt store utlegg til lege, ,tannlege, behandling eller medisiner osv. Nav kan faktisk dekke differansen mellom det du har disponibelt hver måned og det som er veiledende sats for livsopphold for de med ansvar for barn. Single skal ha i underkant av 9000 kr disponibelt hver måned, så vil tro at det er noe høyere for deg som har flere barn.

Om det viser seg at det er lite hjelp å få fra nav (ank ved evt. avslag!) så får dere nesten bare ta en vurdering og tenke på hva som blir værst for barna. Fortsette å bo der dere bor nå med svært trang økonomi eller å flytte til en plass med rimeligere boliger? Om dere leter klarer dere fint å finne bolig med like mange soverom til kanskje halve prisen - men det blir nok som du sier at dere da må flytte. Bonusen blir jo mer å rutte med i hverdagen.

Fra gjeldsordning er innvilget og sparket igang, så må dere regne med at tar oppimot 3 år før startlån og husbanklån kan innvilges, er behandlet og klart til å senkes i egen bolig. Dere får spørre dere selv hva som blir det beste for barna i de tre åra og ta det derfra.

Dette blir tøft, men dere tar tak i det. Masse lykke til og husk å ta runden med nav så snart som mulig. Supplerende livsopphold kan være noe som kan hjelpe dere fremover. Mulig dere må søke hver måned, men om dere får en grei tone med saksbehandler så har jeg hørt om tilfeller dere det innvilges for 3 måneder frem i tid.
Sist endret av _abc_; 18. august 2020 kl. 20:16.
Usikker på disse reglene men har selv hatt lønnstrekk og da har det vært maks 8000 i måneden
Sitat av freebird Vis innlegg
Usikker på disse reglene men har selv hatt lønnstrekk og da har det vært maks 8000 i måneden
Vis hele sitatet...
Hva har vært maks 8000 kr per måned? Er trekket på maks 8000 kr eller er det du sitter igjen med av disponibel inntekt maks 8.000 kr per måned?
R.i.p 23.04.2021
Får utbetalt ca 19,5i mnd (trøgd) og sitter igjen med 16,4 etter namsmannen har trekt ,med boutgifter og div sitter jeg igjen med 9k i mnd
Sitat av Anonym1n88 Vis innlegg
Når det gjelder regnestykket så har jeg fått ca 7200 kr godkjent å leve for, jeg betaler per nå 8000 i husleie per mnd, godkjent husleie fra Namsmann er 5300 kr, dvs 2700 kr av de 72000 må gå til husleie frem til vi finner en plass. JEg sa feil med 3000 kr å leve for, det er ca 4500. Dette skal da dekke alt som strøm, internett, klær til barna, mat, tannlege, lege osv.
Vis hele sitatet...

Dette må du klage på, for det må være helt fullstendig feil. En enslig person skal etter juli 2020 ha 8.989 kr å leve for. Så er det tillegg for barn. Gjør oppmerksom på at NAV ikke har klart å oppdatere info på siden, så tallene der er 2 år gamle. Det er altså høyere satser nå. Det tallet jeg skrev over på 8989 er justert i juli 2020 og gjelder et års tid fremover.

Du må ta kontakt med namsmann eller hvem som nå har godkjent 7200 kr å leve for. Det er en alt for lav sats etter dagens tall, og du har også ett eller flere barn. Dermed skal du ha mer å leve for. I tillegg så kan det faktisk godkjennes ytterligere økninger i livsoppholdssatser om du eller barna har høye utgifter til lege, medisiner, tannlege etc. Du må få tatt tak i dette så raskt som mulig.

Som sagt, 2018 tall;



Les mer her; https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn...innkreving_kap
_abc_ altså lønnstrekket har vært på maks 8000, har aldri sendt inn noe dokumentasjon på utgifter heller