Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2554
Har en situasjon som jeg trenger å få oppklart. Jeg tror jobben min har rett, men uansett er det noe jeg ikke skjønner.
For meg syntes jeg det er ok at noen utenforstående ser på det, før jeg begynner å iuskutere med jobb

Har da 100% stilling. 11 månedslønner i året, og en måned feriepenger, samt 5 uker pålagt ferie.
På grunn av at man har 5 uker ferie, så trekkes det en uke i lønn på hver feriepengeutbetaling.

Akkurat nå har jeg pappapermisjon 100% frem til og med 10. juli. Da har jeg hatt 15 uker permisjon.
Etter permisjonen er ferdig, går jeg ut i 3 uker sommerferie.

Spurte Økonomiansvarlig om jeg også får feriepenger som vanlig nå 15. juni. Har jo opparbeidet meg vanlig ferie fra i fjor.
Og det får jeg, men det skal da trekkes 5 uker lønn av feriepengene? Dette skjønner rett og slett ingenting av.

Det kan godt være at det er logisk for noen, men jeg skjønner det hvertfall ikke.. :O
Er i nesten samme situasjon som deg. Forskjellen er at jeg ikke får feriepenger i heletatt. Fikk beskjed om at jeg skylder x antall timer pga pappapermisjon så jeg får ingen feriepenger men går i null på de såkalte minus timene, som ikke er der siden jeg har vært i pappa permisjon xD
Du har vel rett på foreldrepenger antar jeg?
Du har vel fem uker ferie i år også?
Trådstarter
3 0
Har rett på foreldrepenger, og får jo også det utbetalt i juni, samt feriepenger minus 5 uker.
Og ja, 5 uker ferie har jeg jo da krav på. Men forstår ikke logikken i det.

Trodde feriepenger var noe man hadde opparbeidet seg fra fjordåret.

Hva om jeg hadde fått utbetalt feriepengene 1. januar? Det har man vel i teorien krav på?
Hadde jeg da ikke hatt krav på ferie da, siden jeg har pappaperm?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får lønn for tida du er ute i ferie, dvs. frå 10. juli og tre veker fram i tid. Samtidig har du to veker til gode - som du kan ta ut, og du vil få ordinær månadslønn.

I juni får du foreldrepengar. Du ender mao. opp med 11 månader lønn, og ein månad feriepenger slik du har lagt det fram.
Trådstarter
3 0
Aha.. da gikk lyset opp her... Takk for hjelp

Jeg ser jo nå på lønnslippen for juni 2019 at jeg trekkes 5 uker ja. For da har jeg månedslønn + feriepenger, så trekkes det 5 uker.
For Juni 2020 har jeg jo ingen månedslønn fra jobb, så da er det jo logisk at det må trekkes 5 uker fra feriepengene..

Tusen takk for oppklaring.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Er i nesten samme situasjon som deg. Forskjellen er at jeg ikke får feriepenger i heletatt. Fikk beskjed om at jeg skylder x antall timer pga pappapermisjon så jeg får ingen feriepenger men går i null på de såkalte minus timene, som ikke er der siden jeg har vært i pappa permisjon xD
Vis hele sitatet...

Du skylder da ingenting fordi du har tatt pappa perm??