Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2776
Hei!

Som sikkert et par andre her står jeg uten jobb for tiden. Her om dagen dukket det opp en video i YouTube feeden min som prøvde å selge meg konseptet drop servicing. Egentlig kan det vel bare kalles outsourcing. Dette er kort fortalt at du setter opp en nettside som tilbyr en tjeneste som kan leveres over nett, for eks en logo eller en animert reklamefilm. Om du får et salg går du til fiverr, people per hour etc og finner en freelancer som gjerne opererer fra et lavkostland. Du gir hen oppdraget og leverer til kunden til en betydelig høyere pris enn det du ga freelanceren. Tanken er vell at dette fungerer siden man selger til mennesker som ikke er datakyndige nok til å vite hva fiverr er. Dette høres jo for godt ut til å være sant, men er desperat om dagen.

Er det noen som har prøvd dette eller som kan fortelle meg rett ut hvorfor det ikke fungerer? Noen som eventuelt har tips til meg om jeg vil starte med dette? Er det ulovlig på noen måte eller uetisk?
Det høres ut som relativt mye arbeid, men klart det går an. Men du må jo videreformidle en oppgave og utførelsen av den. Du må finne freelancere på en arena som er tilgjengelig for deg, men enda åpner for at fiverr ikke er tilgjengelig for dem. Høres ikke ut som noe get-rich-qucik scheme, høres ut som en veldig strevsom måte å tjene lommerusk på.

Men innarbeider du deg teknikk og finner noen gode arenaer å jakte arbeidere på skal du kunne gjøre det bra!
I utgangspunktet så er det helt ok måte å tjene penger på. Problemet ditt vil jo være at du ennå ikke har brukt fivrr og liknende tidligere, du vet ikke hvem som duger der, og hvem som leverer akkurat det du forventer av dem, eller som er såpass god på kommunikasjon at dere får en felles forståelse av hva det er du egentlig ønsker. Og selv om du liker sluttproduktet til din utvalgte på fivr så betyr ikke det nødvendigvis at din kunde liker produktet/videoen/logoen/whatever. Da må du kanskje hyre inn en annen fra fivr, kanskje en som tar ennå mer betalt også er det nye runde. Fungerer kommunikasjonen mellom dere, holdes frister? Blir resultatet slik du forventer? Og blir det resultatet slik din kunde forventer. Kanskje må du leie inn ennå en ny en fra fivr, som tar ennå mer betalt.......

Om du har noe spenn i bakhånd slik at du kan ta grep de gangene det evt. kreves og få inn mer erfarne så kan du over noe tid bygge opp relasjoner, og skape relasjoner med gode kandidater på fivr etc. Ofte er det faktisk kommunikasjonen som blir vanskelig. Du får en kunde fra et land de ikke snakker norsk, og heller ikke engelsk. Dere velgere å kommunisere på engelsk, men har kanskje litt problemer begge to og dermed får ikke dere en felles forståelse av hva din kunde egentlig ønsker og krever for å betale for jobben. Og du må "oversette" via engelsk ennå en gang når du leier inn fra fivr.

Lost in translation er faktisk ikke kun en film...

Om du har stayerevne, noen kroner i bakhånd og forstår at du kanskje av og til må leie inn talenter som tar mer betalt bare for at du skal få ferdig oppdraget ditt så er det verdt å forsøke. Men ikke tro at du tjener fett, og kan leie inn de aller billigste til enhver tid. Det er ofte en grunn til at prisene varierer på slike steder som fivr.
Takk for svar! Ja, forventet på ingen måte å sette opp en nettside idag for å tjene fett imorgen. Har dog begynt å drodle litt på en ide og lager nettside nå. Tenker å begynne med chatbots, hovedsakelig for restauranter, salonger og lignende.

Virker som dere sier det er mulig å tjene noen kroner så det er positivt.

Har tatt kontakt med en freelancer idag for å sette opp et zoom møte, vil kontakte flere imorgen og få den jeg liker best til å lage en demo jeg kan få opp på siden. Deretter er det vell bare å ringe rundt, sende mailer og betale for litt høy plassering i søkemotorer. Har et lite håp om å kunne nå små bedrifter her til lands.

Noen med innspill?
Mange småbedrifter trenger jo også ymse tjenester og servicer, men orker ikke eller har ikke tid/kapasitet/tålmodighet/etc til å selv gå via sider som fivr, kanskje nettopp pga potensielle problemer. Når de kan forholde seg til en som snakker norsk (deg) så blir det kanskje enklere for dem å forsøke. Betalt annonsering kan virke, spesielt om feltet ditt er smalt nok til at det ikke er voldsom konkurranse av andre norske tilbydere eller om du har budsjett til å betale for bedre eksponering. På sikt vil det nok gjerne være en kombinasjon av SEO og betalt annonsering inkl annonsering på sosiale medier som kan gi deg nye kunder. Nå i starten ser jeg ikke bort fra at du kan bli nødt til å gjøre som mange andre nystartede uten referanser og en portefølje du kan vise fram. Og det blir å finne dine kunder på den harde måten, rett og slett å ringe rundt til bedrifter å tilby dine tjenester.

Det er jo ikke nybråttsarbeide det du tenker på. Har vel vært gjort i rundt 20 år her til lands. Og det var nok også enklere å lykkes tidligere mtp konkurranse etc. Men om du orker å stå på for å fikse de første kundene, og har fokus nok til at du klarer å stå i det selv om det tar mye lengre tid enn du først trodde så klarer du sikkert å tjene litt på dette. Hvor godt du tjener vil avhenge både av kvaliteten på det du leverer fra deg, hvor godt du treffer med annonsering og hvordan du klarer å løse problemet med kritisk masse av kunder og oppdrag. Feks, hater du å ta "cold calls"? Vel da må du kanskje leie inn tjenesten, eller forbedre nøkkelord, annonser, plattformer for annonser etc. Og alt dette må du smi til underveis, mens du sjonglerer diverse freelancere fra diverse freelancer-siter.

Den dagen du har funnet ut en metode som balanserer antallet nye kunder slik at ting går rundt så tipper jeg du vil se tilbake å tenke at du aldri hadde trodd det ville kreve så mye for å komme igang. For det blir nok mye pes, både å skaffe nok kunder, få gode nok priser og skaffe de riktige freelancerne som gjør det du ber om til riktig tid og pris, samtidig som de leverer en kvalitet dine kunder aksepterer.

Sier som tøffe-tom, det går nok an å få det til om du er dedikert nok. Men noen get-rich-quick løsning er de definitivt ikke. For ser man på de som har klart å gjøre noe tilsvarende du tenker på så har de gjerne endt opp med å måtte bygge en organisasjon samtidig, altså har de fått arbeidsgiveransvar, måtte ansette noen også har driften av selskapet blitt langt mer tradisjonell enn de først tenkte når de startet opp.
Sist endret av _abc_; 12. juni 2020 kl. 02:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for et utrolig godt og utfyllende svar _abc_!
Er glad jeg kom hit for en liten kalddusj før jeg satt igang med noe.
Selvom det virker som et langt mer omfattende prosjekt synes jeg det høres veldig gøy ut. Gøy å prøve noe nytt ihvertfall. Er jo heller ikke slik at det trenger bli noe store tap av dette.
Tror det blir til å bruke litt tid på å lese seg opp på produktet parrallelt med å tråle fiverr etc for å få litt oversikt.

Har ganske stor tro på at produktet kan være hjelpsomt for småbedrifter, men tror chatbots for det meste bare utvikles til store firmaer per idag. Så håper jeg har funnet et marked.