Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4346
Jeg har kjøpt ny PC og lurer på om jeg skal installere Windows 10 fra start.
Er det noen her som har erfaring fra W 10 og med det en formening om fordeler og ulemper?
Har ikke testet windows 10 selv, en av de få versjonene jeg ikke er interessert i, i ihvertfall ikke enda.

Grunnen til at jeg er skeptisk er i hovedsak at oppdateringer blir tvunget; du har altså ikke mulighet til å stoppe en oppdatering som f.eks. har kjente sikkerhetshull. Men kanskje dette er litt paranoia, kanskje det ikke er så ille, men selv liker jeg å ha total kontroll på min egen PC, og med veien windows går nå så tror jeg at neste OS på meg blir Ubuntu.
Prøver å finne en artikkel jeg leste i helga angående dette, men finner den ikke akkurat nå.


Tror i bunn og grunn at dette blir litt opp til den enkelte, men selv føler jeg en stor uro i at man ikke har total kontroll over sin egen PC.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Du vet at at Ubuntu lagrer alle søkene dine aphex? Foreslår Debian. Går ut i fra at du klarer å adde repositories.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Du vet at at Ubuntu lagrer alle søkene dine aphex? Foreslår Debian. Går ut i fra at du klarer å adde repositories.
Vis hele sitatet...
Ubuntu var først i hodet, men ja, Debian er kanskje veien å gå nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aphex Vis innlegg
Grunnen til at jeg er skeptisk er i hovedsak at oppdateringer blir tvunget; du har altså ikke mulighet til å stoppe en oppdatering som f.eks. har kjente sikkerhetshull.
Vis hele sitatet...
For det første kan du i win10 pro skru av oppdateringer, og det er ikkje umulig å gjere det i win10 home heller, men då må du bruke regedit.

For det andre så er ei oppdatering som har kjente sikkerhetshull rimelig søkt. Eg kan ikkje hugse å ha sett det dei siste par åra, og det slår meg at digi.no, slashdot.org m.fl. kunne finne på å nemne ei slik hending. Tvert imot er kjapp og automatisk patching viktig for å vere sikker.

På tenarmaskiner kan eg forstå at automagisk patching er ein uting, sidan det ofte kan knekke ting, men på klientsida er det mykje mindre grunn til å frykte det, og mykje mindre konsekvensar.
Har brukt windows 10 i flere måneder side om side med windows 8.1 og er fornøyd.

Eneste grunnen til at jeg har installert windows 10 er pga. Direct X 12, og jeg installerte preview fordi jeg har fått lisens.

Relevant: How to get Windows 10 for free without Windows 7 or Windows 8

Jeg har beholdt 8.1 siden windows 10 ikke funker med oculus rift DK2 enda, noe som er ganske lol siden de sa på E3 at oculus skulle bli "native" til windows 10... Jeg vil gjerne ha oculus med DX12.

Så om du har en gammel maskin stående, installer windows 10 på den, så har du ivertfall lisensen til senere...
Eneste grunnen til å installere Win 10 er Edge
Hvordan kan jeg kjøre W10 24/7 når den oppdaterer automatisk? Trenger en veldig stabil maskin som ikke slår seg av :/
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Hvordan kan jeg kjøre W10 24/7 når den oppdaterer automatisk? Trenger en veldig stabil maskin som ikke slår seg av :/
Vis hele sitatet...
You can change Windows Update settings through registry editor:

Go to the following Registry key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion \WindowsUpdate\Auto Update
Set the AUOptions value to one of the following values:

1 = Never check for updates
2 = Check for updates but let me choose whether to download and install them
3 = Download updates but let me choose whether to install them
4 = Install updates automatically
Vis hele sitatet...
Kilde: social.technet.microsoft.com - How to stop Windows 10 from automatically restarting
Hvordan kan jeg få gratis windows 10? Jeg har 2 datamaskiner.

1. Stasjonær pc med windows 7 home, på den så dukket det opp en windows knapp og jeg har reservert meg en windows 10 versjon gratis på den.

-men så har jeg en laptop som er nyere, med windows 8.1, og på den så har ikke den knappen dukket opp, jeg har oppdatert alt.
Uvaksinert 👍
Har brukt Windows 10 en god stund, både på en gammel maskin som ble som ny, utrolig rask og responsiv med W10 og som en virtuell maskin. Skulle jeg lagd meg en ny maskin nå så ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å bruke Windows 10, det er utrolig bra og virker veldig raskt og fint. Men jeg bruker Classic Start da jeg heller ikke liker den nye startmenyen på W10, men den er mye bedre enn på 8.x så ett stort skritt fremover, men ikke så langt skritt av Classic Start blir overflødig. Hvis man har enterprise utgaven av 7 f.eks så vil man ikke få oppdateringen.
Sitat av entusiasten747 Vis innlegg
Hvordan kan jeg få gratis windows 10?
Vis hele sitatet...
siterer meg selv fra tidligere i tråden:

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av Turbolego Vis innlegg
siterer meg selv fra tidligere i tråden:
Vis hele sitatet...
Jeg fikk plutselig windows 10 knappen nede til venstre i dag, woho!
Takk for hjelpen uansett, skal bli digg å ha Win 10 på begge datamaskiner
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Nede til venstre? Trodde ikke de begynte å rulle ut før i morgen, jeg?
Sitat av Duckie Vis innlegg
Nede til venstre? Trodde ikke de begynte å rulle ut før i morgen, jeg?
Vis hele sitatet...
Antar han mente nede til høyre. Og Microsoft starter vel utrullingen av Windows 10 i morgen.
.iso-filen for retail-versjonen av Windows 10 ligger dog ute på nett, så man kan bare laste ned den, mounte i Windows og oppgradere om man ikke gidder å vente.
Sist endret av s1gh; 28. juli 2015 kl. 14:37.
Har noen spørsmål rundt oppgradering til Windows 10. Jeg har en gyldig Windows 7 Pro lisens, men installerte for en tid tilbake en piratversjon av Windows 8.1 for å prøve det ut. Har fått mulighet til å reservere Windows 10 fra Windows 8.1-installasjonen, men slik jeg har forstått det vil jeg da ende opp med en ugyldig Windows 10. Er jeg nødt til å installere Win 7 igjen med gyldig nøkkel, så kjøre oppgradering derfra? Eller er det mulig å oppgradere fra Windows 8.1, men oppgi Win 7 nøkkelen min ett sted i prosessen for å få gyldig lisens?
Slik jeg har forstått det må du ha en geniun Windows-utgave for å få en genuin Windows 10, som da bør bety at du må gå tilbake til Windows 7 før du oppgraderer.
Det kan selvfølgelig være at jeg har oversett informasjon angående dette, så ta det med en klype salt.

Jeg oppgraderte fra Windows 8.1 for et par dager tilbake og det var aldri noe spørsmål om å taste inn en nøkkel, så oppgraderingsprosessen henter vel den allerede aktiverte nøkkelen uten at bruker må taste inn denne manuelt.
Sist endret av s1gh; 28. juli 2015 kl. 18:52.