Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 12279
Hva er egentlig forskjellen på:
OxyNorm
Oxycontin
Oxycodone
Dolcontin
Malfin
Ketorax

Og hva er det folk helst ruser seg på? Og hvordan skriver leger ut slike harde druger?
Sist endret av greatness; 8. juni 2014 kl. 19:57.
Forskjellen er jo virkestoffet i de preparatene, og hva de kan brukes til.
Folk ruser seg på alt mulig, det er en smaksak.
For å få noe av dette, burde du oppfylle det som står i "Indikasjoner".
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Oxynorm - Gir opiat effekt om trent umiddelbart. Kommer i pilleform.
Oxycontin - Er depot. og løser ut rusen over 12 timer periode. Kommer i pilleform.

Det vill si at tar du 10mg Oxynorm kommer rusen full blown etter 15-60min, og dabber så av. Mens med 10mg Oxycontrin kommer rusen gradvis og blir slippt ut litt og litt i kroppen over en periode på 12 timer.

Derfor om man har store smerter brukes disse to sammen da, oxynorm for og få akutt stopp på smerter, og oxycontin for og holde videre smerter i sjakk neste 12 timene før ny dosering starter.

Ketorax er noe ala det samme som Oxynorm, det virker umiddelbart men kommer i intranvenøs form, altså sprøytes rett i blodet.


Jeg får de forskjellige stadig når jeg ligger på sykehus har fått flere også men husker bare navnet på de 3 da jeg får så mye jeg vill pga smerter så husker knat jeg har vært på sykehuset de gangene jeg er der.

Men vet hvertfall at Ketorax og Oxynorm er himmelen.... FYYYYYY faen og deilig og få dosa se, legge seg ned og ta en snus i leppa som forsterker rus effekten med ganger 10


Er vell mest vanlig og få dette på sykehus? Ville hvertfall tro at til almenn bruk på resept på legen at man vill bare få Paralagrin Forte eller Tramadol? (Som i mine øyne er pisse medisin for smerter).
Det står jo bare sterke smerter på felleskatalogen. På paralgin forte står det moderat til sterke smerter. Så hvorfor kunne ikke jeg da like gjerne fått OxyNorm istedenfor PF etter å ha operert visdomstann ?

Postet den 1 min etter din grønneskog :-p fikk bra svar av deg :-)
Sist endret av greatness; 8. juni 2014 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av greatness Vis innlegg
Det står jo bare sterke smerter på felleskatalogen. På paralgin forte står det moderat til sterke smerter. Så hvorfor kunne ikke jeg da like gjerne fått OxyNorm istedenfor PF etter å ha operert visdomstann ?

Postet den 1 min etter din grønneskog :-p fikk bra svar av deg :-)
Vis hele sitatet...
Du kan alltids bare si at du har hatt pf før, og at dem fungerte dårlig, og spørre om noe annet (da later du som om du ikke vet noen ting om Oxy) så vil kanskje legen din gi det til deg.
Hm. Okei :-) takk for svar! Men dette er ingenting jeg har planer om å prøve. Har lyst. Men like greit å la vær. Har vært fanget i benzo i helvete i flere år nå er enda ikke ferdig.. Så vil ikke begi meg ut på nye pille eventyr. Var mer av regn nyskjerrighet ;-)
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Første gangen jeg ble lagt inn så forklarte jeg sykehuset at Paracetamolen som legen min hadde gitt meg resept på OVERHODE ikke virka annet enn og gi meg starten på magesår så tok det nøyaktig 5-10 minutter før de kom inn på rommet med 1stk 500mg paracetamol og 1stk ukjent dose tramadol.

Jeg sa det det virka bitte litt men hadde fortsatt jævlig vondt. Ble så kjøt opp på egen avdelig med veneflon i armen og da..... ja da kunne jeg spørre etter så mye ketorax jeg bare ville. Sier det ikke for å skryte av at det var digg men enkelt og greit pga det er SÅNN det skal være.

Har man vondt skal man få medisiner for det. Vi betaler tusner i skatt og medisiner er till for en grunn. Uten den hjelp jeg får på sykehus med all tilgang på smertestillende hadde jeg antageligvis hengt i ett tau i kjelleren i dag.

Så hvis legen din prøver og skrive ut resept på noe du vet ikke fungerer for det mtp smerte så TA DET OPP MED HAM. Du vet PF ikke gir smertelindring, men vet om Oxynorm så SI DET TIL HAM. Oxynorm er ikke heroin spøryter du momentant havner i frogner parker på resten av livet med spøryte i armen. Det er sterkt smertelindrende preparat for å gjøre livet du 199999 ganger bedre i perioder. Hvis jeg blir syk igjen og legen nekter meg og gi meg Oxynorm/ketorax kommer jeg antageligvis til og drepe den personen for sånn skal det ikke være for oss pasienter, da er hele vitsen med leger og sykehus borte aka da får du ikke den hjelpen du trenger / skal ha.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
Første gangen jeg ble lagt inn så forklarte jeg sykehuset at Paracetamolen som legen min hadde gitt meg resept på OVERHODE ikke virka annet enn og gi meg starten på magesår så tok det nøyaktig 5-10 minutter før de kom inn på rommet med 1stk 500mg paracetamol og 1stk ukjent dose tramadol.

Jeg sa det det virka bitte litt men hadde fortsatt jævlig vondt. Ble så kjøt opp på egen avdelig med veneflon i armen og da..... ja da kunne jeg spørre etter så mye ketorax jeg bare ville. Sier det ikke for å skryte av at det var digg men enkelt og greit pga det er SÅNN det skal være.

Har man vondt skal man få medisiner for det. Vi betaler tusner i skatt og medisiner er till for en grunn. Uten den hjelp jeg får på sykehus med all tilgang på smertestillende hadde jeg antageligvis hengt i ett tau i kjelleren i dag.

Så hvis legen din prøver og skrive ut resept på noe du vet ikke fungerer for det mtp smerte så TA DET OPP MED HAM. Du vet PF ikke gir smertelindring, men vet om Oxynorm så SI DET TIL HAM. Oxynorm er ikke heroin spøryter du momentant havner i frogner parker på resten av livet med spøryte i armen. Det er sterkt smertelindrende preparat for å gjøre livet du 199999 ganger bedre i perioder. Hvis jeg blir syk igjen og legen nekter meg og gi meg Oxynorm/ketorax kommer jeg antageligvis til og drepe den personen for sånn skal det ikke være for oss pasienter, da er hele vitsen med leger og sykehus borte aka da får du ikke den hjelpen du trenger / skal ha.
Vis hele sitatet...
Så du mener at hvis TS ikke får utskrevet ketorax etter å ha trukket en visdomstann så bør han følge ditt eksempel og DREPE legen?

Du får ikke noe så sterkt for sånne filleting, du får ketorax etter store operasjoner og ved enorme smerter. Vi snakker prolaps og kreft, ikke visdomstenner og "jeg har en dårlig dag".

Ta deg en bolle.
Sitat av greatness Vis innlegg
Hva er egentlig forskjellen på:
OxyNorm
Oxycontin
Oxycodone
Dolcontin
Malfin
Ketorax

Og hva er det folk helst ruser seg på? Og hvordan skriver leger ut slike harde druger?
Vis hele sitatet...
For å finne forskjellen på disse legemidlene og hva de skrives ut for, så går du inn på Felleskatalogen og søker etter nevnte preparater.

Dolcontin er det preperatet som er mest utskrevet til narkomane som "ventemedisin" før avrusning eller LAR, så jeg vil nok tro at disse er mest utbredt i rusmiljøer.

Sitat av greatness
Det står jo bare sterke smerter på felleskatalogen. På paralgin forte står det moderat til sterke smerter. Så hvorfor kunne ikke jeg da like gjerne fått OxyNorm istedenfor PF etter å ha operert visdomstann ?
Vis hele sitatet...
De skriver gjerne ut svakere medikamenter først før de tar i bruk de sterkere varianter. Hvis det ikke gir god nok effekt, så får man vanligvis mer effektiv medisin, som for eksempel OxyContin. Dessuten er Paralgin Forte et B-preparat, og de fleste leger følgen denne klassifiseringen helt manisk.
Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
Første gangen jeg ble lagt inn så forklarte jeg sykehuset at Paracetamolen som legen min hadde gitt meg resept på OVERHODE ikke virka annet enn og gi meg starten på magesår så tok det nøyaktig 5-10 minutter før de kom inn på rommet med 1stk 500mg paracetamol og 1stk ukjent dose tramadol.

Jeg sa det det virka bitte litt men hadde fortsatt jævlig vondt. Ble så kjøt opp på egen avdelig med veneflon i armen og da..... ja da kunne jeg spørre etter så mye ketorax jeg bare ville. Sier det ikke for å skryte av at det var digg men enkelt og greit pga det er SÅNN det skal være.

Har man vondt skal man få medisiner for det. Vi betaler tusner i skatt og medisiner er till for en grunn. Uten den hjelp jeg får på sykehus med all tilgang på smertestillende hadde jeg antageligvis hengt i ett tau i kjelleren i dag.

Så hvis legen din prøver og skrive ut resept på noe du vet ikke fungerer for det mtp smerte så TA DET OPP MED HAM. Du vet PF ikke gir smertelindring, men vet om Oxynorm så SI DET TIL HAM. Oxynorm er ikke heroin spøryter du momentant havner i frogner parker på resten av livet med spøryte i armen. Det er sterkt smertelindrende preparat for å gjøre livet du 199999 ganger bedre i perioder. Hvis jeg blir syk igjen og legen nekter meg og gi meg Oxynorm/ketorax kommer jeg antageligvis til og drepe den personen for sånn skal det ikke være for oss pasienter, da er hele vitsen med leger og sykehus borte aka da får du ikke den hjelpen du trenger / skal ha.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre slikt, at mange folk misbruker legemidlene man får hos legen for rusmessige årsaker, og dette vet leger veldig godt. Da man spør spesifikt om Oxynorm, eller ketorax da man har vondt, vil det ringe en bjelle hos legen.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Da burde det være ett bedre systeme på det da.

Har man fått noe som fører til akutte smerter over en perioder får man ikke automatisk 450stk Oxynorm tabletter av legen sin sånn tilfelle.

NEI, du sier hvor vondt du har, og du sier du har erfaring med Ibux, Paracetamol, Paralagrin Forte og at dette ikke har gitt noen effekt angående smertelindring tidligere. Og derretter foreslår Oxynorm.

Så får du en liten resept som gir forbruk til en ukes tid eller hva det måtte være, og skulle du trenge mer kan du komme tilbake. Grunnen til at det er strengt er vell kanskje pga alle IDIOTEN som missbruker systemet sånn at hvis som har vondt ikke får det vi trenger.


Har selv vært harbarka narkis intill for noen år siden og når jeg kom inn på sykehuset sist var det nesten som jeg måtte leke mer syk så fort jeg ble bedre for og få være der mer og få mer opiater. Holdt også flere gannger på og gjemme bort Oxynorm dosene mine på de dagene jeg ikke hadde sååå vondt for å ha med meg hjem.


MEN jeg gjore ikke det, og jeg dro hjeme SÅ FORT jeg følte meg bedre. Nettopp av den grunn jeg er sjele glad for at muligheten er der om man skulle bli syk. Blir jeg syk igjen og havner i smertehelvete har det ALT og si at jeg blir sendt rett på sykehuset og på med veneflon og 20mg Ketorax rett i bloder en gang i timen for at jeg i det hele tatt skal ha lave nok smerter til og tenke.
Kan jeg spørre hvilken type smerter du har? Hvor og hva ?
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Ulcerøs Kolitt, kronisk betennelse i tykktarmen.

Altså innvendige blødninger.
Ganske ikker på at det er overdreven bruk av extacy for en stund tilbake som utløste sykdommen.
Med den diagnosen er det uforsvarlig av legen å gi deg paracetamol, da dette kan forverre mage/ og tarmskader.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Nei. Men Ibux (NSAIDS) gjør.

Derfor tar jeg ikke opp den sykdommen med legen lenger da han ba meg knaske Paracetamol og Ibux som pokker for smerter.

Dro hjem og spiste masse Ibux og tok vell ikke mange timene før jeg hadde full blown indre blødning.



Sykehus før legen, det gjelder rest og mye life.
På sykehus ville de bare gi meg Paracetamol, men jeg sa med dådyr øyne at dette faktisk dessverre ikke hjalp noe som helst på smertene. Fikk tramadol og paracetamol, det hjalp litt, men fikk så Ketorax istedet men siden dete hadde kort halveringstid fikk jeg kombinasjonen Oxycontin og Oxynorm. Som jeg har sagt er en blanding av hurtigvirkende og langtidsvirkende opiat.

Når jeg skulle sendes hjem fikk jeg med meg dette på resept fordi jeg måtte trappe ned, husker ikke helt dosene mine men selv etter jeg var kommet hjem og var ferdig med nedtrapping så turte jeg ikke sette meg bak rattet på bilen på en uke pga svimmelhet fra opiat himmelen. STERKE SAKER, men det funker om man har vondt.
Sist endret av deGrønne Skoger; 8. juni 2014 kl. 22:33.
Høres lite kjekt ut den sykdommen :-/ føler med deg! Og takk for alle svar. Føler jeg ble litt klokere hvertfall :-) felleskatalogen beskriver ikke det jeg lurte på, men det gjorde freakzzz ;-)
Du har fått svar på d du lurte på.

Men som x statlig narkoman vil jeg sterk råde deg til og utvises stor respekt på alle disse du nevnte smerter eller ei. Du havner fortere enn du tror i dragsuget, noe raskere enn andre dog. Det var når jeg omsider havnet på oxy alt gikk i rakettfart til opiat helvete. Fikk til å med tryglet med meg resept på dette som er om ikke noe av d mest vanedannende preparate mot.smerter. det endte på et halv år i en avhengighet som gjorde at jeg ble så sjuk og akutt rus innlagt. Minnene fra de ukene Med abstinenser Sitter frisk. Blind ovenfor mitt eget misbruk ble jeg satt hardt på plass av lege på avrusninga at oxy er et av de mest vanedannende smertenestillende med stort misbruker potensial og her er abstinensene om ikke værre enn heroin . Da ble jeg skremt. Blind som jeg var tenkte jeg at det er jo forskrevet fra lege tross jeg selv må ta skyld i økte doser at dette kunne aldri se meg. Rører aldri oxy igjen. Hender seg jeg får ketorax vis krise men da i kontrollerte formener.

Play safe, ingen pekefinger men litt trist og se folk leke med ilden når man har opplevd baksiden å så d ikke selv den gangen heller før jeg stod midt i det
oxynorm og oxycodone har helt samme virkning, men 2 forskjellige produsenter akkurat som nike og adidas.
oxycodone er den billigste av de to. hvis du er på apoteket og de ikke har 30 oxynorm på lager, spør om å få 30 oxycodone i stedet.

Sitat av Mlk Vis innlegg
Du har fått svar på d du lurte på.

Men som x statlig narkoman vil jeg sterk råde deg til og utvises stor respekt på alle disse du nevnte smerter eller ei. Du havner fortere enn du tror i dragsuget, noe raskere enn andre dog. Det var når jeg omsider havnet på oxy alt gikk i rakettfart til opiat helvete. Fikk til å med tryglet med meg resept på dette som er om ikke noe av d mest vanedannende preparate mot.smerter. det endte på et halv år i en avhengighet som gjorde at jeg ble så sjuk og akutt rus innlagt. Minnene fra de ukene Med abstinenser Sitter frisk. Blind ovenfor mitt eget misbruk ble jeg satt hardt på plass av lege på avrusninga at oxy er et av de mest vanedannende smertenestillende med stort misbruker potensial og her er abstinensene om ikke værre enn heroin . Da ble jeg skremt. Blind som jeg var tenkte jeg at det er jo forskrevet fra lege tross jeg selv må ta skyld i økte doser at dette kunne aldri se meg. Rører aldri oxy igjen. Hender seg jeg får ketorax vis krise men da i kontrollerte formener.

Play safe, ingen pekefinger men litt trist og se folk leke med ilden når man har opplevd baksiden å så d ikke selv den gangen heller før jeg stod midt i det
Vis hele sitatet...
kjipt at du har det sånn, men det er ikke alle som mister kontrollen på oxy. jeg har fått oxy i flere år og har over 250 oxy tabletter hjemme, men tar kun når jeg får smerter eller bli i chill form
Sist endret av deucescracked; 12. juni 2014 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Muradi Vis innlegg
De skriver gjerne ut svakere medikamenter først før de tar i bruk de sterkere varianter. Hvis det ikke gir god nok effekt, så får man vanligvis mer effektiv medisin, som for eksempel OxyContin. Dessuten er Paralgin Forte et B-preparat, og de fleste leger følgen denne klassifiseringen helt manisk.
Vis hele sitatet...
Ja, det gjør dem, og det med god grunn. Alle kan potensielt bli avhengige, så man skal ha en jævlig god grunn dersom man får sterke tabletter på resept.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Med den diagnosen er det uforsvarlig av legen å gi deg paracetamol, da dette kan forverre mage/ og tarmskader.
Vis hele sitatet...
Du skal være veldig forsiktig med å leke doktor.

http://www.ibd.as/arsaker-til-ulceros-kolitt-uc/

Visse typer smertestillende legemidler anses å øke risikoen for å aktivere UC – du bør derfor først og fremst anvende paracetamol som smertestillende hvis du har UC.
Vis hele sitatet...