Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 5696
Var på nyhetene i dag at en undersøkelse viste at 700k i årslønn er hva man trenger for å leve lykkelig i Norge. Gjennomsnittet er visst 600k. Tanker om dette?

Hadde 230k i fjor på attføring. Lever hånd til munn med stigende gjeld fordi inntekten ikke er nok til basic stuff engang. Kjøper aldri klær, går ut etc. fordi jeg aldri har penger.

700k/12 er 58 000kr i måneden. Selv "bare" 600k i årslønn er 50 000 i mnd! Det er jo helt sinnsykt at folk tjener så mye penger.

Å få seg en jobb som betaler "kun" 400 000 er jo helt umulig. Hvordan i all verden får folk seg jobber som betaler så vanvittig mye penger som 400-500k. 600-700k er gjennomsnittet men for meg høres dette ut som inntekt fra fantasi land.

Hva tenker dere om at 700k er det folk sier man trenger for å være lykkelig i Norge? Hva syntes dere om at 600k er gjennomsnittet? Dere som har lønn på mer enn 450k i året hva i all verden jobber dere med?
Fagarbeider i prosessindustri.
700k i året + overtid.
Altså, garantilønnen i tariffavtalen for offentlig sektor for stillinger som krever 3-års høyskoleutdanning er 485.000. Legger du til full ansiennitet snakker vi 569.000. Så jeg forstår ikke at 4-500.000 på noen måte et så uoppnåelig som du fremstiller det?

Men altså. Å måle lykke i penger og lønn er en vanskelig om ikke umulig oppgave. Jeg hadde f eks aldri byttet bort annen kapital som kunnskap eller barna mine for en årslønn på 10 mill. Eller oppskalert så langt du ønsker.
Sitat av reklame Vis innlegg
Altså, garantilønnen i tariffavtalen for offentlig sektor for stillinger som krever 3-års høyskoleutdanning er 485.000. Legger du til full ansiennitet snakker vi 569.000. Så jeg forstår ikke at 4-500.000 på noen måte et så uoppnåelig som du fremstiller det?

Men altså. Å måle lykke i penger og lønn er en vanskelig om ikke umulig oppgave. Jeg hadde f eks aldri byttet bort annen kapital som kunnskap eller barna mine for en årslønn på 10 mill. Eller oppskalert så langt du ønsker.
Vis hele sitatet...
Huff nei om du byttet bort barna dine mot 10 mill ville du jo vært et monster.

Men du ville kanskje vurdert litt mindre tid sammen med barna for 10 millioner i året?

Om du kjører konsekvent nei på den tanken så sitter du vel helt greit i det kanskje? Meridian inntekt, egen bolig og lave fellesutgifter?

Det er lett å tenke at det er rart det er så mye fokus på penger. Det tenkte jeg også ofte når jeg var i full jobb i godt betalte stillinger og jeg aldri klarte tømme lønnskontoen før neste lønningen fylte opp igjen, selv med både sparing og lån osv.

Men når pengene forsvinner og en lever på lite til ingenting da blir plutselig penger veldig vesentlig og opptar så mye plass i hodet at en stundom ikke gjør annet enn å bekymre seg for regninger og lurer på åssen en skal klare den siste uken før neste utbetaling.

Fra gammelt av kjenner vi begrepet vårknipa, hvor vinterforrådet minket kraftig selv om det ennå ikke var noe å høste fra markens grøde. Tungt når det stod på men resten av året var det fullt i matkammerset. Så alt i alt egentlig greit.

Vårknipa er dessverre blitt en konstant tilværelse for de fattigste blant oss. Den varer hele året, og gjerne år etter år.
Sist endret av _abc_; 19. mars 2024 kl. 16:28.
700k+ gav litt frihet for noen år siden, i dag er det relativt trangt om en har lagt opp økonomien sin til slik det var for ett par år siden rentemessig.

jobber med it selv, men når vanlige faste utgiftene på hus, hytte, bil osv er betalt så har jeg bare ca 15 lapper igjen i mnd som skal dekke alt annet, inkl mat, klær, reise, ferier osv.
Tjener 465 000 tusen eller noe. Er lykkelig selv om
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men du ville kanskje vurdert litt mindre tid sammen med barna for 10 millioner i året?
Vis hele sitatet...
Konsekvent - nei.
Jeg har hatt tilbudet om dette flere ganger. Og jeg kunne fint jobbet helger og ferier og doblet årslønnen min. Likevel frister det ikke å bruke den relativt korte tiden jeg har til annet grunnet penger.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om du kjører konsekvent nei på den tanken så sitter du vel helt greit i det kanskje? Meridian inntekt, egen bolig og lave fellesutgifter?
Vis hele sitatet...
Jeg ligger nok ikke langt unna medianlønn, men det har ikke alltid vært slik. Den fineste tiden i livet mitt hittil var også den trangeste økonomisk.

Poenget mitt var å poengtere hvor håpløst det er å måle lykke ut fra økonomisk kapital alene. Penger er praktisk, ikke noe mer. Det finnes nok av eksempler på millionærer som tar ættestup av ensomhet og depresjon, og det finnes verdier som er langt mer verdt enn penger.
Lever på 14k i mnd etter skatt, bruker bare på god mat så trenger ikke mer, bor du i f-eks Oslo med skyhøye leiepriser er det ikke mulig. Jeg sparer til å med litt penger, har betalt all gjeld og sitter hjemme hele tiden, men det går fint for meg, skjønner at andre vil reise på 2 ukers ferie osv så det er få som kan leve på så lite, og ingen barn.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
700k/12 er 58 000kr i måneden. Selv "bare" 600k i årslønn er 50 000 i mnd! Det er jo helt sinnsykt at folk tjener så mye penger.
Vis hele sitatet...
Dette er forsåvidt før skatt. Man sitter igjen med rundt 2/3 eller 3/4 av dette, avhengig av andre skattemessige faktorer. Gitt absolutt ingenting annet enn 700k i inntekt så sitter man igjen med litt under 43k i måneden i snitt, etter skatt. Har man et boliglån på 4m så ryker det rundt 25k i måneden bare på dette, og man sitter igjen med 18k til mat, strøm, osv. Folk har en tendens til å leve litt etter evne, og av og til over, og da øker utgiftene i takt med inntektene.

Her er det bare å ta fram SIFO-kalkulatoren og så ser du at det ikke blir så utrolig mye til overs. Er du en mann mellom 20 og 30 med en fossilbil, så går det med rundt 15k i måneden i snitt. Da har du rundt 3k igjen til sparing eller festing. Så gitt at man er inne på boligmarkedet med en helt grei leilighet, eller en langt billigere leilighet men med et billån, så kan man ikke akkurat kaste penger rundt seg.

Legger du derimot til en voksen til i husholdningen, så dobles ikke kostnadene, og man blir to som kan betale ned på lånene. Det er først her det begynner å ta av med penger, når man har to slike inntekter og ikke noen ekstreme utgifter. Et annet moment her, er at man kan spare veldig mye på å ha penger i en buffer, og det er det ikke så mange som tenker over. En med mange penger kan kjøpe ting som har høy kvalitet og varer lenge, mens en som er fattig kanskje må nøye seg med noe av lav kvalitet som går fort i stykker og må repareres eller erstattes ofte. Sånn sett er det billigere å kjøpe et par sko til 1500kr som varer i 5+ år med litt pleie, kontra å kjøpe et billig par til 400kr som må erstattes hvert år. Eller en oppvaskmaskin som varer i 25 år, ikke en som konker etter 3-5. Det er billigere å gå til tannlegen nå med litt tannverk, enn å vente til det er uutholdelig og du trenger en rotfylling i stedet. Det er utrolig mye mer gunstig å eie en bolig enn å leie en.

Så det er dyrt å være fattig, og det er ikke før man får hodet over vannet at man innser hvor ille det kan være.
Sitat av Abishgal Vis innlegg

Å få seg en jobb som betaler "kun" 400 000 er jo helt umulig. Hvordan i all verden får folk seg jobber som betaler så vanvittig mye penger som 400-500k. 600-700k er gjennomsnittet men for meg høres dette ut som inntekt fra fantasi land.

Hva tenker dere om at 700k er det folk sier man trenger for å være lykkelig i Norge? Hva syntes dere om at 600k er gjennomsnittet? Dere som har lønn på mer enn 450k i året hva i all verden jobber dere med?
Vis hele sitatet...
De aller fleste jobber som krever en utdanning lønnes med mer enn 450k, i hvert fall når du har noen års erfaring. Utdanning er veien til en anstendig lønn. Kanskje også lykke? Det er større sjanse for at du trives i jobben din hvis du har utdannet deg til det yrket.
Snittlønnen i Oslo er høyere enn resten av landet, mener jeg å ha lest.

Da jeg startet i min første fastjobb (etter bachelor), hadde jeg 360k i lønn (13 år siden) - mens de andre som jobbet der i 20-30 år hadde mer enn 500k. Selv om jeg gjorde mye mer enn dem. Idag har jeg Master og kan trolig få en jobb til over 600k, kanskje 700k, men jeg trives i min jobb (560k nå). Har ikke lyst til å bytte den mot en kjipere jobb som jeg kommer til å hate for noen tusen ekstra i måned. Selv om det hadde vært fint med ekstra penger.

Jeg jobber forresten innenfor media. Konkurransen er litt stor der, så det er ikke lett å få en stabil jobb her. Litt dårligere tid i kulturbransjen nå. Hvis jeg skulle omskolere meg og fokusert på mest lønn som mulig, ville jeg ha valgt programutvikler. Det er alltid stor etterspørsel der.
Jeg tjener 800K før overtid. Tjente over 1MNOK i 2020, men da jobbet jeg også nærmere 500 timer overtid. Har ikke jobbet overtid i år. Byggingeniør.

Føler ikke jeg har veldig mye å rutte med etter utgifter til bolig, lån (gammel moro) og mat er betalt. Jeg lever nok ikke spesielt sparsommelig med tanke på mat (tenker lite budsjett) og den slags, men har heller ikke noen ekstravagante vaner som restaurantbesøk, nye klær ukentlig, månedlige turer og lignende.

Absolutt alt har blitt dyrere de siste årene og jeg har ikke hatt reallønnsvekst de siste 3 årene. En gang i tiden var sikkert 800K en respektabel lønn, men det er ikke lenger veldig mye penger i 2024.

Å tjene 450K i året som trådstarter etterspør trodde jeg var mulig for de aller fleste arbeidsføre i 2024.

Sitat av reklame Vis innlegg
Konsekvent - nei.

Jeg har hatt tilbudet om dette flere ganger. Og jeg kunne fint jobbet helger og ferier og doblet årslønnen min. Likevel frister det ikke å bruke den relativt korte tiden jeg har til annet grunnet penger.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du mente det bokstavelig, men å tjene 10 millioner i året er vel en ganske uvanlig lønn i Norge.

Hvilken jobb eller stilling var dette?

Ellers enig i det du sier. I 2020 jobbet jeg de fleste kvelder og helger. Landet på rundt 500 timer overtid. Det er 12 hele arbeidsuker ekstra med arbeid i løpet av et år i ren overtid.

Jeg kunne gjort det igjen om det var grovt betalt, men ikke til den lønnen jeg satt igjen med.

Hadde jeg dog hatt muligheten til en grovt betalt stilling, si 2-10 millioner i året, så hadde jeg lett gjort det for en periode, lagt til side kapital og så startet å trappe ned stillingsprosenten min.

Det eneste vi har reell mangelvare på her i verden og som vi aldri får tilbake er TID.
Sist endret av Elijah; 19. mars 2024 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dårlig formulering fra min side. Jeg har hatt muligheten til å doble inntekten min, men takket nei. Inntekten min er ca. medianlønn som kom frem senere i innlegget mitt.
Sist endret av reklame; 20. mars 2024 kl. 00:11.
Ingen utdanning. Lever passelig spartansk. 20 år i "bransjen" som pur systemutvikler og har vært innom rollene som it-sjef, konsulent og nå devops engineer jobbende hjemmefra. Overkant av 1M lønn. Uten gjeld og uten "eiendeler". Lever godt på det, og kunne like gjerne gjort det på 700k.
Sist endret av Hilbert; 20. mars 2024 kl. 00:27.
Er utdanna telekom.montør men jobber på lager. Tjener 460k i året uten overtid. Bor på bygda så det skakke være så vanskelig å sikre seg en helt ok lønn uten utdanning.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Var på nyhetene i dag at en undersøkelse viste at 700k i årslønn er hva man trenger for å leve lykkelig i Norge. Gjennomsnittet er visst 600k. Tanker om dette?

Hadde 230k i fjor på attføring. Lever hånd til munn med stigende gjeld fordi inntekten ikke er nok til basic stuff engang. Kjøper aldri klær, går ut etc. fordi jeg aldri har penger.

700k/12 er 58 000kr i måneden. Selv "bare" 600k i årslønn er 50 000 i mnd! Det er jo helt sinnsykt at folk tjener så mye penger.

Å få seg en jobb som betaler "kun" 400 000 er jo helt umulig. Hvordan i all verden får folk seg jobber som betaler så vanvittig mye penger som 400-500k. 600-700k er gjennomsnittet men for meg høres dette ut som inntekt fra fantasi land.

Hva tenker dere om at 700k er det folk sier man trenger for å være lykkelig i Norge? Hva syntes dere om at 600k er gjennomsnittet? Dere som har lønn på mer enn 450k i året hva i all verden jobber dere med?
Vis hele sitatet...
I fjor tjente jeg rett over 600K, har en bachelorgrad og 120 stp videreutdanning etter yrkesfagutdanning. Med den årsinntekt lever jeg absolutt ikke med noe til overs, og jeg ser at mange av mine venner på feks ufør lever bedre enn meg bl.a fordi de ikke pendler til jobb daglig.
Jeg har gammel gjeld og ett trekk som ødelegger absolutt alt for meg, jeg har rundt 25000 utbetalt i mnd og faste utgifter på 18000 - leier en rimelig kummerlige plass, har bredbånd, mobil for meg og datteren, eier en gjeldsfri dieselbil som koster meg 800 i mnd + utgifter til drivstoff, pendler 56 km daglig til jobb, spiser aldri ute, kjøper sjeldent til aldri nye greier - går i gjenbruk og arving fra andre. Gjelden øker og frusterasjon like så.

Ferdig med utdannelse i mai som skal gi årslønn på 670.000, nå er den 598900.
Alt i alt har de kronene lite si, de forsvinner i skatt
For å prøve å gi deg et svar som kan være til hjelp: Aller først, enig i at 6-700K/året er mye penger og uoppnåelig for mange. Men det er jo noen ukjente faktorer her, hva er bakgrunnen din (ikke utdanning?) og kan du i det hele tatt jobbe hvis du er på en "attførings-ordning"?

Jeg vil trekke frem et par ting som de fleste kan gjøre der du kan tjene over 400K/året: Helse sektor og barnehage sektor, der behovet er stort. MEN da må du ha max annsiennitet (16 år) som ufaglert, har du ikke det havner du vesentlig lavere i lønn. Privat barnehage lønner bedre, men også her er det tabell for annsiennitet.
Ellers så kan jeg jo nevne at snittlønna i dagligvare-butikk nå er på over 400K, og her tror jeg ikke det kreves så mye ansiennitet.
Usikker på hvilken studie du har sett OP, men mistenker at du mistolker den når du spør hva vi tenker om at 700k er det man trenger for å være lykkelig i Norge. Det stemmer ikke i det hele tatt. Vil tro studien viser at høyere lønn, opp mot 700k korrelerer med mer lykke.
Det vil ikke da si at folk med høyere lønn har større sannsynlighet for å være lykkeligere enn folk med mindre lønn.
Så for å svare på ditt spørsmål, så tenker jeg det ikke stemmer at man trenger 700k for å være lykkelig.

Du bruker deg selv som eksempel uten å fortelle om du selv er lykkelig eller ikke, men i fare for at du ikke er det så kan jeg si følgende:
Tror det er dumt å sette deg selv som enkeltindivid i bås og fortelle deg selv at fordi du ikke har 700k kan du ikke være lykkelig. Det vil sannsynligvis lage hindringer for deg selv som motarbeider dine sjanser til å bli lykkelig.

Når det er sagt så er det selvfølgelig en byrde å være fattig. Istedenfor å henge deg opp i tall bør du heller lage deg en plan på hvordan du tror du kan oppnå lykke. Dette kan dreie seg om mye mer enn å tjene 700k i året (hvis det er en uoppnåelig sum burde en slik plan absolutt ikke inkludere dette).
Personlig tror jeg, og har også følt det selv, at du føler mer lykke opp til et visst økonomisk punkt, siden betyr det mindre. Mulig den grensa går på ca 700k slik de skriver.
Men det er stor forskjell på å tjene 700k og bo i Oslo, kontra samme lønn på i bygdenorge. I Oslo er det dyrere med parkering, bolig, alt sammen. Der jeg vokste opp får du fortsatt et ålreit og fint bolighus for 2,3-3 mill et sted! I Oslo koster det mange ganger så mye, og leiemarkedet tar også halve månedslønna dersom man ikke eier.

Lykke når man snakker økonomi henger sammen med trygghet og frihet slik jeg ser det.
Personlig har jeg ca 750.000 i år, normalt fastlønn på 650.000 men har tatt på meg et prosjekt som gir meg ca 100.000 ekstra dette året.
Nå er jeg heldig som bor sammen med partner, som gjør at husholdningens inntekt blir bra, men jeg husker starten av yrkeskarrieren når jeg bodde alene med lav lønn.
Forskjellen på da og nå er kanskje ikke lykke, men trygghet. Ryker bilen er det bare å få den på verksted og betale. Vi kan reise på ferie uten at det påvirker livet for øvrig, vi kan spise det vi vil og delta på de aktiviteter vi ønsker (innenfor rimelighetens grenser). Slik sett fører økonomien til lykke, men først og fremst i fravær av bekymringer. Jeg hadde ikke blitt lykkeligere av 200.000 til i årslønn, hadde nok bare blitt dyrere ferier, dyrere bil, mer penger på forbruk mistenker jeg.

Så ja, grensen går nok rundt omkring min lønn, men jeg var ikke mye mindre lykkelig når jeg tjente 230.000 mindre heller, for bare veldig få år siden.
Går det ann å tjene mindre enn 30k per mnd / 360k per år hvis man jobber 100%?

Tar man en bachelor i hva som helst er man iallefall sikret 500k+ i året.

Høres ut som TS er enten 15 år, levd under en stein eller aldri har jobbet før.

Til referanse. Har bachelor. Jobber i IT bransjen. Brutto lønn er ca 750k. Helt vanlig jobb med litt ekstra ansvar.

Får utbetalt nesten 50k per mnd. Fruen og barna er dyre i drift.


For å være ""lykkelig"" i mine øyne bør man klare å betale faste og variable utgifter samtidig klare å sette av en liten sum per måned til sparing.

Ellers vil jeg legge til at det blir mer riktig å bruke medianinntekt enn gjennomsnittsinntekt da det er noen få i Norge som trekker gjennomsnittet opp på skyhøye lønninger.
Sist endret av IneartheDx; 20. mars 2024 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal man være med i hamsterjulet med hus, hytte, unger og bil så er ikke 600 000,- mye. Har man helsa i behold og litt vilje så er det langt fra vanskelig å tjene såpass.

Selv har jeg 870 000,- som grunnlønn som statsansatt. 7,5 times arbeidsdag inkludert lunsj og betalt overtid. Fagbrev og bachelor som utdannelse.

Har gått opp fra ca 700 000,- i løpet av tre år og kan ikke si at jeg har blitt noe lykkligere av den grunn.
Er du billig innleid fremmedarbeider eller no? Butikkermedarbeidere tjener jo 500 laks +. Hva er det du holder på med? Er du kanskje etnisk minoritet da? Har hørt at de sliter ja.
500K vil si 256 kroner i timen ved 100% stilling. Mange yrker kan se langt etter slik betaling. Butikk, hotell og fiskeindustri f.eks. kjenner folk med bachelor og fagbrev som knapt har 220 kroner i timen. Selv yrker som anbefales her i forumet for god betaling uten utdanning som f.eks lagerarbeider/truckfører ligger på 243 kroner i timen.
At folk klarer å tjene mer er fordi de jobber masse overtid.

Tips for å kravle seg opp til medianlønn for de med lite eller feil utdanning er enkel. Gjør en innsats fer du er. Få gode referanser og søk jobb over kvalifikasjonen din. Før eller senere vil du få tilbud om jobb som betaler bedre en det du har.
Sist endret av Båbb; 20. mars 2024 kl. 20:59.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Tar man en bachelor i hva som helst er man iallefall sikret 500k+ i året.
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden har du det fra? Stemmer overhode ikke. Jeg har bachelor og vel så det, aldri tjent over 500K. Det har jo med hva du tar bachelor i, og hvordan etterspørselen er i sektoren. Å ikke minst hvor mye annsiennitet du har. Men mange har jo ikke tid å "vente" 16 år før de har så mye asiennitet til at de kan ha en annstendig lønn. Høre ut som du kun har jobbet i IT bransjen.
Vet ikke om du fikk med deg at TS var på en attførings-ordning også. Syns forøvrig du kunne holde deg for god for å rakke TS enda lengre ned i gjørma, kom heller med konstruktive tips til hva som kan hjelpe hvis du har

Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Selv har jeg 870 000,- som grunnlønn som statsansatt. 7,5 times arbeidsdag inkludert lunsj og betalt overtid. Fagbrev og bachelor som utdannelse.
.
Vis hele sitatet...
Det er jo statsansatt man burde "bli" her i Norge. Min erfaring er at lønningene er altfor høy generelt i statlige organisasjoner (er vel bare veileder i NAV som kanskje ligger litt lavere?). Forsvaret, forsvarsbygg etc. Der tjener resepsjonister godt over 600 med litt ansiennitet (som jeg antar står bra i kontrast til feks. alle hotell resepsjonister rundt omkring som attpåtil har kvelds-og helgejobbing).

Kan jeg spørre hvor du jobber og hvilken utdanning du har?
Sist endret av mainmike; 21. mars 2024 kl. 08:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare å jobbe hardt. Under 30 år, fullførte aldri VGS. Tjener 900 i året. Startet karrieren som søppelmann som 18

Det er jo statsansatt man burde "bli" her i Norge. Min erfaring er at lønningene er altfor høy generelt i statlige organisasjoner (er vel bare veileder i NAV som kanskje ligger litt lavere?). Forsvaret, forsvarsbygg etc. Der tjener resepsjonister godt over 600 med litt ansiennitet (som jeg antar står bra i kontrast til feks. alle hotell resepsjonister rundt omkring som attpåtil har kvelds-og helgejobbing).

Kan jeg spørre hvor du jobber og hvilken utdanning du har?
Vis hele sitatet...
Vil ikke være for detaljert, men jobber innen samferdsel og har utdannelse innen elektro og automasjon. For mitt fag kan jeg lett gå over i det private og plusse på et parhundre tusen i det private som konsulent, men jeg trives godt der jeg er.

Jeg er positivt overrasket over ansvaret og arbeidsoppgavene man kan få hvis man er litt frempå. Samtidig er det deilig å slippe faktureringsjaget som er i det private. Synes også det er meningsfullt å kunne være med å forvalte fellesskapets penger.
Sist endret av Lilleoslo; 21. mars 2024 kl. 16:29.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Bare å jobbe hardt. Under 30 år, fullførte aldri VGS. Tjener 900 i året. Startet karrieren som søppelmann som 18
Vis hele sitatet...
Hva jobber du som nå?
Har 575k i året nå, det er kanskje ikke den beste lønna.

Dog så jobber jeg mandag-fredag, har fleksitid, fri med lønn på helligdager, kan ta hjemmekontor, har eget kontor på jobb hvor jeg kan låse døra, og en parkeringsplass (Selv om jeg ikke har bil).

Overnevnte goder, pluss meget godt arbeidsmiljø gjør at jeg trives der jeg er.
Har tjent det meste fra 60 000 til godt over 4 mill i året, pengene har ikke noe med lykkelig å gjøre. Følelsen av suksess er viktigere enn pengene i seg selv, men i mange tilfeller kommer penger som et "avfallsprodukt" av suksess. Jeg har møtt mennesker på øyer i sørøst-Asia som er langt lykkeligere enn de fleste jeg har møtt i Norge. Når det kommer til reell lykke tror jeg at nivået av endogent 25 hydroxy vitamin-D( D-vitamin som kroppen har laget selv fra solstråler ) er viktigere enn penger.

Må også innrømme at jeg er veldig dårlig på å kjøpe klær selv, hadde foreldre som snakka mye om klær, pappa var forfengelig, den ene broren min arvet forfengeligheten, den andre ikke. Jeg kjøper ikke klær med mindre de forrige er brukt opp. Har ladd noen damer / venner kjøpe klær for meg, blir ikke noe bedre av det. Da selve problemet er en tilvenningsprosses å gå i nye klær.
Sist endret av ketoDaddy; 22. mars 2024 kl. 07:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Har tjent det meste fra 60 000 til godt over 4 mill i året, pengene har ikke noe med lykkelig å gjøre. Følelsen av suksess er viktigere enn pengene i seg selv, men i mange tilfeller kommer penger som et "avfallsprodukt" av suksess. Jeg har møtt mennesker på øyer i sørøst-Asia som er langt lykkeligere enn de fleste jeg har møtt i Norge. Når det kommer til reell lykke tror jeg at nivået av endogent 25 hydroxy vitamin-D( D-vitamin som kroppen har laget selv fra solstråler ) er viktigere enn penger.
Vis hele sitatet...
Hva gjorde du for å tjene 4 millioner i året?

Årslønn i seg selv er et meningsløst tall siden det ikke sier noe om:

1. Hvor du bor

2. Gjeldssituasjonen din

3. Livsstil

Om du har null gjeld og eier bolig, så kan du sikkert ha et fantastisk liv med 4-500K i året.

Om du har en høy gjeldsgrad og leier bolig eller betaler på et dyrt lån, så er du "fattig" med 4-500K i året.

Inntekten trådstarter har er for de fleste lav i Norge. Den gir ikke mye romslighet i hverdagen.

Den logiske konklusjonen er jo at man er økonomisk lykkelig når man tjener så mye at man ikke trenger å bekymre seg for å få endene til å møtes.

Alt utover det er en bonus og gjør deg ikke nødvendigvis mer lykkelig.

Personlig er jeg en lykkelig mann, men jeg skulle gjerne hatt mindre gjeld og høyere lønn siden det gir meg mer fleksibilitet og frihet.
Sist endret av Elijah; 22. mars 2024 kl. 14:42.
Jeg jobber med telkom. Gikk 2 år videregående og 2,5år læretid etter ungdomskolen, og har jobba siden da. Jeg tjener ca 500 000 i året. Og føler egt jeg lever fett på det.
Skjønner ikke at man må ha 700 får å være lykkelig. Jeg er der at jeg funderer på å gå ned i stillingsprosent, fordi jeg har nok penger, vil heller ha fri til å gjøre ting jeg vil.
Føler og at det nytter å stå på og gjøre en innsats på jobb. Det har ført til at jeg har kunnet tatt på meg mer og mer ansvar, og fått mer og mer erfaring på mange forskjellige oppgaver. Har pga det klart å forhandla fram høyere lønn etter hvert. Nå har jeg faktisk fått ingeniørstilling bare pga erfaring og ting jeg har lært underveis.

Skal ærlig innrømme at jeg har hatt litt flaks økonomisk for å komme hit, fått hjelp av foreldre med kostnader til skole og bil lappen og slik tidligere i livet.
Er i 30åra, men aldri hatt lån. Leier et lite hus ute på bygda. Aldri hatt lån for å kjøpe bil og slikt, i begynelsen hadde jeg billige "vrak" som jeg reparerte selv (men har plagdes og banna mye, dårlig timelønn å reparere selv). Når jeg først har kommet hit er det 0 problem å leve på 500 føler jeg. Jeg tror det har mye med hva slags behov og interesser man har da. Jeg har merka etter hvert at jeg muligens har naturlig lavt forbruk i forhold til normalen. Liker at ting er enkelt liksom, ikke så glad i å ha mye dyrt stæsj som jeg ikke bruker. Ser jeg noe jeg tenker er kult i en butikk, så tenker jeg: "kommer denne tingen til å gi meg lykke, eller slutter den å vere kul etter ei uke og så bare blir liggende i ei hylle og så bli til rot som jeg må rydde seinere?"
Har man bolig midt i oslo sentrum så er det sikkert 10dobbel pris, og trenger nok mer enn 500 sikkert ja.
Og så har jeg ikke barn da, hadde sikkert brukt det dobbelte om jeg hadde det.

Sitat av rfa Vis innlegg
700k+ gav litt frihet for noen år siden, i dag er det relativt trangt om en har lagt opp økonomien sin til slik det var for ett par år siden rentemessig.

jobber med it selv, men når vanlige faste utgiftene på hus, hytte, bil osv er betalt så har jeg bare ca 15 lapper igjen i mnd som skal dekke alt annet, inkl mat, klær, reise, ferier osv.
Vis hele sitatet...
Ikke for å shame deg. Men i følge meg selv, så mener jeg at hytte og ferieturer er en "luksus" som ganske få i verden har råd til. For all del, folk får kjøpe hytte om de har råd. Men mener at man kan ikke påstå man har lav lønn om man ikke har råd til hytte.
Sitat av mainmike Vis innlegg
Hvor i all verden har du det fra? Stemmer overhode ikke. Jeg har bachelor og vel så det, aldri tjent over 500K. Det har jo med hva du tar bachelor i, og hvordan etterspørselen er i sektoren. Å ikke minst hvor mye annsiennitet du har.
Vis hele sitatet...
Egen erfaring. 500k er ikke spesielt mye i 2024. Hvis det er bachelor i gender studies så kan jeg være enig. Det finnes ubrukelige utdanninger. Tjener du noe særlig mindre, ville jeg anbefalt å bytte jobb.

Jobber du offentlig hjelper det masse å ha ting å fylle ut på cven, der utdannelse teller mest. Jobber du privat kan du vel forhandle deg til bedre lønn gitt at du har prestert bra.
Jeg må si at det var litt godt å lese denne tråden også. Har hatt inntrykk av at "alle" tjener minst 600-700K i 2024, så det var godt med litt perspektiv.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Egen erfaring. 500k er ikke spesielt mye i 2024. Hvis det er bachelor i gender studies så kan jeg være enig. Det finnes ubrukelige utdanninger. Tjener du noe særlig mindre, ville jeg anbefalt å bytte jobb.

Jobber du offentlig hjelper det masse å ha ting å fylle ut på cven, der utdannelse teller mest. Jobber du privat kan du vel forhandle deg til bedre lønn gitt at du har prestert bra.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du har svært begrenset egen erfaring i å være jobbsøker i et tøfft arbeidsmarked hvertfall. Har bachelor relatert til økonomi/handel etc. + en del tilleggsutdanning. Det hjelper lite når stillingene jeg søker på har 50+ (noen ganger 100+) søkere der det alltid er noen med mer erfaring. Jobb i Norge er ikke som en bok på biblioteket, som alle kan låne og når man er lei og ferdig så kan man bytte i en ny
Til dere som sliter, som er kranke eller har lyter som gjør at hverdagen din er annerledes enn for folk flest. Om du havner i en situasjon der NAV ønsker å forsøke arbeidsutprøving e.l. så gi det et realt forsøk, og husk at uansett hvor på stigen du starter idag så kan din innsats og ditt engasjement for jobben over tid gjøre at du stiger både i lønn og ansvar.

Arbeid gir deg både sosial stimuli, du får løse ymse problemer og vil merke gleden av å bli bedre og flinkere til å løse de problemene og vil kjenne på mestringsfølelse og få økt selvtillit. Alle jobber har ymse problemer som må løses, og det gjør at du kan bli unik i måten du gjør jobben din på. Uansett hvilken jobb det er. Og på toppen av alt vil du tjene langt mer penger per år enn du får på AAP eller som ufør. Selv om situasjonen din kanskje er sånn at du kun kan stå i begrenset stillingsbrøk vil de økte inntektene du får fra jobb gjøre hele din livssituasjon langt mer håndterlig enn om du kun lever som ufør. At du i tillegg kan kjenne på tilfredsstillelsen av å ha en jobb å gå til, møte kolleger du trives med og også bygger en bedre fremtid for deg selv er ren bonus.

Har du mulighet til å få inn ekstra kroner via hel eller deltidsstilling så grip den muligheten med begge hender. Det kan være forskjellene på å leve et behagelig liv og det å leve et liv i fattigdom der du alltid er på etterskudd økonomisk.
Sist endret av _abc_; 4 uker siden kl. 01:45.
Sitat av Elijah Vis innlegg
Hva gjorde du for å tjene 4 millioner i året?
Vis hele sitatet...
Noen forstod verdien av det jeg hadde laget for dem.
Sitat av Elijah Vis innlegg
Årslønn i seg selv er et meningsløst tall siden det ikke sier noe om:
Vis hele sitatet...
Årslønn som lønnsmottaker er noen år siden jeg sist forholdt meg til.
Sitat av Elijah Vis innlegg
1. Hvor du bor
Vis hele sitatet...
Norge, Indonesia, Florida
Sitat av Elijah Vis innlegg
2. Gjeldssituasjonen din?
Vis hele sitatet...
Gjeld er et investeringobjekt for å senke skatten for enkelte. Min gjeldssituasjon er negativ; m a o jeg har penger på bok.
Sitat av Elijah Vis innlegg
3. Livsstil
Vis hele sitatet...
Nøktern, drikker kanskje 2 ganger i året; som regel mindre, benytter mest tid på å tilegne meg ny kunskap.

Jeg må også legge til at jeg har problemer med å tilegne meg nye klær, jeg liker ikke å vende meg til nye klær med mindre de forrige er brukt opp.

Men reiser noen ganger for å bytte perspektiv.
Sist endret av ketoDaddy; 4 uker siden kl. 12:55.
Etter en arbeidsulykke for noen år siden har jeg nå 390k i året brutto.

Det er mulig å ha nok/overflod av penger ikke gjør deg lykkelig, men det å konstant ha for lite gjør de aller fleste ulykkelige.
Dette blir ikke komplisert før man innser at det finnes mennesker i junglen uten ei krone som er lykkeligere enn alle du vet hvem er.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Dette blir ikke komplisert før man innser at det finnes mennesker i junglen uten ei krone som er lykkeligere enn alle du vet hvem er.
Vis hele sitatet...
Det er en tåpelig sammenlikning. De som vokser opp sånn blir lært opp til å bli samlere og jegere fra de er barn. Det er jo også temperaturforskjeller fra regnskogen i jungelen til iskalde Norge.

Jungelens sønner har ikke tusen byråkratiske hindre før de kan skaffe maten selv. I Norge må du ta jegerprøve, få våpentillatelse, du kan kun jakte i sesong, selv om du trenger mat hver dag. Klart du kan fiske, om det er fisk å få der du bor. Men da må du kanskje ha båt, fiskekort, fiskeutstyr osv. For en som lever fra hånd til munn er slikt nærmest uoverkommelige hindre.

Folk som ender som uteliggere i Norge vet nok en ting eller to om hvor raskt fravær av penger også i stor grad blir fravær av lykke.

Kort sagt, jeg er drittlei av å høre folk som har penger i overflod snakke om at penger ikke er viktig eller ikke gir lykke. De som ingen penger har eller alltid går sulten siste uke før neste utbetaling har hodet så fylt med bekymringer rundt egen økonomi, at det nesten ikke er plass til å forsøke å tenke langsiktig eller finne ut måter å forbedre egen livssituasjon og fremtid på. Fordi realiteten de kjenner på daglig er at pengene strekker ikke til fra måned til måned selv om de alt har kuttet ned på alt unødvendig. Og var denne måneden tøff vet de at neste måned blir ennå tøffere, for da er det slutt på strømstøtten.

Og før noen tenker at ja da er de vel rusmisbrukere, gamblere eller helt uten økonomisk forstand så er det ikke kun disse som kan havne i slik fattigdomsfelle. Det gjelder også aleneforsørgere, kronisk syke/psyke, uføre, folk som ikke er ferdig utredet når AAP går ut, minstepensjonister med langvarig sykdomsforløp som har redusert opptjeningsforløpet.

Viste dere feks at mange aleneforsørgere har blitt skvist av staten? Tidligere så fikk feks alenemor som hadde barn med en slubbert som ikke betalte barnebidrag likevel dette gjennom NAV. Også tok NAV regress hos slubberten og krevde inn pengene. Nå må barnemor selv forsøke å få tak i de pengene. De får en liten slant fra NAV og må selv forsøke å få ordnet lønnstrekk hos barnefar. Jobber slubberten svart og ikke eier noe er det heller ingen penger å hente.

Det er fattige i Norge som ikke går til lege eller kutter ut behandling fordi de ikke lengre har råd til å dekke egenandelen. Siden både egenandel og frikortgrensen øker og øker. Og lite og ingenting blir gjort for hjelpe de aller fattigste i Norge. Nå er det opptil frivillige, og ymse kirkesamfunn og donere mat til de som ingenting har.

Vi har faktisk outsourcet velferdsstaten til frivillige, veldedige organisasjoner og kirkesamfunn fordi vi har latt en stor gruppe mennesker leve over lengre tid på inntekter under EU's fattigdomsgrense uten at vi har økt ytelsene i stort nok monn, og samtidig har vi økt strømregning, egenandeler, og redusert barnetrygden til de som trenger den mest. Og dette kommer jo på toppen av generell dyrtid og en vanvittig prisøkning vi har sett de siste årene. Og for de fattige som ennå ikke har mistet kjøretøyet på tvangssalg så er jo bruken av bil blitt så kostbart med dagens parkeringspriser og bomavgifter.

Og det er jo ikke slik at Norge ikke har pengene til å løse dette. Vi velger heller gang på gang å heller støtte de som har penger nok fra før.
Sist endret av _abc_; 4 uker siden kl. 19:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er en tåpelig sammenlikning. De som vokser opp sånn blir lært opp til å bli samlere og jegere fra de er barn. Det er jo også temperaturforskjeller fra regnskogen i jungelen til iskalde Norge.

Jungelens sønner har ikke tusen byråkratiske hindre før de kan skaffe maten selv. I Norge må du ta jegerprøve, få våpentillatelse, du kan kun jakte i sesong, selv om du trenger mat hver dag. Klart du kan fiske, om det er fisk å få der du bor. Men da må du kanskje ha båt, fiskekort, fiskeutstyr osv. For en som lever fra hånd til munn er slikt nærmest uoverkommelige hindre.

Folk som ender som uteliggere i Norge vet nok en ting eller to om hvor raskt fravær av penger også i stor grad blir fravær av lykke.

Kort sagt, jeg er drittlei av å høre folk som har penger i overflod snakke om at penger ikke er viktig eller ikke gir lykke. De som ingen penger har eller alltid går sulten siste uke før neste utbetaling har hodet så fylt med bekymringer rundt egen økonomi, at det nesten ikke er plass til å forsøke å tenke langsiktig eller finne ut måter å forbedre egen livssituasjon og fremtid på. Fordi realiteten de kjenner på daglig er at pengene strekker ikke til fra måned til måned selv om de alt har kuttet ned på alt unødvendig. Og var denne måneden tøff vet de at neste måned blir ennå tøffere, for da er det slutt på strømstøtten.

Og før noen tenker at ja da er de vel rusmisbrukere, gamblere eller helt uten økonomisk forstand så er det ikke kun disse som kan havne i slik fattigdomsfelle. Det gjelder også aleneforsørgere, kronisk syke/psyke, uføre, folk som ikke er ferdig utredet når AAP går ut, minstepensjonister med langvarig sykdomsforløp som har redusert opptjeningsforløpet.

Viste dere feks at mange aleneforsørgere har blitt skvist av staten? Tidligere så fikk feks alenemor som hadde barn med en slubbert som ikke betalte barnebidrag likevel dette gjennom NAV. Også tok NAV regress hos slubberten og krevde inn pengene. Nå må barnemor selv forsøke å få tak i de pengene. De får en liten slant fra NAV og må selv forsøke å få ordnet lønnstrekk hos barnefar. Jobber slubberten svart og ikke eier noe er det heller ingen penger å hente.

Det er fattige i Norge som ikke går til lege eller kutter ut behandling fordi de ikke lengre har råd til å dekke egenandelen. Siden både egenandel og frikortgrensen øker og øker. Og lite og ingenting blir gjort for hjelpe de aller fattigste i Norge. Nå er det opptil frivillige, og ymse kirkesamfunn og donere mat til de som ingenting har.
Vis hele sitatet...
Det er en helt forjævlig utvikling vi ser, og at de rikeste av de rike skal sutre på litt mer skatt er virkelig ikke til å tro.

Penger gir ikke lykke, men som du og andre har nevnt tidligere gjelder det bare om en allerede har nok.


Jeg hadde for +/- 2 år siden 420000 brutto/år og kan absolutt si jeg ble lykkeligere av å gå opp 100000kr. Samtidig er jeg ikke lykkeligere av 200k på toppen av det, men utvilsomt mer avslappet økonomi med tullete rom for både fuckyou penger og sparing.
Tja, og værre skal det bli? Dersom Europa skal tilpasse seg Kina og India i kjøpekraft.
Er penger en faktor i lykkeformelen? Da har man fullstendig missforstått. Utrolig hvor mange narrativer som blir fremsatt av såkalte bedrevitere og det verste er at de får betalt for å servere slikt nonsens til almennheten.
De pengene som kommer fra verdiskapning burde hatt en egen valuta, de pengene man må ha for å leve burde vært en annen valuta. Det er skammelig for forståelsen av språket at de som jobber uten å skape verdier sier at de har en jobb.
Sist endret av ketoDaddy; 4 uker siden kl. 12:09.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Er penger en faktor i lykkeformelen? Da har man fullstendig missforstått. Utrolig hvor mange narrativer som blir fremsatt av såkalte bedrevitere og det verste er at de får betalt for å servere slikt nonsens til almennheten.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke penger i seg selv som gir lykke i denne sammenhengen. Jeg er en som har så jeg klarer meg, og er forsåvidt enig i at "man blir ikke lykkelig av penger". Men la oss se realistisk på det. Å ha NOK penger til mat og strøm osv, fjerner en del bekymringer. Og det å ikke ha for mange bekymringer, er jo et stort steg mot å være lykkelig.
Pluss at penger kan kjøpe sjokolade, som i seg selv er lykke.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Nå er det jo ikke penger i seg selv som gir lykke i denne sammenhengen. Jeg er en som har så jeg klarer meg, og er forsåvidt enig i at "man blir ikke lykkelig av penger". Men la oss se realistisk på det. Å ha NOK penger til mat og strøm osv, fjerner en del bekymringer. Og det å ikke ha for mange bekymringer, er jo et stort steg mot å være lykkelig.
Pluss at penger kan kjøpe sjokolade, som i seg selv er lykke.
Vis hele sitatet...
Sjokolade gir en midlertidig lykkerus men etter noen timer får man en motsatt reaksjon dvs. mer tungsinn.
Det samme gjelder forøvrig en god del andre substanser som man kan kjøpe for penger og er derfor ikke noen vei til lykke.
Nok sunn mat til å overleve og det å være fysisk aktiv mesteparten av dagen ute i dagslys er den ultimate lykkeformelen.
Penger gir deg ingen lykke i seg selv, kan kjøpe lykke i form av drugs da men det varer ikke, med untak av lsd og slike druger
«Penger gir ikke lykke» er et tåpelig utsagn.

Mangelen på penger er kanskje en av de største faktorene til stress og ulykke i dagens samfunn. Ser det blir dratt frem lykkelige jegere og sanker blablabla. Det er en fantasi og urealistisk i for de aller fleste.

Selv har jeg levd komfortabelt fra hånd til munn de siste årene men har nylig fått ny jobb og lønna har gått opp kraftig. Dette gjør at jeg kan spare til kule reiser, prioritere det jeg vil i hverdagen fremfor det jeg har råd til, kjøpe klær/utstyr jeg trenger/vil ha.

100% life upgrade, ingen måte å komme unna det på.
En viss grunnleggende betalingsevne er påkrevet i et moderne samfunn, men om 7G gir mer lykke enn 4G er jeg usikker på. Differansen forsvinner stort sett i økt skatt.
Sist endret av ketoDaddy; 3 uker siden kl. 10:13.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
En viss grunnleggende betalingsevne er påkrevet i et moderne samfunn, men om 7G gir mer lykke enn 4G er jeg usikker på. Differansen forsvinner stort sett i økt skatt.
Vis hele sitatet...
Det vel en noe overdrevet kapitalistsjargong at alt forsvinner i skatt. Jeg har vel holdt meg akkurat klar av 670k som er et betydelig hopp i trinnskatt. Siste skattekortet mitt er på 25% og det er med god margin og sikkert litt hjelp av dagens rente. At jeg skulle ha noen skattemessige fordeler med å gå ned et par hundre k?

Sitat av Cheese Vis innlegg
«Penger gir ikke lykke» er et tåpelig utsagn.

Mangelen på penger er kanskje en av de største faktorene til stress og ulykke i dagens samfunn. Ser det blir dratt frem lykkelige jegere og sanker blablabla. Det er en fantasi og urealistisk i for de aller fleste.

Selv har jeg levd komfortabelt fra hånd til munn de siste årene men har nylig fått ny jobb og lønna har gått opp kraftig. Dette gjør at jeg kan spare til kule reiser, prioritere det jeg vil i hverdagen fremfor det jeg har råd til, kjøpe klær/utstyr jeg trenger/vil ha.

100% life upgrade, ingen måte å komme unna det på.
Vis hele sitatet...
Enig, alt annet er bare løgn. Samme erfaring, de siste årene har jeg vært på vei litt opp fra "hånd til munn" og skal fortsette å jobbe for det. Det er dyrt å være blakk er vel kanskje den beste beskrivelsen i denne sammenheng.

6-700k ser jeg på som et minimum for å leve greit alene i dag med mindre du skal gjemme deg i ei forfalt hytte på bygda. Er man to og smarte kan man sikkert komme seg unna med noe mindre enn x2 avhengig av barnefabrikasjon.
Avhengig av bonus så tjener jeg 2,5 -3 mill i året.

Jobber som direktør for et fagområde/avdeling i et internasjonalt konsulentselskap.
Har leder utdanning fra forsvaret og en master i IT.

Lever et "normalt" liv. Kone og tre voksne barn. Bor i egen enebolig, kjører en 5 år gammel Subaru og kona en 4 år gammel VW e-golf.
Har noen mill på konto og i fond, men bryr meg lite om materiell overflod. Går tur med bikkja i en 5-6 år gammel turbukse :-)

At jeg skulle være lykkeligere enn noen andre tror jeg ikke.