Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4213
Så, jeg har hatt god virkning av sobril ved angst, spesielt ved alle «truende» situasjoner som presentasjoner, møter, fremlegg, skuespill, musikkundervisning med fremlegg osv.
Dessverre nå når eksamen er her, er det ikke nok. Jeg startet med 10 mg og egentlig tatt det sjelden og bare ved akutt behov. I det siste har jeg tatt 15 mg tidlig på morgenen, så 15 til senere på dagen bare for å takle eksamensperioden. I nesten to uker (vet man ikke skal bruke dette sammenhenger helst).. Men dette fungerer ikke lenger. Skjelver og mye angst fordet, morgenen er verst. Vil helst ikke ta sobril, men eneste jeg tenker på er å bestå min 10 ukers eksamensperiode med 6 praktiske og muntlige eksamener(!!), så må jeg ta ting derifra etterpå.
Enwste som smått fungerer er å ta 2 x 15 mg = 30 mg samtidig, så samme dose senere på dagen om skoledagen og eksamen varer 8t. Ellers funker 15 mg ikke alene.


Meeen,
det jeg lurer på er, hvilke legemidler fungerer best/bedre utenom sobril som ikke gjør deg «pillerusa» når du f.eks skal holde en presentasjon/fremlegg? Eller som situasjonene for meg er, både fremlegg en dag så spille et skuespill foran 70+ mennesker?
Og bare som enkelt brukt før noe som du har så angst for at du nesten dør.
Sist endret av Tigerlilje87; 29. januar 2020 kl. 19:56.
Anonym bruker
"Sjuk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det mister fort virkning når du tar så ofte som du gjør. Benzodiazepiner bygger man kjapt toleranse for. Og som du sikkert vet veldig avhengighetsskapende både psykisk og fysisk. Jeg vil anbefale deg å prøve kratom, men ikke store doser. Type 500-900 mg for å teste.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det mister fort virkning når du tar så ofte som du gjør. Benzodiazepiner bygger man kjapt toleranse for. Og som du sikkert vet veldig avhengighetsskapende både psykisk og fysisk. Jeg vil anbefale deg å prøve kratom, men ikke store doser. Type 500-900 mg for å teste.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar Dette må jeg undersøke! Men får man dette inn i landet aleine? Er klassifisert som et legemiddel. Vanskelig å finne noen som skaffer denne typen i min sirkel..
Men skal undersøke dette! Har du selv brukt det mot angst?
Ikke drit deg ut og bruk medisiner for å takle presentasjoner og sosiale utfordringer.

Øv deg heller foran venner, familie, grupper som samles for å øve på nettopp dette - prestasjonsangst. Eksponeringsterapi.

Ikke at jeg bryr meg så utrolig mye, men vet at medikamentell behandling av angst ikke har noe for seg. I de aller fleste tilfeller.
Lykke til
Sobril er med god grunn sett på de "snilleste" av benzodiazepinene fordi de slår tregt, og de varer kort.

Så de er vel akkurat de som gir minst risk for å virke pillerusa, de som enda lar deg ha et hint av hukommelse fra opplevelsen..

De andre er sterkere på den måten at de ofte "slår fort" (hurtig innsettende effekt som det heter) og de har laaang halvveringstid som ofte gjør at nivået av de kan hope seg opp og gjøre at man blir boende i tåka hvis de spises noen dager etter hverandre.

Xanor er den medmellomlang virketid - men den slår så kjapt, og hardt, at der ryker kjapt hukommelsen. Ikke totalt blackout nødvendigvis - men de er mer "hvasse" enn sobril uansett.

(Pokker så populære på gata, fordi de slår fort og hardt)

Hvis jeg skal drite i å hive meg på eksponeringskoret her ville jeg anbefalt phenibut til slike krisetilfeller. Det er ikke et benzodiazepin, men gjør ofte brukeren mer utadvendt og sosial komfortabel.

Men det er ikke noe å leke med dét heller.....

Les deg opp, og pm meg om du trenger noe videre råd - jeg kan relatere noe voldsomt, så det er bare å dele med meg om du trenger å få nye tanker og innspill <3
Anonym bruker
"Sjuk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tigerlilje87 Vis innlegg
Tusen takk for svar Dette må jeg undersøke! Men får man dette inn i landet aleine? Er klassifisert som et legemiddel. Vanskelig å finne noen som skaffer denne typen i min sirkel..
Men skal undersøke dette! Har du selv brukt det mot angst?
Vis hele sitatet...
Jepp, tar 3-4 kapsler hver dag før jobb. Kan ikke skryte nok av det. Nytt liv.

Jeg bestiller det poste restante i sverige til en dagligvarehandel med post-i-butikk rett over grensen. Har tatt det siden juli ish. Bare ikke ta for mye, da blir du jææævlig kvalm
Du vil ikke kunne reparere angsten din ved å ta Benzo, det er som å tisse i buksa for å holde seg varm.
Angsten vil mangedobbles, og du må ha sterkere og mere piller.

Her er den beste medisinen "Stå i følelser", det er hardt og brutal, men du slipper å bli hekta på benzo.
Det er så utrolig mange som må på avrusning for å klare å kutte, samt at det er farlig å gjøre det alene.
Anonym bruker
"Underernært Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det som har fungert godt for meg er faktisk Imovane. Tok 15 MG i begynnelsen, og erstattet det med benzo - som tidligere hadde fungert så bra.

Imovane er jo en medisin til bruk av innsovning, men jeg vet om veldig mange som bruker den mot angst om dagen. Effekten kan forklares slik at hjertet roes helt ned, magen blir rolig, delvis muskelavslappende effekt, og det at tanker bare flyter forbi, slik at man ikke henger seg opp i tanker.

Det er fare for avhengighet, men vet av egen erfaring at kognitiv terapi ikke alltid hjelper, og at en da tyr til medikamenter. For mange fungerer nok terapi, men for mange ikke.
Anonym bruker
"Underernært Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det som har fungert godt for meg er faktisk Imovane. Tok 15 MG i begynnelsen, og erstattet det med benzo - som tidligere hadde fungert så bra.

Imovane er jo en medisin til bruk av innsovning, men jeg vet om veldig mange som bruker den mot angst om dagen. Effekten kan forklares slik at hjertet roes helt ned, magen blir rolig, delvis muskelavslappende effekt, og det at tanker bare flyter forbi, slik at man ikke henger seg opp i tanker.

Det er fare for avhengighet, men vet av egen erfaring at kognitiv terapi ikke alltid hjelper, og at en da tyr til medikamenter. For mange fungerer nok terapi, men for mange ikke.
Vis hele sitatet...
Glemte legge til at jeg aldri har fremstått ruset på imovane (sløvhet og slik), med mindre man gjør noe før man tenker, som er veldig lett for på imovane. Man føler seg også mer «våken», enn på diverse benzoer hvor man føler seg sløv.
Oi da, her ser en jo mye av problemene med benzo mot angst. Virkningen blir raskt mindre av pillene, og dosene må økes. Etter relativ kort tids bruk kommer den ekle problematikken rundt avhengighet til syne. Viser seg ofte som økt angst og uro, om en ikke tar piller og om en da velger å ta pillene så blir dosen egentlig bare til å vedlikeholde og foresterke tilvenningen. Ofte er en tids bruk av stadig større dose så vil ikke tablettene ha særlig nedregulerende effekt på angst og uro - den eneste effekten de da vil gi er at "pille-suget" forsvinner.

Vet ikke om det er dette du nå opplever, men ser ikke bort fra det. Kanskje bør du bare nå være hardt mot deg selv og starte rolig nedtrapping av pillene også heller søke hjelp for angsten. Og da tenker jeg ikke flere medikamenter, men terapi. Helst eksponeringsterapi slik at du får trent deg opp i de situasjoner der angsten normalt trigges. Det kan jo også være at det er mer bak angsten enn kun angst. Det vet du kanskje noe om selv - og om du tror det kan være tilfelle så er det nok lurt å nevne det til behandler. For angst kan være kun angst, eller det kan være symptomer på andre og kanskje mer dyptgripende greier.

Lykke til - er sikker på at du finner veien ut av dette. Du har tatt første skritt når du ser etter alternativer. Om du nå tar neste skritt og møter angsten og legger ned litt innsats på å overvinne den eller i det minste få den ned på håndterbart nivå så vil det helt sikkert øke livskvaliteten din og gi deg en langt bedre hverdag med mindre stress, uro og angst. Og helt sikkert mer overskudd, bedre hukommelse, økt prestasjonsevne på eksamen og hjerne som spiller på lag langt oftere.
Betablokkere hvis du plages med skyhøy puls!
Kratom har alkaloider som binder seg til mu opioid reseptorer. Så det er basically er et opioid. Du kan like gjerne ta kodein, morfin eller heroin i lavere doser. Jeg er opiatavhengig selv så jeg tråkker ikke på noen, men kratom er addictive. Men igjen en opiat avhengighet er bedre enn benzo avhengighet . I got both
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tar propranolol hvis jeg skal noe som gir meg fysiske symptomer på angst. (Fremføring, møter osv) betablokker. Funker fett.
Fikk det utskrevet av en overlege istedet for benzo siden jeg ble avhengig av det.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Har brukt sobril til samme formål som deg og synes det er merkelig at folk fraråder deg til å bruke et medikament til det det er ment til. Har lest flere steder folk blir kritisert så snart de bruker sobril mot sosial angst men får mange gode råd om det er snakk om kos.

Uansett må jeg nå opp i 50mg for å klare angstfylte situasjoner ala det du trenger de til. Jeg doserer ikke hele dagen men ca 1time før jeg skal i ilden. Jeg bruker det ikke på fast basis kun et par gang i mnd Max og har allikevel opparbeidet meg toleranse.
Det kan vel sikkert skyldes at jeg bruker imovane en del for søvnvansker.

Du spør om et annet preparat, det fins sikkert noe bedre men jeg har brukt imovane i sosiale situasjoner som møter og presentasjoner og det har funket godt. Dog vil jeg råde deg til å teste dette ut først da det er veldig viktig å treffe riktig dose og være trygg på hvordan du reagerer, noen kan bli helt koko og få blackout, noe du neppe vil risikere. For meg skrur imovane ned alarmklokkene og jeg klarer å fokusere på det jeg skal.

Du vet det garantert men bare så det er sakt- ikke for Guds skyld lov kjør bil på disse dagene <3
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det som har fungert godt for meg er faktisk Imovane. Tok 15 MG i begynnelsen, og erstattet det med benzo - som tidligere hadde fungert så bra.

Imovane er jo en medisin til bruk av innsovning, men jeg vet om veldig mange som bruker den mot angst om dagen. Effekten kan forklares slik at hjertet roes helt ned, magen blir rolig, delvis muskelavslappende effekt, og det at tanker bare flyter forbi, slik at man ikke henger seg opp i tanker.

Det er fare for avhengighet, men vet av egen erfaring at kognitiv terapi ikke alltid hjelper, og at en da tyr til medikamenter. For mange fungerer nok terapi, men for mange ikke.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Altså aldri tatt dette på dagtid, bare på kveldstid. Står jeg opp på kvelden etter imovane og må på do føles det jo ut som jeg inni mellom går på «puter», og det gjør meg døsig og har jo ikke angst nei, bare slapper av.
Men når på dagen tar du dette? Og har du en full arbeidsdag/eller +4-8t du må holde deg våken? Veldig interessant!:-)

Sitat av wayup369 Vis innlegg
Kratom har alkaloider som binder seg til mu opioid reseptorer. Så det er basically er et opioid. Du kan like gjerne ta kodein, morfin eller heroin i lavere doser. Jeg er opiatavhengig selv så jeg tråkker ikke på noen, men kratom er addictive. Men igjen en opiat avhengighet er bedre enn benzo avhengighet . I got both
Vis hele sitatet...
Takk for opplysningen! Det var interessant.

Kodein har null effekt på meg.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tar propranolol hvis jeg skal noe som gir meg fysiske symptomer på angst. (Fremføring, møter osv) betablokker. Funker fett.
Fikk det utskrevet av en overlege istedet for benzo siden jeg ble avhengig av det.
Vis hele sitatet...
Men dette fungerer bare på de fysiske symptomene ved en fremføring, skjelving, hjertebank osv.? Men dette er godt å vite for ei venninne har også fått skrevet ut disse og bruker de sammen med sobril, eller uten om dagen er bra. Hun sier også de fungerer kjempefint, minus evt. For lavt blodtrykk?! (?)
Sist endret av Tigerlilje87; 3. februar 2020 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Har brukt sobril til samme formål som deg og synes det er merkelig at folk fraråder deg til å bruke et medikament til det det er ment til. Har lest flere steder folk blir kritisert så snart de bruker sobril mot sosial angst men får mange gode råd om det er snakk om kos.

Uansett må jeg nå opp i 50mg for å klare angstfylte situasjoner ala det du trenger de til. Jeg doserer ikke hele dagen men ca 1time før jeg skal i ilden. Jeg bruker det ikke på fast basis kun et par gang i mnd Max og har allikevel opparbeidet meg toleranse.
Det kan vel sikkert skyldes at jeg bruker imovane en del for søvnvansker.

Du spør om et annet preparat, det fins sikkert noe bedre men jeg har brukt imovane i sosiale situasjoner som møter og presentasjoner og det har funket godt. Dog vil jeg råde deg til å teste dette ut først da det er veldig viktig å treffe riktig dose og være trygg på hvordan du reagerer, noen kan bli helt koko og få blackout, noe du neppe vil risikere. For meg skrur imovane ned alarmklokkene og jeg klarer å fokusere på det jeg skal.

Du vet det garantert men bare så det er sakt- ikke for Guds skyld lov kjør bil på disse dagene <3
Vis hele sitatet...
Tror kanskje det har med hyppigheten på inntak at tråden ble slik den ble. Benzo i moderat mengde brukt kun når behovet er størst og sjeldent som du sier er ingen krise. Og sobril er jo blant de mildere preparatene mot angst.

Problemet mange snakker om er at benzo kan være veien til en pille-avhengighet for mange og den avhengigheten kan være vrien å oppdage før folk er blitt hekta. Tipper det er årsaken til at folk ofte advarer mot bruk av benzo for angst. Tror ts tok 30 mg daglig og planla å fortsette i noen uker. Det kan gå bra eller det kan gå skikkelig dritt. Jeg ville ikke spist sobril daglig, og heller ikke kjørt redosering slik ts gjør. Da ville jeg heller forsøkt terapi, eksponering eller betablokker.

Sobril en gang eller to per måned tror jeg går greit for de fleste. Det er jo også mulig å utfordre seg selv ved å ikke ta sobrilen, men la den virke fra dypet av lommene. Tryggheten ved å vite at den er der om det blir full krise kan ofte være ventil god nok til å klare å gjennomføre vanskelige ting uten å få fullstendig panikkangst.
Ville ikke brukt betablokker ukontrollert om du har lavt blodtrykk eller lav hvilepuls, i hvert fall ikke depot. Gikk på det en stund, men legen tok meg av det, da jeg fikk alt for lav puls under søvn om natta.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva er fortvirkende, og hva er ikke? Ønsker selv noe for tilfeller der jeg trenger noe, som når jeg får panikkanfall på offentlig transport og på besøk hos familie.

Benzo vil jeg helst prøve sist, men jeg er åpen for noe mildt i små mengder, maks en gang om dagen 5 dager i uka.

Er vandt med å bruke cannabis, men det koster flesk nå for tida og jeg går på sosial. Vil ikke bli avhengig av noe, vært avhengig av ting før. Doktoren hjelper meg ikke, gir meg bare SSRI.