Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1599
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har aldri testet meg for dette, men mistenker at jeg har en form for ADD. Jeg er ikke særlig hyperaktiv, men føler at tankene mine går non stop i 100 km/t fra jeg våkner til jeg legger meg. Jeg sliter til tider med fokus, spesielt når det kommer til f.eks. å lese en bok. Det er det bare å glemme for da forsvinner tankene fort til alt mulig rart og jeg har egentlig ikke registrert at jeg har lest noen ting.

Slik har jeg vært så lenge jeg kan huske, men jeg klarer meg helt bra likevel (både i jobb og privat). Men når jeg tar noen trekk med cannabis føler jeg at hjernen min stabiliserer seg mer og at jeg mye lettere klarer å holde fokus på én ting av gangen, spesielt når det kommer til å lese. All bakgrunnsstøy forsvinner, og det blir mer stille og rolig i topplokket.

Har snakket med et par kamerater som føler det samme, og det er jo gjort diverse studier på dette også som indikerer at cannabis kan hjelpe mot ADHD/ADD, selv om de ikke har konkludert 100% om det fungerer ennå.

Men jeg merker det fungerer for meg, og lurer på om flere føler det samme? Røyker jeg meg pissefjern blir det noe helt annet selvsagt, så her snakker jeg om et mer moderat inntak.
ja det hjelper mot symptomene. Det er vel derfor så mange av de som fortsatt røyker selv om de har blitt godt voksne har ADHD.

Som du er inne på så er det et kontrollert forbruk som fungerer bra. Cannabis i store doser kan gi mye bivirkninger. Noen typer cannabis fungerer bedre mot ADHD. Noen typer cannabis gir mer bivirkninger enn andre.
Har hørt flere venner med ADD/ADHD, som har sagt det samme som deg TS. Flere som har sluttet helt på Ritalin eller concerta og begynt å selvmedisinere med cannabis. Bare pass på at det ikke blir så mye at det går utover motivasjonen
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I USA gies det resept på cannabis for adhd og add.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Mange sier det, hva som er sant på gruppe og befolkningsnivå virker uklart. Mange av symptomene på kognitiv nedsettelse fra ADD/ADHD og fra cannabis, er jo like. På det området er da lite sannsynlig at det forbedrer? Nedsatt hukommelse, nedsatt oppmerksomhet etc, det følger med territoriet når man bruker cannabis med thc fast.

En ting er sikkert, gruppen ADD/ADHD søker seg til denne type medisiner med en gang de får vite om dem, i mange tilfeller. Så det er *noe* her.

Er selv diagnostisert med ADD, diagnose satt av det offentlige tidlig i 20 årene, og bruker ikke Ritalin eller Concerta eller den type medisiner. Gitt opp helt troen på at medisiner er det som skal fikse meg. Isteden må man jobbe med seg selv, lage struktur, innse sine svake og sterke sider.

Vet at medikamenter for mange kan gjøre enkelte ting lettere, men syns prisen for det er høy etter egen erfaring.
Brukt cannabis fast de siste 6 år, syns ikke nødvendigvis det demper symptomer fra ADHD; men cannabisen gjør det lettere å leve med det ihvertfall.
Mindre frustrert, mindre sint, ja så lenge man har god adgang til gode greier. Masse gjørmål som er konstruktive som lar seg kombinere med cannabis.

Prisen for begge strategier er for meg høy. Det er kjipt å føle at man må ha det for å fungere, og bivirkninger og effekter på livet fins det masse dårlige av.

Men én ting er sant for meg om add/cannabis. Cannabis kan noenganger hjelpe deg å konsentrere deg veldig om én ting.
Kanskje man gjør mesteparten av jobben selv, og så er cannabis belønningen. Vet ikke. Mange måter å tenke om dette på.
Syns det funker litt ihvertfall.
Sist endret av meaculpaUIO; 24. mai 2020 kl. 15:38.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Men én ting er sant for meg om add/cannabis. Cannabis kan noenganger hjelpe deg å konsentrere deg veldig om én ting.
Vis hele sitatet...
Stor forskjell på å røyke seg maks fjern og bare røyke to-tre trekk.
Det er jo en god del strains der ute som det sies at hjelper mot ADHD/ADD.
Økt humør, konsentrasjon og fokus osv.


Finding that perfect focusing strain requires trial-and-error, but this list provides a few starting points. First, ask yourself what sort of experience you’re looking for:

THC-dominant strains can be focusing for some and distracting for others. If you find THC strains are causing your mind to be overly racy or foggy, try switching up the strain or experiment with a smaller dose. Find THC-dominant varieties below by looking for strains composed of diamond shapes.

A CBD-dominant strain contains only trace amounts of THC and is unlikely to produce a euphoric high. For CBD-dominant varieties, look for strains composed of only circles below.

Balanced THC/CBD strains are known to provide only a mild high, making them a good choice for someone who wants just a little bit of cerebral activation. To find a balanced THC/CBD variety, look for strains made up of both diamonds and circles below.

https://www.leafly.com/news/strains-...us-and-addadhd
Vis hele sitatet...
Ja, det funker, får ro i sjelen. Det eneste som ikke funker, er å bruke det hver dag. Og da er man liksom like langt...

For å utdype, funker ikke (for meg) først og fremst fordi det ikke er sosialt akseptert. Dernest funker det ikke på jobb, hadde ikke vært like effektiv. Når det er sagt, noe av det beste jeg har gjort på jobb har jeg gjort fjern (etter arbeidstid). Har en sweet-spot ca 2-3 timer etter inntak, får en unik evne til å fokusere på samme ting over lang tid + kreativitet.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ja, det funker, får ro i sjelen. Det eneste som ikke funker, er å bruke det hver dag. Og da er man liksom like langt...

For å utdype, funker ikke (for meg) først og fremst fordi det ikke er sosialt akseptert. Dernest funker det ikke på jobb, hadde ikke vært like effektiv. Når det er sagt, noe av det beste jeg har gjort på jobb har jeg gjort fjern (etter arbeidstid). Har en sweet-spot ca 2-3 timer etter inntak, får en unik evne til å fokusere på samme ting over lang tid + kreativitet.
Vis hele sitatet...
Samme her, jeg røyker maks et par ganger i uken og da som regel med vape så jeg ikke blir så heavy fjern. Har klart å holde bruken på det nivået i mange år nå, og er fornøyd med hvordan det fungerer.

TS
Hvis hovedproblemene er hyperaktivitet/tankekjør kan det kanskje hjelpe. Er husken og holde fokus hovedproblemer blir det nok værre. Det som er gjort av forskning på større grupoer viser ikke bedring på kjernesymptomer. De jeg har hjulpet i rusbehandling hvor hukommelse og konsentrasjon var hovedutfordringer ble betydelig værre med cannabis, indre uro ble kanskje bedre, men fra å slite med jobb/skole ble de ikke-fungerende med cannabisinntak flere dager i uka.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Åssen er det å kombinere adhd medisiner og cannabis? Vil cannabis kunne dempe den kroppslige uroen og tankekjøret? Også kan adhd medisin skape mer konsentrasjon, fokus og gi bedre hukommelse? Feks daglig inntak av adhd medisin evt. kun ved spesielle behov også kjøre på med cannabis på kveld for å roe ned og bli avslappet nok til å sovne? Tenker ikke hard core stoner som må ha cannabis hver kveld men kun ved stort behov for skikkelig hvile og søvn, kanskje en kveld eller to per uke maks eller 4-5 ganger per måned?
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Åssen er det å kombinere adhd medisiner og cannabis? Vil cannabis kunne dempe den kroppslige uroen og tankekjøret? Også kan adhd medisin skape mer konsentrasjon, fokus og gi bedre hukommelse? Feks daglig inntak av adhd medisin evt. kun ved spesielle behov også kjøre på med cannabis på kveld for å roe ned og bli avslappet nok til å sovne? Tenker ikke hard core stoner som må ha cannabis hver kveld men kun ved stort behov for skikkelig hvile og søvn, kanskje en kveld eller to per uke maks eller 4-5 ganger per måned?
Vis hele sitatet...
Tror det er en dårlig ide. Skal du bruke cannabis for å sovne fordi adhd medisinen gjør deg for våken? Ta dette med legen kanskje? Kanskje du må redosere litt eller begynne med noe annet.

Hvis det er korttidsvirkende du tar så ta den siste dosen tidligere?

Brukte vin en gang i tiden for å få sovne, det som skjer er at kroppen ikke lenger klarer å sovne på egenhånd. Øk fysisk aktivitet?
Cannabis virker kanskje annerledes enn vin da, men det er også et rusmiddel og kanskje søvnen blir verdiløs på dette også. Ikke vet jeg bruker ikke cannabis. Men søvn på alkohol er omtrent som å ikke sove.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Cannabis over tid svekker REM fasen av søvnen, og man merker forskjell på "edru søvn" og cannabis også.