Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4334
Jeg bor for tiden i England og har fast jobb her, jeg har ikke meldt at jeg flyttet fra Norge eller noe slikt, jeg har naermere 200k I gjeld til Laanekassen og dem truer med og sende kravet over til Statens Innkrevningssentral, noe som gjor meg ganske skremt.

Jeg har hatt gjeld til dem for og vet at dem ikke skyr noen midler for aa faa pengene sine, har ogsaa et par andre inkassosaker men disse er ikke noe problem aa faa betalt ned i underkant av ett aars tid, mitt sporsmal er hvor sannsynlig er det at jeg faar store problemer her i England med denne gjelden om jeg prover og "vente det ut" til det blir foreldet?

Jeg har ikke tenkt aa flytte tilbake til Norge, men flytter sannsynligvis til Sor-Amerika ilopet av fem aar.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjore, vurderte gjeldsordning, men ettersom lonnen min er mye lavere enn en tilsvarende jobb i Norge (og jeg bor ikke i Norge) vet jeg ikke hvordan dette ville fungert, noen som har raad for denne situasjonen, noen lignende opplevelser?
Du kan slå deg konkurs i Storbritannia og holde deg der inntil gjelden er foreldet i Norge etter 3(?) år(tror ikke de får utvidet fristen på noe vis, men er mulig lånekassen får bedre vilkår), i forhold til eventuell kreditt og gjeld i Storbritannia tror jeg du vil være svartelistet i ett år så er du en fri mann med blanke ark
Er det virkelig saa enkelt?
Jeg skal absolutt sjekke opp dette videre, men tar gjerne imot flere innspill.
om de tar saken til namsmannen så blir den ikke foreldet. Noe jeg kan garantere deg de gjør med 200k. Statens innkrevingssentral har så vidt jeg vet en egen sær-namsmann, så å slippe unna gjeld til staten tror jeg er ganske vanskelig, om ikke umulig.

Det beste er vel å få i stand en avbetalingsordning, der kan statens innkrevingssentral være veldig fleksibel.
Anbefaler å ta kontakt med sismo! Veldig lett å få hjelp med skyld der, men gjør du ikke det er de nådeløse
Blir nok til at jeg maa bite kula paa dette her ser det ut til ja, men hvor reelt er det at dem forfolger meg her i England? Altsaa om de sender en kar fra SI paa doren min kan jeg vell strengt talt bare be han dra til helvete?

Eller om dem selger gjelden til et Engelsk inkassobyraa? Jeg ser ikke for meg Staten gjore noe slikt.
Sist endret av Death&Taxes; 25. november 2016 kl. 15:36.
Aner ikke reglene for dette eller om Statens innkrevningssentral kan ta opp saken i High Court i England og få til et tvangskrav. De er litt mer hardhendte i England i forhold til gjeld, der High Court Enforcers kommer på døren med rettskjennelse og kan ta direkte pant i eiendeler du sitter på.
Bodde selv i UK over en lengre periode, var ikke selv en skatteflykting men var plutselig gjeldsfri når jeg kom tilbake til Norge. Jeg fikk skatteetaten med uregelmessige krav etter meg når jeg var der borte, de sendte til inndrivelse i England noe som var en veldig slitsom prosess men kom meg unna.

Konkurs i England som noen nevner ville jeg unngått om du ikke er veldig forberedt på prossesen med masse kontanter liggende, ikke gått igjennom dette men satt meg inn i hvordan det fungerte.

Det er nok 10 år du må holde deg borte og ikke 3 år om det f.eks blir sendt til din "lokale" namsmann.

Snapper de opp at du er i UK sender de det til innkrevelse like lett som om du var i Norge og det gikk igjennom namsmannen.

Forvent stress med "systemet" om du kommer tilbake til Norge og må innom NAV en tur.
For det første har lån foreldelsesfrist på ti år fra forrige erkjennelse av lånet, så du må i så fall belage deg på å være lenge i utlandet.

For det andre kan SI, ved å innlede rettslig sak mot deg, avbryte foreldelsesfristen.

For det tredje er SIs praksis ved skyldner utenfor Norden å overføre gjelden til et inkassobyrå som krever inn der du er, helt konkret Visma Collectors AS' samarbeidsfirma i Storbritannia. Det medfører naturligvis betydelige merkostnader.
Sist endret av Snillorg; 26. november 2016 kl. 10:34.
Hva skjer om Visma Collectors sitt samarbeidsfirma prøver å kreve inn gjelden og OP slår seg konkurs i Storbritannia, er OP fri da etter konkursen er oppgjort?
Vært borti at de tar saken til namsmannen om det så bare er 500kr.
Usikker paa hvordan jeg skal gaa frem her, som sagt har jeg ingen planer om aa returnere til Norge men om jeg faar inkasso paa nakken her er det ikke verdt det. Takk for alle innspill!