Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 8723
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Å røyke når man er fjorten er ikke bra, men det er ganske gode odds for at det ikke er det eneste i livet til gutta som ikke er helt bra. Alt etter hvordan foreldra reagerer kan det være et gode for dem at de finner det ut, eller det kan være et onde. Hvilken av de to er umulig å si for folk som ikke kjenner forholda.

Trådstarter er garantert ikke den eneste som vet om dette. Hvorfor skal han, som ikke kjenner forholda rundt godt, gripe inn? Er du helt sikker at det vil være et gode for gutta å bli ferska?
Vis hele sitatet...
Når man er 14 år har foreldrene veldig stor påvirkning og kan klare å gjøre store forandringer. Selvfølgelig er det bedre da for gutta å bli ferska.

Jeg ser ikke helt poenget ditt, du skriver som om det ikke skal være noe galt med at de røyker, men får det ikke helt fram. Mener du virkelig at når man er 14 år at det skal være greit å røyke hasj hver helg? Som trådstarter skriver så har det blitt værre, hva er neste da? Amf? Hvem vet, veldig lett vei å gå ned.

Hvis du hadde hatt en datter eller sønn, og de røyka hasj som 14 år.. håper jeg du ville ha visst om det så fort som mulig, så du kunne gjort noe med det?

hvorfor skal noen bestemme at de ikke er på rett kjør?
Vis hele sitatet...
Siden de er 14 år? Du skriver også hvorfor han skal tyste, det er ikke tysting å si fra om sånt, det er rent fornuft og et veldig bra sjakktrekk.

Jeg føler du skriver på en måte som at det er politiet han skal tyste til og at det kommer til å fucke opp resten av livet dems. De er 14 år, de kan ikke engang bli arrestert, eneste som skjer er at de får tilsnakk av foreldre og en dytt i ryggen på rett vei i livet, forhåpentligvis tar de som røyker ordene til seg.
Sist endret av FlyWithMe; 5. oktober 2012 kl. 01:12.
Det er ingen tvil om at 14 år er en alt for ung alder, men som flere nevner så kan en tyster ødelegge livet til dem som blir tystet på. Vent å se hva som skjer. For alt jeg vet så har de røyket pot sammen et par ganger, det er ikke verdens undergang. Hvis det utvikler seg til noe seriøst kommer vel foreldrene demmes til å merke det uansett. Følg bare med om de driter i skolen mer enn før osv.. jeg tviler egentlig på at du kommer til å merke noen forskjell, men who knows. Bare ikke tyst! vær så grei. For din egen del og for de stakkarslige "vennene" dine.
Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
men som flere nevner så kan en tyster ødelegge livet til dem som blir tystet på.
Vis hele sitatet...
Hvordan blir livet dems ødelagt om foreldrene får vite at dem røyker?

Regner ikke med at dem får noe mer enn en masse kjeft fra foreldrene og forbud mot å røyke mer, noe som ikke er så hensides dumt med tanke på at dem er 13-14 år gamle..
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvordan blir livet dems ødelagt om foreldrene får vite at dem røyker?

Regner ikke med at dem får noe mer enn en masse kjeft fra foreldrene og forbud mot å røyke mer, noe som ikke er så hensides dumt med tanke på at dem er 13-14 år gamle..
Vis hele sitatet...
Alle foreldre er jo forskjellige. Det er jo bittesmå detaljer som må bli tenkt på om man skal utføre tysting. Den situasjonen vil være HELT uforutsigbar. Men ja, hadde det bare vært en fin og solid måte å tyste på, så hadde det kanskje vært greiest for alle. Men dessverre er det ingen lett vei, så la det gå, men følg med på disse karene.

EDIT: Det kan være at jeg er dårlig til å se situasjonen an. For meg ville det vært totalt uakseptabelt om min 14-år gamle sønn røyket cannabis. Men jeg kunne ihvertfall ikke hatt en ustabil reaksjon, noe mange kan få.
Sist endret av RealistDrømmer; 5. oktober 2012 kl. 02:51.
Tror du kommer til å få juling
Sitat av Munchies Vis innlegg
Tror du kommer til å få juling
Vis hele sitatet...
De bor en time unna og kun en av dem involvert vet at han i det hele tatt eksisterer.

Regner ikke med at trådstarter komer til å legge igjen telefonummer, adresse og fult navn når han eventuelt ringer foreldrene.
Sist endret av Bombasa; 5. oktober 2012 kl. 03:49.
Til dere som kommenterer i thc-rus.

Hvor mange 14 år gamle stonere dere kjente fra barndommen kjenner dere som velfungerende personer i samfundet i dag?

TS har helt rett i sin tankegang, alt vi kan gjøre er å finne en bra måte å si i fra på.

Hasj er faen ikke bra for uutviklede hjerner. Punktum.

Si i fra til foreldra dems, om så via flaskepost.
Få det ut til de, barna dems kan være veldig godt på vei til å miste seg selv.

13-14 år, og dere surrer om tysting? Idioter. Dette kalles faktisk medmennesklighet der jeg kommer fra. Barn skal ikke leke med dette.
Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
Alle foreldre er jo forskjellige. Det er jo bittesmå detaljer som må bli tenkt på om man skal utføre tysting. Den situasjonen vil være HELT uforutsigbar. Men ja, hadde det bare vært en fin og solid måte å tyste på, så hadde det kanskje vært greiest for alle. Men dessverre er det ingen lett vei, så la det gå, men følg med på disse karene.

EDIT: Det kan være at jeg er dårlig til å se situasjonen an. For meg ville det vært totalt uakseptabelt om min 14-år gamle sønn røyket cannabis. Men jeg kunne ihvertfall ikke hatt en ustabil reaksjon, noe mange kan få.
Vis hele sitatet...
Alle foreldre er forskjellig? Hva mener du? At alle foreldre ikke bryr seg om ungen sin? Det jeg vet er at nesten alle foreldre har en ting til felles og det er at de bryr seg om ungen sin.

Mener du virkelig at det ikke finnes en solid måte å tyste på? Det finnes ti talls vis med måter man kan si noe, selvsagt på en anonym måte, både over internett og real life.

Tror ikke du hadde funnet ut hvem avsenderen var, hvis jeg hadde laget et brev uten avsender, skrevet fra en datamaskin. Klin umulig.
Sist endret av FlyWithMe; 5. oktober 2012 kl. 05:57.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Alle foreldre er forskjellig? Hva mener du? At alle foreldre ikke bryr seg om ungen sin? Det jeg vet er at nesten alle foreldre har en ting til felles og det er at de bryr seg om ungen sin.
Vis hele sitatet...
Poenget, tror jeg, er at alle foreldre er forskjellig i den forstand at reaksjonen vil variere veldig fra forelder til forelder. Noen foreldre har et nyansert og kunnskapsbasert forhold til rusmiddler, og i disse tilfellene mener jeg "tysting" er til barnets beste (vi snakker tross alt om små barn som røyker dop her.)

De fleste foreldre vet forøvrig ikke en dritt, de krisemaksimerer og møter problemet med ignoranse og frykt. I disse tilfellene er ofte foreldres sanksjoner et langt større problem enn helgeblazing i seg selv, se f.eks alle trådene på forumet der folk har blitt alt fra kastet ut til anmeldt fordi dem har blitt busta i å røyke.

Det jeg prøver å si er at med mindre en kjenner foreldrene godt nok til å vite at det faktisk vil hjelpe å si ifra så er det ihvertfall ikke mulig å rettferdiggjøre en slik innblanding i andres liv.

Ligg unna og pass dine egne saker.
Jeg kunne ikke skrevet det bedre selv, tøffetom.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Poenget, tror jeg, er at alle foreldre er forskjellig i den forstand at reaksjonen vil variere veldig fra forelder til forelder. Noen foreldre har et nyansert og kunnskapsbasert forhold til rusmiddler, og i disse tilfellene mener jeg "tysting" er til barnets beste (vi snakker tross alt om små barn som røyker dop her.)

De fleste foreldre vet forøvrig ikke en dritt, de krisemaksimerer og møter problemet med ignoranse og frykt. I disse tilfellene er ofte foreldres sanksjoner et langt større problem enn helgeblazing i seg selv, se f.eks alle trådene på forumet der folk har blitt alt fra kastet ut til anmeldt fordi dem har blitt busta i å røyke.

Det jeg prøver å si er at med mindre en kjenner foreldrene godt nok til å vite at det faktisk vil hjelpe å si ifra så er det ihvertfall ikke mulig å rettferdiggjøre en slik innblanding i andres liv.

Ligg unna og pass dine egne saker.
Vis hele sitatet...
Godt skrevet. Det er farlig å legge for mye tillit i tiltak som i mange tilfeller ikke fungerer, kun på et etisk grunnlag. Selvfølgelig skal ikke barn i den alderen bruke rusmidler, men som vi ser i resten av samfunnet fungerer forbud, straff og stigmatisering veldig dårlig.

Nå var jeg selv en av de som røykte så tidlig som i en alder av 14, og jeg tok heldigvis ikke nevneverdig, eller i det minste målbar, skade av det. Om jeg allikevel skal sette meg i trådstartes situasjon med den erfaringen og innsikten jeg har idag ville jeg tatt kontakt med en person som har erfaring med mennesker med rusproblemer, som kan foreta fornuftige tiltak på individuelt plan.
Når de er såpass unge blir de som regel tatt uansett. En 13 åring har ikke veldig mye privatliv overfor en 16-18 åring.
DICKHEAD! kødda...

viss noen av mine kompiser hadde røkt ville jeg vært bekymret men ikke sagt ifra,,,
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Poenget, tror jeg, er at alle foreldre er forskjellig i den forstand at reaksjonen vil variere veldig fra forelder til forelder. Noen foreldre har et nyansert og kunnskapsbasert forhold til rusmiddler, og i disse tilfellene mener jeg "tysting" er til barnets beste (vi snakker tross alt om små barn som røyker dop her.)

De fleste foreldre vet forøvrig ikke en dritt, de krisemaksimerer og møter problemet med ignoranse og frykt. I disse tilfellene er ofte foreldres sanksjoner et langt større problem enn helgeblazing i seg selv, se f.eks alle trådene på forumet der folk har blitt alt fra kastet ut til anmeldt fordi dem har blitt busta i å røyke.

Det jeg prøver å si er at med mindre en kjenner foreldrene godt nok til å vite at det faktisk vil hjelpe å si ifra så er det ihvertfall ikke mulig å rettferdiggjøre en slik innblanding i andres liv.

Ligg unna og pass dine egne saker.
Vis hele sitatet...
Uavhengig av reaksjon, så vil foreldrene forhåpentligvis gjøre noe med det. Har mine tvil om at foreldrene slår eller dreper ungen, for å si det mildt.

Litt kjeft er barnemishandling? Gi dem husarrest, ta vekk mobil og pc for en uke er barnemishandling? Du gir ikke mye mening.

Nok engang.. DE ER 14 ÅR.. faen er det vanskelig å skjønne. Du skriver som om de er from the ghetto, at de er 20 år og hele livets dem står på spill.

Det jeg prøver å si er at med mindre en kjenner foreldrene godt nok til å vite at det faktisk vil hjelpe å si ifra.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt.
Sist endret av FlyWithMe; 5. oktober 2012 kl. 17:18.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det jeg prøver å si er at med mindre en kjenner foreldrene godt nok til å vite at det faktisk vil hjelpe å si ifra så er det ihvertfall ikke mulig å rettferdiggjøre en slik innblanding i andres liv.

Ligg unna og pass dine egne saker.
Vis hele sitatet...
Det går kanskje an å spørre en av disse bekjente hva de
tror foreldrene ville si dersom de visste at avkommet ruser
seg på cannabis?

Kjente selv til flere som i løpet av ungdomsårene røykte hasj.
Den generelle holdningen fra omgivelsene var selvsagt i tråd
med trappetrinnsmodellen - de kom til å ligge på kaia med en
nål i armen før de var 20. Vel, samtlige av dem er pr. i dag
straighte folk med familie og gode jobber.

Hvis TS virkelig bryr seg burde vedkommende også prøve å
bli mer kjent med dem han tenker å angi.
Jeg kjenner også mange mennesker som begynye å røyke i den alderen, inkl. meg selv. Mange går det helt greit med, andre ikke. Det brblir et sånt spørsmål som hva kom først, høna eller egget? Er det selve rusen dem driver av med som er farlig for dem, eller er de allerede på feil bane siden de oppsøker det miljøet så tidlig. Det er veldig indivuelt hvordan man takler det miljøet i så ung alder, og veldig mye har med oppvekst og støtteapparat og gjøre. I mine kretser var der ganske vanlig å debutere i den alderen, med både hasj og alkohol. Alle cannabis-miljøer er ikke like farlige, havner man i feil gruppe kan det bli en kjip vei foran dem, men igjen kommer det an på hvordan man takler det.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Uavhengig av reaksjon, så vil foreldrene forhåpentligvis gjøre noe med det. Har mine tvil om at foreldrene slår eller dreper ungen, for å si det mildt.

Litt kjeft er barnemishandling? Gi dem husarrest, ta vekk mobil og pc for en uke er barnemishandling? Du gir ikke mye mening.

Nok engang.. DE ER 14 ÅR.. faen er det vanskelig å skjønne. Du skriver som om de er from the ghetto, at de er 20 år og hele livets dem står på spill.



Dummeste jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du har sitert feil person eller om du er retardert, jeg ble ihvertfall merkbart dummere av å lese bidraget ditt. Barnemisshandling? Ghettoen? Hvor tar du det fra?

Det er du som ikke gir mye mening her.

Håper for din del du troller.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Vet ikke om du har sitert feil person eller om du er retardert, jeg ble ihvertfall merkbart dummere av å lese bidraget ditt. Barnemisshandling? Ghettoen? Hvor tar du det fra?

Det er du som ikke gir mye mening her.

Håper for din del du troller.
Vis hele sitatet...
Dønn seriøs. Forstår du ikke hva jeg mener, så burde du få noe mer iq.
Røyk, ikke røyk..?
Eget valg, men er man under 18 og bor hos foreldre, så bestemmer nok desverre de..?

Du har nok rett i at de ikke har godt av det, men da pga ung alder. De fleste tester cannabis første gang i 14-16 års alderen, men det kan ha noen negative effekter med hverdagsrøyking (5-10 jointer pr. dag f.eks) før man er ferdig med puberteten / ferdig utviklet...
Sitat av Bompi Bjørn Vis innlegg
Til dere som kommenterer i thc-rus.

Hvor mange 14 år gamle stonere dere kjente fra barndommen kjenner dere som velfungerende personer i samfundet i dag?

13-14 år, og dere surrer om tysting? Idioter. Dette kalles faktisk medmennesklighet der jeg kommer fra. Barn skal ikke leke med dette.
Vis hele sitatet...
Alle jeg kjenner som begynte før de var 18(og 15, bare to som begynte som 14) er velfungerende og positive for samfunnet, er bare 1 jeg kjenner som jeg mener ikke er positiv, men hun ahr kanskje andre synspunkter og hun kjenenr seg selv mye bedre enn jeg kjenner henne...

Jeg gjetter at du mener en 14åring er ett barn fordi du er blitt lært opp til det... prøv å la hjernen din gå 200år bakover i tid, du har sikkert samme syn på alder, men kanskje det blir greit å ruse seg?

Hvis 200år ikke var nok så prøv å gå 20 000år.. eller 200 000 for den saks skyld.. det vi ser på som barn har ikke altid vært barn, og hjernen er ikke utvikla før rundt 25års alderen så det blir ett like dårlig argument som de jeg nevner nå..
Sist endret av Novice; 6. oktober 2012 kl. 05:48. Grunn: hadde glemt en bokstav