Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3464
Det har nå blitt lovlig med en ny cannabismedisin i Norge, mot MS.
Hva tror folket? Er dette et steg i riktig vei for legalisering?

Diskuter!

Artikkelen kan du lese her.
Jeg vil gå så langt som å si at det er feil steg i riktig retning.. Det er nok det beste medisinske tilbudet man kan få til i dag, med tanke på forbudet. Stoffer i Sativex står jo fortsatt på narkotika listen, men det arbeides for å muliggjøre resepter, dog kun til personer med MS.
Sist endret av random42099; 25. september 2012 kl. 15:17.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg vil gå så langt som å si at det er feil steg i riktig retning.. Det er nok det beste medisinske tilbudet man kan få til i dag, med tanke på forbudet. Stoffer i Sativex står jo fortsatt på narkotika listen, men det arbeides for å muliggjøre resepter, dog kun til personer med MS.
Vis hele sitatet...
Joda, men det kan vel kanskje hende at folk får opp øynene?
Folk med epilepsi vil vel kanskje også få lovlig cannabismedisin i fremtiden?
Deretter folk med kroniske smerter pga nerveskader, så de med smerter pga akutte nerveskader, så generelle langvarige smerter pga skader, så evt psykiske lidelser, og før man vet ordet av det er det et fritt marked for det. Huzzah!
I bunn og grunn er dette positivt. Nå er vi et steg nærmere ihvertfall. Men jeg har en liten sunn skepsis ovenfor hvordan de stapper alt mulig legemidler inn i det og gjør det om til noe helt annet en naturlig.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg vil gå så langt som å si at det er feil steg i riktig retning.. Det er nok det beste medisinske tilbudet man kan få til i dag, med tanke på forbudet.
Vis hele sitatet...
Og hva legger du i dette?

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Stoffer i Sativex står jo fortsatt på narkotika listen, [...]
Vis hele sitatet...
Akkurat som morfin, etylmorfin, kodein, ketamin og et utall andre stoffer. Det hindrer de ikke i å bli brukt i medisinsk øyemed.

Sitat av pinkman Vis innlegg
Joda, men det kan vel kanskje hende at folk får opp øynene?
Vis hele sitatet...
Får opp øynene for hva? At det er gøy å røyke marijuana på fritida si?

Sitat av PairADice Vis innlegg
Deretter folk med kroniske smerter pga nerveskader, så de med smerter pga akutte nerveskader, så generelle langvarige smerter pga skader, så evt psykiske lidelser, og før man vet ordet av det er det et fritt marked for det. Huzzah!
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat som at det er et "fritt marked" for opiater fordi de brukes som smertestillende og i hostesaft.

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Men jeg har en liten sunn skepsis ovenfor hvordan de stapper alt mulig legemidler inn i det og gjør det om til noe helt annet en naturlig.
Vis hele sitatet...
Og hvilken ræv drar du dette ut av? Sativex inneholder THC og cannabidiol, akkurat som "naturlig" cannabis. Og forresten, botox er helt naturlig og brukes som kjent for å fjerne rynker, men noen titalls nanogram er nok til å drepe et menneske. Så slutt å sleng ordet "naturlig" rundt som om det er synonymt med "utelukkende positivt".
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Får opp øynene for hva? At det er gøy å røyke marijuana på fritida si?
Vis hele sitatet...
At det ikke er så farlig som mange skal ha det til / at det kan brukes til medisin.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Får opp øynene for hva? At det er gøy å røyke marijuana på fritida si?
Vis hele sitatet...
Ja, faktisk. Jeg syns folk burde få opp øynene for Cannabis, og bruke det som en substitutt for helgefylla av og til. Gjerne for å slappe av etter jobb en sjelden gang. Nå snakker jeg ikke om småkids på fjortisfest, men folk over 20. Det hadde fjernet mye av stigmatiseringen rundt røyking.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Og hva legger du i dette?


Akkurat som morfin, etylmorfin, kodein, ketamin og et utall andre stoffer. Det hindrer de ikke i å bli brukt i medisinsk øyemed.

Vis hele sitatet...
Riktig det, men slik jeg ser det er det fortsatt ikke heldig at bruken er så snever (pr. i dag, er det omtrent umulig for en lege å skrive ut dette) greit nok, dette blir ordnet på, og kanskje begynner man å forske på medisinsk bruk av sativex for andre lidelser. Men for folk flest vil det fremstå som et legemiddel som alle andre, det har strengt tatt SVÆRT lite med cannabis å gjøre, da det hele er fremstilt i lab hvor det kun har vært fokus på 1 av virkestoffene. Sativex er ikke medisinsk cannabis utnyttet til sitt fulle potensiale. Jeg tenker da at den naturlige planten inneholder så ufattelig mange flere stoffer, som for eksempel CBD'er som motvirker paranoia effekten av THC. Misforstå meg rett, det er ikke 'faen heller disse korrupte legemiddelselskapene!' - Men det er altfor stor fokus på THC (også i rus sammenheng) og altfor lite fokus på de 419'ish andre stoffene som gir planten den virkelig medisinske effekten på mange områder.

Edit: så var det postet, og jeg forstår godt om ingen vil lese gjennom det, masse rall og ekstremt dårlig formulert- Unnskylder meg med at jeg har vært på jobb siden halv 8 til 20.30
Sist endret av random42099; 25. september 2012 kl. 22:30.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Riktig det, men slik jeg ser det er det fortsatt ikke heldig at bruken er så snever (pr. i dag, er det omtrent umulig for en lege å skrive ut dette) greit nok, dette blir ordnet på, og kanskje begynner man å forske på medisinsk bruk av sativex for andre lidelser. Men for folk flest vil det fremstå som et legemiddel som alle andre, det har strengt tatt SVÆRT lite med cannabis å gjøre, da det hele er fremstilt i lab hvor det kun har vært fokus på 1 av virkestoffene. Sativex er ikke medisinsk cannabis utnyttet til sitt fulle potensiale. Jeg tenker da at den naturlige planten inneholder så ufattelig mange flere stoffer, som for eksempel CBD'er som motvirker paranoia effekten av THC. Misforstå meg rett, det er ikke 'faen heller disse korrupte legemiddelselskapene!' - Men det er altfor stor fokus på THC (også i rus sammenheng) og altfor lite fokus på de 419'ish andre stoffene som gir planten den virkelig medisinske effekten på mange områder.

Edit: så var det postet, og jeg forstår godt om ingen vil lese gjennom det, masse rall og ekstremt dårlig formulert- Unnskylder meg med at jeg har vært på jobb siden halv 8 til 20.30
Vis hele sitatet...
Helt enig i det du sier, men må også legge til ''faen heller disse korrupte legemiddelselskapene!''.
At folk er så optimistiske og tror at de gjør sine daglige arbeids oppgaver først og fremst og hjelpe folk gjør meg kvalm.
Hadde dette vert tilfelle hadde det blitt forsket i en mye større grad på feks kur for HIV/AIDS og ikke hjelpemiddel som skal gjøre dagene lettere.
De er der for pengene sin del, på samme måte som at USA driver krigføring i X antall land (Feks for olje og makt)
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Helt enig i det du sier, men må også legge til ''faen heller disse korrupte legemiddelselskapene!''.
At folk er så optimistiske og tror at de gjør sine daglige arbeids oppgaver først og fremst og hjelpe folk gjør meg kvalm.
Hadde dette vert tilfelle hadde det blitt forsket i en mye større grad på feks kur for HIV/AIDS og ikke hjelpemiddel som skal gjøre dagene lettere.
De er der for pengene sin del, på samme måte som at USA driver krigføring i X antall land (Feks for olje og makt)
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er vanskelig å se for seg at et selskap skal jobbe for å utrydde de problemene som gjør eierne til de milliardærene de er, men om dette er bevisst vil vi ikke få svar på. Og vi kan ihvertfall være sikre på at uten noen mulighet for profitt, hadde ikke halvparten av de medisinene vi tar for gitt i dag, eksistert. å uttrykke sin misnøye for legemiddelselskaper i en cannabisdiskusjon blir bare å bygge opp under den stereotypiske paranoide stoneren som ikke kan snakke om annet enn 'dessa kap'talist svina!' som tjener så masse penger, imens du selv ikke kommer noen vei i livet
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Og hvilken ræv drar du dette ut av? Sativex inneholder THC og cannabidiol, akkurat som "naturlig" cannabis. Og forresten, botox er helt naturlig og brukes som kjent for å fjerne rynker, men noen titalls nanogram er nok til å drepe et menneske. Så slutt å sleng ordet "naturlig" rundt som om det er synonymt med "utelukkende positivt".
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg mente med naturlig, jeg liker bare ikke ideen om å ta Cannabis i pille eller spray form. Det føles helt feil og for meg er det langt ifra det jeg hadde sett for meg når jeg tenker på avkriminalisering/legalisering. Og som ESB nevner så er det mange stoffer som ikke blir tatt i betraktning i "Sativex" medisinen.

Sativex er en munnspray med cannabis-substanser. Det er et naturlegemiddel trukket direkte ut av cannabis-planten. Tatt på den rette måten, gir sprayen ingen rusvirkning.
Vis hele sitatet...
Jeg ser bare ikke hvordan denne sprayen kan sammenlignes med en Joint.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Det er ikke det jeg mente med naturlig, jeg liker bare ikke ideen om å ta Cannabis i pille eller spray form. Det føles helt feil og for meg er det langt ifra det jeg hadde sett for meg når jeg tenker på avkriminalisering/legalisering. Og som ESB nevner så er det mange stoffer som ikke blir tatt i betraktning i "Sativex" medisinen.
Vis hele sitatet...
Kvifor antar du at medisinsk bruk har en døyt med legalisering å gjere? Opiater er, og har vore, i ekstremt vanleg bruk ved norske sjukehus, som smertestillande. Det har ikkje ført til særleg mange ønsker om å legalisere rekreasjonell bruk av samme stoffa.

I medisinen er det interessant å kunne levere ein nøyaktig dose verkestoff, for å halde biverknader nede, og kontrollere ting som avhengigheitspotensiale. Da er det mykje betre å ta dei ønska stoffa, framstille dei syntetisk eller ekstrahere dei frå plantematerialet, og lage ein leveringsmetode med kjende doser.
Lurer på om like mange blir ivrige på medisinsk cannabis hvis dem gidder å forske litt mere og få bort den rusgivende effekten og kunn bruker den helsemessige delen av planten
Sativex er forsåvidt ikke så nytt i Norge, det har bare ikke vært registrert, altså uten markedsføringstillatelse, men legene har skaffet det gjennom individuelt godkjenningsfritak. Tabloidene synes naturligvis det er svært gøy å slå dette stort opp, "Cannabis lovlig i Norge" osv. Billig..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Ja, faktisk. Jeg syns folk burde få opp øynene for Cannabis, og bruke det som en substitutt for helgefylla av og til. Gjerne for å slappe av etter jobb en sjelden gang. Nå snakker jeg ikke om småkids på fjortisfest, men folk over 20. Det hadde fjernet mye av stigmatiseringen rundt røyking.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden har dette med Sativex å gjøre? Ingenting!

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Sativex er ikke medisinsk cannabis utnyttet til sitt fulle potensiale.
Vis hele sitatet...
Javel? Hva får deg til å tro at du vet det bedre enn de som forsker på det? Hvilken kompetanse og erfaring har du til å uttale deg om alle fagfeltene som er involvert i et så komplekst spørsmål?

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg tenker da at den naturlige planten inneholder så ufattelig mange flere stoffer, som for eksempel CBD'er som motvirker paranoia effekten av THC. Misforstå meg rett, det er ikke 'faen heller disse korrupte legemiddelselskapene!' - Men det er altfor stor fokus på THC (også i rus sammenheng) og altfor lite fokus på de 419'ish andre stoffene som gir planten den virkelig medisinske effekten på mange områder.
Vis hele sitatet...
Leste du posten min før du svarte på den? Prøv en gang til:
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Og hvilken ræv drar du dette ut av? Sativex inneholder THC og cannabidiol, akkurat som "naturlig" cannabis.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Helt enig i det du sier, men må også legge til ''faen heller disse korrupte legemiddelselskapene!''.
At folk er så optimistiske og tror at de gjør sine daglige arbeids oppgaver først og fremst og hjelpe folk gjør meg kvalm.
Vis hele sitatet...
Det gjør meg ikke kvalm. Det er heller skremmende at folk tenker slik, da det viser hvor lite de vet om hvordan verden fungerer. Selvfølgelig gjør de det for å tjene penger - hvis ikke hadde ikke selskapene gått rundt. Resultatet hadde blitt en massenedleggelse av farmasøytisk industri og ingen nye medisiner i butikken. Noe vi allerede ser i bl.a. USA i dag: Rasjonalisering, nedleggelser, outsourcing og fusjoner.

Sitat av Mozilla Vis innlegg
Hadde dette vert tilfelle hadde det blitt forsket i en mye større grad på feks kur for HIV/AIDS og ikke hjelpemiddel som skal gjøre dagene lettere.
Vis hele sitatet...
Du får det til å høres ut som om utvikling av legemidler foregår ved at man setter seg et mål, og så når man det. Det er ikke tilfellet. Man fremstiller eller ekstraherer flere titalls (hundrevis, tusenvis) stoffer og screener de for effekt mot bakterier/virus/symptomer. Så skal disse gjennom diverse tester som kan ta opp til ti år og koste mange, mange millioner dollar (hvis noen er interessert i å faktisk lære noe om temaet kan de lese her og her). Når du tar i betraktning de enorme kostnadene bak utvikling og testing av legemidler og den lange perioden før eventuell avkastning tror jeg ikke du (og flere) bør svartmale farmasøytisk industri slik du gjør. Og så må du heller ikke glemme at for hvert stoff som går videre til klinisk testing lages flere hundre ubrukelige stoffer som et team på 50 vitenskapsmenn med master-/doktorgrad fremdeles skal ha lønn for å fremstilt over en periode på mange år...

Og at det er enklere å lette symptomer (som Sativex gjør) enn å kurere HIV (et virus) er strengt tatt barneskolepensum. Og det er vel egentlig hovedgrunnen til at farmasøytiske selskaper lager mange slike stoffer, fordi det er lettere og mindre risikabelt. Ikke lur deg til å tro at en kur for HIV ikke hadde blitt en pengegris uten like (og mest sannsynlig verdig en nobelpris).

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Det er ikke det jeg mente med naturlig, jeg liker bare ikke ideen om å ta Cannabis i pille eller spray form. Det føles helt feil og for meg er det langt ifra det jeg hadde sett for meg når jeg tenker på avkriminalisering/legalisering.
Vis hele sitatet...
Hva du "ikke liker" eller mener "føles helt feil" driter både jeg og Legemiddelverket i. Det er ikke slik virkeligheten fungerer.

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jeg ser bare ikke hvordan denne sprayen kan sammenlignes med en Joint.
Vis hele sitatet...
Og hvilket formål har det å sammenligne en joint med Sativex? Folk kommer aldri til å få sigaretter/joints/spliffs/bong som medisin mot MS eller noe annet så lenge virkestoffene kan ekstraheres og gis i kontrollerte doser, uten bivirkningene som kommer av å dra røyk ned i lungene. Legemidler gis med det formål å kurere sykdom eller dempe symptomer, ikke for at de med resept kan ruse seg lovlig. Og vi får håpe at Norge aldri legaliserer cannabis gjennom "bakdøra" på det tullete viset som vi ser enkelte steder i USA.

Sitat av TanteOlga Vis innlegg
Lurer på om like mange blir ivrige på medisinsk cannabis hvis dem gidder å forske litt mere og få bort den rusgivende effekten og kunn bruker den helsemessige delen av planten
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at disse egenskapene kan skilles fra hverandre med et knips? Sativex inneholder THC og CBD, som både er rusgivende stoffer og har påvist effekt mot visse MS-symptomer.
Sist endret av BomberMan; 26. september 2012 kl. 14:09.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden har dette med Sativex å gjøre? Ingenting!


Javel? Hva får deg til å tro at du vet det bedre enn de som forsker på det? Hvilken kompetanse og erfaring har du til å uttale deg om alle fagfeltene som er involvert i et så komplekst spørsmål?


Leste du posten min før du svarte på den? Prøv en gang til:



Det gjør meg ikke kvalm. Det er heller skremmende at folk tenker slik, da det viser hvor lite de vet om hvordan verden fungerer. Selvfølgelig gjør de det for å tjene penger - hvis ikke hadde ikke selskapene gått rundt. Resultatet hadde blitt en massenedleggelse av farmasøytisk industri og ingen nye medisiner i butikken. Noe vi allerede ser i bl.a. USA i dag: Rasjonalisering, nedleggelser, outsourcing og fusjoner.


Du får det til å høres ut som om utvikling av legemidler foregår ved at man setter seg et mål, og så når man det. Det er ikke tilfellet. Man fremstiller eller ekstraherer flere titalls (hundrevis, tusenvis) stoffer og screener de for effekt mot bakterier/virus/symptomer. Så skal disse gjennom diverse tester som kan ta opp til ti år og koste mange, mange millioner dollar (hvis noen er interessert i å faktisk lære noe om temaet kan de lese her og her). Når du tar i betraktning de enorme kostnadene bak utvikling og testing av legemidler og den lange perioden før eventuell avkastning tror jeg ikke du (og flere) bør svartmale farmasøytisk industri slik du gjør. Og så må du heller ikke glemme at for hvert stoff som går videre til klinisk testing lages flere hundre ubrukelige stoffer som et team på 50 vitenskapsmenn med master-/doktorgrad fremdeles skal ha lønn for å fremstilt over en periode på mange år...

Og at det er enklere å lette symptomer (som Sativex gjør) enn å kurere HIV (et virus) er strengt tatt barneskolepensum. Og det er vel egentlig hovedgrunnen til at farmasøytiske selskaper lager mange slike stoffer, fordi det er lettere og mindre risikabelt. Ikke lur deg til å tro at en kur for HIV ikke hadde blitt en pengegris uten like (og mest sannsynlig verdig en nobelpris).


Hva du "ikke liker" eller mener "føles helt feil" driter både jeg og Legemiddelverket i. Det er ikke slik virkeligheten fungerer.


Og hvilket formål har det å sammenligne en joint med Sativex? Folk kommer aldri til å få sigaretter/joints/spliffs/bong som medisin mot MS eller noe annet så lenge virkestoffene kan ekstraheres og gis i kontrollerte doser, uten bivirkningene som kommer av å dra røyk ned i lungene. Legemidler gis med det formål å kurere sykdom eller dempe symptomer, ikke for at de med resept kan ruse seg lovlig. Og vi får håpe at Norge aldri legaliserer cannabis gjennom "bakdøra" på det tullete viset som vi ser enkelte steder i USA.


Hva får deg til å tro at disse egenskapene kan skilles fra hverandre med et knips? Sativex inneholder THC og CBD, som både er rusgivende stoffer og har påvist effekt mot visse MS-symptomer.
Vis hele sitatet...
og en hel haug andre cannaboider, er ikke garantert at det er thc den rusgivende cannaboiden som er helsebringende...!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
og en hel haug andre cannaboider, er ikke garantert at det er thc den rusgivende cannaboiden som er helsebringende...!
Vis hele sitatet...
Nei, men antar du at forskarar ikkje har evne til refleksjon? Det å isolere stoffer frå plantemateriale, for å gjennomføre kliniske forsøk er ikkje veldig uvanleg, og har vorte gjort med suksess mange ganger. Kanskje har vi gått glipp av nokon, kanskje ikkje. Men forskinga vil neppe stoppe opp fordi ein medisin har komt på markedet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, men antar du at forskarar ikkje har evne til refleksjon? Det å isolere stoffer frå plantemateriale, for å gjennomføre kliniske forsøk er ikkje veldig uvanleg, og har vorte gjort med suksess mange ganger. Kanskje har vi gått glipp av nokon, kanskje ikkje. Men forskinga vil neppe stoppe opp fordi ein medisin har komt på markedet.
Vis hele sitatet...
jo dem driver jo og skal prøve å skaffe dollar til og forske på akkurat dette, er ikke lett å skaffe dollar, når en pille med cannabis dytter bort masse andre piller,
så igjen vil noen tape masse penger og andre tjene masse penger på cannabis som medisin
Jeg vil bare si at vi må få muligheten til å hente buds på apoteket, og røyke en feit joint på eget ansvar uten at det er noe big deal. Jeg er så lei av at media tror at hasj er lillebroren til heroin eller en farlig gateway drug. Det er jo i bunn og grunn legene som har litt ansvar til å bruke stemmen sin og forklare media at det faktisk er medisin. Jeg syns det er konge at folk med kronisk sykdom kan få sativex. Men det er noen få grupper til som gjerne kunne trengt medisinen. Og jeg foretrekker og røyke det, uansett om sativex inneholder akkurat de samme stoffene. Du tar ikke taco i blenderen for å drikke det, for å si det sånn.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden har dette med Sativex å gjøre? Ingenting!


Javel? Hva får deg til å tro at du vet det bedre enn de som forsker på det? Hvilken kompetanse og erfaring har du til å uttale deg om alle fagfeltene som er involvert i et så komplekst spørsmål?
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøve å gå løs på veggen din, men nei, jeg tror på ingen måte at jeg vet mer om forskerne på området, men jeg _TROR_ det har blitt angrepet fra feil vinkel.
Flere av de andre virkestoffene har vist effekt mot for eksempel kvalme og uro - som er bieffekter av THC. Så jeg tenker at å finne et godt forhold blant virkestoffene vil gi et bedre produkt. Jeg kan jo naturligvis ikke diskutere utifra årevis med forskning, men etter årevis med forskning kan man kanskje se seg litt blind. Kanskje har man peilet seg inn på feil spor. Som du sier et komplekst spørsmål rund bruken av en kompleks plante, kanskje heller rundt dens virkestoffer.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Leste du posten min før du svarte på den? Prøv en gang til:
Vis hele sitatet...

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det gjør meg ikke kvalm. Det er heller skremmende at folk tenker slik, da det viser hvor lite de vet om hvordan verden fungerer. Selvfølgelig gjør de det for å tjene penger - hvis ikke hadde ikke selskapene gått rundt. Resultatet hadde blitt en massenedleggelse av farmasøytisk industri og ingen nye medisiner i butikken. Noe vi allerede ser i bl.a. USA i dag: Rasjonalisering, nedleggelser, outsourcing og fusjoner.
Vis hele sitatet...
Enig med deg, og prøver på ingen måte å rakke ned på legeindustrien eller gjøre dette til en diskusjon om markedskrefter.