Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2434
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
I media har det dukket opp en kartlegging fra "Regionalt kompetansesenter for rusmiddelforskning" som viser at storbyens nabokommuner og utpregede industristeder har størst andel av rusmisbrukere og ikke storbyene selv, link til saken her.

Kommer selv fra en "utpreget industriby" som ligger i et distrikt utenfor 2 større byer.
En slik plass blir litt sånn at man som regel vet noe om alle man ser rundt seg, personer som tar feil avgjørelser og gjør noe dumt blir husket lenge og viss feilen er skikkelig grov kan det være vanskelig å starte fresh fordi folk glemmer lite og sørger for å holde historien i live.
Små bagateller blir blåst opp til noe stort og historien kan forandre seg til å bli et helt kapittel i ditt liv, der punkt ist..

"Industrikommuner har over dobbelt så mange rus- og alkoholmisbrukere per innbygger som storbyer. Kartleggingen ble gjennomført fra november 2011 til januar 2012."
"I Odda er 2,5 av 100 innbyggere rusmisbrukere, mens det i Oslo er færre enn én av 100." - NRK

Grove tall, men igjen tall.
Folk som ruser seg i større byer blir stigmatisert mer i grupper fordi man ikke har oversikt på alle rundt seg, det kommer mer frem viss man misbruker noe i et samfunn som Odda fordi innbyggertallet gjør det mer gjennomsiktig.
Slettes ikke alle som føler det sånn, forsåvidt greit nok det.

Folka du jobber/studerer med vet som regel "hvem, hva, hvor" om deg og sjansen for å møte en slektning på butikken er større en at du klarer å knuse pc-skjermen på første forsøk. Viss du er alkoholiker, røyker mye cannabis eller bruker andre stoffer kan du godt klare å skjule dette og forsvinne i mengden på samme måte som i en storby. The big difference er at på et tettsted ser folk hele tiden hvem du omringer deg rundt, folk som skiller seg ut eller personer som ikke klarer å skjule sitt bruk kan være med å gjøre deg "synlig" viss du skulle drite deg ut engang for mye.
Dette gir et resultat av personer som blir satt litt i bås, noen isolerer seg over lengre tid eller flytter vekk for å kjøre løpet ut eller starte fresh.

Store byer har dealere og narkomane på gata som tar seg av oppmerksomheten rundt temaet og som person har du et mye mer privat liv som gjør at du kan gjemme uvanene dine vekk for disse statistikkene.
Som nevnt før blir man litt mer gjennomsiktig i et lite samfunn men er selvfølgelig ikke dermed sagt at statistikkene stemmer der heller.


"Det ensidige arbeidsmarkedet fører til at de mest ressurssterke ungdommene reiser vekk. De som blir igjen har ofte sosiale eller familierelaterte problemer, noe som skaper grobunn for alkohol- eller narkotikamisbruk, sier Sverre Nesvåg."

Enig i at det ensidige arbeidsmarkedet gjør at mange flytter vekk, er selv et levende bevis på akkurat det men vil si at kjedsomheten også er en hjelpende grunn til å dra langt vekk.
Den siste tingen han sier er litt for grovt og upresist, eller hva?!

"Et annet funn i kartleggingen er en høyere andel av rusavhengige personer i kommuner i utkanten av større byer. Et tredje funn er høyt alkoholmisbruk i små, avsidesliggende kommuner med dalende folketall."
"- Det handler ofte om det vi kaller ungkarsalkoholproblemer. Jentene reiser, og en del av guttene som blir igjen, blir gående og tråkke. Da blir det ofte mye "råning" og alkohol, sier Nesvåg."


word.



Hva tenker dere om saken, er det mer misbruk utenfor storbyene?
Sist endret av Kimbobo; 11. juni 2012 kl. 20:46.
De ressurssterke barna stikker og de som har problemer blir, slik er det stort sett i de fleste små kommuner i distriktene. Var en artikkel i aftenposten om dette en tid tilbake. De tok for seg problemene i os ved røros, sett opp i mot oslo.

I oslo koster en 1roms 1,7 mill.. ikke så lett å finansiere på en dårlig lønn/nav. i distriktene får man bo for 600 000, eller 3000 i leie, noe som også tiltrekker seg en viss type mennesker. Dette sier seg nesten selv, at med for store problemer bor man enten på gata i oslo, ellers bor man ikke der.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Problemet er heller at når noen på et slikt sted begynner å ruse seg så begynner absolutt alle.. Jeg vet at eksempelvis tønsberg(som er en liten by) Hvertfall for 5-6 år siden, var en av de byen med mest amfetamin misbrukere i hele Norge. "Absolutt alle" brukte det.. Og med det så kommer jo hasj, piller, heroin osv osv...

Men så blir de eldre, dealerne tjener mer penger, de som var ungdom enten slutter å begynner å jobbe mens de andre som fortsatt ruser seg trekker innover mot byen.. Derfor blir jo Oslo det stedet som er mest preget av det..

Men oslo er fullt av "Bygdeinnvandrere" som kommer fra andre steder i norge for å kunne få tak i stoff lettere!

Skjønner ikke at folk gidder det når det finnes flere "underground" tjenester på irc o.l man kan få bestilt diverse direkte hjem innenfor norge(Litt overpriset, men ikke iforhold til å gå på gata i oslo) Jeg selv bor i Oslo, så kan ikke helt forestille meg hvordan det er å bo langt oppi der da.. menmen..
Må si jeg er enig med det deler av det som blir sagt. Altså, det kan jo være like mange rusmisbrukere i store byer og på små tettsteder, det er som sagt bare det at du er mye mer synlig på et lite tettsted hvor "alle kjenner alle". Dermed vil folk i store byer på en måte drukne i det store havet av andre rusmisbrukere.

På denne måten dras oppmerksomhet til småstedene. Hvor folk i store byer er vant til at personer blir tatt for det ene og det andre og at det ikke blåses opp kjempemye, vil folk på små tettsteder legge veldig mye merke til slikt. Merker det sjøl da jeg selv er fra et tettsted, og folk ikke er vant til overskrifter relatert til rusmisbruk, hender vel kanskje et par ganger i året at avisa gidder og skrive om det. Men da havner det på forsiden av lokalavisa og på toppen av nettavisa, for å si det slik.

Igjen så blir det egentlig vanskelig å si noe helt sikkert, da de ikke kan få med alt på en slik måling og at det ikke er noen plasser som er helt likens.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
På bygda er det lite penger å tjene ved å bare selge f.eks cannabis. De er nesten "nødt" til å selge andre stoffer også hvis de skal ha profitt. I byene, så er det nok med å pushe hasj/marijuana for å tjene til livets opphold. Dessuten er miljøene mye mindre ute på landet enn i byene, blir som regelt bare ett stort miljø, der alle rusmidler er velkommen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Jeg klarer ikke å finne frem til den aktuelle forskningsrapporten, noen andre? Uansett, utifra hva jeg tolker av artikkelen til Vårt Land regner jeg med at kartleggingen har skjedd ved at de har lagd statistikk av personer som har oppgitt at de bruker eller misbruker rusmidler til enten NAV, fastlege eller kommunale rustjenester. Tallene de opererer med (4.408 faktisk kartlagt i 49 kommuner, noe som tilsvarer omlag 31.000 rusmisbrukere på landsplan) tror jeg ikke gjenspeiler virkeligheten pga enkle faktorer som tabu og manglende vilje til å innrømme kriminelle handlinger til tross for at en ikke føler det en gjør er kriminelt. Studien kan derimot vise til en tendens til at konklusjonen om at det er økt forekomst av rusmisbruk i tettsteder og bygder enn i storbyene er riktige, men jeg vil ikke utelukke at det er andre årsaker som påvirker resultatet de har kommet frem til. Som nevnt i tråden er man mye mer synlig i bygder og tettsteder enn i storbyer og dermed vil sjansen for at rusmisbruk blir "avslørt" øke i bygder og tettsteder og dermed gi ett feilaktig bilde, hvor det egentlig viser til at bygder og tettsteder har høyere "sosial kapital" og faktisk håndterer rusmisbruk bedre enn i storbyene.
Sist endret av Schizoma; 25. juli 2012 kl. 21:05.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av seven_up Vis innlegg
De ressurssterke barna stikker og de som har problemer blir, slik er det stort sett i de fleste små kommuner i distriktene. Var en artikkel i aftenposten om dette en tid tilbake. De tok for seg problemene i os ved røros, sett opp i mot oslo.
Vis hele sitatet...
Var faktisk en periode det fantes dealere i rørosområdet som kun var der for å pushe pga at de hadde hørt så mye om rusmiljøet der i media..
Har ikke noe å uttale om narkotika, men merker selv at det er MYE mer alkoholproblemer på bygda her enn byen. I forhold til antall innbyggere.

Merker det til og med selv, på grunn av kjedsomheten er det eneste man kan gjør er å gå ut og drikke. Nå som jeg får lov å nyte alkohol så merker jeg jo selv at drikking blir en større del av livet mitt, jeg gjør det hver helg. Enten det er med noen få venner eller på en stor fest, jeg drikker uansett.

Narkotika er det nesten ingenting av i bygda, men nabobygda har utrolig mye narko.
Mye knark her i bygda og alkohollikere, men alle plasser har sine egne folk..
Er litt full og høy så beklager for evt skriveleifer