Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3416
Hei

Jeg har egentlig et spørsmål om hasj.. har i det siste merket at broren min har virket litt nedenfor. Vet at han har begynt å røyke igjen, og jeg vet ikke om det er forbundet med det at han føler seg litt deprimert. Vet at han tidligere har røyket hasj, men jeg aner ingenting om hvor mye eller hvor ofte.

Så lurer på om de av dere som røyker:

Blir dere deprimerte av å røyke, eller røyker dere om dere føler dere deprimert? Jeg sier selvsagt ikke at det trenger å ha noe som helst sammenheng; Man kan også røyke fordi man liker det!

Jeg vil definere forholdet mitt med ham som nært i den forstand at vi kan snakke om alt, men når det kommer til akkurat det og om følelsene hans, så pleier han bare å kødde det vekk og ber meg om å slutte være så melodramatisk. Trist.

Setter som vanlig stor pris på svarene jeg får.
Personlig blir jeg glad av å røyke litt, mer utadvendt og sosial. Men joda, mange som fort kan bli passive og deprimert av det også.
Man blir ikke nevneverdig deprimert av å røyke i seg selv, men som du sier kan man fort ty til røyking om man er deprimert.

En annen mulig sammenheng er at røykingen indirekte virker deprimerende, siden man kan bli apatisk til andre aktiviteter. Skulker du f.eks jobb fordi du ikke kommer deg opp om morgenen føler du deg ikke særlig bra, og mange ender opp i en ond sirkel hvor røyking og dårlig samvittighet går hånd i hånd.

Forøvrig blir det veldig vagt å trekke slutningen deprimert=hasj kun fordi han virker nedfor og har røykt før. Men nå sier du ikke særlig mye om situasjonen forøvrig, mulig du har gode grunner til at du mistenker hasjrøyking som du ikke nevner...?
Når jeg var deprimert røyka jeg hasj. Hasjen gjorde meg mer deprimert. Det var en ond sirkel.
For å si det enkelt så forsterker hasj følelsene du allerede føler. Gla=gladere, Deprimert= deppa. Men det stemmer selvfølgelig ikke på alle. Personlig ville jeg aldri rørt hasj om det gjorde meg deprimert. Samme som om du blir aggressiv av alkohol, så holder du deg unne det og finner noe annet å kose deg på.
Mine 5 cent!
Stor forskjell på hvordan det påvirker psyken om man røyke daglig eller en gang i blant.
Alt som er sentralstimulerende er potensialt farlig. Det er det samme med øl. Man kan finne på å bare sitte og ruge på nervefest. Apati er mongo, så hvis du merker at han bare sitter og dupper, så er det din jobb som en god bror å dra litt i han, så han kommer i gang. Få han til å huske at han er verdt noe, selv om alt er møkk en periode. Alt han fikk til før ligger latent og bare venter på å bli brukt igjen.

PS
De nervene man bruker mest om dagen fyres når man sover, og det gjør at de leder strøm bedre. Med andre ord gjør øving mester og sturing Uncle Fester.
Alle har kjipe perioder i livet sitt, og mange velger da å bruke rusmidler. Vil neppe tro at selve rusen gjør ham deprimert, men uvettig bruk kan forverre situasjonen hans og som sagt tidligere føre til en ond sirkel.
så lenge du kan si med sikkerhet at du veit basert fakta at han røyker så kan det nok ha en sammenheng. Men hvordan definerer storebroren din forholdet dere i mellom? Mange år i mellom dere to?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lukter det når jeg går inn på rommet hans. Vet forøvrig også at han DEALER med veldig mye, om dere forstår hva jeg mener
Han er to år eldre enn meg, vil beskrive forholdet vårt som godt, men at han har gode barndomsvenner han heller vil betro seg til, og det skjønner jeg. Vi er vokst opp i en familie der å late som du har det bra er mye mer viktigere enn å faktisk HA det bra. Så forstår også hvorfor han ikke betror seg til noen i familien vår.

Han synes det er teit å snakke om "følelser og sånn" noe jeg synes er veldig trist, men som sagt så håper jeg at han har andre venner han snakker om de om. Jeg vet at han sliter med at han ikke har en jobb, og fremdeles bor hos mamma. At jeg flyttet ut før ham har hun fortalt meg var vanskelig for ham, da jeg er yngre og da tilsynelatende har "kommet lenger enn ham".

Anyway! Skal ikke bruke denne tråden som et personlig psykologforum
Men dere svarte på mye av det jeg lurte på altså. Takk.
Sist endret av muffinluv; 6. november 2011 kl. 21:26.
før jeg røyker, ligger jeg sånn ca midt på treet, hverken veldig glad, eller veldig deppa, når jeg røyker, så blir jeg litt glad, sosial og kreativ noen timer, så faller jeg ned, og blir deppa noen dager/opptil en uke, kommer ann på settinga jeg røyka i.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
reach for the sun
Hvordan går det med broren din nå? Har selv vært gjennom en hard episode i livet nettopp. Men for min del så var kanskje hasjen den som var min medisin. Kanskje det var den som var med og fikk meg ned i grøfta, men det var slik jeg fikk opp øynene mine. At livet mitt må endres å jeg kan ikke lever som før. Jeg røyker forsatt hver dag men har aldri hatt psyken bedre på plass en nå. Så når det gjelder hasj og depresjon så tror jeg det avhenger hvor sterk psyken din er og hvor mye du klarer å kontrellere den selv.
Jeg blir syyykt glad når jeg røyker, de 2 første timene etter og ha røyka sitter jeg med en intens eufori