Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 873
Heisann, er det mulig å putte fersk sopp i en krukke med honning eller burde den tørkes først?
Det enkleste er å tørke soppen i 1-2 dager og så legge den i en lufttett glasskrukke med en pose silica gel. Vurderte en gang i tiden å prøve å lagre fersk flein i lake eller honning, men la fra meg ideen når jeg så hvor effektivt tørking er.

Har lagret sopp i flere år med denne metoden uten noen opplevelse av svekket virkning, tvert imot virker det som silica gel'en gjør den ekstra tørr og luftig slik at 1 gram plutselig blir like potent som 1.5 eller mer.
Sist endret av andlov5000; 20. september 2019 kl. 21:51.
Kjøp en frukt/sopptørker fra Jula. 250kr ca. hvis du er medlem (som er gratis). Ikke legg ferske sopp i honning.
Alright takk for innspill, tror dere det funker greit med å ta de i frysen fersk?
Det leste jeg mye om en gang da jeg skulle på ferie og akk hadde fått et flush ferdig, sto man skulle unga det på alle sidene jeg leste på. Soppen går vist i oppløsning (frostsprenges pga alt vannet) og mange meldte om at det ikke var noe futt i dem etterpå.
Har du bad me varmekabler, så legger du ut avispapir, å legger dem pent å pyntelig på rekke å rad, tørt til dagen etterpå, pluss all marken kryper ut iløpet av natten å dør..

når det da er tørt, så kan du bruke norgesglass feks, sett det mørkt og kjølig. Eller du kan legge det i honning uendelig holdbarhet oppnådd.
Sist endret av Eyeamare; 21. september 2019 kl. 12:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.