Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2129
Anonym bruker
"Tropisk Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg vet at dette ikke er første gang dette spørsmålet har blitt stilt her, men jeg kjører på allikevel. Jeg skal til psykolog for første gang på ti år, og regner med at vedkommende på et tidspunkt vil spørre meg om jeg har prøvd ulovlige rusmidler. Jeg har såvidt dyppet tåen i psykedelia og noen sentralstimulerende stoffer, i tillegg til cannabis, men har ikke tatt noe på et par år, bortsett fra noen striper kola typ en gang i året.

Grunnen til at jeg oppsøker psykolog har ingenting med dette å gjøre, har aldri hatt noe rusproblem, så dette er overhodet ikke relevant for mine problemer.

Er det noe poeng i å svare ærlig hvis vedkommende spør? Hva er sannsynligheten for at det i så fall vil gi meg juridiske problemer i form av å miste lappen, eller at det kommer i noen journal eller noe slikt? Vil gjerne gjerne være så ærlig som mulig for å best mulig forståelse og hjelp, men gidder ikke risikere noe om det så skulle være en promille sjanse for at jeg får problemer av det.d
Det er en gylden regel, man deler ikke om sin kriminelle fortid/nåtid med autoritets personer.
I beste fall kommer ingenting til og skje.
konsekvensene må noen andre utalle seg om, husker ikke nøyaktig hva som kan skje.
Sist endret av BensinErGodt; 5. juli 2019 kl. 01:01.
Sitat av BensinErGodt Vis innlegg
Det er en gylden regel, man deler ikke om sin kriminelle fortid/nåtid med autoritets personer.
I beste fall kommer ingenting til og skje.
konsekvensene må noen andre utalle seg om, husker ikke nøyaktig hva som kan skje.
Vis hele sitatet...
Det er en ganske crappy regel i så tilfelle.

For at en psykolog skal være til hjelp er det en forutsetning at man er ærlig med dem. Går du til psykolog for å få hjelp til å takle angst og du har røyka hasj daglig de siste 10 årene, så sier det seg selv at det er noe psykologen må vite om. Det kan hende at en selv ikke klarer å se at det er en link mellom rusbruken vår og det man eventuelt måtte gå til psykolog for å få hjelp med. Å ikke fortelle psykologen om sånt er veldig kontraproduktivt.

og derfor unnlater å fortelle psykologen det.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De har taushetsplikt om du så hadde sagt du hadde drept noen. Så nei å innrømme rusbruk får ingen juridisk konsekvens. Til en fastlege kan det være dumt og hindre deg fra å få medisiner du trenger som tilfeldigvis har ruseffekt, senere i livet. Men til en psykolog vil det ikke bli brukt mot deg. Som regel er det viktig å være åpen om for at psykologen skal forstå oppvekst, psyke, og evn personlighetstrekk/forstyrrelser. Du går jo til psykolog for en grunn og rusbruk gir ofte en tydeligere indikasjon på psyken din da og nå , årsaker til eventuell "flukt" fra problemer , og eventuelle ettervirkninger. Du trenger jo ikke si at du har tatt exstacy noen ganger og cola et par ganger men om du har eller har hatt et mønster av å ta deg en ordentlig tur annenhver måned, eller røyker hasj hver kveld så er det greit å være åpen om. Man får ikke noe bedring av å holde igjen hos psykologen, " alt skal ut" om du skal få noe virkelig bedring av å gå der. Hilsen en som gikk til psykolog i ni år uten å åpne meg og fikk aldri en dritt ut av timene, som fant en ny og åpna meg fra starten og fikk kjempe utbytte av timene og behandlinga plutselig
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når man går til psykolog så må man legge igjen stoltheten hjemme
Hvis du har lappen og/eller barn, så ikke nevn noe ang rusmidler, spesielt hvis det ikke er et problem for deg. Du kommer til å angre på at du i det hele tatt har henvendt deg til psykolog.
Anonym bruker
"Flygende Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Hvis du har lappen og/eller barn, så ikke nevn noe ang rusmidler, spesielt hvis det ikke er et problem for deg. Du kommer til å angre på at du i det hele tatt har henvendt deg til psykolog.
Vis hele sitatet...
Hør, hør! Mange psykologer rapporterer inn rusbruk selv om det er av en veldig mild grad og du risikerer å miste lappen eller få barnevernet på døren.

En ting er hvis man er fast hasjrøyker og trenger psykologhjelp at man bør vurdere å ta det opp så psykologen vet hva han jobber med, men i ditt tilfelle vil det i verste fall utelukkende ha negative konsekvenser.

Mange her som poster om at de har mistet lappen pga sånt har blitt rapportert inn.
Før kunne man snakke om ting som plaget en selv uten frykt for represalier.
Det kan man ikke mere, som nevnt, har du førertkort, å spesielt om du har barn, hold alt slikt for deg selv!

Ikke stol på noen ang slikt!!
Sist endret av Eyeamare; 5. juli 2019 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke det er standard at man blir spurt om man bruker rusmidler. Min psykolog har aldri spurt om det. Nå har ikke jeg den mest avskrekkende rushistorien her inne, men det jeg har har jeg fortalt ham når det har vært naturlig. Ikke det at det var spesielt viktig for ham å vite, det var bare naturlig i samtalen. Han har aldri hevet et øyenbryn av det, heller ikke spurt oppfølgingsspørsmål for å forsikre seg om det er tilbakelagt.

Det er ikke sikkert det er noe poeng å fortelle om det til psykologen i ditt tilfelle, men generelt er det viktig at du får et tillitsforhold til ham eller henne. Ellers kan du like godt la være å gå til psykolog.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Før kunne man snakke om ting som plaget en selv uten frykt for represalier.
Vis hele sitatet...
Hva er det som har endret seg, er det nye regler eller noe?
Sist endret av *pi; 5. juli 2019 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tror ikke det er standard at man blir spurt om man bruker rusmidler. Min psykolog har aldri spurt om det. Nå har ikke jeg den mest avskrekkende rushistorien her inne, men det jeg har har jeg fortalt ham når det har vært naturlig. Ikke det at det var spesielt viktig for ham å vite, det var bare naturlig i samtalen. Han har aldri hevet et øyenbryn av det, heller ikke spurt oppfølgingsspørsmål for å forsikre seg om det er tilbakelagt.

Det er ikke sikkert det er noe poeng å fortelle om det til psykologen i ditt tilfelle, men generelt er det viktig at du får et tillitsforhold til ham eller henne. Ellers kan du like godt la være å gå til psykolog.


Hva er det som har endret seg, er det nye regler eller noe?
Vis hele sitatet...
Reglene rundt rus og førerkort (muligens også barn) ble strammet inn i 2017, finner ikke lenken akkurat nå, men er 100 % sikker på det jeg skriver.

Jeg hadde også en veldig forståelsesfull psykolog for 3-4 år siden, vedkommende var også litt utenfor A4 (prøvde psykedelika, drev med meditasjon seriøst, så vi var på samme bølgelengde). Men sjansen for å møte en slik person er minimal, samt at reglene har endret seg siden den gangen.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Så dere støtter TS i å ruse seg og ha barn?det er dumt at barnevernet beskytter barn for rus? Og er det virkelig dumt at folk som ruser seg ikke får kjøre bil på veien?

Skal man ruse seg skal man ikke kjøre bil. Og skal man ruse seg burde man ikke bo med barn.

Synes det er helt fair spilleregler.

Behovet til en person for å kjøre bil er ikke større en behovet mitt for at ungene mine skal overleve en sykkeltur til skolen.
Ikke finn på å si noe om du vil beholde lappen, snakker fra erfaring.
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Så dere støtter TS i å ruse seg og ha barn?det er dumt at barnevernet beskytter barn for rus? Og er det virkelig dumt at folk som ruser seg ikke får kjøre bil på veien?

Skal man ruse seg skal man ikke kjøre bil. Og skal man ruse seg burde man ikke bo med barn.

Synes det er helt fair spilleregler.

Behovet til en person for å kjøre bil er ikke større en behovet mitt for at ungene mine skal overleve en sykkeltur til skolen.
Vis hele sitatet...

Det går da ann å leve å ha ett normalt å avslappa forhold til både alkohol å/eller weed, uten at Ungene tar skade av det. å uten å kjøre påvirka..
Ifølge din mening da, så skal man ikke kunne ta seg ett glass vin til maten, eller en pils eller tre når ungene er lagt for kvelden.
Hælvettes hysteri som har fått blomstre i Norge pga den syke barnevernsinstitusjonen vi har.


Ha et normalt forhold til det, så lærer også ungene det å ha et normalt å fornuftig forhold til det.
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Så dere støtter TS i å ruse seg og ha barn?det er dumt at barnevernet beskytter barn for rus? Og er det virkelig dumt at folk som ruser seg ikke får kjøre bil på veien?

Skal man ruse seg skal man ikke kjøre bil. Og skal man ruse seg burde man ikke bo med barn.

Synes det er helt fair spilleregler.

Behovet til en person for å kjøre bil er ikke større en behovet mitt for at ungene mine skal overleve en sykkeltur til skolen.
Vis hele sitatet...
Trådstarter skriver at rus er ikke et problem, og i følge det h*n skriver er det korrekt. Det er nærmest ingen som er uenig med deg ang kjøring/det å ha barn samtidig som man sliter med rusmisbruk, problemet er at leger, psykologer og barnevern ser på ALL bruk av ulovlige rusmidler, uansett frekvens og mengde, som et problem som skal taes tak i. Det er overhodet ikke korrekt. Har du fått deg en unge og oppdaget at du har en moralhest i stallen?
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Ifølge din mening da, så skal man ikke kunne ta seg ett glass vin til maten, eller en pils eller tre når ungene er lagt for kvelden.
Hælvettes hysteri som har fått blomstre i Norge pga den syke barnevernsinstitusjonen vi har.
.
Vis hele sitatet...
Har du ett eneste verifisert tilfelle av at noen har mistet lappen og/eller barna sine fordi de tar et glass vin til maten?

Hvis helsepersonell er bekymret for rusbruken din så er det ikke sikkert at du selv er den beste til å vurdere om de har et poeng.

Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Jeg hadde også en veldig forståelsesfull psykolog for 3-4 år siden, vedkommende var også litt utenfor A4 (prøvde psykedelika, drev med meditasjon seriøst, så vi var på samme bølgelengde). Men sjansen for å møte en slik person er minimal, samt at reglene har endret seg siden den gangen.
Vis hele sitatet...
Vel, min psykolog virker helt A4, og siste personen jeg kan tenke meg driver med psykedelika. Og det er nå, ikke 3-4 år siden. Så jeg vet ikke om det er så svarthvitt som det virker her. Kanskje historiene om at lappen og ungene ryker over bagateller er litt ensidig fortalt? Det er jo ikke akkurat som om barnevernet kan argumentere åpent tilbake, og folk har ikke alltid verdens beste selvinnsikt når det kommer til hverken rusproblemer eller foreldreegenskaper.
Sist endret av *pi; 5. juli 2019 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykologer og leger har plikt til å melde i fra når det kommer til rusmisbruk med tanke på om man er skikket til å ha førerkort. Når det er sagt betyr ikke det at de ikke kan bruke skjønn. Jeg var ærlig om cannabis-misbruk, kokainbruk og testet positivt på det både hos lege og dps. Men de tok ikke fra meg lappen allikevel. Psykolog sa at hun anså meg som en person som var såpass oppegående slik at hun stolte på at jeg ikke ville sette meg bak rattet. Det hører med til historien at jeg faktisk har mistet lappen en gang for promillekjøring som endte i en ulykke. Ingen skadet. Var bare jeg som kjørte ut. Dette var jeg og ærlig om og fortsatt ingen reaksjon.

Så det er ingen absolutt regel om å ta førerkortet til folk, men det skjer tydeligvis veldig ofte. Så vil ikke anbefale å være for ærlig hvis du ikke trenger det. Jeg ble fratatt lappen senere da jeg måtte på avgiftning for opiatmisbruk da. Klagde ikke, selv om jeg fortsatt ikke ville kjørt rusa. Jeg lærte leksa mi første gangen da jeg var en dum 18 åring.
Sitat av *pi Vis innlegg
Har du ett eneste verifisert tilfelle av at noen har mistet lappen og/eller barna sine fordi de tar et glass vin til maten?

Hvis helsepersonell er bekymret for rusbruken din så er det ikke sikkert at du selv er den beste til å vurdere om de har et poeng.


Vel, min psykolog virker helt A4, og siste personen jeg kan tenke meg driver med psykedelika. Og det er nå, ikke 3-4 år siden. Så jeg vet ikke om det er så svarthvitt som det virker her. Kanskje historiene om at lappen og ungene ryker over bagateller er litt ensidig fortalt? Det er jo ikke akkurat som om barnevernet kan argumentere åpent tilbake, og folk har ikke alltid verdens beste selvinnsikt når det kommer til hverken rusproblemer eller foreldreegenskaper.
Vis hele sitatet...
På generell basis burde man unngå å fortelle offentlige instanser om sin rusbruk, det var det TS lurte på. Hvis man skal ta opp rus med f.eks. psykolog, burde man først bli kjent med vedkommende og vurdere selv om det kan være lurt. Eller hvis man faktisk sliter med sine rusvaner og har bestemt seg for å slutte.

Som sagt, reglene ble strammet inn. Hvis du en gang skal bytte psykolog, ha det i bakhodet, eller så kan livet bli en liten helvete.

Jeg har heldigvis unngått slike sanksjoner, men det var ikke takket være empatiske psykologer, men min egen insats.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg går ukentlig til psykolog for depresjon. Har informert om tidligere rusbruk (cannabis, mdma, psykedelika). Dette ligger ca 10år tilbake i tid.

Det har vært helt uproblematisk. Har fremdeles sertifikat og omsorg for barna mine. Det har heller aldri vært snakk om noe annet.

Er man uærlig med seg selv hos psykologen, er det ikke sikkert at man får den hjelpen man trenger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg går ukentlig til psykolog for depresjon. Har informert om tidligere rusbruk (cannabis, mdma, psykedelika). Dette ligger ca 10år tilbake i tid.

Det har vært helt uproblematisk. Har fremdeles sertifikat og omsorg for barna mine. Det har heller aldri vært snakk om noe annet.

Er man uærlig med seg selv hos psykologen, er det ikke sikkert at man får den hjelpen man trenger.
Vis hele sitatet...
Når det ligger langt bak deg, så vil ikke du oppleve sanksjoner, så klart. Det er snakk om nåværende bruk. Slik som kolabruken til TS en gang i året.
Man må være helt idiot for nevne urelatert rusbruk til en hvilken som helst offentlig instans. Ingen skam i å lyve og si at man ikke er homofil for å unngå pisking hvis man hadde bodd i Saudi-Arabia heller.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Trådstarter skriver at rus er ikke et problem, og i følge det h*n skriver er det korrekt. Det er nærmest ingen som er uenig med deg ang kjøring/det å ha barn samtidig som man sliter med rusmisbruk, problemet er at leger, psykologer og barnevern ser på ALL bruk av ulovlige rusmidler, uansett frekvens og mengde, som et problem som skal taes tak i. Det er overhodet ikke korrekt. Har du fått deg en unge og oppdaget at du har en moralhest i stallen?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært med barn når jeg har vært ruset så den holdningen er ikke ny.

Nå har jeg brukt sterkere ting.

Har selv reist hjemmefra de gangen jeg sprakk og ble nykter før dama fødte så føler jeg er innenfor der.

Angående bilkjøring er jeg overhodet ikke hellig. Holdt på å skrive det her, men tenkte det var too much info så lot være

Men bil kjører jeg ALTID når keg er rusa om jeg har bil.

Jeg må ofte tilbake til Oslo for å hente stoff og da er tryggere iforhold til politi og tid med bil for min del.

Det er helt på trynet, men jeg ble heldigvos tatt og har sonet for det. Har også mistet lappen på livstid.

Jeg er ikke et prakt eksemplar, men jeg hsr en holdning i dag om hvor farlig det er opplevelser jeg selv har hatt.

Jeg mener man bær unngå å ha noe som helst rusmiddel i systemet så lenge man har ansvaret for et barn.

Er man på guttetur en uke og den rate uka bruker Kokain og kommer hjem rein til ungene så greit nok. Jeg er ikke så firkanta.


Om TS ikke har problem med stoff burde man kunne snakke om det. Ingen psykologer har sladrer på meg.

KUN når det gjelder barn skal de fortelle det videre.

Jeg tenker sånt at alt.man gjør man må lyve om er påbegynnelsen av et nytt problem.


Dette ble veldig off topic.

Jeg tror svaret jeg ønsker å gi TS er.

Viss det viktigste i livet ditt er å få riktig hjelp av psykologen så vær 100% ærlig.

Antakeligvis sladrer han ikke om du ressonnerer godt rundt bruken.

Er lappen din viktigere er psykisk helse så unnlate den biten.

Du vet sannsynligvis ikke selv hvor alvorlig ditt rusbruk er for deg. Det kan hende det er problemfritt og det kan være symptomer på andre ting. En psykolog kan hjelpe deg med den biten.

For min del har det stort sett vært greit å være ærlig.

Du kan spørre angående taushetsplikt osv og høre hva du kan snakke om


Jeg pleier altid å snakke med alle helsearbeidere om taushetsplikten dems før jeg åpner meg opp om ting for å sjekke temperaturen litt og høre holdningene dems.


Lylle til.

Psykolog har hjulpet meg en god del #nofilter