Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2429
Hei,

Jeg har en stund brukt SanDisc 128 GB til å oppbevare musikkbibliotekt mitt i iTunes så jeg slipper å bruke så mye plass til musikkfiler på macen (jada, jeg vet, jeg er gammeldags som fortsatt bruker iTunes åsånn hehe).

Plutselig nå så begynte iTunes å henge seg og når jeg går inn på kortet via Finder så finner den kortet og jeg får gått inn i iTunes mappen og videre til media osv, men når jeg skal gå inn i Musikk mappen der hvor alle filene faktisk ligger så begynner kortet å henge seg og vil ikke slippe meg inn. iTunes finner heller ikke musikken lenger når jeg prøver å spille av. Har også "utforsket" kortet og der ser det ut som det omtrent ikke ligger noen ting på den lenger mtp størrelse. Jeg hadde jo ca 50 GB med musikk på den! :O

Kan de plutselig helt av seg selv ha blitt slettet fra kortet? Eller finnes det noen måte å finne disse filene igjen? Fikse kortet?

Tar varmt imot absolutt ALT av tips før jeg prøver å formatere det eller evt kjøpe meg et nytt kort og legge inn ALT på nytt :O
Vil anbefale deg å prøve noen gjenopprettingsprogram. Når du sletter noe på datamaskinen din blir ikke nødvendigvis filen "visket vekk", dette krever masse maskinressurser. Det som skjer er at filen blir skrevet opp som slettet og er derfor ikke tilgjengelig uten videre. Ettersom du bruker iTunes gjetter jeg at du og bruker Mac og MacOS. Du kan da prøve programmet photoRec. Ser i etterkant at photoRec også er tilgjengelig på Linux og Windows.
Sist endret av anon7618; 22. juni 2018 kl. 01:57.
SD kort er ikke godt egnet til annet en midlertidig lagring. Har selv hatt flere sd kort som har knelt. Både sd mikro og sd kort til kamera. På mobil så er det jo kjekt med sd kort for ekstra plass, men da tar jeg jevnlig backup for å sikre at jeg har en så fersk backup som mulig den dagen sd kortet kneler.

Av egen erfaring så vil sd kort som brukes ofte, som kanskje benyttes på flere enheter slutte å virke før eller senere. Anbefaler at du i fremtiden heller bruker ssd til lagring. Langt mer stabilt og sikkert. Har du ikke plass på enheten så ta jevnlig backup av sd kortet.

Sd mikro har sluttet å virke både på mobil og på en raspberry pi for min del. Begge gangene var det kvalitets SD kort kjøpt i norge og ikke kina kopier. Likevel så bare blir de uleselig og den i mobilen var også helt umulig å gjenopprette via software for den ble rett og slett uleselig uansett hvor jeg forsøkte å få lest sd kortet.

Har sett og hørt mange andre som også har hatt tilsvarende opplevelser med sd kort. Notorisk ustabile tror jeg konklusjonen må bli.
Sist endret av random67489; 22. juni 2018 kl. 10:19.
Trådstarter
Tusen takk for tips begge to! Jeg skal ta å teste photorec når jeg kommer hjem (bruker mac ja, og de har jo så små hard disker! hehe).

Og dette er sikkert et veldig dumt spm, men hvordan funker SSD? Er dette et kort jeg kan sette inn i Macen?
SSD er det samme som en ordinær harddisk, men uten bevegelige deler. Altså kobles til med USB e.l.
Trådstarter
^^
Aha. så da må jeg ha den hengende og festet i siden til USBen hele tiden da?
Ja du kan ha ekstern SSD eller du kan sette inn en større intern SSD. Nå er jeg ingen mac man så kjenner ikke veldig godt til de, men nå som de bruker Intel så er det vel relativt standard hardware? Er det ledig SATA eller M2 spor i mac'n og det er plass til en ekstra disk så er det bare å sette inn ekstra.

Håper du lykkes med å gjenskape alle filene.
Trådstarter
^^
Okay, tusen takk for svar og hjelp alle mann!