Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1724
Better than thou.
Tenkte jeg skulle ha meg ny cpu, hk, lydkort & evt. kasse eller strømforsyninh (nødvendig?)..

Hypp på en Athlon min. 1Ghz, men etter det vet jeg ikke hva jeg skal ha.. Må ikke koste så altfor mye dette her.. Så kom med noen tips er dere snille..
AMD med 1.2 ghz er vel rå billig nå, mens AMD 1.33 (eller 1.4) er litt dyrere men støtter jo 266 shiat så det er vel å anbefale (husk vifte).

HK har jeg ikke særlig på, selv har jeg et ASUS A7V Socket A som funker veldig bra (etter å ha oppdatert BIOSen vel å merke!!).

Kasse, jo større jo bedre! Avhengig av hvor mye du roter inni pc'en din er en stor kasse bra. Selv har jeg maxitower og det er godt med litt plass. Midi tower funker også helt greit (nesten bedre hvis ikke man skal ha veeldig mye), og minitower er _helt_ jævlig!

Strømforsyning trenger du vel bare ny hvis den ikke eventuelt passer eller om den ikke er sterk nok til den nye pc'en.

Når det gjelder lydkort så er jeg også på jakt etter et nytt lydkort. Soundblaster Live 5.1 eller wtf det heter, er vel rimelig "standard kort" nå for tiden og støtter surround og sånt?
Better than thou.
Trådstarter
Både 1Ghz & 1.2 har 266mhz bus da..
kanskje du bør vente på en rimligere duron 1 ghz med ny kjærne og greier? kommer vel til å koste en tusenlapp
På PSData(.no) koster en 1,4ghz Athlon 1399,- ink. mva.

På Multicom(.no) har dem 1ghz Duron til 1099,- ink. mva.

Jeg vet ikke med deg, men da ville jeg definitivt gått for 1,4ghz Athlon
Better than thou.
Trådstarter
Ja, men.. Ja.. Jeg vet ikke hvor mye penger jeg kan bruke heller.. Jeg står mellom 1.4 Ghz Athlon og 1Ghz Athlon.. Men det jeg lurer mest på er hk.. Og evt powersupply og sånt..
CPU: ta det største du har råd til.

Power Suply: har du 300 watt så trenger du ikke bytte, har du under 300 watt så bør du bytte.

HK: hold deg unna Abit, det er som regel mye dilldall før du får det til å fungere skikkelig. funker bra når du ført har fått det til å fungere, bra til OC. jeg har personlig VELDIG bra erfaring med MSI HK. Aopen har jeg ikke testa.
på PSdata så har dem 252mb Apacer DDR (ja ddr) til 445 kr så det er ingen grunn til å ikke kjøpe et REINT DDR hk.

Lydkort: tja. det ville jeg venta med, siden Creative kommer (eller hvis dem ikke alerede har kommi) med ny lyd Chip basert på Aureal sin utrolig bra Vortex chip. dem har blanda creative sin teknologi å aureal sin, så det burde bli bra.

Tower: ikke kjøp Aopen, skikkelig "skrangle kasse" etter ei tid. har Chieftec sitt midi tower nå å det fungerer kjempe bra. kjempe fin løsning for å feste 80mm vifter (uten skruer) å til å feste 5 1/4" ting i front uten skruer.


Microplex og PSdata til sakene.
Originally posted by cyclops
Tower: ikke kjøp Aopen, skikkelig "skrangle kasse" etter ei tid.
Vis hele sitatet...
Har hatt min Aopen kasse i et år nå, ikke noe skranglete i den. Det eneste som er litt vondt er at det er "litt lite hull" for å trekke opp kabelene til cdrom, brenner og diskett, men det går fint. Kan jo eventuelt også lage større hull, ser ikke ut som det skulle være noe stort problem!
har brukt abit hk (celeron og duron) og de funker fett.. men seffern, folk har hatt bedre erfaring med msi.. men det blir mest solgt abit..
Better than thou.
Trådstarter
Ok, jeg har 4500 kroner og kjøpe stæsj for.. Jeg har forelsket meg i AMD's Athlon 1.4Ghz, og er 99% sikker på at det er den det blir.. Men så var det hk da.. Jeg vil ha noe som støtter ATA-100, fordi jeg har en ata-100 hd (den føka som jeg skal sende tilbake..) og den må også støtte 133Mhz sdram.. Ellers så vil jeg ha lydkort, egentlig ikke så farlig hvordan, bare det kan spille mp3 & spille spill.. Også vil jeg ha kabinett.. Enten midi tower eller maxi.. Og strømforsyning til å drive alt dette..

Kos og klem Carlo
spellingnazi
canonix's Avatar
AMD CPU T-Bird 1.4GHz Socket A 266MHz Tray , AMD T-BIRD 1.4 266: 1399,-

MICROSTAR Mainboard Socket-A VIA KT133A ATX Audio UDMA100, K7T TURBO: 1099,-

CREATIVE Soundcard SB PCI Live Player 5.1 Retail, SB LIVE PLAYER 5.1-RETAIL: 775,-

AOPEN Case Maxi ATX Tower 300W Grey , HX08: 945,-


Sum 4218,- (inklusive mva) + frakt.

www.psdata.no

[Edit] Angående lydkort så er det lydkort integrert på hovedkortet, men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på dette. Sist jeg kjøpte PC var det latterlig dårlig ihvertfall. [/Edit]
Sist endret av canonix; 29. august 2001 kl. 19:29.
Better than thou.
Trådstarter
Jeg har et integrert lydkort fra før jeg.. Og det er sikkert elendig det og, men jeg merker ikke så stor forskjell på sånt jeg egentlig..

[Edit]
Her er noe fra www.komplett.no ..

AMD Athlon 1.4 GHz OEM (266 MHz bus) Socket A (Thunderbird) prosessor 1 475,00

Abit KT7A Hovedkort for Socket A VIAKT133A, ATA/100, ATX 1 290,00

Aopen Big tower ATX HQ08 Grey Kabinett m/300W Power 1 013,00

Creative Lydkort PCI SB Live! 1024 lydkort m/Wavetable Bulk med driver 550,00


Totalt: 4 328,00

Evt.
Creative Lydkort SB Live! Player 5.1 lydkort PCI m/Wavetable Retail 828,00

Dette er på komplett.. Grunnen til at jeg vil ha det på komplett er at jeg tror det er større sjanse for at jeg får returnert og får ny, harddisk. Altså den jeg kjøpte for noen månder siden som ikke fungerer..
Sist endret av Carlo; 29. august 2001 kl. 20:11.
Better than thou.
Trådstarter
Noen som ville anbefalle meg enten det setupet mitt eller setupet til Cannon2k?
Måtte nok gått el grande veien
Better than thou.
Trådstarter
Ok, nå gjorde jeg en liten vri her og valgte et billigere kabinett, og da fikk jeg penger nok til å kjøpe litt ram & vifte også.. Hvis det er noen som mener denne pakken ikke er god nok så si ifra iløpet av noen timer, fordi jeg kjøper dette når jeg kommer hjem tenker jeg..

Abit KT7A Hovedkort for Socket A VIAKT133A, ATA/100, ATX 100+ 1 290,00

AMD Athlon 1.4 GHz OEM (266 MHz bus) Socket A (Thunderbird) prosessor 1 410,00

Aashima Big tower ATX WTY-600 Kabinett m/300W Power 643,00

Creative Lydkort PCI SB Live! 1024 lydkort m/Wavetable Bulk med driver 550,00

GlobalWin CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA WBK68, Opp til 1,5GHz 180,00

Original SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns Minne 168-P 3.3V 347,00

Totalt: 4 420,00
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
godsaker det der
Abit Kt7a hovedkort
Amd T-birc 1200mhz /266
512 PC-133 SDram
GeForce 2 PRO
Aopen lydkort
Aopen max-tower kabinett

d r vertfall min pc, veldig fornøyd, bare ikke prøv å oppdatere Bios

Eller bare jeg som er så newbie og klarer å ødelegge hovedkortet første gang jeg gjør det..
Det er nok bare deg, du er en skikkelig nerd uten peiling (som jeg alltid har sagt)
Du sier mye rart