Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4464
Vær hilset.

Jeg har i flere måneder vært preget av en uspesifisert psykisk lidelse, som i høy grad reflekterer panikk-angst. Differansen mellom nevnte nevrose og min, er at symptomene erfares konstant. For min del opplever jeg på en daglig basis pustebesvær, svimmelhet, irrasjonelle tanker, forstyrret syn, mistanke om alvorlige lidelser etc. Dette forsterkes vanligvis i løpet av en dag, og utløser ekstrem redsel og panikk.

Etter å ha blitt eksaminert av en gruppe leger, ble det konstatert at jeg har en generalisert og uspesifisert lidelse. Noe som er resultatet av anspenthet, mye bekymringer og diverse. I dag konsulterte jeg nok en gang en allmennlege, og fikk utskrevet farmatologiske medikamenter, navngitt Valium (5mg), som skal tas tre ganger daglig.

Etter å ha inntatt disse, har alle symptomene mine forsvunnet og jeg kan endelig leve som enhvert annet menneske igjen, uten symptomer. Men jeg har erfart visse bivirkninger, som jeg har spørsmål vedrørende:

1. Som en svært rolig og avslappet person, erfarte jeg et svært aggressivt utbrudd etter mild provokasjon i dag - da medikamentene hadde blitt inntatt.

- Er aggressivitet en bi-effekt?

2. Jeg erfarte også at jeg ble veldig trøtt. Er dette en bivirkning, og i såfall kommer den til å avta gradvis? Jeg ønsker ikke å ta disse medikamentene daglig, og være trøtt konstant...

Takk for eventuelle svar.

Mvh,
gutt, 19.
Sist endret av Uidentifisert; 30. desember 2013 kl. 20:35.
Selvfølgelig er det bivirkninger på et slikt legemiddel.

Tatt fra felleskatalogen:

"om alle legemidler kan Valium forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.

De mest vanlige bivirkninger er tretthet og søvnighet.
Mindre vanlige bivirkninger er hodepine, svimmelhet, konsentrasjonsvansker, muskelsvakhet og vanskeligheter med å samordne bevegelsene, spesielt hos eldre.
Sjeldne bivirkninger er rastløshet, uro, irritabilitet, aggresivitet, vrangforestillinger, mareritt, hallusinasjoner (mest vanlig hos barn og eldre), hudreaksjoner, gulsott, åndedrettshemming, blodtrykksfall, hjertesvikt, kvalme, munntørrhet, forstoppelse, inkontinens, mangelfull tømming av urinblæren..

Fall og brudd er sett hos brukere av denne typen legemiddel. Det er økt risiko hos de som samtidig bruker beroligende midler (inkludert alkohol) og hos eldre.

Kontakt lege eller apotek dersom noen av bivirkningene blir plagsomme eller du oppdager bivirkninger som ikke er nevnt i dette pakningsvedlegget."


Svært uheldig du er med en slik lidelse. Hvordan går det med en eventuell behandling hos psykolog? Kognitiv behandling viser stor suksess innenfor angst etter det jeg har oppfattet.

Jeg selv ville aldri klart å gå på legemidler som valium, nå vet ikke jeg hvor ille du har det uten men jeg hater å være avhengig av noe.

Opplevd selv en del angst igjennom mine år, det kan også prege hverdagen. Gikk noen mnd på noen milde tabletter før jeg bestemte meg for å slutte. Jeg burde oppta behandling selv, men fungerer optimalt i hverdagen så har lagt det litt på hylla.

Ønsker deg lykke til. Angst er noe man må kjempe i mot, du er veldig ung og det finnes flotte tilbud for deg. Stå på!

heartslava.
Den sedative virkningen (svai) vil forsvinne etter noen uker, sinnet ditt får du jobbe med, 15 mg daglig er en ganske lav dose og er akkurat det som hjelper på de symptomene du beskriver, evt spør legen om sobril i stedet.
Trøttheten kommer til å avta noe etterhvert som kroppen bygger opp en toleranse, dog vil den ikke bli heeelt borte.
At du blir noe slapp og trøtt er ikke til å unngå når man tar beroligende vel. Jeg har erfart at folk kan bli aggressive og voldelige på blanding av alkohol og beroligende, men ikke beroligende isolert sett.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Selvfølgelig er det bivirkninger på et slikt legemiddel.

Tatt fra felleskatalogen:

"om alle legemidler kan Valium forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.

De mest vanlige bivirkninger er tretthet og søvnighet.
Mindre vanlige bivirkninger er hodepine, svimmelhet, konsentrasjonsvansker, muskelsvakhet og vanskeligheter med å samordne bevegelsene, spesielt hos eldre.
Sjeldne bivirkninger er rastløshet, uro, irritabilitet, aggresivitet, vrangforestillinger, mareritt, hallusinasjoner (mest vanlig hos barn og eldre), hudreaksjoner, gulsott, åndedrettshemming, blodtrykksfall, hjertesvikt, kvalme, munntørrhet, forstoppelse, inkontinens, mangelfull tømming av urinblæren..

Fall og brudd er sett hos brukere av denne typen legemiddel. Det er økt risiko hos de som samtidig bruker beroligende midler (inkludert alkohol) og hos eldre.

Kontakt lege eller apotek dersom noen av bivirkningene blir plagsomme eller du oppdager bivirkninger som ikke er nevnt i dette pakningsvedlegget."


Svært uheldig du er med en slik lidelse. Hvordan går det med en eventuell behandling hos psykolog? Kognitiv behandling viser stor suksess innenfor angst etter det jeg har oppfattet.

Jeg selv ville aldri klart å gå på legemidler som valium, nå vet ikke jeg hvor ille du har det uten men jeg hater å være avhengig av noe.

Opplevd selv en del angst igjennom mine år, det kan også prege hverdagen. Gikk noen mnd på noen milde tabletter før jeg bestemte meg for å slutte. Jeg burde oppta behandling selv, men fungerer optimalt i hverdagen så har lagt det litt på hylla.

Ønsker deg lykke til. Angst er noe man må kjempe i mot, du er veldig ung og det finnes flotte tilbud for deg. Stå på!

heartslava.
Vis hele sitatet...
Jeg har enda ikke fått etablert et tilbud relatert til kognitiv psykoterapi. Men dette blir forhåpentligvis tatt hånd om i nær fremtid.

Har du mulighet til å utdype litt om åndedrettshemming? Er dette synonymt med nedsatt pustefunksjon, og kan det eventuelt være en dødelig bivirkning?
Sitat av Uidentifisert Vis innlegg
Jeg har enda ikke fått etablert et tilbud relatert til kognitiv psykoterapi. Men dette blir forhåpentligvis tatt hånd om i nær fremtid.

Har du mulighet til å utdype litt om åndedrettshemming? Er dette synonymt med nedsatt pustefunksjon, og kan det eventuelt være en dødelig bivirkning?
Vis hele sitatet...
Du får google litt vilt. Gjerne på Engelsk så får du sikker svaret på akkurat det du trenger. Igjen, lykke til mann!

heartslava.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kopi fra felleskatalogen; BIVIRKNINGER; Nevrologiske: Paradoksale reaksjoner (eksitasjon, aggressivitet, mareritt, hallusinasjoner;
Jeg har selv følt meg sinna uten grunn etter å ha tatt valium. Mulig du kan spørre fastlegen om du kan få noe annet beroligende istedenfor.
Jeg får også vondt i musklene i ansiktet og vondt i hodet av valium. Merker ingen av disse plagene om jeg tar stesolid, vival eller Sobril istedenfor.
Lykke til og at du finner ut av det :-)
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Jeg får også vondt i musklene i ansiktet og vondt i hodet av valium. Merker ingen av disse plagene om jeg tar stesolid, vival eller Sobril istedenfor.
Lykke til og at du finner ut av det :-)
Vis hele sitatet...
Da er det rein placebo, for den aktive ingrediensen i stesolid og vival er akkurat den samme som i valium, nemlig diazepam. Det er ytterst tvilsomt at du har en allergisk reaksjon til de ikke-aktive bindemidlene som gjør at du får smerter og aggresjon. Og disse bindemidlene, som ikke har noen biologisk funksjon overhode, er det eneste som skiller valium fra stesolid eller vival. Så det sitter nok i hodet ditt, du har en ubevisst forventning og forventningen gjør at symptomene kommer.

Trådstarter har ikke lagt inn noe svar de siste tre ukene, så jeg håper han/hun klarte å overkomme bivirkningene (eventuelt bytte medisin) og komme seg i terapi.
Sitat av Uidentifisert Vis innlegg
Vær hilset.

Jeg har i flere måneder vært preget av en uspesifisert psykisk lidelse, som i høy grad reflekterer panikk-angst. Differansen mellom nevnte nevrose og min, er at symptomene erfares konstant. For min del opplever jeg på en daglig basis pustebesvær, svimmelhet, irrasjonelle tanker, forstyrret syn, mistanke om alvorlige lidelser etc. Dette forsterkes vanligvis i løpet av en dag, og utløser ekstrem redsel og panikk.

Etter å ha blitt eksaminert av en gruppe leger, ble det konstatert at jeg har en generalisert og uspesifisert lidelse. Noe som er resultatet av anspenthet, mye bekymringer og diverse. I dag konsulterte jeg nok en gang en allmennlege, og fikk utskrevet farmatologiske medikamenter, navngitt Valium (5mg), som skal tas tre ganger daglig.

Hei, kompis! Jeg vil starte med å si at jeg føler med deg, jeg kjenner igjen noe av det du skriver, jeg ha i 5-30 min, men går ut av det igjen, er konstantert "frisk"av schizophrenia osv. "/angst er det jeg har.

Etter å ha inntatt disse, har alle symptomene mine forsvunnet og jeg kan endelig leve som enhvert annet menneske igjen, uten symptomer. Men jeg har erfart visse bivirkninger, som jeg har spørsmål vedrørende:

1. Som en svært rolig og avslappet person, erfarte jeg et svært aggressivt utbrudd etter mild provokasjon i dag - da medikamentene hadde blitt inntatt.

- Er aggressivitet en bi-effekt?

2. Jeg erfarte også at jeg ble veldig trøtt. Er dette en bivirkning, og i såfall kommer den til å avta gradvis? Jeg ønsker ikke å ta disse medikamentene daglig, og være trøtt konstant...

Takk for eventuelle svar.

Mvh,
gutt, 19.
Vis hele sitatet...


Yo, kompis! Vil bare starte med å si at jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og det at du har fått valium utskrevet før noe som helst SSRI eller kognitiv terapi prøvd først, er hårreisende. Jævla kvalme stygge leger er de, få en 19 år gammel ung herremann inn i benzo-helvete, det er ikke betryggende iforhold til å tenke statelig isåfall, få folk inn i jobb så de får betalt skatten sin


Anyways.... Jeg har hatt panikkangst med paranoide trekk++, og det å ha det sånn er helt for jævlig... Man vil kanskje være sosial, men man mestrer det dårlig pga. tanker og følelser i kroppen... Det hemmer deg rett og slett kvalitetsmessig på livet, noe som er lite kult da man størst sannsylig bare har ett liv. Jeg råder deg kognitiv terapi, helst legg deg inn på noe form for livsmestring skole ( jeg gorde det i 1 år) og sluttet med Cipralex + narkotika til en viss grad. Det å være blandt mennesker hele tiden og se at du ikke dør av det, det å bli konfrontert i grupper med opp til 15 mennesker, altså regel rett bli kjeftet på... fy faen det har gjort meg mann... Første tiden så holdt jeg på å drepe noen, helt serriøst. Men først og fremst: Alle mennsker vil deg som regel ikke noe vondt, og alle andre er space de også.... mennesker er fucked up, men vi funker bra når vi har noe å gå til jobb + sosialisere... fordi da blir vi fucked up på vår måte


Jeg håper virkelig ting ordner seg for deg, kamerat! 19 år med nylig valium x5 x 3daglig utskrivd og med de negative tankene du bærer på så er det en ting som funker, og det er å innse at ingen vil deg noe vondt, snakk med andre og smil, og dem smiler som regel tilbake

Dette er noe jeg har erfarert på egenhånd. Jeg VAR diagnotisert med paranoid psykose og dyssosial personlighetsforstyrrelse + narcisstisk personlighetsforstyrrelse. Jeg er 21 år, og nå diagnosefri. Er på vei i full jobb og har min egen hybel
Sist endret av Valadar; 21. januar 2014 kl. 15:46.
Skjønner ikke at leger skriver ut Valium til fast bruk. Det hjelper i starten, men virkningen blir borte, du må ha høyere dose og du blir avhengig. Å være avhengig av benzo er noe du IKKE vil bli!

Valium er en fin medisin når det er helt krise, men ikke hver dag! Dessuten løser tabletter ingen problemer, de bare skjuler dem. For å bli frisk psykisk må du jobbe HARDT og ta problemene ved roten.
Sitat av rolvs Vis innlegg
Skjønner ikke at leger skriver ut Valium til fast bruk. Det hjelper i starten, men virkningen blir borte, du må ha høyere dose og du blir avhengig. Å være avhengig av benzo er noe du IKKE vil bli!

Valium er en fin medisin når det er helt krise, men ikke hver dag! Dessuten løser tabletter ingen problemer, de bare skjuler dem. For å bli frisk psykisk må du jobbe HARDT og ta problemene ved roten.
Vis hele sitatet...
Word. Jeg kan ikke legge skylden på myndigheten for min medikamentmisbruk, men gud bedre hvor mange jeg vet om som har blitt introdusert for narkomani av staten.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spørsmål! 60mg diazepam i går natt, skal drikke litt i dag og da lurer jeg på om det kan gå galt? Har litt bensotoleranse og tenker og drikke rolig og kontrollert, litt øl og vodka. Noen som har erfaringer?
Sitat av svartemaja Vis innlegg
Spørsmål! 60mg diazepam i går natt, skal drikke litt i dag og da lurer jeg på om det kan gå galt? Har litt bensotoleranse og tenker og drikke rolig og kontrollert, litt øl og vodka. Noen som har erfaringer?
Vis hele sitatet...
Kommer sikkert til å gå fint, men kan du ikke droppe spriten?
Sitat av Uidentifisert Vis innlegg
Jeg har enda ikke fått etablert et tilbud relatert til kognitiv psykoterapi. Men dette blir forhåpentligvis tatt hånd om i nær fremtid.

Har du mulighet til å utdype litt om åndedrettshemming? Er dette synonymt med nedsatt pustefunksjon, og kan det eventuelt være en dødelig bivirkning?
Vis hele sitatet...
Åndedrettshemming er noe en vanligst ser på beroligende ved relativt kraftige overdoser, eller kombinasjone med benzo og andre mediskamenter, som opiater o.l., alkohol og overfølsomhet. Da det har gått fint de første gangene, kan du bare ta det med ro!
Ellers støtter jeg dem, som sier at valium er bare for akutt bruk en sjelden gang i blant! Da det vist skal være et helvete å bli hektet på.
Ellers bør du lære deg å puste rolig med magen, og evt. gråte en liten skvett. Dette hjelper ganske bra mot angst! Lykke til!
Sist endret av aluminiumfluorid; 8. februar 2014 kl. 22:10.