Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2368
Hei!
Et kjapt spørsmål (For dere som fikk med dere tråden igår, som nå er slettet, dette er ikke relatert )

Hva er holdbarhetstiden på minnepenner / minnekort? Det vil si, når jeg lagrer noe på et slikt medium, og legger minnepennen et sted hvor den støver ned. Vil jeg da fortsatt ha mulighet til å lese innholdet om ... si... 50 år? (Da er jeg forøvrig 71)

Jeg kan tenke for meg at sånt ikke holder seg over tid, jeg mener jeg leste det her på FreakForum en gang, men er helt usikker...?

AtXbYeA?
Billige minnepenner = Billig NAND. Så selv om du kun skal skrive til pennen et par ganger, så ville investert i noe av litt høyere kvalitet, f. eks. Corsair sin Voyager eller Stealth serie.
Flashminne kan kun skrive til hver bit x antall ganger, men hvis den bare ligger og støver bort så har ikke det så himla mye å si.
Selv hadde jeg nok vurdert en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760625 for et slikt prosjekt.
hvorfor vil du ha en minnepenn i armen ? ps bedre holdbarhet under huden i panna
Trådstarter
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hvorfor vil du ha en minnepenn i armen ? ps bedre holdbarhet under huden i panna
Vis hele sitatet...
Fordi jeg har statshemmeligheter der. Blir jeg tatt med dette, blir dødsstraff innført.

Takk for svar til resten
Trodde glass var "the way to go" med langtidslagring?
Hvorfor skriver du på et åpent forum om at du har statshemmeligheter?
Sist endret av Oatre; 16. juli 2013 kl. 01:18.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Hvorfor skriver du på et åpent forum om at du har statshemmeligheter?
Vis hele sitatet...
Fordi det åpenbart var sarkasme
Utfordingen er om det finnes lett tilgjengelige muligheter for å lese en usbpenn om 50 år.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Utfordingen er om det finnes lett tilgjengelige muligheter for å lese en usbpenn om 50 år.
Vis hele sitatet...
Da kan han kjøpe overganger hver gang det kommer nytt, så etterhvert sitter han med 50 overganger -> Pc med en overføringshastighet på 0.001 mb/s
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Utfordingen er om det finnes lett tilgjengelige muligheter for å lese en usbpenn om 50 år.
Vis hele sitatet...
Hehe, overdrev litt med 50 år, det blir vel mer 5-10 år Men så har jeg også en ny-per-dags-dato stasjonær PC (Som brukes til gaming), som jeg ALDRI kommer til å kvitte meg med, med mindre mora mi kaster den også... Så da kan jeg nok lese dette om 50 år også

Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Da kan han kjøpe overganger hver gang det kommer nytt, så etterhvert sitter han med 50 overganger -> Pc med en overføringshastighet på 0.001 mb/s
Vis hele sitatet...
Hehe, nei, jeg kommer nok til å overføre dette på nyere medier (som har nyere grensesnitt) etterhvert som de kommer
Det er ikke bare om dataene holder seg du må tenke på, du må også tenke på om det finnes utstyr for å lese det om 50 år. Er ikke sikkert vi har USB som støtter så gamle minnepinner, og er ikke sikkert du finner lesere til dagens minnekort.

Et annen ting å tenke på er om filformatene er lesbare. Altså om det finnes programmer som kan lese filformatene.
Produsenter av slike flash minne brikker garanterer stort sett att de holder data i 10 år. Skal du ha dem lengre bør du nok overskrive med ett litt kortere intervall. Det er sakte utladning av bittsa.

Formatet som anbefales for lagring av dokumenter (statshemligheter) over lang tid er PDF/A mener jeg. Det er ihvertfall garantert lesbart om 50 år ifølge riksarkivet i Norge.
Jeg var smart for 20 år siden! Jeg skulle gi mine beste bilder evig liv!
Betalte en ganske betydelig neve surt opptjente penger og fikk bildene overført på GULL-cd'er! KODAK kunne garantere evig liv...
NÅ kan jeg ikke engang bruke platene da de ikke støttes av software lenger! http://en.wikipedia.org/wiki/Photo_CD
Det har liten betydning at dataene eksisterer hvis muligheten til å lese de ikke fungerer lenger!
Hvor mye lenger vil usb porten leve? Hvor lenge vil formatet du lagrer filene på være lesbare?