Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1650
Hei!

Jeg har enorme mengder bilder og videoer liggende rundt på diverse gamle laptoper, minnepinner og eksterne disker. Nå ønsker jeg å samle alt dette på ett sted, og organisere det slik at det blir mer oversiktlig og lettere tilgjengelig.

En ting jeg er litt usikker på, er hva jeg vil gjøre med bilder, for eksempel. Jeg skulle gjerne hatt dem sortert etter navn, slik at jeg kan gå inn i en mappe som heter "Kari Nordmann", og slik finne alle bildene jeg har av Kari Nordmann (og gjerne sortert i flere undermapper som tid/sted/event/etc). Samtidig ønsker jeg også de samme bildene lagret i andre mapper, da gjerne sortert etter hvor og når de ble tatt.

Altså:
La oss tenke oss et bilde av Kari fra Tomorrowland 2012.
Hvis jeg blar gjennom alle bildene av Kari, så vil det være der.
Hvis jeg blar gjennom alle bildene fra Tomorrowland, så vil det være der.
Hvis jeg blar gjennom alle bildene fra juli 2012, så vil det være der.

Jeg har ikke engang tenkt ut hvilke kategorier/kriterier jeg vil sortere etter engang, siden jeg forstår at dette blir en dårlig løsning som tar veldig mye ekstra plass og gir en unødvendig kompleks mappestruktur etc etc etc. Det eneste jeg i alle fall er sikker på, er at jeg vil kunne filtrere etter person, og etter tidspunkt.

En eller annen database med metadata og tags høres bra ut i mine hører, hvor jeg f.eks. kan drive og tagge løs med f.eks. "katt", "fotball", "hest", "gran canaria", "gudrun", og så videre, og deretter kunne velge hva jeg vil sortere etter. F.eks. alle bilder jeg har tagget med hest. Fordel også om jeg har enda flere filtreringsmuligheter, for eksempel at jeg vil se fotballbilder, og deretter får opp for eksempel en oversikt over de enkelte anledninger, og dermed filtrere ytterligere.


Jeg aner egentlig ikke hva jeg vil, jeg vet bare at det blir helt håpløst å skulle lage mapper for alt dette, og så ha 10 (++?) kopier av hver fil rundt omkring i de forskjellige mappene.

Er det noen av dere som har erfaring med et lurt system for dette? Hvordan oppbevarer dere bildene og filene deres?

Alle innspill gjør meg veldig glad! :-D
På forhånd tusen takk for svar!
Kan du ikke bare legge alle bildene inn i et program som f eks Adobe Lightroom, Darktable, Apple Aperture / iPhoto / Photos, i disse programmene finner du funksjoner for akkurat det du ber om. Du kan tagge hvert bilde med flere tags. Noen av dem kan også lage portrettgalleri.
Sist endret av nudo; 9. september 2015 kl. 05:03.
Takk for svar!

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg ønsker ikke å være avhengig av å ha et spesifikt program installert for å kunne filtrere bildene. Det burde helst være noe som ligger på disken. Hvis jeg har alle bildene mine på en ekstern disk, så ønsker jeg å kunne filtrere bilder etter navn eller hendelse også om jeg kobler den til en ny og ukjent maskin. Da hjelper det liksom ikke så mye om jeg har iPhoto på én av maskinene mine til å lese merkelappene.

Dessuten gjelder dette ikke bare bilder. Også videoer, dokumenter, og andre typer filer, er filer jeg gjerne skulle kunne finne under flere "søkeord". Dette kan da ikke være et uvanlig ønske, og det er vel ingen tvil om at det er ineffektivt å ha x antall kopier av den samme filen liggende rundt omkring i et stort og innviklet mappesystem, så jeg synes det er merkelig om det ikke finnes noen løsninger for å bare gi vilkårlige filer tags som man senere kan søke på og filtrere etter. Jeg har googlet meg ihjel uten å finne noe passende, så jeg håper noen andre her kanskje vet om noe.

Facebook har det jo nesten perfekt. Om du kan opprette albumer, og tagge folk i bilder, og deretter legge inn søkestrenger som "Bilder av Petter Olsen fra 2013", så er det jo helt perfekt. Når en webside er så close, så burde det jo være noe programvare der ute som passer for harddisken?

Uansett om dere har forslag til meg eller ikke, så er jeg likevel interessert i å høre hvordan dere lagrer og organiserer/kategoriserer filene deres! Mange av dere har sikkert organisert filene på supre måter med standardmetoder, og det vil jeg gjerne høre mer om!

Igjen, takk for svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kjem stortsett ikkje unna programvare for å løyse det, ettersom det er middelmådig støtte for slikt i ymse OS. Windows har ei viss støtte for ADS, men ikkje god. Apple har grei støtte for det, men det er ikkje kryssplattform. Det næraste ein kjem det er kanskje symlenker, men det er heller ikkje ei perfekt løysing.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kjem stortsett ikkje unna programvare for å løyse det, ettersom det er middelmådig støtte for slikt i ymse OS. Windows har ei viss støtte for ADS, men ikkje god. Apple har grei støtte for det, men det er ikkje kryssplattform. Det næraste ein kjem det er kanskje symlenker, men det er heller ikkje ei perfekt løysing.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Nå er alle maskinene mine epler, så om det hadde vært en løsning for OSX, så hadde det vært mye bedre enn ingen løsning. Er det dette du mener, eller noe annet? Det vil jo være snakk om hundrevis av folk, så det kan jo bli litt mange tags (hvis man ikke har mulighet til å legge alle de tagsene "under" en annen tag, f.eks. "Personer"). Og så lurer jeg litt på om tagsene følger maskinen eller filene. Hvis jeg legger til tags på en maskin, og tar ut harddisken og kobler i en annen maskin -- vil taggene fremdeles være der, søkbar fra en random Mac?

Skal i alle tilfeller se på det!

Jeg skrev forresten opp et eksempel, som illustrerer det perfekte systemet.

Kode

* Kari Nordmann
>> * 2012
>> * 2013
>>>>> * Håvards konfirmasjon
>>>>> * Gran Canaria
>>>>>>>> kariogthomas.jpg
>>>>> * Tomorrowland
>>>>> * Juleferie 
>> * 2014
>> * 2015

* 2013
>> * Personer
>> * Hendelser
>>>>> * Påsketur
>>>>> * Håvards konfirmasjon
>>>>> * Gran Canaria
>>>>>>>> * Alle
>>>>>>>> * Bente
>>>>>>>> * Gaute
>>>>>>>> * Kari
>>>>>>>>>>> kariogthomas.jpg
>>>>>>>> * Nina
>>>>>>>> * Rita
>>>>>>>> * Thomas
>>>>> * Tomorrowland
>>>>> * Høsttakkefest
>>>>> * Juleferie
Her kan man altså enten klikke inn på Kari-mappen, og deretter filtrere videre etter årstall og hendelser (alt er da kun bilder av Kari), ELLER så kan man begynne med å klikke på et årstall, og videre velge personer eller hendelser, og deretter filtrere på person. Bildet "kariogthomas.jpg" kan da nås på flere måter, uten å være lagret i flere kopier på disken.

Litt mer konsist blir vel å si at jeg ønsker et filsystem som ser omtrent slik ut:
root/tidspunkt/hendelser
Og at jeg når/hvor som helst kan filtrere etter person.

Burde da ikke være SÅ komplisert?
Eneste problemet da, er litt mer "tidløse" bilder, som jeg må klare å finne en plass til inni systemet der et sted.

Også er det andre filer da, som videoer og dokumenter osv.

Men som sagt, uansett, jeg vil veldig gjerne høre hvordan alle dere andre lagrer filer. Er det hulter til bulter eller har dere et system? I så fall, hvordan?

Igjen, takk for svar!
Sist endret av MatFot; 9. september 2015 kl. 20:28.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Nå er alle maskinene mine epler, så om det hadde vært en løsning for OSX, så hadde det vært mye bedre enn ingen løsning.
Vis hele sitatet...
Da følger vel iPhoto med? Å benytte et program er bare ekkelt de første 2000 bildene, etter det går det greit, etter 200 000 kanskje du blir litt glad i opplegget som er i disse programmene også.

Du kan eksportere til mapper "i løs vekt" fra iPhoto akkurat når du måtte føle for det med dra og slipp.
Sist endret av nudo; 9. september 2015 kl. 20:36.