Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  171 17866
Har opplevd her i norge at mange hater politiet,Hvorfor ?

Det jeg ikke skjønner er,de gjør jo en bra jobb i motsetning til mange andre land der de er korrupte som bare det !

Det jeg føler er at politiet faktisk ikke er strenge nok første gangen.

La merke til at en på skolen der jeg gikk ( er ferdig nå med tanke på sommerferien) hadde tattovert "FUCK THE POLICE" på armen sin?

hva om han plutselig trenger dems hjelp en dag. De risikerer kanskje livet sitt for å komme så fort som mulig og har barn og kone/mann hjemme..

Jeg har selv hadd trøbbel med politiet når jeg F.eks har blitt stoppet med bil og manglet bilbelte osv,men jeg kan jo ikke bli sur på de for det ?

Mange som blir tatt med hasj osv,etter det så hater de politiet...

Latterlig etter min mening men..

Noen som har noen formeninger om dette ?
Latterlig å ha noe imot politiet, men kan til en viss grad forstå at noen kan få politiet helt i vranga hvis de har gjort en dårlig jobb og er veldig pågående. Blir som å si "alle hasjrøykere går på sosialen", når man sier at snuten misbruker makta si. Bra at vi har politiet her, men dessverre er det noen som misbruker makta si.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Tipper dette skyldes at ungdommen vil være "tøff" og hate politiet, de gidder ikke tenke over hvordan Norge ville vært UTEN politi. En annen ting er at de ikke tenker over at det er ikke politiet som lager lovene.

Hoff, kjenner jeg blir sånn smått irritert hver gang noen roper "Snut er ut!" "Fuck Tha Police!"

Hvordan hadde Norge vært uten politi? Vold, ran, voldtekt, drap osv. (hjelper lite med lover om ingen håndhever dem, politiet gjør bare jobben sin).
ffanta's Avatar
Trådstarter
Sitat av penduftw Vis innlegg
Latterlig å ha noe imot politiet, men kan til en viss grad forstå at noen kan få politiet helt i vranga hvis de har gjort en dårlig jobb og er veldig pågående. Blir som å si "alle hasjrøykere går på sosialen", når man sier at snuten misbruker makta si. Bra at vi har politiet her, men dessverre er det noen som misbruker makta si.
Vis hele sitatet...
Mange som sier at de har opplevd mye dritt...

Men politiet opplever mye dritt de også..ut i fra det jeg vet..
Inntrykket mitt av veldig mange som åpent hater snuten her på forumet (ikke alle, noen har legitimate beefs for all del) selv er ansvarlig for konflikt med politiet og hater dem først og fremst fordi de blir tatt - ikke fordi politiet går utover mandatet sitt eller noe. At det finnes noen sorte får i politiet gjør ikke at det blir meningsfullt å adoptere "fuck the police" holdninger. Politiet i Norge er generelt profesjonelle og lite korrupte.
hasj. Hva får politiet til å forfølge en halv generasjon fordi de har valgt et annet rusmiddel (av den rimelig uskyldige sorten) enn foreldregenerasjonen.
Politiet selv har gjentatte ganger sagt at cannabis folke er et fredelig folkeslag.

Korrupsjon? hva får deg til å tro at ikke det norske politiet er korrupt? Jeg har selv vært på fester der politifolk har drukket hjemmebrent og smuglervarer.
Bor en på mindre steder merker man fort at fiffen aldri blir tatt for noe som helst.

Når fikk vanlig folk hjelp av politiet til sine problem. vinningskriminalitet blir knapt etterforsket. Innbrudd er henlagt fire sekunder etter du har meldt fra. Hvorfor henlegger de aldri fartbota.

Størstedelen av jobben dems består av å drive utleggsforetninger for den rike fiffen i dette landet.

Slår du opp lokalavisa mandager finner du oppslag om ungdommer som er bøtelagt for urinering i parken o.l.

sorry de fortjener minimal respekt.
Jeg synes det er en ganske interessant problemstilling du tar opp der. For min egen del, har jeg ingen "fuck the police"-holdning. I løpet av livet mitt har jeg hatt problemer der politiet har måttet hjelpe meg, men også saker der politiet har vært inblandet pga. ting jeg har gjort. Jeg tror det er dette som gjør at så mange har den holdningen som du beskriver. Eneste forholdetet de har til politiet, er at politiet hindrer dem i å gjøre ting de ikke anser som "noe galt".

Bør vel dog nevne at de aller fleste oppegående mennesker her til lands ser nytten i politiet, selv om de kanskje ikke sier det. Eneste gangen dette diskuteres, er jo naturlig nok når vi f. eks har blitt stoppet i en bilbeltekontroll. Akkurat da er det jo ikke politiet så jævlig konge..
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Som sagt så er det ikke politiet som finner på hva som er ulovlig og hva som er lovlig. De gjør bare jobben sin og passer på at lovene blir holdt!
Det er lett og si " Jeg hater Politiet" eller andre lignende uttalelser hvis du f.eks nettopp har fått en bot, men jeg vil tenke meg at du skal være relativt lite smart hvis du er imot Polititjenesten i sin helhet.
Jeg tror at du har fått intrykk av det fordi at du velger og ta ting veldig spesifikt, eller fordi at du henger i et anarkistisk mijø :P
Sitat av mortalf Vis innlegg
hasj. Hva får politiet til å forfølge en halv generasjon fordi de har valgt et annet rusmiddel (av den rimelig uskyldige sorten) enn foreldregenerasjonen.
Politiet selv har gjentatte ganger sagt at cannabis folke er et fredelig folkeslag.
Vis hele sitatet...
Vet du hvorfor politiet er ute etter folk som røyker/spiser hasj?
FOR DET ER ULOVLIG! uansett hvor uskyldig det er, er det fortsatt oppført på narkotikalisten og ulovlig.
Altså de er pålagt av loven.

Ellers har jeg også inntrykk av at de fleste som hater politiet, er folk som har blitt tatt for ulike ting.
Se for dere hvordan det hadde vært i verden uten politi.
Sist endret av Spelly; 25. juni 2010 kl. 00:10.
Jeg har fått en del idiotiske forelegg og bøter, så jeg føler min fiendtlighet er berettiget. Riktignok skiller jeg mellom eldre og yngre. De unge er - av en eller annen grunn - en sann plage, i forhold til de litt mer oppi årene.

Fuck the police.
Sitat av mortalf Vis innlegg
hasj. Hva får politiet til å forfølge en halv generasjon fordi de har valgt et annet rusmiddel (av den rimelig uskyldige sorten) enn foreldregenerasjonen.
Politiet selv har gjentatte ganger sagt at cannabis folke er et fredelig folkeslag.
Vis hele sitatet...
Fordi de er pålagt av loven.
Vi skal være glad vi har politiet her! De som mener de hater politiet, hvordan tror dere det hadde vært om vi ikke hadde hatt noe politi i det hele tatt? Politiet gjør bare jobben sin, på lik linje som snekkere. En betjent som ikke håndhever loven, kan jo risikere å miste jobben sin. I loven står det jo for eksempel at det ikke er lov til å røyke eller selge cannabis, så derfor er det jo riktig med tanke på loven, at disse blir møtt med sanksjoner.

Når det er sagt, så liker jeg cannabis, osv. Men det hjelper lite da det er ulovlig. Blir på ingen måte sur på politiet om jeg hadde fått bot for å røyke hasj.
ffanta's Avatar
Trådstarter
Jeg var jo i utlandet i fjor og la merke til at politiet faktisk slo ned folk med batong fordi de urinerte på gatene og var skikkelig "kule" mot politiet.Men de gjorde ikke noe mere, bare gikk sin vei.

Om det hadde vært slik i norge så ville jo alt gått galt ?

Mye bedre med en bot enn to tre slag som du kan få varig men av eller måtte løpe fra politiet fordi man er redd for å bli banket opp av dem...

Norge har jo lagt vekt på og hjelpe folk med problemer ? Men når man ikke tar i mot hjelp så er det aldri lett tror jeg..
Jeg må inrømme at jeg har store problemer med UP, deres fokus og utførelse ved fartskontroller i alle døgnets tider på de fineste veiene. Mange jeg kjenner kan også si at her i Bergen er det unikt mange kontroller i forhold til f.eks Oslo; som kanskje er grunnen til min frustrasjon.

Når det kommer til politiets ressursbruk, så tenker jeg at folk mister totalt tilliten til politiet fordi deres tilsynelatende soleklare anmeldelser blir henvist på typisk "bevisets stilling", noe som politijuristene selv ofte kan inrømme at betyr resursmangel. De har rett og slett ikke resurser til å spikre en dom. På grunn av dette blir jeg mindre fornøyd med politiet, f.eks den gang da noen gjorde skade på bilen min under en slosskamp (jeg stod parkert og var ikke involvert). Disse ble fersket av politiet og tatt til avhør. Henlagt.

Så har vi dette med narkotikapolitikken. Dette er i Norges lover. Vi tenderer nok til å gi politiet skylden for å håndheve loven og straffe folk for deres ulovligheter. Vi kan skrike så høyt vi bare vil om at deres arbeid mot narkotika er meningsløst og feil, men vi må huske at de bare gjør slik de skal. Fuck odelstinget om noe.

edit: Kan se at mitt siste avsnitt også kan relateres til mitt første. Uansett: Snut er ut.
Sist endret av Matthiesen; 25. juni 2010 kl. 00:15.
Sitat av mortalf Vis innlegg
hasj. Hva får politiet til å forfølge en halv generasjon fordi de har valgt et annet rusmiddel (av den rimelig uskyldige sorten) enn foreldregenerasjonen.
Politiet selv har gjentatte ganger sagt at cannabis folke er et fredelig folkeslag.

Korrupsjon? hva får deg til å tro at ikke det norske politiet er korrupt? Jeg har selv vært på fester der politifolk har drukket hjemmebrent og smuglervarer.
Bor en på mindre steder merker man fort at fiffen aldri blir tatt for noe som helst.

Når fikk vanlig folk hjelp av politiet til sine problem. vinningskriminalitet blir knapt etterforsket. Innbrudd er henlagt fire sekunder etter du har meldt fra. Hvorfor henlegger de aldri fartbota.

Størstedelen av jobben dems består av å drive utleggsforetninger for den rike fiffen i dette landet.

Slår du opp lokalavisa mandager finner du oppslag om ungdommer som er bøtelagt for urinering i parken o.l.

sorry de fortjener minimal respekt.
Vis hele sitatet...
jeg må si som de nadre her, om du mener dette er det ikke poltiet du kan grine etter og klage på. Du får heller klage på de som lager lovenem engasjere deg i politikken og være med å forandre deg. Politiet gjør bare jobben sin: passer på at folk følger loven. De skal ikke ta stilling til om de mener om en lov er tåpelig eller ikke, rent profesjonelt - selv om de kan ha forskjellige meninger som privatpersoner.

og korrupsjon? Det er da selvfølgelig noen svare får i politiet som i alle yrker. Men i Norge er det generelt få av dem i forhold til andre land. Og i tillegg blir korrupsjon innad i politiet hardt slått ned på om det blir oppdaget.

Du sier politiet jobber for den rike fiffen, dette ser jeg ikke. Jeg, og flere jeg har vært borte er langt i fra folk med god økonimi. (Studenter og folk som akkurat er ferdig med lærlingtiden sin). Og vi har alle god erfaring med at politiet gjør det beste de kan for å hjelpe. Og de få gangene vi har blitt bøtelagt har vi ingen andre å klage på enn oss selv fordi vi var dumme og f.eks. drakk offentlig eller kjørte uten bilbelte osv.
Sitat av mortalf Vis innlegg
hasj. Hva får politiet til å forfølge en halv generasjon fordi de har valgt et annet rusmiddel (av den rimelig uskyldige sorten) enn foreldregenerasjonen.
Politiet selv har gjentatte ganger sagt at cannabis folke er et fredelig folkeslag.

Korrupsjon? hva får deg til å tro at ikke det norske politiet er korrupt? Jeg har selv vært på fester der politifolk har drukket hjemmebrent og smuglervarer.
Bor en på mindre steder merker man fort at fiffen aldri blir tatt for noe som helst.

Når fikk vanlig folk hjelp av politiet til sine problem. vinningskriminalitet blir knapt etterforsket. Innbrudd er henlagt fire sekunder etter du har meldt fra. Hvorfor henlegger de aldri fartbota.

Størstedelen av jobben dems består av å drive utleggsforetninger for den rike fiffen i dette landet.

Slår du opp lokalavisa mandager finner du oppslag om ungdommer som er bøtelagt for urinering i parken o.l.

sorry de fortjener minimal respekt.
Vis hele sitatet...
Men du er fortsatt klar over at de faktisk bare gjør jobben sin? Skal du være sinna, vær sinna på de som lager reglene.
Sitat av spelley Vis innlegg
Se for dere hvordan det hadde vært i verden uten politi.
Vis hele sitatet...
Tja, hvis alle i den verden viste med seg selv hva som var rett og hva som var galt og var ærlige og ikke ønsket å utnytte lover eller hverandre så hadde det ikke vært noe problem..

Men problemet ligger jo ikke i politiet som nevnt før.. De bare passer på at folk følger loven..
Folk hater Poltiet av to ting; 1. de er wannabe gangster eller 2. De prøver å leke tøffe.

"Wollah mann, ftp(fuck the police) mann, ACAB!(all cops are bastards)" dummaste jeg har hørt. Jeg ler så høyt av de tragiske 15-16 åringene med flatcaps og store klær "ACAB" og "FTP!" og "Hahah eid as!" når dem ser et bilde av en politibil som er smadret / kræsjet. Og jeg ler så KRAFTIG når dem ikke vet hva dem skal si når jeg konfronterer dem med hva faen de hadde gjort om de ble ranet / truet i sitt eget hjem, uten Politi.

Bare fordi dem har fått en bot eller blitt tatt for no nark eller trusler osv, så er det faen ikke vits å se ned på politiet, de gjør jobben sin for å opprettholde et godt samfunn, og ikke gjøre plassen til et helvette.

For dem som absolutt hater dem, har de noe som heter et klageskjema, dette skal benyttes om man mener man har blitt urettferdig behandlet / vold fra Politiet, men av hvor mange som faktisk bruker dette, så ser det ut som de fleste tøffer seg med det.

Norsk politi, keep up the good work!
Mine cents

Kim.
Sist endret av Bruskork1; 25. juni 2010 kl. 00:22.
Sitat av ffanta Vis innlegg
Har opplevd her i norge at mange hater politiet,Hvorfor ?

Det jeg ikke skjønner er,de gjør jo en bra jobb i motsetning til mange andre land der de er korrupte som bare det !

Det jeg føler er at politiet faktisk ikke er strenge nok første gangen.

La merke til at en på skolen der jeg gikk ( er ferdig nå med tanke på sommerferien) hadde tattovert "FUCK THE POLICE" på armen sin?

hva om han plutselig trenger dems hjelp en dag. De risikerer kanskje livet sitt for å komme så fort som mulig og har barn og kone/mann hjemme..

Jeg har selv hadd trøbbel med politiet når jeg F.eks har blitt stoppet med bil og manglet bilbelte osv,men jeg kan jo ikke bli sur på de for det ?

Mange som blir tatt med hasj osv,etter det så hater de politiet...

Latterlig etter min mening men..

Noen som har noen formeninger om dette ?
Vis hele sitatet...


Kan ikke si meg mere enig!


disse narkotikaglorifiseringsgutta som reklamener "fuck the police" og liknende og hater politiet fordi de ikke går deres vei. Politiet gjør en KNALLBRA jobb. tørr å påstå at vi kanskje har ett av verdens beste politi når det kommer til det sosiale o.l., ta vare på folk og slikt i den duren.


Og det kommer fra en som røyker ganske mye hasj, i motsetning til en del av mine kompiser som hater politiet fordii de gjør jobben sin og konfiskerer sakern deres!
Det er fordi de IKKE er korrupte det er derfor jeg hater politiet
Sitat av ffanta Vis innlegg
Noen som har noen formeninger om dette ?
Vis hele sitatet...
You bet!

Det er egentlig frem og tilbake for min del.

Jeg setter stor pris på å få hjelp fra politiet når det behøves.
De er utvilsomt mye mer ærlige her i Norge og resten av Norden enn i veldig mange andre land.
Men det som irriterer meg er når politifolk blir for stormannsgale, når jobben og autoriteten de har går dem til hodet.
Når de tar jobben for personlig.

Feks. naboen min.
Han er typen til å løpe rundt å gjemme seg i buskene for å spionere på oss (mine venner og jeg) ved hver anledning han får i tillegg til at han bedriver personforfølgelse.
Senest i går bedrev han spaning på et hus der noen av mine venner bor, fra bilen sin.
Han parkerte som en dust bak et tre mens han krøp helt over til passasjersiden og nistirret for å se om han kunne få snusen i noe interessant.

Dessuten tok han en strategisk runde for å snoke mer før han satte kursen mot sentrum.
Dette fikk en kompis og jeg sett med våre egne øyne så vi tenkte at vi skulle forfølge han.
Så slik ble det, vi kjørte etter fyren i noen mil bare for å se hvordan han reagerte på å bli forfulgt selv.
Dette likte han dårlig.
Det endte opp med at han parkerte mitt i veien, løp ut og brølte på oss mens han simulerte at han sprutet pepperspray.
Senere på dagen ble vi stoppet av en uniformert politibil som fyrte på alt den kunne makte av sirener og blålys.

Var dette nødvendig?
Etter årevis med tull fra den idioten så skal vi bli søte små gutter bli behandlet på den måten?
Da forklarte jeg at vi hadde betalt samme veiavgiften som det han hadde og vi hadde akkurat like mye rett til å kjøre på offentlig vei som det han hadde.
Dette kunne ikke bestrides.

Samme personen har gått amok med peppersprayen en hel del ganger.
Den ene gangen endte sprayen opp midt i fjeset til hans kollega.
Han har også spraket en mindreårig i rumpa uten noen annen grunn enn et par slengbemerkinger.
Den samme personen som han spraket fikk også en real dose med pepperspray inn i hjelmen sin etter at han ble stoppet på moped.
Dessuten har han ervervet seg tilgang til husundersøkelser på feilaktig grunnlag ved å pynte på omstendighetene til sin favør.

Det er slike personer som gjør at jeg kan finne på å si at jeg hater politiet.
I tillegg til at jeg kan føle meg hindret i mitt "arbeid" noen ganger, men det er min egen feil og ingen andres.

Jeg har fått en hel del hjelp fra politiet opp gjennom ungdomsårene og det er jeg takknemlig for.
Politiet gjør vanligvis en veldig god jobb.

Setter også pris på at vi har et system som tror mer på pedagogiske metoder enn det å utøve vold eller bære skytevåpen som kan brukes feilaktig.
Hvem vet hva som kunne ha skjedd dersom fyren jeg fortalte om ovenfor hadde hatt våpen på seg?

Min helhetlige vurdering av politiet er at de er hyggelige mennesker som egentlig bare prøver å hjelpe, men også her finnes det unntak.
Jeg personlig stiller store krav til personer som har så mye makt og er derfor veldig kritisk dersom det blir oppdaget tull fra politiets side.
argumentet handler om hva disse folka prioriterer. Jeg syns faktisk ikke det er en god nok grunn å bare si at det er ulovlig.
Bankfolk og aksjemeglere har f.eks kjørt hele kloden ut i et økonomisk uføre og ca ingen er straffet til tross for enorm mengde lovbrudd. ''Hva politikere bestemmer er heller ikke et argument siden 0 av de er rettskafne mennesker.
Det er alltid økonomi som bestemmer hva som er ulovlig og det er alltid de fattigste som straffes.
Sitat av mortalf Vis innlegg
hasj. Hva får politiet til å forfølge en halv generasjon fordi de har valgt et annet rusmiddel (av den rimelig uskyldige sorten) enn foreldregenerasjonen.
Politiet selv har gjentatte ganger sagt at cannabis folke er et fredelig folkeslag.
Vis hele sitatet...
Politiets jobb er å håndheve norsk lov. Norsk lov sier det er forbudt med hasj.
Det er tillatt å nyte alkohol i Norge. (hvorfor blir alltid alkohol innblandet i diskusjoner om hasj forresten?)
Sitat av mortalf Vis innlegg
Korrupsjon? hva får deg til å tro at ikke det norske politiet er korrupt? Jeg har selv vært på fester der politifolk har drukket hjemmebrent og smuglervarer.
Bor en på mindre steder merker man fort at fiffen aldri blir tatt for noe som helst.
Vis hele sitatet...
Korrupsjon og sorte får finnes nok i politiet også, som i mange andre yrker, men det er å gre alle over en kam og hate politiet for det. Det finnes nok mange som ikke er korrupte og. Det er forresten ikke korrupsjon for en politi å drikke hjemmebrent. Forbudt og dommeltmoralsk kanskje ja..

Sitat av mortalf Vis innlegg
Når fikk vanlig folk hjelp av politiet til sine problem. vinningskriminalitet blir knapt etterforsket. Innbrudd er henlagt fire sekunder etter du har meldt fra. Hvorfor henlegger de aldri fartbota.
Vis hele sitatet...
Vanlige folk får hjelp hver eneste dag. Mange saker blir henlagt ja, pga bevisets stilling eller pga ressursmangel (som kanskje ikke bare er politiets egen skyld?). Hvorfor henlegge en fartsbot når du har vedtatt bota? Evt har en måling på deg, og kan bevise det i retten?

Og hvorfor i det hele tatt irritere seg over fartsbot.. man har brutt fartsgrensa. Som heller ikke politiet har bestemt...
Jeg blir like jævla flau hver gang noen sier "fuck the police".
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Tja, hvis alle i den verden viste med seg selv hva som var rett og hva som var galt og var ærlige og ikke ønsket å utnytte lover eller hverandre så hadde det ikke vært noe problem..
Vis hele sitatet...
Joda, men dette er et eventyrkonsept - gjennomsnittlig gjelder følgende enkle regel: folk er drittsekker, har alltid vært det og vil antakelig også alltid fortsette å være det.
Sitat av robhol Vis innlegg
Joda, men dette er et eventyrkonsept - gjennomsnittlig gjelder følgende enkle regel: folk er drittsekker, har alltid vært det og vil antakelig også alltid fortsette å være det.
Vis hele sitatet...
Eventyr-konsept? Er fult mulig... Det kan skje på sekundet.. Dersom alle hadde bestemt seg for at de ville være ærlige og redelige.

Men ja, noen vil jo utnytte regler og lover for å tjene noe eller bikke en sak i sin favør. Er typisk mennesker det.. Egoets trone vil alltid regjere

Og den enkle regelen din er veldig god å bruke for å sleppe unna å bli lurt og utnyttet, men så lenge alle tenker slik klarer vi iallefall aldri å opprette ett skikkelig godt samhold.. En ond sirkel
kjedelig streiting
Sitat av kimmag Vis innlegg
For dem som absolutt hater dem, har de noe som heter et klageskjema, dette skal benyttes om man mener man har blitt urettferdig behandlet / vold fra Politiet, men av hvor mange som faktisk bruker dette, så ser det ut som de fleste tøffer seg med det.
Vis hele sitatet...
Desverre er det igjen politimenn som etterforsker om andre politimenn har gjort noe galt i tjeneste. Med tanke på hvor mange saker SEFO henlegger, vil jeg si det minner sterkt om kammeraderi.

Og greit nok at poliet er pålagt å følge loven å ta alle som blir tatt med en liten joint eller liknende, men de bør også kunne tenke litt selv i enkelte situasjoner.(Og heldigvis har vi en del politifolk som også gjør det)

"Jeg gjorde bare jobben min" er den unnskyldningen som har blitt brukt for å unnskylde mange av de værste handlingene utført av mennesket ever gjennom historien.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg må inrømme at jeg har store problemer med UP, deres fokus og utførelse ved fartskontroller i alle døgnets tider på de fineste veiene. Mange jeg kjenner kan også si at her i Bergen er det unikt mange kontroller i forhold til f.eks Oslo; som kanskje er grunnen til min frustrasjon
Vis hele sitatet...
Dette går vel mest på at du misliker politiet fordi du selv liker å råkjøre? Fartsgrenser er til for å passe på oss, ikke bare for at vi skal ha noe å irritere oss over

Sitat av Vandingsmann
Eventyr-konsept? Er fult mulig... Det kan skje på sekundet.. Dersom alle hadde bestemt seg for at de ville være ærlige og redelige.
Vis hele sitatet...
Og dette er ikke et eventyrkonsept? "Kan vi ikke alle bare være venner" fungerer ikke så bra i virkeligheten som det gjør i Ole Brumm og vennene hans. Alle har egoistiske agendaer som gjør at dette blir vanskelig.


Mitt inntrykk av politiet er at de gjør en god jobb. Det er klart at ting kunne vært prioritert annerledes og at de burde hatt enda mer ressurser, men dette er ikke gutta på grunnivå sin skyld. Politikere og ledelse er ansvarlig for kursen som har blitt satt.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Tja, hvis alle i den verden viste med seg selv hva som var rett og hva som var galt og var ærlige og ikke ønsket å utnytte lover eller hverandre så hadde det ikke vært noe problem..

Men problemet ligger jo ikke i politiet som nevnt før.. De bare passer på at folk følger loven..
Vis hele sitatet...
Tenk om verden hadde vært slik du forestiller den, hadde den vært slik du ønsker hadde det ikke fantes krig, sult og faenskap i verden. Dessverre er ikke det du "skildrer" en realitet, og det vil heller aldri bli det.
Nå føler jeg at diskusjonen er farlig nær randen til en flåsete hippie-fantasi.
Jeg selv hater ikke selve politi, men visse politifolk. Har selv erfaringer med politi hvor jeg har følt at jeg har blitt krenket.. Ble satt på håndjern, kasta ned i en vannpytt og sparka lett i siden.. var da 14 da. Greit at de har tatt meg, men og kaste meg ned i en vannpytt og rett å slett fornærme mener jeg at de ikke har rett til.. Så visse politifolk skulle valgt et annet yrke.
Jeg tror den aller største grunn til at så veldig mange har et negativt forhold til politiet, er at som enkelte andre her har påpekt, er at folk blir tatt av dem. De aller fleste har hatt noe med politiet å gjøre, enten det er noe alvorlig eller, bare en liten bagatell, spesielt i trafikken. En person som blir tatt for å kjøre i 90 i 80-sonen og får en bot, får nødvendigvis ikke følelsen av at han/hun gjør noe galt, og derfor vil boten føles "urettferdig". Enten fordi det føles så liten forskjell mellom 80 og 90, eller fordi at å bryte fartsgrensen er noe "alle" gjør.

Selv føler jeg meg ukomfortabel når jeg sitter bak rattet i bilen min med politibilen i ryggen, og jeg begynner å konsentrere meg for å ikke gjøre feil. Hvis jeg møter på politiet på gaten derimot, spesielt litt sent på kvelden, får jeg heller en betryggende følelse, fordi da vet jeg at jeg ikke har noe å frykte. Tror egentlig mange har det slik.

Generelt sett tror jeg de fleste er enig i at politiet gjør en god jobb, selv om de er langt fra perfekte.
Sist endret av Bartulf; 25. juni 2010 kl. 01:21.
Sitat av Bartulf Vis innlegg

Generelt sett tror jeg de fleste er enig i at politiet gjør en god jobb, selv om de er langt fra perfekte.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig egentlig.. De er jo kun mennesker de og, noe det virker som noen folk glemmer.
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Dette går vel mest på at du misliker politiet fordi du selv liker å råkjøre? Fartsgrenser er til for å passe på oss, ikke bare for at vi skal ha noe å irritere oss over
Vis hele sitatet...
Det kan du faktisk drite i. Det er nok av latterlige kontroller og mangel på bruk av skjønn i vårt land. Det er ikke rart folk tenker at politiet jobber for å få penger i statskassa til tider.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det kan du faktisk drite i. Det er nok av latterlige kontroller og mangel på bruk av skjønn i vårt land. Det er ikke rart folk tenker at politiet jobber for å få penger i statskassa til tider.
Vis hele sitatet...
Kan hende du endrer mening den dagen du mister noen du er glad i fordi noen skulle råkjøre litt på en tilsynelatende øde landevei.
Politifolk er som alle mennesker, nemlig forskjellige. Problemet er at de politikonstablene som virkelig er jævlige kan gjøre livet ditt surt på så mange, mange forskjellige måter enn det en vanlig dødelig kan.

Feks ble jeg selv stoppet for å ha kjørt for fort, jeg valgte å gi fra meg sertifikatet på grunnlag av at konstablene lovte meg at jeg slapp selvfølgelig å ta lappen på ny, da jeg bare hadde 2 måneder igjen av prøvetia.
Jeg ringte til stasjonen dagen etterpå og fikk beskjed om at "det kunne ha vert en time før, ny teori og oppkjøring må til".

Skal være sagt at jeg ble målt 4kmt over "miste lappen" grensa.

Politiet sørger for mye sorg og vanskeligheter, uten å måtte se konsekvensene av dette, de er lovens håndtlangere, men hvem har funnet på lovene? DET ER FAEN IKKE MEG! Og at noen andre mennesker skal kunne ha mer å si over meg enn det jeg selv har , DET gjør at jeg har en generell misnøye overfor politiet.

My two cents
Sitat av luni Vis innlegg
Kan hende du endrer mening den dagen du mister noen du er glad i fordi noen skulle råkjøre litt på en tilsynelatende øde landevei.
Vis hele sitatet...
Det er en meget vesentlig forskjell på det å "råkjøre" og det å kjøre over fartsgrensen.
Feks. i sentrum av byen jeg bor i er det nylig blitt opprettet 30 sone istedenfor 50 sone som det har vært i alle år.
Den eneste jeg har registrert som har blitt påkjørt er en løshund som plutselig bare skvatt ut i veibanen.
La oss si at man til tross for senkingen av fartsgrensen bare fortsetter å kjøre i ca. 50 kilometer i timen, vil det da være det du kaller råkjøring?

Det jeg prøver å si er at man burde heller bruke litt skjønn fremfor å alltid se etter i lover og paragrafer for å bestemme hva som er rett og galt.
Spesielt i slike saker som trafikkforseelser som oftest ender opp med forenklede forelegg som politiet skriver ut.
Men hvem bestemmer hvor grensen går?

Er 5 km/t over grensen ok? Er 10? 20?

Det er derfor fartsgrenser er absolutte, samme som andre lover. Hvis man første jekker litt på kravene så er det fritt vilt for alle.

Er selvfølgelig enig at man må utvise skjønn, men kan ikke se at det gjelder for dette tilfellet. Jeg vil si at å kjøre i 50 i 30-sona er råkjøring, men det blir vel et definisjonsspørsmål.
du er fan meg irriterende ffanta, hvor skal man begynne...
for det første, selvom du prøver å late som det, så har du ikke et objektivt syn på politiet, ikke alle som missliker politiet går i GHANGSTA klær å roper fuck snuten, (og btw, du er ikke voksen bare fordi du sier politiet isteden for snuten, men jeg vet dere liker å tro det)
for det andre, hva var argumentet ditt for at vi hadde så jævli bra politi i norge? jo, at det ikke var like kjipt som i andre land, hva faen? folk i sudan har det sikkert hakket bedre en folka i chad men det betyr ikke at de har det bra av den grunn.

for det tredje, du har hatt trøbbel me politiet? du holder det gate så "kiddsa" kan reckognize at du er ekte, ja, satt på spissen, men grovt sett var det det du skulle fram til, skal du fortelle meg, eller noen andre at politiet er fet basert på erfaringen av noe bilsete bøter? gå hjem å vogg dude, jeg kan ta å fortelle deg om mine egne og venners erfaring med politiet som kanskje setter dem i et anna lys:
Gutta sitter utfor kjøpesenter og ruller no jays, politiet kjører forbi, de hadde ikke sett noe av hasjen vi hadde, de ville bare vite hvor kompisen vår (pakistaner, så eneste brune som var der) hadde dratt, de ga faen i oss.
Kompis som kun røyker et par ganger i året fikk rommet ransaket på 18 årsdagen sin 12 på natta når han kom hjem fra byen, han fikk aldri noen grunn, skuffer og seng ble delevis ødelagt.
politiet som sørget for cannabistørke i norge som gjorde at mange gikk over til amfetamin (rart vi sjelden har tørke på hverken heroin eller makka eller valium?...)
politiet som banker driten ut av 15-16 åringer som rømmer fra instutisjoner under den minste provokasjon.
politiet som gjerne arresterer deg og forteller deg hvilke lover du har brutt, men aldri noensinne tenker på å fortelle deg rettigheten dine også.
politiet som ALLTID får tak i negrer på elva, småunger som tagger eller prostituerte på gata eller hjemløse men klarer rett og slett (nesten) aldri å ta voldtektsforbrytere, alkoholiserte foreldre som banker dritten av unga hver dag, store heroin og amfetamin levrandører.

nei gå å ta deg en bolle gutt.
Sitat av ffanta Vis innlegg
Mange som sier at de har opplevd mye dritt...

Men politiet opplever mye dritt de også..ut i fra det jeg vet..
Vis hele sitatet...
Jeg jobber på bar, og opplever dritt der og. Er man politi kan man ikke forvente en fredelig og rolig jobb. Så om snuten har opplevd mye dritt skal ikke ha en dritt å si. Grunnen til at folk hater snut er ikke bare for hva de har sett i Norge, men også i andre land.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er en meget vesentlig forskjell på det å "råkjøre" og det å kjøre over fartsgrensen.
Feks. i sentrum av byen jeg bor i er det nylig blitt opprettet 30 sone istedenfor 50 sone som det har vært i alle år.
Den eneste jeg har registrert som har blitt påkjørt er en løshund som plutselig bare skvatt ut i veibanen.
La oss si at man til tross for senkingen av fartsgrensen bare fortsetter å kjøre i ca. 50 kilometer i timen, vil det da være det du kaller råkjøring?

Det jeg prøver å si er at man burde heller bruke litt skjønn fremfor å alltid se etter i lover og paragrafer for å bestemme hva som er rett og galt.
Spesielt i slike saker som trafikkforseelser som oftest ender opp med forenklede forelegg som politiet skriver ut.
Vis hele sitatet...
Støtter deg veldig på den her!
Jeg hater ikke politiet, jeg støtter bare ikke alltid hvordan de behandler saker.
Var noen her som mente korrupsjon innenfor politiet ble straffet hardt.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...n-2465516.html

Trodde en sak som dette ville medføre flere års fengsel og store bøter. Neida.
Welhaven sier denne saken er så grov at han vil legge ned påstand om at de to politimennene skal fradømmes sine stillinger.
Vis hele sitatet...
Dette er bare en stor spøk ovenfor rettssystemet og illustrerer det største problemet med politiet, they're unfuckwithable. Og dette er bare en brøkdel av lignende saker, tenk på alle sakene som ikke lekkes til media?


Gidder ikke bruke mer tid på å prøve å overtale de utrolig naive hodene her som nesten aldri setter øya bort fra skjermen på gutterommet, men jeg skal si en ting. Hovedargumentet deres ser ut til å være "Hva ville du gjort hvis noen ranet deg?", det skal jeg si deg. Når østblokkerne har brutt seg inn henter jeg heller balltreet og ringer kompisen min enn å ta kontakt med de jævla svina. Og hvis de mot all formodning hadde kommet seg til meg for å "hjelpe", så hadde det vel heller endt med at JEG blir dømt for neven med tørre buds som de finner. Uff så kriminell jeg er. Whoops, så er sovemedisinen min borte og innbruddet henlagt.

Og siden jeg er så "wannabe gangster" og at jeg "prøver å leke tøff", så kan jeg vel slenge med FUCK THE POLICE!
Sitat av luni Vis innlegg
Kan hende du endrer mening den dagen du mister noen du er glad i fordi noen skulle råkjøre litt på en tilsynelatende øde landevei.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke snakket om råkjøring. Jeg tenker for eksempel på:
- 30sone forbi en skolevei som er stengt klokken 10 om kvelden.
- Motorvei (maks 80) midt på natten.

Jeg har blitt tatt mange ganger i 10-15% over grensen på motorveien midt på natten. Det har kostet meg dyrt, og jeg synes det har vært helt helt unødvendig. Vi har dårlige veier, ja. Derfor må fartsgrensene være lave. De er til for å hindre ulykker. Kanskje politiet skal prøve å håndheve loven når det er fare for ulykker? Tett trafikk? Regnvær? I stedet står de midt på natten og skriver bøter til de som kjører i 90 i 80-sonen. Håpløst frustrerende. Lite hjelper det når de sier "Jeg skjønner at det er seint og lite trafikk, og at det oppleves mindre farlig", mens de skriver boten.
Har ingenting imot politiet, er lovverket som er på tur.
Re-member
Drix's Avatar
Har selv gode venner som jobber i politiet, og de fleste gjør en god jobb og all ære til de, men det er noen skikkelige tullinger der også, og det er de som ødelegger for de som gjør en god jobb. Sånn er det selvfølgelig i alle grupperinger, men det gjør så mye mer skade når det er en gruppe du skal stole på og føle deg trygg til. Maktsyke og ustabile mennesker burde holde seg langt unna en slik jobb, men dessverre tiltrekkes de av den isteden.

Har hatt noen runder med politiet som jeg gjerne skulle sett at jeg ble behandlet litt bedre, men for all del.. de opplever nok endel dritt de også. Det paradoksale er at det er politiet i Oslo som får mest dritt på jobben, men de oppfører seg ofte også bedre enn i mange andre byer som har det mye bedre. Politiet i Tønsberg er generelt sett regnet som de største idiotene, og de har det nok ganske mye bedre enn Oslopolitiet.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kan dele mine 3 erfaringer med politiet.

1)
Jeg og en kompis lekte drittunger på videregående. Vi heiv fyrverkeri ned i en postkasse (statens røde) og totalvraka den. Med post oppi. (drittunger) Polititet plukket oss opp en time senere og tok oss inn til avhør. Politiet var hyggelige og virket aldri nedlatende mot noen av oss, på tross av hva vi hadde gjort. Saken gikk videre til konfiktrådet og det ende med at vi erstattet postkassen og sa unnskyld.

2)
Våknet klokken 5 en morgen at noen mistet pcen min i bakken i stua. *FAEN!* hørte jeg en mannestemme si før han beina ut utgangsdøren. Kledde på meg og gikk ut i stua hvor jeg så en hel del manglet. Ringte politiet som sendte en bil opp med engang. Var visstnok to tyver som hadde raidet samtlige hus i nabolaget den kvelden. Den ene tok de med litt tjuvgods mens den andre unnslapp. Fikk igjen litt av hva de tok fra politiet og resten på forsikringa. Saken ble henlagt (ofc).

3)
Var på rølpefylla en russekveld. Politiet kjørte regelrett forbi festlokalene og snakket litt til de verste, men tauet ingen inn eller gav bøter. Rundt klokken to kommer en bil kjørende forbi hvor jeg merklig nok snur meg og rekker begge fy-fy fingrene mine mot politiet. Bilen stopper med et lite skrens og vinker meg bort. Jeg går bort, med øl i hånden og tenker over hva jeg nettopp presterte å gjøre. Faen så dum jeg er avogtil tenkte jeg ..
politikaren i bilen spør om navn, IDkort, fødselsdato o.l. Han spør om jeg har vært i kontakt med politiet før, hvor jeg svarrer ærlig nei. ''Hvorfor gjorde du dette?'' spør politibetjenten. ''Helt ærlig?'' svarer jeg. ''Jeg aner ikke. Jeg som alle andre har mine idiotiske stunder når jeg drikker, men jeg beklager. Dette pleier ikke å være meg'' Han smilte litt, gav meg en kjapp liten lekse og lot meg gå.


Så.. Politiet har jeg egentlig ikke så veldig mye imot, egentlig.
Sist endret av Bombasa; 25. juni 2010 kl. 10:39.
Den enkleste forklaringen er at ungdommer generelt er opprørske.

Har ingenting imot politiet, er lovverket som er på tur.
Vis hele sitatet...
Indeed, og det er her enkelte må være litt mer klarsynt. Politiet kan ikke unnlate deler av lovverket.

Ellers så har det ofte hørt at politiet henlegger de aller fleste saker, men det er tross alt for å bruke ressursene der det trengs mest.
Sitat av kimmag Vis innlegg
For dem som absolutt hater dem, har de noe som heter et klageskjema, dette skal benyttes om man mener man har blitt urettferdig behandlet / vold fra Politiet, men av hvor mange som faktisk bruker dette, så ser det ut som de fleste tøffer seg med det.

Norsk politi, keep up the good work!
Mine cents
Vis hele sitatet...
Tja, det er fint mulig å plage noen og samtidig følge loven.

1. Jeg har opplevd veldig stor forskjell på politiet i de forskjellige byene jeg har bodd i. Både i Horten og Trondheim opplevde jeg politiet som imøtekommende, hyggelige og behjelpelige. I Oslo opplever jeg dem som macho idioter som står og bruser seg. Selv de få gangene de er ute på gata for å komme i kontakt med vanlige mennesker har de et kroppspråk som sier "Jeg er badass! Hold deg unna!". Holdningene deres innbyr overhodet ikke til å ta kontakt med dem. Forøvrig, når bilen min ble stjålet i Oslo opplevde jeg heller overhodet ingen form for service, sympati eller behjelpelighet. Det var helt tydelig at de anså meg som irriterende som lagde arbeid for dem.

2, For ikke så lenge siden måtte jeg strippe naken i tollen på Torp. Grunnen var at jeg hadde en ubrukt pipe liggendes i baggen. Min vilje til å hjelpe politiet gikk dramatisk ned etter denne hendelsen. Politiet er, naturligvis, bare på din side inntill du tror at du er en kriminell. Det er veldig vanskelig å sette ord på hvorfor jeg følte dette så ekkelt, men hele hvordan hele holdninga dems forandra seg når de fant pipa, og hvordan de plutseig veide alt jeg sa var forbanna ekkel.

Som et eksempel på drittbehandling som man ikke kan gjøre noe med, denne fra parkerinsvakter, har jeg også følgende historie:

3. Jeg har lånt den gamle skodaen til bestefar, og parkert rett bak der jeg bor.. som er på beste Frogner. Bilene rundt er kun merc'er, audier og andre biler som koster nok. Dagen etter kommer jeg tilbake, og ser at jeg fått parkeringsbot for å ha parkert for nærme gangfeltet. Sånn utover at det knapt finnes fotgjengere eller biler i det området, og at de tar folk om natta når det iallefall ikke har noe å si, så er jo dette greit nok.

Problemet er bare at dagen etterpå så har jeg og Audien foran bytta plass. Han sto på nøyaktig samme plass jeg gjorde dagen før, og jeg står på hans plass. Dagen etterpå er det fortsatt jeg som har fått bot.. nå for å ha parkert for langt inne i krysset. 50% av bilene i området er nemig feilparkert, fordi det er fryktelig mange smågater med stikkere der, men parkeringsvaktene går tydeligvis kun etter de stygge bilene.

Si hva du vil om at i norge så har ikke parkingsvaktene noe med politiet å gjøre, men det er kun et organisjasjonspørsmål. De er uansett en del av ordensmakten i utvidet forstand, og både dem, vekterene og sikkerhetskontrollene på flyplassene gjør at jeg har et sterkere og sterkere hat ovenfor ordensmaktene som skal kontrollere meg. Unødvendig, oppurtunt piss som gjør livene våres vanskeligere!
Sist endret av DumDiDum; 25. juni 2010 kl. 12:06.