Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6738
Hei, Har kjøpt en "Yaesu VX-170 VHF Handheld radio scanner VX170 Ham radio" på nettet nå og lurer på om jeg kan snakke med politiet?

Frequency Range Transmit:
VHF 137~174Mhz
asså den kan sende på frekvenser mellom 137 og 174Mhz

Når jeg lytter til politiet bruker de frekvens 170.400, 170, 450 osv osv.

For og sende/snakke med de trykker jeg bare inn 170.450 eks da eller er det en høyere kanal som eks 600.650Mhz?
Var en kompis av meg som prata noe om at det var en annen frekvens.

Litt dårlig forklart men håper dere forstår
Sist endret av 4asd13; 29. januar 2009 kl. 14:42. Grunn: Skrivefeil
Heilt canooon
Skal ikke hjelpe deg, men fraråder deg å bruke politietsfrekvenser.
Det er både ulovlig og straffbart, og i verstefall kan folk dø.
Sist endret av Rindae; 29. januar 2009 kl. 15:01.
Å lytte på de er en ting, men hvorfor skal du snakke til de ( LES: Forstyrre politiets samband ) ? Det ser jeg ikke helt poenget i, og regner med at de ikke blir spesielt glad for det heller. Her er forøvrig en liste over endel frekvenser, men jeg anbefaler deg å ikke tøyse med politiet sine, de blir så sår..
Sitat av Rindae Vis innlegg
Skal ikke hjelpe deg, men fraråder deg å bruke politietsfrekvenser.
Det er både ulovlig og straffbart, og i verstefall kan folk dø.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til noen kilder der folk har død av å bruke en radio scanner?
Sist endret av Clr; 29. januar 2009 kl. 15:06.
Heilt canooon
Sitat av Clr Vis innlegg
Kan du vise til noen kilder der folk har død av å bruke en radio scanner?
Vis hele sitatet...
Scanner nei, men det han har er en modifisert amatørradio. Har kanskje ikke skjedd, men alt kan skje.
Sitat av Rindae Vis innlegg
Scanner nei, men det han har er en modifisert amatørradio. Har kanskje ikke skjedd, men alt kan skje.
Vis hele sitatet...
Ja, men da kan jeg jo like godt si at du må passe deg for å bruke PCen. Du kan jo faktisk dø av det og. Blir liksom litt for paranoid tankegang.
Heilt canooon
Sitat av Clr Vis innlegg
Ja, men da kan jeg jo like godt si at du må passe deg for å bruke PCen. Du kan jo faktisk dø av det og. Blir liksom litt for paranoid tankegang.
Vis hele sitatet...
Jada, pirk mer. Men jeg kunne vel heller si: noen kan bli skadd.

Men uannsett så anbefaler jeg ikke å sende på politiets frekvenser.
Scenario blir vel noe slikt:

haxxor kobler til frekvens 170.400
Politi: bla, bla, bla
haxxor: Hallo!
Politi: Hvem er dette?
haxxor: Det er haxxor.
Politi: Hva gjør du her?
haxxor: Lytter og snakker med politiet.
Politi: Det har du ikke lov til! Kan du vennligst gi meg navn og fødselsnr?
haxxor forlater frekvens 170.400.

Etter dette tror jeg ikke det skjer så veldig mye mer. Kanskje haxxor har funnet ut at det ikke er så smart å snakke/lytte til politi-radioen. Og en annen ting... Da jeg/vi var yngre hørte vi litt på politi-radio i Stavanger. Det er ikke så jævla spennede egentlig!
Trådstarter
Kommer ikke til og prate så mye men er bare greit og vite at man kan
Takk for llisten. Etter det jeg forstår etter den listen så skriver jeg bare inn 170.450 eks så er det bare og "have it funn" Takker
Skulle da ikke være noe problem å tilegne seg ulovelig info og sjekke opp bilskilt osv.
Etter det jeg har hørt på plitiradio så sier de bare noe sånnt som;

haxxor: "Anroper *alfa, bravo osv*"
purk: "*alfa, bravo osv* her".
haxxor: "Kan dere få sjekket opp dette skiltet? *nr* "
purk: "Ten-Four, On it.".
purk: "Ja denne bilen tilhører...."
haxxor forlater frekvens 170.400 og koser seg med sin ulovelig tilegnet info.
samme med personnummer osv.

Eller... er det så enkelt?
Med mindre du faktisk bruker den til noe, alà ha den i bilen mens du kjører pirat. Eller at du hører noe om kjentfolk (har skjedd meg 1 gang) så er politiradio for meg lite interessant og spennende. Faktisk bare irritasjonsmoment å høre all static og støy/fjas som går over sambandet.

Enkelte så i "gamle dager" ut til å tro at razziaer o.l. ble forhåndsvarselet på sambandet. Det skjer ikke, derimot kan man høre de si sånn som : Gå over til kryptert kanal 20, der snakker de sannsynligvis om mer sensitive saker. Men ja `gøy`i 2-3 minutter, hvis det er liv og røre.
Vil bare minne om at post og teletilsynet har veldig godt peile utstyr.
Signalene fra radioen til politiet går til en link/repeater som sender signalene ut igen på en annen frekvens altså den du hører på.
Vær så snill, ikke send på politiet sin frekvens verken den du hører på eller hvis du skulle finne ut hva splitten er.
hvis TX-frekvens er 137 - 174 MHZ, kan du sende ja, men IKKE GJØR det, jeg vil tro det går under "forstyrre politiets arbeid", og det rindae (jeg ihvertfall) mener med at folk kan dø, er at du anroper politiet og lurer dem ut en plass, til en sak som er "viktigere" en en annen sak, og som følge av det dør personer i den andre saken... (jaja, skyt meg..)
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvis TX-frekvens er 137 - 174 MHZ, kan du sende ja, men IKKE GJØR det, jeg vil tro det går under "forstyrre politiets arbeid", og det rindae (jeg ihvertfall) mener med at folk kan dø, er at du anroper politiet og lurer dem ut en plass, til en sak som er "viktigere" en en annen sak, og som følge av det dør personer i den andre saken... (jaja, skyt meg..)
Vis hele sitatet...
ganske så sånt. eller at de ikke får med seg at ene politimannen sier "han har et våpen" og utfallet blir uheldig.
lytte er en ting men å forstyrre tjenester som i verste fall spiller på liv å død er ikke bare umoralsk selv for en random nerd som ellers gjør shady ting men også for enhver annen borger. neste gang er det dintur.... nok moralpreken.
det er berre ulovlig å høre på politiet sine frekvensar visst du bruker informasjonen til noko.
her er det ikke snakk om å HØRE på frekvensene, men å SENDE på dem, noe som er atskillig verre, ulovligere, og farligere for allmennheten generelt (jeg viser her til mitt tidligere innlegg).

bruke informasjonen til noe? har du ei kilde på det der utsagnet? jaja, norges lover ER jo litt rare da, men allikevel...

man har visstnok ikke lov til å bruke scanner i bil, men det går kanskje under samme kam som mobiltelefon i bil.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
her er det ikke snakk om å HØRE på frekvensene, men å SENDE på dem, noe som er atskillig verre, ulovligere, og farligere for allmennheten generelt (jeg viser her til mitt tidligere innlegg).

bruke informasjonen til noe? har du ei kilde på det der utsagnet? jaja, norges lover ER jo litt rare da, men allikevel...

man har visstnok ikke lov til å bruke scanner i bil, men det går kanskje under samme kam som mobiltelefon i bil.
Vis hele sitatet...
Politiradio i bil går under elektronisk utstyr for overvåkning av trafikkkontroll. (noe i den duren ihvertfall)

Jeg er radioamatør og jeg har blitt stoppet mange ganger mens jeg snakket i radioen men de har aldri sagt noe om det..

Edit: det er heller ingen problem å bruke en scanner i bil av samme årsak, men ikke med politi frekvensene, AMK osv går bra...
Sist endret av Leiha; 29. januar 2009 kl. 20:21. Grunn: skriveleif osv
Sitat av Rindae Vis innlegg
Skal ikke hjelpe deg, men fraråder deg å bruke politietsfrekvenser.
Det er både ulovlig og straffbart, og i verstefall kan folk dø.
Vis hele sitatet...
Hørt at det ikke er ulovlig? eller va det ikke ulovlig å EIE en politiradio
Det er lov å lytte til politiradio, men du har ikke lov å si det til noen, sånn at de drar nytte av det...
Heilt canooon
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hørt at det ikke er ulovlig? eller va det ikke ulovlig å EIE en politiradio
Vis hele sitatet...
Mener da at det er ulovlig å sende på politiets frekvenser.

Du kan både eie og bruke en politiscanner, også i bilen; men du har ikke lov å bruke det politiet sier på frekvensen til din fordel, f.eks hvis det er en trafikkontroll eller lignende og prøver å unngå det.
Sist endret av Rindae; 29. januar 2009 kl. 20:47.
Trådstarter
Etter det jeg har lest/sett så har du lov og bruke en "Scranner" men om du har en radio som kan sende så er det ikke lovelig og eie en gang.

Men hvor stor sjangs er det for og bli tatt? 1 - 100?
Heilt canooon
Sitat av haxxor Vis innlegg
Etter det jeg har lest/sett så har du lov og bruke en "Scranner" men om du har en radio som kan sende så er det ikke lovelig og eie en gang.

Men hvor stor sjangs er det for og bli tatt? 1 - 100?
Vis hele sitatet...
Du kan eie og lytte med radioen din, men skal du sende må du ha riktig lisens for de forskjellige frekvensene.
Sist endret av Rindae; 29. januar 2009 kl. 21:09.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Edit: det er heller ingen problem å bruke en scanner i bil av samme årsak, men ikke med politi frekvensene, AMK osv går bra...
Vis hele sitatet...
Du som amatør burde vite at man kan ha lagret frekvenser for nødetater på scanner i bil.
Det den ikke skal brukes til derimot, er å varsle deg om trafikkontroller o.l.
Frekvensene til UP er dermed out of the question.

Forøvrig er det lov å eie og ha påslått en radio med mulighet for sending på frekvenser man ikke har lisens til, f.eks. politi.
Man kan også ha lagret frekvensene i radioapparetet og så lenge man ikke sender med radioen har man alt på det rene.

Jeg har selv blitt stoppet av politiet og jeg har 3 radioer i bilen i tillegg til et par sambandskofferter med radioer og utstyr i samt antenne på bilen, de sier ingenting på dette.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Etter det jeg har lest/sett så har du lov og bruke en "Scranner" men om du har en radio som kan sende så er det ikke lovelig og eie en gang.

Men hvor stor sjangs er det for og bli tatt? 1 - 100?
Vis hele sitatet...
"scanner" fordi den scanner gjennom frekvensene for deg...
Sitat av Scampi Vis innlegg
Du som amatør burde vite at man kan ha lagret frekvenser for nødetater på scanner i bil.
Det den ikke skal brukes til derimot, er å varsle deg om trafikkontroller o.l.
Frekvensene til UP er dermed out of the question.

Forøvrig er det lov å eie og ha påslått en radio med mulighet for sending på frekvenser man ikke har lisens til, f.eks. politi.
Man kan også ha lagret frekvensene i radioapparetet og så lenge man ikke sender med radioen har man alt på det rene.

Jeg har selv blitt stoppet av politiet og jeg har 3 radioer i bilen i tillegg til et par sambandskofferter med radioer og utstyr i samt antenne på bilen, de sier ingenting på dette.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv lagret alt som er og scannner gjennom hele tiden mens jeg kjører, men hvis jeg skulle glemme å slå av radioen eller glemme å stoppe den på en "lovlig" frekvens- så aner jeg ikke hva som skjer når purken sier sjekk autosys på sin radio og hører seg selv på min radio.

Noen som vet?
Sitat av Leiha Vis innlegg
Jeg har selv lagret alt som er og scannner gjennom hele tiden mens jeg kjører, men hvis jeg skulle glemme å slå av radioen eller glemme å stoppe den på en "lovlig" frekvens- så aner jeg ikke hva som skjer når purken sier sjekk autosys på sin radio og hører seg selv på min radio.

Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Dette har skjedd meg, dog ikke ordrett.
Ble stoppet av en uniformert bil i Oslo første året jeg hadde lappen, og de hørte seg selv og bare smilte.

Men dersom du blir vinka inn til kontroll av UP kan det hende at de er litt mer firkantet.
Men da kan du jo argumentere mot påstanden om "bruk av varslingsutstyr for å unndra deg kontroll" ved å si at sidendu allerede står i kontrollen brukte du ikke radioen til å unndra deg... ;P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det eks en slik? Yaesu Transceiver

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...BSI%26otn%3D12
Sitat av Dab100 Vis innlegg
Er det eks en slik? Yaesu Transceiver

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...BSI%26otn%3D12
Vis hele sitatet...
det dær er en sender/mottaker som man kan programere om til å ta frekvensene det gjelder ja