Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1655
Jeg er på jakt etter den perfekte laptop for en student. Jeg er veldig lite oppdatert på hva som skjer på bærbar-fronten, men har god peiling på datamaskiner. Jeg har søkt og lest i alle trådene om bærbare på forumet her nå i en uke, og nå tenkte jeg å lage en tråd selv.

Kanskje disse kravene er naive, og litt for spesifike, men her er de:
- Liten.
Ca 12" hadde vært greit. Maskinen skal fraktes til og fra skolen i 3 år.
- Godt trådløst nettverkskort.
Jeg hater nettverksbrudd og dårlig dekning. Jeg har adsl2+ hjemme, og vil ikke bli begrenset av nettverkskortet.
- God batterilevetid.
Alle vil jo ha dette. Men jeg er ikke kravstor her. Er bare ønskelig at laptop'en ikke har _dårlig_ batterikapasitet - for det kan ødelegge alt.
- Støysvak
Jeg kan ikke forstyrre andre på forelesninger og i klasserommene. Så en pc med god og stille kjøling er å foretrekke.
- God skjerm.
Jeg kommer til å bruke denne mye til å ligge og se filmer og serier på sengen, så skjermen bør helst være god å se på.
- Gode høytalere
2 stykker må kunne se en film, og høre hva som blir sagt.

Ellers så har jeg noen ting som jeg ikke synes er viktig:
- Skjermkort til spilling.
Jeg kommer ikke til å installere et eneste spill på denne, så god grafikk er ikke noe jeg skal bruke pengene på.
- Det siste nye.
Jeg er ikke ute etter det siste nye innen maskinvare.
- Webkamera
Tull..

Bruk:
Internett, nettpoker, kraftig nedlasting på adsl2+, musikkhøring, photoshop og kanskje litt filmredigering, men jeg har også en stasjonær som fikser det.

Prisklasse tenker jeg rundt 14 000.

Til dere som kommer til å svare:
Når dere anbefaler en maskin, hadde det vært kjempe om dere gjorde en liten tekst om hvorfor den er å anbefale. Aller helst har jeg lyst å lese anbefalinger av laptoper noen her selv sitter på. Håper vi kan holde tråden ryddig slik at andre også kan bruke denne tråden til å se etter ny laptop - Er tross alt mange nye studenter til høsten her inne.

Har allerede blitt tipset om Tundra 1012RB, og lurer virkelig på denne. Om noen her har den, hadde det vært ypperlig om de fortalte litt om den.

Sorry hvis det ble litt mye. Men jeg er ute etter å bruke pengene mine riktig smile.gif
Sist endret av Matthiesen; 28. juli 2006 kl. 12:26.
Jeg ville tatt en kikk på Dell sine laptoper, har gode erfaringer rundt dem.
For meg ser det ut som om mac kanskje hadde vært noe for deg? MacBook
Alså denna strider mot alle tingene du sier men jeg ville gått for en asus a6ja-q28 denne sitter jeg selv og skriver dette på nå og er kjempefornøyd, jeg ville brukt 3000 ekstra på 7200 harddisk tv kort og 1 gig minne til det ville bli ca 14 k
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
En macbook vil nok funke fint. Er du ikke noe fan av OSX anbefaler jeg en laptop som sporter de nye Core Duo cpu'ene. Selv om du nevnte at du ikke ville ha "det nyeste" er det greit å investere i, da du får bedre multitasking, bedre ytelse i photoshop og filmredigering (egentlig generelt bedre ytelse) og den vil være mer fremtidsrettet for f.eks 64-bit applikasjoner.

Du sier du ikke trenger et skjermkort for spilling, men de dedikerte skjermkortene har andre egenskaper enn bare spill. Du vil bl.a. få bedre kvalitet på dine filmer, og bedre ytelse i alt grafisk fra bildebehandling til enkle ting som hvor raskt windows grafiske grensesnitt yter ettersom GPU'en avlaster CPU'en i alt som kjører under directX (ergo, alt som kjører under windows). Har du tenkt å gå over til Vista, vil det dra enda mer nytte av et dedikert skjermkort. Det vil ikke være store prisforskjellen heller med en av de rimelige dedikerte kortene fra Ati eller nVidia.

Lykke til på din leting
Ville sjekka om Nichotin har igjen noen på lager jeg....

Men ellers med det du sier du vil ha det til ville jeg anbefale å ta en tur på http://www.apple.no
Bare gå til innkjøp av en USB-harddisk i tillegg så har du noe å legge alt du laster ned på
Jeg har også kikket en stund etter en slik maskin, og det nærmeste jeg har kommet er Dell sin XPS M1210.. Du kan jo ta en kikk på den; 12", 7,5 timer batteritid (oppgitt), og intel core duo. Prisen starter på hyggelige 10.500,-

Desverre ikke testet den selv.
+ at macbook klarer windows fint nå...
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Jeg slever jo litt etter en mac, men jeg vil ha en laptop med vista til våren - og det blir bare for dumt med en mac med windows.

Edit:
Forresten. Hvorfor koster det 1800 kr ekstra for å få en svart MacBook?
Sist endret av Matthiesen; 28. juli 2006 kl. 21:06.
Apple opplevde at alt det svarte ble utsolgt da de lanserte den svarte iPod-en. Etter hva jeg har hørt satt de opp prisen for den svarte MacBook-en for å unngå det samme problemet her.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Nå står jeg mellom 3 stykker her. Noen som har noen invendinger?

Tundra 1012RB link
Asus W5F link
MacBook link
Om du skal ha MacBook vil jeg anbefale deg å kjøpe en hvit. De svarte tar lett til seg fingeravtrykk som synes alt for godt.
Kjøp også som standard. Om du skal ha større harddisk og ram, kjøp fra en annen butikk. Sparer en god del på det. 13-14 000 for en 2.0GHz MacBook med 2GB RAM og 160GB harddisk.

Skal selv kjøpe en slik om noen uker
Jeg ville valgt Asus-laptopen om du skal ha den med deg mange steder.
Merker fort 750g ekstra, pluss at den har bedre skjerm imo.

Trenger du den ekstra prosessorkraften i MacBooken er vel det greiere enn å kjøpe den enn en W5F med T2500.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Joshiwo
Om du skal ha MacBook vil jeg anbefale deg å kjøpe en hvit. De svarte tar lett til seg fingeravtrykk som synes alt for godt.
Kjøp også som standard. Om du skal ha større harddisk og ram, kjøp fra en annen butikk. Sparer en god del på det. 13-14 000 for en 2.0GHz MacBook med 2GB RAM og 160GB harddisk.

Skal selv kjøpe en slik om noen uker
Vis hele sitatet...
Hvilken nettbutikk da?
Vil unngå Tundraen, kjenner en som har hatt problemer med en sånn en fra PSData gjentatte ganger.
Jeg er selv en mac-bruker og vil anbefale macbooken rett og slett på grunn av operativsystemet. Finner ikke noe bedre enn OS X til laptopper mener nå jeg, siden du har tett samkjøring mellom alle programmer for alle mulige organiseringsting som iCal, adresseboka og sånn. Støtten for bluetooth med mobiler er også god, og det er strengt tatt den laptoppen du ender opp med flest valgmuligheter med - Windows, Linux eller OS X.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Hva med batterilevetiden på MacBook?
Jeg har en Mac PowerBook G4 12". Den er perfekt for skolebruk. Fikk med en gratis veske fra apple-store også som var genial. Jeg trengte ikke noen ekstra dataveske som de andre i klassen min, fikk plass til både dataen/skolebøker++ i vesken =)

Batteriet varer rundt 4 timer om du bare har oppe lette programmer (textedit/iTunes/MSN).
Sitat av Matthiesen
Hvilken nettbutikk da?
Vis hele sitatet...
De fleste nettbutikker (netshop, komplett, psdata osv) selger både ram og harddisker til laptop.
RAM-typen du da ser etter er DDR2 SO-DIMM PC2-5300.
Eneste harddisken du kan finne som 160GB nå er Hitachi Travelstar 5k160 160GB, men Seagate kommer vel snart med Seagate Momentus 5400.3 160 GB SATA.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Joshiwo
De fleste nettbutikker (netshop, komplett, psdata osv) selger både ram og harddisker til laptop.
RAM-typen du da ser etter er DDR2 SO-DIMM PC2-5300.
Eneste harddisken du kan finne som 160GB nå er Hitachi Travelstar 5k160 160GB, men Seagate kommer vel snart med Seagate Momentus 5400.3 160 GB SATA.
Vis hele sitatet...
Nå vurderer jeg virkelig MacBook fremfor alt annet..

Så dette virker?
MacBook: 10.990,00
Corsair Minne 2x 1024: 1.890,00
Hitachi Travelstar 5K160 1.650,00

Som blir kr: 14.530,00 (og litt i frakt fra komplett)

Så da bruker jeg de nye delene i mac'en i stedet for det som allerede er, og det kan gjøres selv? Sparer tydeligvis mye på dette da.. Men er det verd det? Kanskje det bare er noe jeg skal gjøre i etterkant.. I hvertfall ikke betale ekstra hos apple.no for å få mer ram og større harddisk.

Hva med ekstrautstyr.. Kan jeg skaffe det billigere andre steder enn apple.no
F.eks.
Apple Mini DVI to VGA Adapter
FM'sender fra Mac til bilsterio.
Jeg tror ikke MacBook har 2 RAM-brikke-plasser. Den ene er fast (256MB RAM), også kan du bruke den andre til hva som helst.
Sitat av Kalakov
Jeg tror ikke MacBook har 2 RAM-brikke-plasser. Den ene er fast (256MB RAM), også kan du bruke den andre til hva som helst.
Vis hele sitatet...
http://developer.apple.com/documenta...mentation.html
Den har to seperate slots. De har forandret design siden ibooken.