Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1690
hva skjer hvis man blir tatt med dokumentasjons forfalskning

vennen min er veldig stressa, hun lurer på hva kan det bety hvis man kjøper snus med ett bilde av passet som er fikla med så det ser ut som man er over 18 år.

hun sa at hun gikk i butikken spurte om snus ( husker ikke hvilken ) men personen i kassa spurte har du legg, når hun viser bildet på telefonen så ser personen i kasse nøye på den, skriver noe på den lille pc ved kassa og da kommer snusen hun kjøpte opp på den lille firkanta greia som viser hva du kjøpte, hun betaler og stikker ut av butikken mot meg ned snusen.
hun overtenker mye om hva som han gjorde på den lille pcn, defor spør jeg dere her.

var det at han skrev inn noe greier som var på passer og sendte til politi, eller er bare det normalt?
Tror heller han/hun regnet ut alder, og dessuten hvis han/hun hadde trodd at det var falsk leg, så ville han/hun ikke ha solgt snusen til din venn
Slapp helt av.

Hadde den butikkansatte vært mistenksom så hadde hen ikke solgt snusen, så dette har gått helt fint.

Du må huske på at det er vanlige folk som jobber i butikk. Hvor mange av de tror du egentligbryr seg? Du skal ha skikkelig uflaks om du treffer på noen som faktisk går til det steget at man involverer politi. Hvis dem i det hele tatt tenkte tanken på dette så kan du være ganske sikker på at de aldri i livet ville solgt snusen i utgangspunktet.
Bilde av identifikasjon regnes ikke som gyldig ID, så lenge selve passet ikke er tuklet med så tror jeg ikke det regnes som dokumentforfalskning da man i teorien ikke får gjort gjort noe med det
Sitat av shadowquack Vis innlegg
hva skjer hvis man blir tatt med dokumentasjons forfalskning

vennen min er veldig stressa, hun lurer på hva kan det bety hvis man kjøper snus med ett bilde av passet som er fikla med så det ser ut som man er over 18 år.

hun sa at hun gikk i butikken spurte om snus ( husker ikke hvilken ) men personen i kassa spurte har du legg, når hun viser bildet på telefonen så ser personen i kasse nøye på den, skriver noe på den lille pc ved kassa og da kommer snusen hun kjøpte opp på den lille firkanta greia som viser hva du kjøpte, hun betaler og stikker ut av butikken mot meg ned snusen.
hun overtenker mye om hva som han gjorde på den lille pcn, defor spør jeg dere her.

var det at han skrev inn noe greier som var på passer og sendte til politi, eller er bare det normalt?
Vis hele sitatet...
Det hun gjorde på skjermen var og finne snusen og legge den til den digitale handlekurven hennes. Derfor kom den opp på skjermen så hun kunne se varen og prisen etter hun tastet. Ingen ansatte har lov selge snus om dem mistenker id er falsk. Det er klare retningslinjer på dette. Hun har ingenting frykte.

Sitat av HeavyMacro Vis innlegg
Bilde av identifikasjon regnes ikke som gyldig ID, så lenge selve passet ikke er tuklet med så tror jeg ikke det regnes som dokumentforfalskning da man i teorien ikke får gjort gjort noe med det
Vis hele sitatet...
Alt det du skriver her er feil. Et bilde av pass er et gyldig id dokument som kan brukes åpne bank kontoer i andre land elektronisk til og med. Det betyr at tar du bilde av pass ditt og redigerer det , så er ikke dette straffbart. Men så fort du bruker det til legitimering, uansett hvor eller hvem. Så har du begått kriminalitet.

Videre så omfatter dokument forfalsknings loven digitale dokumenter også. Ikke bare fysiske.
Sist endret av LapidoSalamo; 17. august 2023 kl. 00:45.
De i kassa på REMA har vært ung en gang de også. Sikkert skaffet seg røyk og alkohol som mindreårige de og Det verste som kan skje i en sånn situasjon er at kjøper får nei, politiet rykker ikke ut til sånt men har opplevd at sjenkekontrollen ute på byen har oppdaget mindreårige og de ble anmeldt. Dokumentforfalskning er i utgangspunktet sett på som alvorlig men har aldri hørt om store straffen for at mindreårige bruker fake leg.
Kan være hen i kassa sendte melding til PST. Ofte så spaner de på personer som har tuklet med passet og hopper ut av en busk når man minst venter det.

Hvem bruker pass når man kjøper Snus forresten? Og hvorfor ødelegge akkurat passet som du skal bruke når du reiser? Når du står i passkontrollen til Alanya med mamma bak deg og Ali roper høyt at det er HARAM i passet?
Sist endret av Astro Man; 17. august 2023 kl. 22:45.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvem bruker pass når man kjøper Snus forresten?
Vis hele sitatet...
Mange som ikke har bankkort med bilde lengre, nå som dette fases ut fra bankene så da er det vell egentlig bare
Norsk førerkort eler Pass/Nasjonalt ID-kort igjen som er gyldig legg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvem bruker pass når man kjøper Snus forresten?
Vis hele sitatet...
Har du kun pass som ID, må du jo bruke det.
Jeg har blitt dømt for dokumentfalsk to ganger. Resepter. Flere resepter.

30 og 120 timer samfunnstraff.