Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1625
Temaet har vært tatt opp her før, men er på nytt i media.

Personlig syns jeg at man i det minste burde la matbutikker få selge alkohol (øl) i åpningstiden sin, 07.00-23.00
og at polet burde kunne ha åpent som en vanlig forretning, 09.00-21.00.

FrP (ikke mitt parti) vil ha vin tilgjengelig i matbutikken.
Meninger?
Sist endret av vindaloo; 17. februar 2023 kl. 15:07.
Jeg støtter det, samtidig syntes jeg polet burde utvide utvalget sitt til mer enn bare alkohol
Personlig så synes jeg vi burde hatt det som Portugal. Avkriminalisert så og si alle(?) drugs.
Jeg vil att det skal åpnes helt opp, så bensinstasjoner kan selge alt. og oppe hele døgnet.
Men det skjer ikke.
Kunne gitt lenger fanden om alkoskit. Hvilke parti vil tillate salg av "pepper" i dagligvare butikker? - er det rette spørsmålet.
Enig i det med åpningstider. Samtidig synes jeg Vinmonopolet er en fantastisk institusjon. Utvalget av vin i dagligvarebutikkene der jeg bor er virkelig ingen erstatning for Vinmonopolet. Jeg ser heller ikke noe stort poeng i å privatisere Vinmonopolet når ordningen fungerer såpass bra som den gjør.
Hadde ikke gjort noe for min del at det kunne bli solgt vin på butikker. Men vil uansett bevare Vinmonopolet.
Har aldri vært noe problem. Bra utvalg på polet hvis man bestiller. Syntes prisene kunne vært litt lavere, vil FRP gjøre noe med det?
Sist endret av Bothrops; 17. februar 2023 kl. 19:45.
Vinmonopolet er greit. Åpningstidene irriterende. Synes åtte polet og ni-ti butikk hadde vært bedre. Men verst er prisene ute nå. Stiger konstant. Nå er standard ute i Oslo over 100 kr. Så mye billigere drikke hjemme enn å være sosial ute.
Synes de burde slutte å selge dette stoffet i Norge.

Få spriten ut, og cannabis og film inn på utestedene.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Judaz Vis innlegg
Enig i det med åpningstider. Samtidig synes jeg Vinmonopolet er en fantastisk institusjon. Utvalget av vin i dagligvarebutikkene der jeg bor er virkelig ingen erstatning for Vinmonopolet. Jeg ser heller ikke noe stort poeng i å privatisere Vinmonopolet når ordningen fungerer såpass bra som den gjør.
Vis hele sitatet...
Blir vanskelig å skulle erstatte den kompetansen Vinmonopolet besitter på vin, men samtidig ser jeg for meg at det
vil kunne eksistere mer spesialiserte butikker i tillegg, og som fører et bredere, "bedre" og mer "kvalitetsmessig" utvalg.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Syntes prisene kunne vært litt lavere, vil FRP gjøre noe med det?
Vis hele sitatet...
Det er et problem i Norge, både når det kommer til mat og eventuelt til vin, og det er at det i praksis kun finnes to
aktører, Reitan og Norgesgruppen. Konkurranse mellom disse kan kanskje presse prisene litt, men ikke så mye.

Vi vill sikkert kunne oppleve å få en del billig vin litt billigere. Kanskje også egne Lavpris merker.
En kartong med dette ansiktet for eksempel.
Sist endret av vindaloo; 17. februar 2023 kl. 21:26.
Da blir jeg heller avholds! Tror det ville vært mer effektivt enn de stygge bildene på røykpakkene
Sist endret av Bothrops; 17. februar 2023 kl. 21:30.
Ser ikke problemet. Vi vet at tilgang henger sammen med med konsum, vi trenger ikke øke konsumet. Det er ingen problem å få tak i alkohol, så behovet for lengre åpningstid er ikke tilstedet slik jeg ser det.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ser ikke problemet. Vi vet at tilgang henger sammen med med konsum, vi trenger ikke øke konsumet. Det er ingen problem å få tak i alkohol, så behovet for lengre åpningstid er ikke tilstedet slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Akkurat åpningstid er ikke så farlig med, tiden er lenge nok som du sier. men er As Norge som tjener på alkoholen.
Tar vi en flakse med sprit til 430 på polet, tar staten 75% i avgifter og polet har avanse på få kroner. Resten er til produsent og mellomledd.
Norges alkoholpolitikk er feilslått, hadde Norge satt ned avgifter ville det blitt null smugling om vi la oss på tysk nivå, så økt volum her hjemme. Ikke at vi drikker mer, men alle handelslekkasje i form av taxfree, smugling etc ville opphørt. Men dette skjønner ikke staten, uansett parti
Jeg tror du får vansker med å forsvare at norsk alkoholpolitikk er feilslått. Jeg tror det er hevet over tvil at dersom vi satte ned avgiftene betydelig ville forbruket gått betydelig opp. Mindre smugling også kanskje, men netto vesentlig mer forbruk er jeg overbevist om.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg tror du får vansker med å forsvare at norsk alkoholpolitikk er feilslått. Jeg tror det er hevet over tvil at dersom vi satte ned avgiftene betydelig ville forbruket gått betydelig opp. Mindre smugling også kanskje, men netto vesentlig mer forbruk er jeg overbevist om.
Vis hele sitatet...
Tviler jeg sterkt på. se på andre land, de har ikke høyere enn oss. grunnen her er at forbruk ikke blir like godt registert siden mange oss andre på mandre måter enn utland eller smugling. Bare sparlesen vi hadde hatt på tollere.

Se på sverige som er EU de har så si fri kvote inn fre EU, blir du stoppa må du bare overbevise at dette er til eget bruk eller fest etc du skal ha. da kan du fint ha med 1000 liter brennvinn inn. Nå er svensker litt korttenke da. sett på tollerprogram der hvordan de har håndtert dette. litt latterlig
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Blir vanskelig å skulle erstatte den kompetansen Vinmonopolet besitter på vin, men samtidig ser jeg for meg at det
vil kunne eksistere mer spesialiserte butikker i tillegg, og som fører et bredere, "bedre" og mer "kvalitetsmessig" utvalg.


Det er et problem i Norge, både når det kommer til mat og eventuelt til vin, og det er at det i praksis kun finnes to
aktører, Reitan og Norgesgruppen. Konkurranse mellom disse kan kanskje presse prisene litt, men ikke så mye.

Vi vill sikkert kunne oppleve å få en del billig vin litt billigere. Kanskje også egne Lavpris merker.
En kartong med dette ansiktet for eksempel.
Vis hele sitatet...
Reitan og norgesgruppen opererer forsåvidt som en mafia, er motbydelig måten de holder på her i landet.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av kamelia Vis innlegg
Reitan og norgesgruppen opererer forsåvidt som en mafia, er motbydelig måten de holder på her i landet.
Vis hele sitatet...
Helt riktig.

Se bla. Varsler 21 milliarder kroner i gebyr til dagligvarekjedene for prissamarbeid

Og det gjør det også tilnærmet umulig for andre aktører å etablere seg i det Norske markedet når de er så sterke (sammen).

Det er ikke egentlig noe viktig for min del å ha vin på matbutikken, men jeg syns jeg burde kunne stikke å kjøpe meg
en six-pack selv om kl. har blitt 22.00
Sist endret av vindaloo; 18. februar 2023 kl. 09:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Tviler jeg sterkt på. se på andre land, de har ikke høyere enn oss. grunnen her er at forbruk ikke blir like godt registert siden mange oss andre på mandre måter enn utland eller smugling. Bare sparlesen vi hadde hatt på tollere.

Se på sverige som er EU de har så si fri kvote inn fre EU, blir du stoppa må du bare overbevise at dette er til eget bruk eller fest etc du skal ha. da kan du fint ha med 1000 liter brennvinn inn. Nå er svensker litt korttenke da. sett på tollerprogram der hvordan de har håndtert dette. litt latterlig
Vis hele sitatet...
Hvor henter vi tallene våre fra her? Hva ser vi på?

Jeg skal innrømme at jeg primært går på gammel viten og litt antagelser, men litt rask googling viser at sannheten antagelig ligger nærmere mine påstander enn dine. Denne artikkelen er fra 2018, så ikke helt oppdatert men den gang var konklusjonen at andelen av befolkning som drikker alkohol i løpet av et år er ganske høy, mens mengden vi drikker er lav.

Andelen personer som drikker ofte og mye, er langt lavere i Norge enn i mange andre vestlige land. Det gjennomsnittlige inntaket i Norge er på mellom en og to av alkoholenheter, ifølge studien.

– Det er omtrent halvparten av hva som er gjennomsnittet i EU, sier Thomas Clausen ved UiO.
Vis hele sitatet...
Jeg skal være helt åpen på at dette bare er skrapt i overflaten, så hvis du har seriøs forsking eller tall som sier enten at alkoholforbruket og skader i Norge er på nivå, eller høyere enn andre land i Europa med lavere avgiftsnivå på alkolhol så er det interessant. Det samme hvis du finner seriøs forskning som mener at liberalisering av skatter og avgifter, eller alkoholpolitikk generelt ikke vil føre til vesentlig økning i forbruket så vil jeg gjerne lese det.

Oppsummering

Norge ligger på andreplass i en verdensomfattende undersøkelse om konsum av alkohol, for andel i befolkningen.

Andelen alkoholbrukere er definert som de som har drukket alkohol de siste 12 månedene. Andelen er beregnet hovedsakelig ut fra en egen modell som ikke tar høyde for eventuelle holdningsendringer.

Andelen som har drukket alkohol siste 12 måneder har de siste årene gått ned i Norge, ifølge nyere spørreundersøkelser fra Folkehelseinstituttet.

Selv om andelen som drikker alkohol er relativt høy i Norge, er det ikke alarmerende at mange har smakt alkohol det siste året.

Andelen som har et høyt alkoholforbruk og høy risiko for alkoholrelaterte sykdommer og skader, er mindre i Norge enn i mange andre land med høyere gjennomsnittsforbruk.

Alkoholkonsumet pr person pr år er lavere i Norge enn i 74 andre land. Vi drikker halvparten så mye som gjennomsnittet i EU.
Vis hele sitatet...
https://www.faktisk.no/artikler/jnr2...-alkoholkonsum
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Synes de burde slutte å selge dette stoffet i Norge.

Få spriten ut, og cannabis og film inn på utestedene.
Vis hele sitatet...
helt enig med deg ! iallefall få det ut av dagligvare og kun på polet , det er alt for lett for barn og stjele seg drikkevarer, snakker av erfaring
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av dekommeri2033 Vis innlegg
helt enig med deg ! iallefall få det ut av dagligvare og kun på polet , det er alt for lett for barn og stjele seg drikkevarer, snakker av erfaring
Vis hele sitatet...
Dette var jo saklig.

Fordi noen ekstremt få barn i forhold til antallet stjeler alkohol så skal resten av Norges voksne befolkning straffes?
De aller fleste i Norge bruker alkohol på en ansvarsfull måte.
Nei synes ikke at vi burde endre på noe mtp alkohol, er man ute etter billig fyll så er det dyrt i Norge, men er man ute etter kvalitet så er Norge billig. Se på dyr vin og brennvi.

Vinmonopolet får ekstremt gode priser fra produsenter, da de kan garantere en stor bestilling legg til deres latterlig lave avanse. Så koster en flaske chateau de driter 50k, mens samme flaske går for 150k nedover i europa