Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 958
Hei, kort fortalt: for 2 år siden kjøpte jeg en ny leilighet som skulle etter planen stå klar våren 2024(den er under bygging).

Så kom meldingen ifjor at denne blir ferdig mot slutten av 2024, grunnen for dette var "corona". Så et par måneder senere kom en ny melding om at denne skal stå klar til starten av 2024 allikevel.

Nå idag fikk jeg en ny melding av dem, nå er planlagt ferdigstillelse alså sommeren 2025.

Jeg kan egentlig ikke si at dette ødelegger for meg, men det forstyrret litt av planene mine mtp tidslinje, og flytting osv, og med tanke på ny jobb.

Jeg lurer på, er det noe klage eller noe erstatning jeg kan få her?
Regner med det stod i kjøpskontralten når den skulle være ferdigstilt? I såfall har du en god sak for å kreve reduksjon i pris. Dette var i allefall tema når jeg kjøpte min første bolig i forfjor og måtte betale tomten før de kunne begynne å bygge.

Kan være lurt å informere bank om evt tilbakejoldelse av sluttsum om ikke alt er betalt allerede. Snakk med utbygger og få dialog skriftlig så fort som mulig.
Det skal nevnes at dette til syvende og sist er deilig for min del: kravet jeg har er at jeg skal ha 900 tusen på konto til leiligheten er ferdig, jeg har ikke alle pengene enda, holder på å svare

Men om jeg kan få ut noe mer hadde det vært deilig
Som regel er det vilkår i kontrakten som sier noe om levering, frister og eventuell erstatning ved overtredelse av frister.

Ved mindre du legger ut kontrakten er det neppe mye noe her kan si i forhold til hva dere er enige om, og hvor mye slingringsmonn det gir utbygger på leveringstidspunktet.
Her må du lese hva som står i kontrakten og hva antatt ferdigstillelse er. Problemet ditt er at det alltid er en klausul med i kontrakter som tar hensyn til såkalt "force majeure", som løser en eller begge parter fra mislighold når en ekstraordinær hendelse skjer utenfor partenes kontroll (naturkatastrofer, krig, pandemi, streik osv.).

Har selv vært borti at utbygger selv prøver å skylde på korona/krigen i Ukraina, så lenge de varsler den andre parten innenfor rimelig tid så er det lite man kan gjøre
Sist endret av Jorg; 27. januar 2023 kl. 09:00.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Her må du lese hva som står i kontrakten og hva antatt ferdigstillelse er. Problemet ditt er at det alltid er en klausul med i kontrakter som tar hensyn til såkalt "force majeure", som løser en eller begge parter fra mislighold når en ekstraordinær hendelse skjer utenfor partenes kontroll (naturkatastrofer, krig, pandemi, streik osv.).

Har selv vært borti at utbygger selv prøver å skylde på korona/krigen i Ukraina, så lenge de varsler den andre parten innenfor rimelig tid så er det lite man kan gjøre
Vis hele sitatet...
Nja, det må jo være reelle grunner til utsettelsene. Om du legger skylda på korona så må du kunne vise til at dine ansatte faktisk var permitterte.
Det holder ikke å bare oppgi korona som grunn.
Uten å vite alle detaljene så vil jeg påstå at korona ikke lenger er gyldig argument for forsinkelser.

Noe sier meg at de kanskje er forsinket med andre prosjekter som har blitt utsatt pga høye trevarepriser og korona og dermed påvirker din levering, da har du en god mulighet for å kunne få rabatter.
Ett år forsinkelse på et prosjekt som skulle vært levert etter 3 år er ganske mye.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nja, det må jo være reelle grunner til utsettelsene. Om du legger skylda på korona så må du kunne vise til at dine ansatte faktisk var permitterte.
Det holder ikke å bare oppgi korona som grunn.
Uten å vite alle detaljene så vil jeg påstå at korona ikke lenger er gyldig argument for forsinkelser.

Noe sier meg at de kanskje er forsinket med andre prosjekter som har blitt utsatt pga høye trevarepriser og korona og dermed påvirker din levering, da har du en god mulighet for å kunne få rabatter.
Ett år forsinkelse på et prosjekt som skulle vært levert etter 3 år er ganske mye.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, men utbygger kommer til å prøve å åle seg utav alt de kan. Ville prøvd å gå sammen med de andre som skal flytte inn i samme bygget og snakke med advokat med erfaring med slikt.
Må da være flere leiligheter i et sameie eller borettslag å slå seg sammen med eller står man på egenhånd i sånne saker?

Det er jo mer rullett, egen risiko å kjøpe bolig enn bruktbil i dette landet.