Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  160 11438
Burka debatten i Norge ser ikke ut til å ende i nærmeste fremtid. Det har vært mye prat om dette i media de siste dagene etter at det ble kjent at dette begynner å bli mer og mer utbredt i skole/barnehage blant muslim jenter helt ned i 5 års alderen.

Selv er jeg sterk motstander av alt som har med Islam å gjøre, å syntes hele religionen burde vært forbudt i hele Europa for lengst.. Jeg tror neppe jeg alene om å mene at Islam og dets bl.a kvinnesyn ikke har noen ting å gjøre verken i Norge eller i resten av Europa.

Hvorfor skal dette hodeplagget være lov å ha på seg i klasserommet, når det alltid har vært norsk folkeskikk å ta av seg lua inne? Jeg skal uten tvil skaffe meg en burka i anledning skolestart denne høsten å oppfordrer alle her til å gjøre det samme!
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Hvorfor skal dette hodeplagget være lov å ha på seg i klasserommet, når det alltid har vært norsk folkeskikk å ta av seg lua inne? Jeg skal uten tvil skaffe meg en burka i anledning skolestart denne høsten å oppfordrer alle her til å gjøre det samme!
Vis hele sitatet...
Ja, du kommer garantert til å klare å forby islam med å være stridig i klasserommet.
Og hvis du lager en gruppe på facebook så klarer du det garantert!
Selv er jeg sterk motstander av alt som har med Islam å gjøre, å syntes hele religionen burde vært forbudt i hele Europa for lengst.. Jeg tror neppe jeg alene om å mene at Islam og dets bl.a kvinnesyn ikke har noen ting å gjøre verken i Norge eller i resten av Europa.
Vis hele sitatet...
Du vil forby all religion, og liker ikke islam fordi den er undertrykkende? *Stående applaus*

Jeg vil heller si at dette argumenterer for at luer generelt burde bli tillat i klasserommet, enn at burkaer ikke skal bli tillat. Vi lever ikke på femtitallet lenger, dagens lærere overlever uten alle disse formelle ritualene for å vise respekt.
Sist endret av gulunderstrek; 6. juni 2010 kl. 20:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Burka debatten i Norge ser ikke ut til å ende i nærmeste fremtid. Det har vært mye prat om dette i media de siste dagene etter at det ble kjent at dette begynner å bli mer og mer utbredt i skole/barnehage blant muslim jenter helt ned i 5 års alderen.
Vis hele sitatet...
Kanskje du skulle settje deg såpass inn i debatten at du lærer deg skilnaden på forskjellige plagg før du kritiserer det? Elles framstår du som litt uinteressant.

Forøvrig er eg heilt einig i at det er verdt å bekjempe, men spørsmålet er vel om forbod er rette måten å gjere det på. Er det ikkje betre at dei deltar i samfunnet, om enn med hijab, enn at dei ikkje deltar i samfunnet? For eg er redd det i stor grad er alternativet.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Selv er jeg sterk motstander av alt som har med Islam å gjøre, å syntes hele religionen burde vært forbudt i hele Europa for lengst..
Vis hele sitatet...
Da er det jo synd at en kjekk europeisk kjerneverdi er stor individuell frihet, og at religionsfridom er ein menneskerett.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Jeg tror neppe jeg alene om å mene at Islam og dets bl.a kvinnesyn ikke har noen ting å gjøre verken i Norge eller i resten av Europa.
Vis hele sitatet...
Nei, på linje med mange andre sitt kvinnesyn så har eg verkeleg ikkje sansen for det. Men er det ikkje litt vel lettvint å skrive det på kontoen til ein religion? Kanskje det er meir naturleg å sjå på kultur? For eg kjenner fleire muslimar som har eit rimelig europeisk menneskesyn. Og som ikkje dekkjer til håret.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Hvorfor skal dette hodeplagget være lov å ha på seg i klasserommet, når det alltid har vært norsk folkeskikk å ta av seg lua inne? Jeg skal uten tvil skaffe meg en burka i anledning skolestart denne høsten å oppfordrer alle her til å gjøre det samme!
Vis hele sitatet...
Skaut er jo ein god gammal norsk tradisjon. Og kvifor skal du få definere kva folk kan ha på seg og ikkje? Kva om eg føler meg støytt av t-skjorta di? Skal eg krevje at du tek den av deg?
Alle her vet vel hvorfor disse kvinnene dekker til ansiktet, eller hva klesplagget "betyr" . Og når jenter ned i 5 års alderen ankommer skolen med dette kan man vel trygt si at det ikke er frivillig. Så kan man kalle dette ett klesplagg på lik linje med en t-skjorte? Denne debatten går på overalt om dagen, så min personlige mening er vel mer eller mindre irrelevant.-ingen grunn til å hakke på den. Jeg påstår ikke at jeg har god innsikt i alt dette, så langt vet jeg bare at jeg sterkt misliker det jeg ser og hører.

"Innenfor islam er det også en fatwa som sier at det er forbud for menn å se ansiktet og armene på kvinner, selv om kvinner får lov til la være å tildekke armer og ansikt. Det er også viktig at kvinner ikke skal lett gjenkjennes av andre folk når de er utenfor hjemmet." -wiki

Hører dette hjemme i skolen/Norge?
Sist endret av jassågitt; 6. juni 2010 kl. 20:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Alle her vet vel hvorfor disse kvinnene dekker til ansiktet, eller hva klesplagget "betyr" .
Vis hele sitatet...
Du antar at alle har samme motivet? Og du antar at ingen gjer det av grunner dei oppfatter som fullstendig frivillige? På linje med at du oppfatter det som fullstendig frivillig å ta på deg dress i gravferd?
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Og når jenter ned i 5 års alderen ankommer skolen med dette kan man vel trygt si at det ikke er frivillig.
Vis hele sitatet...
Nei, på linje med at femåringer ikkje går med kle frivillig.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
"Innenfor islam er det også en fatwa som sier at det er forbud for menn å se ansiktet og armene på kvinner, selv om kvinner får lov til la være å tildekke armer og ansikt. Det er også viktig at kvinner ikke skal lett gjenkjennes av andre folk når de er utenfor hjemmet." -wiki
Vis hele sitatet...
Så er ikkje islam en uformbar klump. Det er mange retninger, på linje med at det er mange retninger innan kristendom. Smiths venner meiner kvinner skal gå i skjørt, og det er jo åpenbart diskriminerande det også. Bør ikkje vi forby det også?
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Hører dette hjemme i Norge?
Vis hele sitatet...
Nei, men er forbud rett veg å gå, eller skal vi heller satse på å støtte dei moderate kreftene, og oppfordre til samfunnsdeltagelse på egne betingelser?
For å si en enkel ting, det går ikke an å nekte folk å tro på sin religion. Enten så må det få være som det er, eller så må alle religioner, trossamfunn og livssyn bli forbudt. Det går ikke an å bare gjøre islam forbudt.

Evt. så kan vi fjerne statsstøtten til alle religioner, trossamfunn og livssyn. Da kommer mye av det å dø ut.
Sist endret av SemiColon; 6. juni 2010 kl. 21:00.
Sitat av Jassågitt
Hører dette hjemme i skolen/Norge?
Vis hele sitatet...
Sitat av Slashdot
Da er det jo synd at en kjekk europeisk kjerneverdi er stor individuell frihet, og at religionsfridom er ein menneskerett.
Vis hele sitatet...
Ja, det hører hjemme i Norge så lenge vi har mennesker her som er tilhengere av dette.

Det er forståelig at man blir litt usikker i møte med fremmede kulturer, og stigmatiseringen i samfunnet og media generelt hjelper ikke akkurat. Men vil du ha min personlige mening, som jeg tror mange her er enige i? La det være, ikke bry deg om det. La utviklingen få gå sin gang og du vil se at vi om noen få generasjoner er like som to erter. Det nytter ikke å ville endre på en kultur med makt, fordi dette viser seg gang på gang bare å styrke den.

Et veldig godt eksempel er religion i Norge. Veldig mange er ateister her, eller sofakristne, og jeg tror det har veldig mye med at kirken har blitt fredet ved å bli inkorporert i staten. Hadde staten derimot gått imot kirken, eller rett og slett stilt seg ganske så likegyldig til den, så mistenker jeg at vi ville hatt veldige mange i overkant religiøse kristne her i landet. Det har med psykologiske funksjoner å gjøre. Det vi har glemmer vi, og det vi ikke kan få vil vi i økende grad ønske oss.
Sist endret av gulunderstrek; 6. juni 2010 kl. 21:02.
Det er da snakk om hijab, og ikke en burkha!
Jeg kom til å tenke på nok en latterlig del av ditt innlegg som er verd en aldri så liten kommentar, hold deg fast:

Sitat av jassågitt Vis innlegg
Selv er jeg sterk motstander av alt som har med Islam å gjøre, å syntes hele religionen burde vært forbudt i hele Europa for lengst..
Vis hele sitatet...

Fakta om Europa, religion (Sitert fra wikipedia):

Islam: Land og områder med en betydelig muslimsk populasjon er Albania, Bosnia-Hercegovina, Bulgaria, Republikken Makedonia, Hellas, ikke-anerkjente Nord-Kypros og Kosovo, Montenegro, flere republikker av Russland, Krim i Ukraina, Kasakhstan, Tyrkia, Aserbajdsjan og Georgia.
Vis hele sitatet...
Hvordan tenker du å løse den knipen, du som tydeligvis har tenkt en god del på forhånd?
Sist endret av Knask; 6. juni 2010 kl. 21:04. Grunn: leif
Wow! Jeg trodde han skrev at religion generelt burde bli forbudt, men han skrev faktisk at han ville forby islam!

Jeg er målløs!
I Frankrike har de uten problemer klart å forby heldekkene plagg, så hvorfor ikke i Norge?

At jeg har noe i mot Islam er strengt tatt noe jeg tar med i posten for å sette ting på spissen. Min personlige mening om Islam har ingenting med denne tråden å gjøre, så det er ikke vits å plukke det frem bare for å kverulere.

"Frankrike er et land hvor det ikke finnes rom for burkaen, hvor det ikke finnes rom for underkuelse av kvinner, sa Sarkozy torsdag.

Sarkozy understreket at det er religionsfrihet i Frankrike, men påpekte samtidig at det å bli fransk vil si å omfavne en sivilisasjon med bestemte verdier og en bestemt moral.

Sarkozy har også tidligere sagt at burkaen, et heldekkende plagg for kvinner, ikke er velkommen i Frankrike, og nasjonalforsamlingen har nedsatt et utvalg som skal se nærmere på muligheten for å innføre et forbud mot plagget.
"

Hvorfor kan vi ikke gjøre det samme i Norge?
Sist endret av jassågitt; 6. juni 2010 kl. 21:08.
Hvilken religion tror du på?
At de har klart å forby det uten at landet gikk i oppløsning betyr ikke at det var positivt å gjøre det.
Sist endret av gulunderstrek; 6. juni 2010 kl. 21:10.
Er det ikke lov å bruke lue på skoler i Drammen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jassågitt Vis innlegg
I Frankrike har de uten problemer klart å forby heldekkene plagg, så hvorfor ikke i Norge?
Vis hele sitatet...
Og i Iran er det de facto påbode. Så kvifor ikkje i Noreg?

At dei har gjort det i frankrike vil ikkje nødvendigvis sei at vi bør gjere det her. For at det skal ha relevans må du vise til kva erfaringar dei har gjort seg med forbodet.

Forøvrig er litt av problemet med eit forbod at ein risikerer at kvinnene ikkje deltar i samfunnet. Og det er strengt tatt det verste som kan skje når det gjeld likestilling.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Min personlige mening om Islam har ingenting med denne tråden å gjøre, så det er ikke vits å plukke det frem bare for å kverulere.
Vis hele sitatet...
Når du vil forby en spesifikk religion sine hovudplagg så vil eg sei at ditt syn på den religionen i høgste grad påverkar deg til å meine det.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
[i]"Frankrike er et land hvor det ikke finnes rom for burkaen, hvor det ikke finnes rom for underkuelse av kvinner, sa Sarkozy torsdag.
[...]
Hvorfor kan vi ikke gjøre det samme i Norge?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi vi ser på frihet som viktig? Og kven skal bestemme kva hovudplagg som er lov og ikkje? Eller er det kun muslimar som skal få innskrenka klesvalet sitt? Og kva er dei negative effektane av det?
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Hvorfor kan vi ikke gjøre det samme i Norge?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så viktig? Det er en del av deres religion.
La de bestemme selv - Men der kommer problemet...

Det man burde få til var å få hjulpet disse kvinnene ut av forhold med menn som styrer dem (om kvinnene ønsket det så klart).
Hadde ikke mennene fått styrt dem, så kunne kvinnene selv fått valgt om de ville gått med burka dagen lang.

Det er ikke lett for disse kvinnene å gå fra sin partner ettersom de gjerne er inngifte, og vil bli forfulgt om de forlater sin mannlige partner.


Burkaen er ikke problemet, men friheten til å velge å bruke den eller ikke er problemet.
Det er i alle fall mitt synspunkt på saken.
Som jeg siterte tidligere er en av grunnene til at kvinnene har på seg burka: "Det er også viktig at kvinner ikke skal lett gjenkjennes av andre folk når de er utenfor hjemmet."

Når barn i 5års alderen får denne trøkt over hodet på skolen, å dette er grunnen, syntes jeg at plagget bør bli forbudt. - hvertfall til barnet er myndig.

Et argumentet for burka blir da at den skal gjøre det umulig for menn å se kvinner i ansiktet og gjøre det mye vanskeligere å gjenkjenne kvinner. Kvinnene må derfor bære burka for å unngå å vekke begjær hos menn.

Kanskje vi bør tvinge døtrene våre til å gå med finlandshetter på skolen, det hadde jo vært fælt om noen kunne se dem?

PS: burka er kanskje feil, men de fleste vet hva man skal frem til. ikke alle i Norge vet forskjellen på nigab hijab og burka
Sist endret av jassågitt; 6. juni 2010 kl. 21:25.
Det er det samme hva de har på seg, det er at de er presset til å ha det på seg som er problemet.
Hadde du syntes det var det samme problemet om de ble tvunget til å gå med caps?
Jeg mener det er like ille, ettersom det er tvang. Men det høres ut som du kun vil kunne se fjeset dems

Sitat av jassågitt Vis innlegg
ikke alle i Norge vet forskjellen på nigab hijab og burka
Vis hele sitatet...
Nå vet litt flere forskjellen i alle fall:
http://humanrightsinireland.files.wordpress.com/2009/09/hijab1.jpg
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Som jeg siterte tidligere er en av grunnene til at kvinnene har på seg burka: "Det er også viktig at kvinner ikke skal lett gjenkjennes av andre folk når de er utenfor hjemmet."

Når barn i 5års alderen får denne trøkt over hodet på skolen, å dette er grunnen, syntes jeg at plagget bør bli forbudt. - hvertfall til barnet er myndig.
Vis hele sitatet...
Om du skal delta i denne debatten med så sterke meninger, så bør du i vertfall stille med bakgrunnskunnskaper hvis du ikke vil drite deg selv ut, slik du har gjort her. Det er ingen 5-åringer som blir tvunget til å gå med burka. Burka er noen kvinner bruker når de er gift. Slik at de ikke skal friste andre menn når de er ute i offentligheten, enn mannen hjemme.
Jeg blåser i om jeg personlig kan se fjeset deres eller ikke. Prøv å forestille dere at dere undervise en klasse der halvparten sitter med tildekte ansikter. Hvordan kan det være mulig å kommunisere? Om læreren forklarer å ingen forstår blir det kanskje en smule vanskelig å vite om budskapet nådde gjennom eller ei? Å ikke minst, hva tror dere klassekameratene vil tenke om disse menneskene, vil de ha en sjangs i havet til å bli integrert?

Jeg vet av erfaring at disse menneskene blir skjøvet til side av norske. Jeg vet ikke hvor dere kommer fra, men i søndre Buskerud er det faktisk VELDIG mange innvandrere - å dette er uten tvil mye av grunnlaget til mine meninger. Jeg har vært der å sett det med mine egne øyne hvordan disse menneskene blir behandlet annerledes på grunn av klesplagget deres. Hva skal vi gjøre med det? Disse menneskene vil bli de nye samene i vårt land om de får lov til å gjøre som de vil. Jeg mener de bør bli fornorskes, ikke motsatt. Kvinner i Norge har det veldig fint uten Islam og burka. Voldtektstatistikker i Oslo fra 2009 er ett veldig godt eksempel. (Jeg prøver ikke å legge all skyld på Islam for dette her, men statistikker taler for seg selv.)

Sitat av mranders0n Vis innlegg
Om du skal delta i denne debatten med så sterke meninger, så bør du i vertfall stille med bakgrunnskunnskaper hvis du ikke vil drite deg selv ut, slik du har gjort her. Det er ingen 5-åringer som blir tvunget til å gå med burka. Burka er noen kvinner bruker når de er gift. Slik at de ikke skal friste andre menn når de er ute i offentligheten, enn mannen hjemme.
Vis hele sitatet...
Ja-vel.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10001053
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10008482

La oss kalle det hijab istedet da vel.

PS. Kall meg gjerne rasist, isåfall kaller jeg det ett mangel på argumenter.
Sist endret av jassågitt; 6. juni 2010 kl. 21:52.
Leser du i det hele tatt noe av det som blir svart deg?
men du kan se annsiktet til personen når de bruker hijab, den dekker da kun til håret akkurat som en lue. Jeg ser ikke hvordan en lue, skaut eller hijab ødelegger kommunikasjon.

Om de hadde sendt 5 åringer med burka inn i skolen hadde jeg kanskje kunne vurdert det som et problem, men en hijab som ikke dekker til så mye mer enn en lue gjør er en ikke-sak i mine øyne. Spesielt ikke i forhold til andre problemer vi har i intergreringspolitikken vår.
Sist endret av etse; 6. juni 2010 kl. 21:56.
Så langt har jeg stort sett har jeg bare sett tynne motargumenter å antydning til kverulering. Le gjerne av meg.
Da er du velkommen til å plukke fra hverandre disse tynne argumentene å vise oss hvor de feiler, også kjent som å diskutere.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Så langt har jeg stort sett har jeg bare sett tynne motargumenter å antydning til kverulering. Le gjerne av meg.
Vis hele sitatet...
et av argumentene dine er "kan ikke se fjeset og ødelegger for kommunikasjonen i klasserommet". Vi sier:

1: De blir ikke sendte på skolen med burka, men med hijab
2: Hijaben dekker ikke til fjeset
3: Hijaben ødelegger ikke for kommunikasjonen.

Dette er et eksempel på et av de flere motargumentene du har fått. Sett deg inn i situasjonen - les litt og emne så kan du komme tilbake og delta i diskusjonen - for det er helt meningsløst og disutere det når du ikke har noen form for bakgrunnskynskap utenom noe propaganda fra VG. (Og du har tydeligvis ikke en gang lest denne godt nok).

Ja vi ler av deg, for du dummer deg bare helt loddrett ut når du prøver å argumentere mot hijaben ved å vise null forståelse - det blir ikke mulig å ta deg seriøst.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Jeg vet av erfaring at disse menneskene blir skjøvet til side av norske.
Vis hele sitatet...
De blir skjøvet til side av slike som deg.
Nå hadde jeg akkurat skrevet begynnelsen på et litt langt innlegg, men så lurte jeg plutselig på why?
Jeg synes det som har blitt sagt inneholder gode nok agrumenter. I tillegg har vi hatt denne diskusjonen flere ganger på nFF. her og her, med flere.

Det jeg i grunnen lurer på er hva er det store problemet?
Brydde du deg i det hele tatt om dette før du så VG med sine store skremmende overskrifter og latterlig vinklede artikler?
Jeg sier ikke at man ikke skal bry seg om undertrykkede kvinner(!), men ærlig talt, dette er en muslimsk tradisjon, og selv om den ikke er stueren i den vestlige verden, så betyr ikke det at man bare kan fortelle folk hva de skal ha på seg!

Og du mener de bør bli "fornorsket"? Hvis du med det mener integrert i det norske samfunnet og likestilt med etniske nordmenn til tross for deres trosretning og tradisjoner, så er jeg helt enig! Det er naturligvis en lengre og vanskeligere vei enn å bare si "Nei, ta av deg det hodeplagget ellers får du en bot!" og feie hovedproblemet under teppet, men det er den riktige veien å gå.

Kanskje vi bare skal respektere andre?
Etter hva jeg har hørt så er det gjerne slik man får andre til å respektere en selv.
Sitat av mranders0n Vis innlegg
De blir skjøvet til side av slike som deg.
Vis hele sitatet...
Tro meg, jeg har svært mange venner som er muslimske, også de med hijab. Jeg har ingenting mot muslimske individer.

Jeg kan innrømme at jeg var ivrig og er mer intressert i å se freakforum's perspektiv på saken enn å debattere den selv. Så langt har jeg kommet frem til at freakforum er en gjeng med muslimer. hehe...
Sist endret av jassågitt; 6. juni 2010 kl. 22:18.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Jeg har vært der å sett det med mine egne øyne hvordan disse menneskene blir behandlet annerledes på grunn av klesplagget deres. Hva skal vi gjøre med det?
Vis hele sitatet...
...slutte å oppføre oss som deg?

Jeg mener de bør bli fornorskes, ikke motsatt.
Vis hele sitatet...
og jeg mener du burde ha lilla hår. hvilken betydning har det?
Jeg driter personlig i om folk vil gå med svære gardiner over hele seg. Men en ting er sikkert og visst, ingen av de tildekkende plaggene jelper med integrering. Men på den annen side, hvor mange ganger har du egentlig sett en kvinne med burqa eller niqab i Norge? Jeg er i byen rimelig ofte og kan vel si at jeg skjelden ser en eneste kvinne med heldekkende plagg.

Jeg ser egentlig ikke vitsen med heldekkende plagg though, en mann må da vel greie å se et kvinnfolk med bart hode uten å dra a med seg inn i et hjørne og knulle a. Hele greia gjør jo så det virker som om menn i de kulturene er noen ukontrollerbare kåte jævler.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Men på den annen side, hvor mange ganger har du egentlig sett en kvinne med burqa eller niqab i Norge? Jeg er i byen rimelig ofte og kan vel si at jeg skjelden ser en eneste kvinne med heldekkende plagg.
Vis hele sitatet...
Nei man kan jo lure, hva? Jeg ser de forøvrig ganske ofte der jeg bor akkurat nå. En stille rolig by der det sjelden er folk ute i det hele tatt.
Sitat av mranders0n Vis innlegg
De blir skjøvet til side av slike som deg.
Vis hele sitatet...
Uff av meg da. Norge er Norge. Sverige er Sverige. Iraq er Iraq. Egypt er Egypt. Russland er Russland. Når i helvette skal folk forstå at de ikke kan dra med seg kultur/tradisjoner/religion/regler/normer etc som provoserer folk og fè i et annet land?
Hvordan kan vi i den vestlige verden bestemme hva folk skal ha på seg selv om det er på kant med våre idealer. Vi er ikke foreldrene til disse muslimene, selv om de bor i landet vårt.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Nei man kan jo lure, hva? Jeg ser de forøvrig ganske ofte der jeg bor akkurat nå. En stille rolig by der det sjelden er folk ute i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg får inntrykket av at det er relativt skjeldent og at det er ghettoaktivt
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Disse menneskene vil bli de nye samene i vårt land om de får lov til å gjøre som de vil. Jeg mener de bør bli fornorskes, ikke motsatt. Kvinner i Norge har det veldig fint uten Islam og burka.
Vis hele sitatet...
tvangsassimilering er prøvd før... (http://no.wikipedia.org/wiki/Fornorsking_av_samer)

Er ikkje verdas største tillhenger av invandringspolitikken sjølv, men folk har ein rett til å tru på kva dei vil. Så lenge dei ikkje bryt norsk lov sjølvsagt.

Og ein sidenote, viss heildekkande plagg blir forbode, forbyr du vell i praksis offentlig bruk av hettegenser (med djup hette på), og hals...
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Hvordan kan vi i den vestlige verden bestemme hva folk skal ha på seg selv om det er på kant med våre idealer. Vi er ikke foreldrene til disse muslimene, selv om de bor i landet vårt.
Vis hele sitatet...
Om vi hadde telt hvor mange muslimske kvinner som er i arbeid i forhold til svenske kvinner i Norge hadde vi nok fått ett skremmende resultat. Tall på dette finnes nok ett sted. Om jeg hadde funnet en kilde hadde jeg nok bare fått det i tryne at jeg tror på alt som står i avisen e.l. så man får finne frem til det selv.

Jeg tror og vet at dette er nettopp på grunn av islam og at de blir oppfordret/tvunget til å holde seg hjemme av sine menn. Hva disse hodeplaggene faktisk står for sier mye om dette. Men selvfølgelig finnes det unntak
Sist endret av jassågitt; 6. juni 2010 kl. 22:43.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Uff av meg da. Norge er Norge. Sverige er Sverige. Iraq er Iraq. Egypt er Egypt. Russland er Russland. Når i helvette skal folk forstå at de ikke kan dra med seg kultur/tradisjoner/religion/regler/normer etc som provoserer folk og fè i et annet land?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ikke folk få lov til ha med seg sine tradisjoner - som bare plager andre psykisk og ikke fysisk?

Er det bare meg, eller gjør Norge dette til en big deal? Jeg ser ingen invandrere som klager på oss normenn sine "uvaner".
Sist endret av eskil2k; 6. juni 2010 kl. 22:45.
Et innføringskurs i logikk:

Kvinner får ikke lov til å vise ansiktet sitt til andre menn
Kvinner kan bruke plagg som dekker til ansiktet når de skal ut

Hva skjer når kvinnene ikke lenger får lov til å dekke til ansiktet? Vil det føre til at flere kvinner oppholder seg i det offentlige rom sammen med andre menn?

Jeg er klar over at det i bunnen ikke er ønskelig å nekte noen noe som helst, der i også å vise ansiktet sitt ovenfor andre menn. Men her må vi se på konsekvensene av et slikt forbud. Fører forbudet til det vi ønsker? Større frihet for muslimske kvinner? Eller kan det føre til at de som allerede bruker Niqab eller andre heldekkende plagg rett og slett blir værende hjemme, adskilt fra samfunnet?
Sist endret av gulunderstrek; 6. juni 2010 kl. 22:48.
Er det bare meg, eller gjør Norge dette til en big deal? Jeg ser ingen invandrere som klager på oss normenn sine "uvaner".
Vis hele sitatet...
.. Tuller du? Hva med Mohammed tegningene? Når det brennes norske flagg hyppig der nede, kan vi vel anse dette som klaging hva?
Sist endret av jassågitt; 6. juni 2010 kl. 22:51.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Og du hjelper til med å påpeke det, dessuten har ikke du bidratt stort heller.
Vis hele sitatet...
Det angår hvordan du utaler deg, med bare synsing om ditt og datt. Har ingen behov for å bidra til noe seriøst, når man bare får helt utrolig barnslige og rare svar tilbake.
Sist endret av eskil2k; 6. juni 2010 kl. 22:56.
Nei, nei gutt,
dette må bli slutt!
Ikke storme inn i stua
før du har fått av deg lua!
Vis hele sitatet...
I Norge er det helt normalt å ta av seg luen/hodeplagg når man er inne. Det er folkeskikk.

Å blotte hodet er, som sagt, et symbol på respekt. Og trenger ikke en lærer ihvertfall litt respekt for å kunne undervise? Jeg mener at alle hodeplagg burde forbys under undervisningen, og slik er det heldigvis på min skole.

Ellers i samfunnet tror jeg det er veldig lett å sette kvinner med hijab/burka i bås, noe som er uheldig for integreringen. I Norge tror jeg det er mange fordommer mot utlendinger, og kanskje spesielt muslimer. Disse fordommene er sjeldent positive.


PS. Jeg må nesten le når jeg ser hvordan islam forsvares her på forumet, samtidig som kristendommen slaktes.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det angår hvordan du utaler deg, med bare synsing om ditt og datt. Har ingen behov for å bidra til noe seriøst, når man bare får helt utrolig barnslige og rare svar tilbake.
Vis hele sitatet...
Enig! Ikke bare hans inlegg men generelt hele tråden er mye synsing og viser stor mangel på kunnskap, spesielt hos de som står på siden som er mot hijab/burka. Jeg vil gjerne ha en god diskusjon rundt dette, men skal man først diskutere noe må man ha kunskap om det man diskauterer - og denne tråden bærer preg av det motsatte

Igjen, til TS og noen andre: Les dere opp på emne før dere fortsetter denen diskusjonen. Når man blander slike generelle og vesentlige ting som burka og hijab (og tar det for å være det samme) blir det vanskelig å holde en seriøs duskusjon - både fordi det blir mye misforståeler og fordi mange av argumentene dere kommer med blir latterlig dårlige.

Sitat av Myrddin Vis innlegg
PS. Jeg må nesten le når jeg ser hvordan islam forsvares her på forumet, samtidig som kristendommen slaktes.
Vis hele sitatet...
Jeg føler at mye av det mange synes er forsvar av muslimer her på forumet ser ut til å være mer forsvar av grunleggende menneskerettigheter som religionsfrihet. Folk forsvarer og verdier de mener er viktige i et litt mer liberalt, fritt og demokratisk samfunn. Som f.eks. at man skal kunne gå med de klærene man ønsker og tro på det man vil.
Sist endret av etse; 6. juni 2010 kl. 23:02.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Men de har faen ikke noe de skulle ha klagd på heller. Dra ned til Israel du og heng opp norskt flagg, klin med dama på terrassen og grill svin indre i hagen så skal du få oppleve klaging!
Vis hele sitatet...
Så det er ingen forskjell å ha på seg et hodeplagg og å aktivt provosere andre?
Vær snill å ta de lite gjennomtenkte kommentarene et annet sted.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
.. Tuller du? Hva med Mohammed tegningene? Når det brennes norske flagg hyppig der nede, kan vi vel anse dette som klaging hva?
Vis hele sitatet...
Det du nevner er nok en gang et resultat av direkte provosering, hvor man hang ut alle muslimers religiøse forbilde som en selvmordsbomber. Naturligvis fører det til reaksjoner
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det angår hvordan du utaler deg, med bare synsing om ditt og datt. Har ingen behov for å bidra til noe seriøst, når man bare får helt utrolig barnslige og rare svar tilbake.
Vis hele sitatet...
Da må jeg nesten be deg definere seriøse bidrag. På et diskusjonsforum er det naturlig ¨å uttrykke seg, og hvordan man velger og gjøre det er opp til hver enkelt. Hva du ser som serriøst kan en annen se som dritt. Det er akkurat disse innleggene vi skriver nå som er userriøse, det er nok bare minutter før crew rydder opp her
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Dra ned til Israel du og heng opp norskt flagg, klin med dama på terrassen og grill svin indre i hagen så skal du få oppleve klaging!
Vis hele sitatet...
Du vet at Israel er et jødisk land, sant?
Sitat av hedningen Vis innlegg
Så det er ingen forskjell å ha på seg et hodeplagg og å aktivt provosere andre?
Vær snill å ta de lite gjennomtenkte kommentarene et annet sted.
Vis hele sitatet...
For meg er burqa aktiv provosering.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
I Norge er det helt normalt å ta av seg luen/hodeplagg når man er inne. Det er folkeskikk.
Vis hele sitatet...
Nuvel, kanskje ikke akkurat den mest gjeldene norske normen lenger?

Sitat av Myrddin Vis innlegg
Å blotte hodet er, som sagt, et symbol på respekt. Og trenger ikke en lærer ihvertfall litt respekt for å kunne undervise? Jeg mener at alle hodeplagg burde forbys under undervisningen, og slik er det heldigvis på min skole.
Vis hele sitatet...
Jo, en lærer skal ha respekt. Alle fortjener å respekteres. Også muslimer som har religiøse hodeplagg på seg.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Ellers i samfunnet tror jeg det er veldig lett å sette kvinner med hijab/burka i bås, noe som er uheldig for integreringen. I Norge tror jeg det er mange fordommer mot utlendinger, og kanskje spesielt muslimer. Disse fordommene er sjeldent positive.
Vis hele sitatet...
Og hvordan skal et forbud mot et religiøst hodeplagg hjelpe på integreringen?
Tror du muslimer får et positivt inntrykk av Norge når man plutselig tar fra dem retten til å ha på seg deres religiøse hodeplagg?

Hele greia er bare prinsipielt feil, og det har blitt påpekt mange ganger fra før av.
[quote=DonTomaso;1733123]Du vet at Israel er et jødisk land, sant?[/QUDu vet at ikke alle menneskene i Israel er jødiske, hm? Uansett så var det mest dt med svinekjøtt som var greia, og jøde og svin er jo...
Sitat av Totskalle Vis innlegg
For meg er burqa aktiv provosering.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si at du er en totskalle med lite respekt og forståelse for andres skikk og kultur.

I tillegg antar jeg at du er en racist, men det er bare min antagelse.

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Men de har faen ikke noe de skulle ha klagd på heller. Dra ned til Israel du og heng opp norskt flagg, klin med dama på terrassen og grill svin indre i hagen så skal du få oppleve klaging!
Vis hele sitatet...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du vet at Israel er et jødisk land, sant?
Vis hele sitatet...
Hehe, denne misset jeg helt, men vel, forståelse har du i alle fall Totskalle