Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 792
Jeg er hovedsaklig en programmerer, men kom over noen kjempemorsomme kort fra http://www.arduino.cc/ og bestemte meg for å finne meg et hobbyprosjekt å teste disse ut på (har drevet med mikrokontrollere tidligere også, men er ikke noe særlig på lodding).

Jeg skal lage meg en kaffetraktersensor som merker om kaffetrakteren slås på og deretter gir et varsel etter 10 minutter.

Etter å ha forhørt meg på irc om hvordan jeg skulle måle om trakteren ble slått på fikk jeg vite dette:

[14:34:40] <stu> a current transducer
[14:34:49] <stu> you sound like you're headed for cardiac arrest though
Vis hele sitatet...
Helst trenger jeg en ferdigkomponent jeg bare kan koble til et par pins på kontrolleren, men i første omgang trenger jeg bare å vite hva i alle dager dette heter på norsk? Har leita som en gal, men når jeg ikke er så inne på enkeltkomponenter blir det vanskelig...
Sist endret av fuzzy76; 20. april 2009 kl. 15:10.
Det er mange måter å gjøre dette på. Kommer ikke på en enkelt komponent som gjør denne jobben i farten. Det dine venner på irc prøver å fortelle deg er at det rundt enhver elektrisk leder oppstår et magnetfelt, som øker proporsjonalt med strømmen gjennom ledningen. Dette signalet kan du plukke opp (og forsterke) med en spole - gjerne en toroide, som strømledningen din går gjennom. Hvis du har vært borte i såkalte tangamperemeter, så er det akkurat slik de fungerer.

Du må splitte tilførselsledningen, slik at en enkelt fase L/N kan gå gjennom toroiden. Hvis ikke utliknes magnetfeltet, og du får ikke registrert noen ting.

Det fantes et produkt som gjorde denne jobben og gav et TTL-signal ut (kan kobles direkte til en mikrokontroller), men jeg finner ikke dette igjen akkurat nå. Det var forøvrig relativt kostbart.

Alternative måter å gjøre dette på er å detektere spenning, dvs at du måler på et punkt inni kaffetrakteren. Du kan også måle spenningen over en lavohmsmotstand i serie med kaffetrakteren - typisk noen få milliohm. Dette heter shunt-motstand. Men - obs - da leker du med sterkstrøm...

Men - kanskje du skal tenke litt "utenfor boksen", hvis du ikke er så vant til å drive med elektronikk? Er det en indikatorlampe eller noe sånt på kaffetrakteren? I såfall kan du lese av denne med en fototransistor/fotodetektor. Sannsynligvis tryggeste måte å gjøre dette på.
isteden for å splitte opp ledningen kan du jo få tak i en annen ledning (PFXP eller annen bevegelig gummi/pvc-kabel) for så å koble det inn på kretsen og videre til en stikkontakt som du skrur fast på en liten plank eller lignende.
Dette hørtes tungvindt ut. Hvis poenget er å kutte strømmen til kaffetrakteren etter 10-15min, for å unngå brann, ville jeg heller byttet ut stikkontakten i veggen, med en "timer-stikkontakt" der trykker du på en knapp for å få strøm, så kan du velge mellom 1-120min. etter valgt tid, kutter den strømmen.

Men hvis du vil bruke mikroprossesor, trur jeg jeg ville tatt denne lampen som lyser når den er på, prøvd å dratt den ut, så er det sikker 2 ledninger på den. fjernet lampen, og siden der sikker ikke er 5volt mellom ledningene, kan du ta dem inn på ett relè. så når kaffetrakteren slår seg på, slår relè inn, så tar du f.eks 5 volt igjennom relèt til en inngang på mikroprossesoren. som starter en timer som teller 10min. Så sier du at du vil ha en varsel? men tenk hvis ingen er der til å høre/se varselen? Du kan jo ta hele kaffetrakteren igjennom en kontaktor, og la mikroprossesoren styre A1 og A2, men, som sagt, trur det hele er enklere med en timer stikkontakt.
Sitat av RubiksRune Vis innlegg
...
Hvis poenget er å kutte strømmen til kaffetrakteren etter 10-15min, for å unngå brann,
...
Men hvis du vil bruke mikroprossesor, trur jeg jeg ville tatt denne lampen som lyser når den er på, prøvd å dratt den ut, så er det sikker 2 ledninger på den. fjernet lampen, og siden der sikker ikke er 5volt mellom ledningene, kan du ta dem inn på ett relè.
...
Vis hele sitatet...
Trådstarter har vel ikke sagt noe om hensikten, annet enn å få et varsel etter 10 minutter. Er det en sikkerhetstimer han er på jakt etter, så er jeg enig med deg. Koster toppen et par hundrelapper. Men det var altså ikke det han spurte om.

Når det gjelder denne lampen, som du refererer til, så vær obs på at dette ofte er en glimlampe. Da er drivspenningen gjerne det samme som resten av trakteren (220V). Ikke noe man ønsker å trekke til et vanlig relé sånn uten videre.
vanlig rele var et veldig vagt begrep...

du kan enten bruke rele, eller en optokobler, og sikkert noe annen også, det som er viktig er at den isolerer kretsene galvanisk