Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3388
Dersom du har mye å tenke på, hatt en tung dag, er stressa osv. Hva gjør du for å slappe av?
Gamer
Om det er mulig stikker jeg til fjells med stang og telt.
Puler, runker eller tar på noise canceling earbuds og kjører fet spilleliste eller digg lydbok. Det er sikkert også mulig å kombinere noen av disse, uten at jeg har forsøkt det.
Fyrer opp en feit joint i badekaret, skru av lyset og høre på lana del rey. Føles som ett tidskammer av tranquility. Dreper stress rimelig fort.
Hiver nedpå noen quetiapin og legger meg.
A day that is fucked cannot be unfucked.
Try again tomorrow.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Om det er mulig stikker jeg til fjells med stang og telt.
Vis hele sitatet...
Dette. Det er tusen måter slappe av på i betydningen ikke gjøre noe slitsomt, men ingenting som regelrett reparerer et slitent nervesystem som det å være i naturen. Trenger ikke nødvendigvis være telttur langt til fjells, ta en rusletur hvis det er det du får til. Men bort fra asfalt og visuell forurensning.
Et par runder med EMOM-styrketrening og en halvtimes joggetur etterpå. Så en grundig dusj etterfulgt av film i senga.
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette. Det er tusen måter slappe av på i betydningen ikke gjøre noe slitsomt, men ingenting som regelrett reparerer et slitent nervesystem som det å være i naturen. Trenger ikke nødvendigvis være telttur langt til fjells, ta en rusletur hvis det er det du får til. Men bort fra asfalt og visuell forurensning.
Vis hele sitatet...
Jess, jeg kan ha noe som ligner ticks. Helt til jeg kommer i marka da forsvinner det på sekundet men kommer tilbake i det jeg åpner døra hjemme hos meg. Hjemme glemmer jeg hele tiden hva jeg skal og hopper mellom aktiviteter men i marka har jeg stålkontroll og kan enkelt lage en plan for dagen å følge den uten så alt for mange avsporinger.
Friluftsliv synes jeg hørtes kjedelig ut før og trodde man måtte hjerneskada for å like noe sånt men når man først har prøvd det et par ganger blir mange bitt av basillen.
Kan legge til at jeg sover ofte 5-6t hjemme men ute er det stort sett 8-9t av og til opp mot 10.
Når jeg kjeder meg titter jeg ofte på utstyr og har vell svidd av ca 15k+ på div ting i år.
Går en tur i skogen. Mediterer med noe guida meditasjon.
Fungerer i de aller fleste tilfeller
Går meg en kort eller lang tur i skog eller fjell med en god podcast på.
Klarer egentlig ikke slappe av uten kjemikalier.
Det mest avslappende er ironisk nok en hard intervalløkt eller løpetur i skogen.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jess, jeg kan ha noe som ligner ticks. Helt til jeg kommer i marka da forsvinner det på sekundet men kommer tilbake i det jeg åpner døra hjemme hos meg. Hjemme glemmer jeg hele tiden hva jeg skal og hopper mellom aktiviteter men i marka har jeg stålkontroll og kan enkelt lage en plan for dagen å følge den uten så alt for mange avsporinger.
Vis hele sitatet...
Høres mistenkelig ADHD ut.

Men ja, det er en veldig fysisk effekt. Det meste annet folk slapper av med, som TV, gaming og lesing, handler om å koble fra kropp og sanser, mens å være ute er mer å koble på.
Mennesker adapterer ganske fort til nye omgivelser, men å motta veldig mange inntrykk i løpet dagen, spesielt nye, er noe man
kan bli litt sliten av, f.eks de første dagene i en ny jobb før man har lært miljøet å kjenne, rytmen, lydene, eller de første
dagene i by omgivelser hvis man ikke er vandt til mange mennesker, trafikk og "by-lyder".

Forutsatt at man kjenner naturen litt fra før og ikke må vende seg til den vil vel skog, fjell, havet gi oss mer ro siden inntrykkene
er færre, tempoet roligere samt at man typisk er alene eller små grupper, men andre bekymringer som ikke er så miljø avhengig,
slik som noe man er redd for eller gruer seg til og blir sliten av gruble på, blir det stresset borte i naturen og i så fall hvorfor?

Spør fordi jeg veldig sjeldent er i skogen og fordi jeg ofte hører folk si nettopp det, at alle bekymringer og stress "renner" av de
på tur i for eksempel skogen. Miljø skifter kan jo til en hvis grad bidra til å forandre tanke mønster generelt, eller bryte negative
tanke rekker man ikke kommer ut av, men jeg syns det er rart hvis noe man ellers er veldig opptatt eller plaget av plutselig
forsvinner fordi man er i skogen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Mennesker adapterer ganske fort til nye omgivelser, men å motta veldig mange inntrykk i løpet dagen, spesielt nye, er noe man
kan bli litt sliten av, f.eks de første dagene i en ny jobb før man har lært miljøet å kjenne, rytmen, lydene, eller de første
dagene i by omgivelser hvis man ikke er vandt til mange mennesker, trafikk og "by-lyder".

Forutsatt at man kjenner naturen litt fra før og ikke må vende seg til den vil vel skog, fjell, havet gi oss mer ro siden inntrykkene
er færre, tempoet roligere samt at man typisk er alene eller små grupper, men andre bekymringer som ikke er så miljø avhengig,
slik som noe man er redd for eller gruer seg til og blir sliten av gruble på, blir det stresset borte i naturen og i så fall hvorfor?

Spør fordi jeg veldig sjeldent er i skogen og fordi jeg ofte hører folk si nettopp det, at alle bekymringer og stress "renner" av de
på tur i for eksempel skogen. Miljø skifter kan jo til en hvis grad bidra til å forandre tanke mønster generelt, eller bryte negative
tanke rekker man ikke kommer ut av, men jeg syns det er rart hvis noe man ellers er veldig opptatt eller plaget av plutselig
forsvinner fordi man er i skogen.
Vis hele sitatet...
Lurt på dette selv. Har en skog 30m fra leiligheten, men sjeldent ute i den.
Har mer noia for flått og andre kryp
Sitat av vindaloo Vis innlegg
jeg syns det er rart hvis noe man ellers er veldig opptatt eller plaget av plutselig
forsvinner fordi man er i skogen.
Vis hele sitatet...
Vindaloo med brannfakkelen sjæl, hvem skulle trodd


Etter en slitsom arbeidsdag har man vel ikke tid til mer utenom å spise og sove? Hvis man bor nærmere arbeidsplassen har man vel mer tid, men de fleste har ikke det privilegiet.

Kan ikke relatere til de som går ut i skog og mark etter en lang arbeidsdag jeg heller nei. Det må isåfall være kontorarbeidere som har kreftene til å gjøre slike fanterier. Oss på gølvet er helt nedslitt.
3 ting for meg. Og det er

1: ta en trall med sammen med fender fela får vonde tanker til å forsvinne.

2: sitte ute og nyte panoramautsikten over denne fantastiske mjøsbyen jeg bor i.

3: gå en tur i skauen enten bare for turens skyld eller for å sanke sopp eller bær.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Mennesker adapterer ganske fort til nye omgivelser, men å motta veldig mange inntrykk i løpet dagen, spesielt nye, er noe man
kan bli litt sliten av, f.eks de første dagene i en ny jobb før man har lært miljøet å kjenne, rytmen, lydene, eller de første
dagene i by omgivelser hvis man ikke er vandt til mange mennesker, trafikk og "by-lyder".

Forutsatt at man kjenner naturen litt fra før og ikke må vende seg til den vil vel skog, fjell, havet gi oss mer ro siden inntrykkene
er færre, tempoet roligere samt at man typisk er alene eller små grupper, men andre bekymringer som ikke er så miljø avhengig,
slik som noe man er redd for eller gruer seg til og blir sliten av gruble på, blir det stresset borte i naturen og i så fall hvorfor?

Spør fordi jeg veldig sjeldent er i skogen og fordi jeg ofte hører folk si nettopp det, at alle bekymringer og stress "renner" av de
på tur i for eksempel skogen. Miljø skifter kan jo til en hvis grad bidra til å forandre tanke mønster generelt, eller bryte negative
tanke rekker man ikke kommer ut av, men jeg syns det er rart hvis noe man ellers er veldig opptatt eller plaget av plutselig
forsvinner fordi man er i skogen.
Vis hele sitatet...
Jeg er stort sett der hvor det ikke er dekning så jeg får minimalt påvirkning av alt som kan stresse hjemme med regninger etc. Selv om jeg mener jeg ikke blir påvirka av medier, some osv tror jeg det kan ligge å skurre i underbevisstheten uansett. Men sånn egentlig hvorfor det er sånn vet jeg ikke men jeg liker å leve enkelt. Det meste som tar opp tid i hue mittt ute i marka er om jeg får fanga fisk så jeg har mat. Jeg kan stå å fiske lenge helt til jeg får mat. Kanskje noe med innstinkt som gjør meg så fokusert på å fange den fisken at alt andre blir uviktig? Vet ikke, men har stilt samme spm selv og tror det finnes like mange svar som mennesker. Men endel jeg kjenner som jakter liker at det innsiktet som kanskje stammer fra lenge siden dette med å fange/skaffe mat selv trigger noe i oss og kanskje det å være i naturen gjør noe av det samme?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Vindaloo med brannfakkelen sjæl, hvem skulle trodd
Vis hele sitatet...
i am nothing but a brannfakkel, har brent hele livet, men dette er mer i retning urbanisme tror jeg, hadde
mine ungdomsår i Gamlebyen vettu så jeg er så Oslo at du kan kalle meg Nilsen (Rudolf, Lillebjørn, Joachim - velg hvilken)
Røyker bønne reint i pipe og gamer, da kan jeg fokusere samtidig som jeg slapper av og glemmer stresset.
Drikker brus og lager noe hjemmelaget granola barer og føler jeg har fått gjort noe bra for helsa mi og får en følelse av stolthet. Poenget er jo å gjøre ting som er bra for deg selv, ta vare på deg selv og at det da utløser serotonin og dopamin.
Sitat av yomomma Vis innlegg
>Røyker bønne reint i pipe og gamer
>Drikker brus
>Lager noe hjemmelaget granola barer og føler jeg har fått gjort noe bra for helsa mi

>føler jeg har fått gjort noe bra for helsa mi
Vis hele sitatet...
Kompis


Selv liker jeg å gå meg en tur for å roe meg ned, eller koble av i en stressende hverdag på hjemmekontor. Bor like ved en lysløype.

Ellers er hasj(indica) magisk for å fjerne tankekjør på kvelden.
Sist endret av Superspurv; 10. august 2023 kl. 13:57.
Veeeeldig variert. Alt fra å ligge i sofaen å bare glane på forskjellige tv serier, til gaming på pc. Eller så kan jeg få noen innfall der jeg tar med meg ferskvanns fiskestanga å fisker etter ørret. Går også en tur. Alt avhenger av humør og dagsform. Noen timer på treningsentre kan også gjøre susen. Dette svarer på både psysik og fysisk for min del. ��
Røyker en joint med mine bestekompiser, tar det 100% chillern
Kanskje jeg spiller litt jazz om jeg føler for det? Eller en god serie på netflix..
apropos:
-
hva gjør du for å slappe av ?
absolutt ingenting
hva går du glipp a da ?
nesten ingenting
hvor går du fra der da ?
ingensteds og å være her
hvordan kommer man dit ?
hva om dit er der hvor du er
-
mer faktisk på tema:
det er mange fysiske og mentale
gjøremål som kan oppta en slik at
man glemmer noe i livets trivielle/viktige
kjas og stress og mas en stund iblant.
Det kan være tur og trening hvis
det gir deg ro og mening.
Det kan være så mye alt etter
den du er, å kunne glemme seg selv
og der en er. nå
-
no blanda forslag på trådens tema::
.
Sauna og snøbad og sånn
digg musikk og noe av ånd
Yoga/meditasjon i varianter
Selvmedisinering for elefanter
Sjakk og andre spill i "boblen"
R&R (rus og/eller runking)
Trygg hvile, nok vann og søvn
Legge vekk løgn og drømme søtt
Gode turer i fine/rolige landskaper
Lage seg godt rede/leie for natten
med ditt egen versjon av skatten
og ettertanken: Må du gjøre noe
for å slappe av eller på .?.
Her og nå
Sist endret av herognå; 12. august 2023 kl. 01:03.
Hei.
Jeg starter dagen med meditasjon.
Acem, Japa og noen ganger buddhistisk pustemeditasjon.

Her har du link til gratis app, med full guidet pustemeditasjon, på Norsk:
https://insighttimer.com/gunaketu/gu...minutter?utm_s
Sist endret av davidentotre; 12. august 2023 kl. 10:56.
Jeg har det sjeldent tungt i livet, men det har hendt jeg har mistet noen nære og i familie og da har jeg to strategier som funker veldig godt for meg.

1) Gaming.
2) Trening.

Gaming har en unik egenskap om å "glemme" virkeligheten i en god stund. For min del er det ikke snakk om at jeg skyver ned smerten og at den ulmer til det smeller, men kan heller sammenlignes med paracet ved hodepine. Når spillene har dødtid eller loader så kommer alltid sorgen litt frem, men den forsvinner instant etterpå. Funker svært godt for meg. Jeg gamer alltid mye etter dødsfall.

Trening går mye på det samme. Jeg trener såpass hardt at de fysiske smertene overgår de mentale smertene. Dette minner meg faktisk litt om selvskading, men jeg har funnet en mye bedre metode for samme virkning. Dessuten etter treningsøkten så får man mer energi, overskudd og mental kapasitet som også hjelper i ettertid.

Dette funker hver gang for meg. Det å snakke om dødsfall gjør jeg også litt med mine nærmeste / de som kjente den som døde, fordi jeg er genuint interessert i hva vedkommende gjorde og hadde det i livet. Men utenom det så har ikke "å snakke om det" noe særlig effekt hos meg. Det er litt sånn "folk sier det funker så det skal funke" i mine øyne. Jeg er kanskje litt autistisk akkurat der.
Setter meg i sofaen og ser på god film/serie. Jeg kan også finne på å rydde og fikse ting her hjemme.
  • Skyting - har skytebane noen få minutter unna, så jeg stikker ofte innom etter jobb.
  • Lese bøker - kjedelig svar, men npr man jobber bak en skjerm hele dagen er det ålreit å koble av med en bok.
  • Kampsport - kanskje noe selvmotsigende å liste opp kampsport som en avslappende aktivitet, men brasiliansk jiu-jiutsu og thaiboksing er som meditasjon for meg.
  • Trommer - har spilt i snart 20 år, og det er for meg en viktig del av hverdagen.
  • Rubiks kube, kryssord og lignende - nytes best med Sfinx konfekt eller kremtopper
Fete hobbyer. Hvor lang tid tok det deg å lære trommer?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Miljø skifter kan jo til en hvis grad bidra til å forandre tanke mønster generelt, eller bryte negative
tanke rekker man ikke kommer ut av, men jeg syns det er rart hvis noe man ellers er veldig opptatt eller plaget av plutselig
forsvinner fordi man er i skogen.
Vis hele sitatet...
Det er veldig rart, og jeg har tenkt en del over hvorfor det er sånn. Et poeng er, som Nok er nok nevner, at det som regel ikke er dekning der jeg går. Når du ikke kan fikse opp i noe uansett, så forsvinner den nudgen i hjernen som kverner på ting du kanskje "burde". Du får heller ikke sjekket om noen har prøvd å få tak i deg, eller oppdatert deg på noe.

Ellers tror jeg det handler mye om sanseinntrykk. I naturen er det veldig mange og varierte inntrykk, både for syn, hørsel, lukt, temperatur, følelse mot huden osv. Men samtidig er de på en måte dempet, de vil deg ikke noe spesielt. Det blir litt som hvit støy, som mange bruker til å "tømme hodet", bare i alle sanser.

Det gjør at du blir koblet på det som skjer rundt deg, du merker kroppen din og stedet du er på, i motsetning til om du har nesa i skjermen og kobler fra kroppen og rommet. Samtidig er det ikke noe budskap i innteykkene, noe du må følge med på, noe du må gjøre. Hvis man har problemer med oppmerksomt nærvær er det altså mye lettere å få til i naturen etter min erfaring.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
  • Kampsport - kanskje noe selvmotsigende å liste opp kampsport som en avslappende aktivitet, men brasiliansk jiu-jiutsu og thaiboksing er som meditasjon for meg.
Vis hele sitatet...
Ikke I det hele tatt. Jeg har ikke hatt behov for å markere meg eller sloss på sikkert 15 år pga kampsport. Kjenner flere sloss kjemper som har roet seg med det også.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Fete hobbyer. Hvor lang tid tok det deg å lære trommer?
Vis hele sitatet...
Takk. Og: det er vanskelig for meg å svare på. Hva vil det si å ha "lært trommer"? Jeg har spilt nesten hver dag siden jeg var 13, så jeg har kanskje ikke tenkt så mye på akkurat det. Det tar ikke nødvendigvis så lang tid å lære seg å lese noter (om det så er for piano, trompet eller trommer), men for en ulært kan det kanskje ta alt fra fire til seks, sju, åtte måneder å lære seg det grunnleggende. Øvelse gjør mester!

Sitat av ronniba Vis innlegg
Ikke I det hele tatt. Jeg har ikke hatt behov for å markere meg eller sloss på sikkert 15 år pga kampsport. Kjenner flere sloss kjemper som har roet seg med det også.
Vis hele sitatet...
Samme her. Var mye sinna som tenåring, men markeringsbehovet forsvant i stor grad etter at jeg begynte å trene kampsport.
Å henge med kompiser og bare finne på noe hjelper meg hvertfall
Musikk mann. Og øl ):

Eller jay. Legalize it..
Sist endret av Bønnemann1; 14. august 2023 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Zahremar Vis innlegg
  • Rubiks kube, kryssord og lignende - nytes best med Sfinx konfekt eller kremtopper
Vis hele sitatet...
Sfinx ja der sier du noe.
Tror jeg aldri har kjøpt konfekt til meg selv før og det sitter liksom i kroppen fra barndommen at det er noe man
tar 1 eller maks 2 av i et selskap. Vurderer å kjøpe en halv kilo nå og gaffle innpå.
Sist endret av vindaloo; 14. august 2023 kl. 20:25.
Ikke gjør det mann @vindaloo .. en av gangen. Spis mindfult.
Tar 20mg oxynorm eller 30mg oxycontin.
Mvh
Helst uten alkohol eller hasj, må sies da. Enten eller før eller etter. Konfekt skal nytes for hver bit. Et rusmiddel i seg selv. På samme måte som jeg ikke liker å mikse opioider og Cannabis
Sist endret av Bønnemann1; 14. august 2023 kl. 20:29.
ad Sfinx-utfordringen :
Så godt med noe munnfullt, men også være "mindfult"
Måten og mengden med det meste, både her og nå
og for det neste man ... på
Sitat av SweetBillMcPopo Vis innlegg
Fyrer opp en feit joint i badekaret, skru av lyset og høre på lana del rey. Føles som ett tidskammer av tranquility. Dreper stress rimelig fort.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg der fyr opp en joint i badekaret å fyr på musikk and just relax
Musikk er avslappende. Liker å tette med gutta. Grønings er det beste for å slappe av, rolig musikk å dype samtaler med gutta.