Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 14230
Jeg hører å lesere fra tid til annen om folk som blir tatt og dømt for å bestille cannabisfrø på nett. Det jeg stusser litt på er jo at jeg her om dagen kjøpte en kg med cannabisfrø (Hamp) med skall på en helsekost sjappe i Oslo. Disse måtte jeg jo selfølgelig prøve å ha i vann å det viser seg at disse ikke er steriliserte å kan fint dyrkes frem til å bli fine planter

Jeg mener å ha lest at flere land som egentlig forbyr salg av cannabisfrø som vil bli rus planter ikke straffer folk for kjøp/salg, fordi frø fra indrustirell hamp er lov, å at det vil være praktisk talt umulig å finne ut hvilken type cannabis frø som blir solgt om man ikke faktisk dyrker fram frøene, noe som ikke er lov selv for politi/myndighetene.

Siden jeg fikk kjøpt cannabisfrø lovelig, så burde jo egentlig denne praksisen fungerer her i norge å? Tenker da på at om man blir tatt for å importere/kjøpe cannabisfrø som har potensiale for å bli rus planter, så kan man bare si at det er hamp frø, å det er jo tydeligvis lov. Myndighetene har jo da ikke mulighet til å motbevise det man sier fordi det er ikke lov for noen å dyrke det fram frøene!

Jeg synes hele loven rundt dette med cannabis frø er så utydelig å grå. Det er ulovelig, men det er alikevell lov? Jeg synes det er på høy tid å få en 100% klarhet i dette.

Hva tror folk om det her?
Sist endret av 2ralf; 3. januar 2014 kl. 22:11.
Cannabisfrø, samt alle andre frø av planter som inneholder narkotiske stoffer, reguleres av Landbruks- og matdepartementets forskrift om såvarer. Det kan gis dispensasjon fra forbudet mot import av slike frø dersom formålet er legitimt, som for eksempel til bruk i mat, eller som kosttilskudd. Cannabisfrøene du finner på helsekosten er fra planter spesielt utviklet for å ha liten verdi i produksjon av hasj og marihuana. Det er ikke de samme dyre frøene du kan bestille fra profilerte breedere i Nederland osv.
Sitat av 2ralf Vis innlegg
Jeg hører å lesere fra tid til annen om folk som blir tatt og dømt for å bestille cannabisfrø på nett. Det jeg stusser litt på er jo at jeg her om dagen kjøpte en kg med cannabisfrø (Hamp) med skall på en helsekost sjappe i Oslo. Disse måtte jeg jo selfølgelig prøve å ha i vann å det viser seg at disse ikke er steriliserte å kan fint dyrkes frem til å bli fine planter

Jeg mener å ha lest at flere land som egentlig forbyr salg av cannabisfrø som vil bli rus planter ikke straffer folk for kjøp/salg, fordi frø fra indrustirell hamp er lov, å at det vil være praktisk talt umulig å finne ut hvilken type cannabis frø som blir solgt om man ikke faktisk dyrker fram frøene, noe som ikke er lov selv for politi/myndighetene.

Siden jeg fikk kjøpt cannabisfrø lovelig, så burde jo egentlig denne praksisen fungerer her i norge å? Tenker da på at om man blir tatt for å importere/kjøpe cannabisfrø som har potensiale for å bli rus planter, så kan man bare si at det er hamp frø, å det er jo tydeligvis lov. Myndighetene har jo da ikke mulighet til å motbevise det man sier fordi det er ikke lov for noen å dyrke det fram frøene!

Jeg synes hele loven rundt dette med cannabis frø er så utydelig å grå. Det er ulovelig, men det er alikevell lov? Jeg synes det er på høy tid å få en 100% klarhet i dette.

Hva tror folk om det her?
Vis hele sitatet...
At du fikk Kjøpt Cannabisfrø i Norge Lovlig er Feil.

Det er ikke lov å ha cannabisfrø i Norge. Under § 28 i såvareforskriftene så er det ikke lov å importere og omsette cannabisfrø. Det er heller ikke lov til å dyrke cannabis. Hvis du blir tatt med frø så får du et forklaringsproblem.
I narkotika saker så er det omvendt bevisførsel. Dvs At hvis du sier at frøa er en samling så må du ha funnet dem siden du ikke kan importere eller få de fra andre og da må du selv bevise at du har funnet dem eller tilegnet dem på en lovlig måte. Altså det er ikke lov å ha cabnnabis frø i Norge. Norge har mange rare lover eller mangel på lover, men de finner altid en måte å få dømt deg etter en eller annen lov når det gjelder narkotika.

Har du frø og dyrkeutstyr så så vil alle rettsaker dømme deg pga ad at det var sannsynlig at du skulle dyrke frøa.

§ 28. Frø med narkotiske stoffer.
Det er forbudt å innføre eller omsette frø dersom frøet inneholder narkotiske stoffer, eller stammer fra plante som inneholder narkotiske stoffer.
Som tidligere nevnt er det kun hampfrø med så lite stoffer i (sånn 0,0x% noe prosent) som du får kjøpt lovlig så vidt jeg har forstått. Når innholdet er så lite så har du jo ikke noen måte å utnytte rus-virkningene av disse og blir som sagt brukt som et kosttilskudd. Noe som er langt ifra en dårlig ide! Planten mange av oss bruker her inne som et flott rusmiddel har også utrolig mange andre bruksområder i mat og tekstil. Så de frøene du har blir nok heller mer nyttig i en frokostblanding eller noe, skulle jeg tro.
Sitat av BongRips Vis innlegg
At du fikk Kjøpt Cannabisfrø i Norge Lovlig er Feil.
Vis hele sitatet...
Hampfrø brukes gjerne i mat til menneske eller fugl.
Du kan kjøpe de lovlig i Norge (f.eks her), men du vil sannsynligvis ikke få de til å spire. Dersom de likevel spirer, så er jeg under forståelsen av at planten ikke vil være THC-holdig.
Sist endret av caperno; 4. januar 2014 kl. 00:51.
Sitat av BongRips Vis innlegg
At du fikk Kjøpt Cannabisfrø i Norge Lovlig er Feil.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det feil? Om TS har kjøpt hampfrø, så har nok helsekostbutikken dispansasjon for import og omsetning av cannabisfrø/hampfrø.

§ 38.Dispensasjon

Mattilsynet kan i særlige tilfeller dispensere fra bestemmelsene i denne forskriften forutsatt at det ikke vil stride mot Norges internasjonale forpliktelser, herunder EØS-avtalen.
Vis hele sitatet...