Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1352
For å være like überkule som våre medmennesker med russebil, har vi bestemt oss for å ha et musikkanlegg i en sykkeltilhenger. Dette musikkanlegget har inntil videre vært diverse radioer og en iPod med FM-sender, noe som funker greit om man ikke er så kresen når det gjelder lydkvalitet eller volum.

Uansett forsvinner batteriene utrolig fort, noe som i lengden blir dyrt. Vi kan selvsagt gå til anskaffelse av oppladbare batterier, men vi vil først høre her om dere har noen tips til hvordan vi kan løse energikrisen. Oppladbare batterier vil bli litt slitsomt i lengden, siden vi har mange radioer og derav mange batterier.

Vi vet mange russebiler bruker bilbatteri (noe som muligens ville funket for oss også?), hadde ikke tyngden vært sentral; bilbatterier er vel nokså tunge. Husk at man skal sykle med dette! Men ett stort batteri hvor alt var koblet til, slik at man kun trengte å lade dette batteriet, hadde vært greit. Eller dynamo. Eller aggregat. Eller solcellepanel, vindmølle eller vannkraft!

Vi er, som dere kanskje skjønner, åpne for alle forslag. Kriterier er at det ikke er alt for tungt, ikke er alt for dyrt (helst veldig billig!), ikke er alt for stort, og at det varer en stund etter én eventuell oppladning. (Gjerne også miljøvennlig! )
Sist endret av zorro; 6. mai 2011 kl. 12:26.
Finn dere en billig forsterker, 2 høytalere og et bilbatteri. Dette ville funket ganske greit.

Dere må jo selv ta "ansvar" for at det blir tungt når dere velger å sykle med det.
Tror det ville vært svært mye vanskligere å finne noe som spiller musikk lenge med strøm, som er billig og lett.
Sist endret av phideph; 6. mai 2011 kl. 12:29.
Boomblaster, nå i denne duren: http://farm1.static.flickr.com/194/5...3518cc69_b.jpg

Jeg hadde en slik engang i tiden når man var unge, god lyd og godt volum, batteri levetid er etter hvor høyt dere spiller.
Overskuddsmateriell
i stedet for bilbatteri kan du vurdere et batteri fra en traktor/lastebil/tresker fordi de har flere Ah og dermel spiller musikk lengre
Sitat av Bullhill Vis innlegg
i stedet for bilbatteri kan du vurdere et batteri fra en traktor/lastebil/tresker fordi de har flere Ah og dermel spiller musikk lengre
Vis hele sitatet...
Ville tro de veide en del mer?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ser du evner vind og vannkraft.. Synes du skal gå for det jeg.
5 meter høy mast med propell og en vannturbin med generator.
Når du kommer dit du vil finner du ei elv, lager dam, legger rør og produserer strøm. Så kan du selge overskuddstrøm til rusebilene i nærheten.
jeg hadde satsa på en solcellebatteri agm http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=27936957

ellers så kan dere f.eks stikke på bilopphøggeren og ta flere batterier derfra for billig penge. Invester i en batterilader f.reks fra biltema billig og lad dem opp. Men dere kan ikke spille høyt lenge før det slår seg av for å si det sånt hvis dere har tenkt å ha f.eks monoforsterker og bass som trekker endel
Sist endret av SRB; 6. mai 2011 kl. 13:35.
Hva med et bensin/diesel drevet aggregat og et lite PA-anlegg?

Da får du go lyd å masse trøkk!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Zanussi Vis innlegg
Hva med et bensin/diesel drevet aggregat og et lite PA-anlegg?

Da får du go lyd å masse trøkk!
Vis hele sitatet...
Og så lett det blir å sykkle med.

Synes hele prosjekte høres litt teit ut jeg.
Kjøp dere en booblaster, og ver fornøyd med det.
Vil tro at et lite aggregat veier like mye som et stort batteri.
Eneste ulempen er at man må fylle på drivstoff i ny og ne.
Husker at fjorårets russ tok to Kiwi-handlevogner, et dieselaggregat, to (!!!!!) PA-forsterkere og to PA-høyttalere, koblet på en EEE.
SYK TRØKK!

Legger til: Men det peneste å se på var vel selveste handlevognene
Sist endret av KRS93; 6. mai 2011 kl. 14:33.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Og så lett det blir å sykkle med.

Synes hele prosjekte høres litt teit ut jeg.
Kjøp dere en booblaster, og ver fornøyd med det.
Vis hele sitatet...
Tenkte mest på at lyd nivået/kvaliteten dobler seg men vekta er så å si lik...
Jeg ville kjøpt meg følgende:
1 stykk spiller med AUX/USB og integrert firekanals forsterker (4x 45/50W) fra biltema/whatever til en 500-600,-
1 stykk SMF-bilbatteri fra biltema, dette er vedlikeholdsfritt. Jo høyere du går i pris, jo mer aH, jo lengre kan du spille.
2 stykk 6x9" treveis høyttalere, billig hos biltema. Putter du disse i en kasse for 6x9 får du litt bass, mellomtone og diskant. Kassen kan du lage selv i MDF-plater, eller kjøpe ferdig.
1 stykk 12v batterilader.

Her har du egentlig alt du trenger for å få et dugelig, portabelt, DIY anlegg til å ha på f.eks. en sykkeltilhenger.