Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 211538
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jippi! Vært på shopping!
Kjøpt 1" rundstokker, utstyr til blackmatch-maskin og gummiklubbe!
Fant forresten en 10kg sekk med kattesand på europris, garantert 100% naturlig bentonitt() Kosta 70kr, men tenkte jeg skulle komme tilbake med bil for den...
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Heisann! Jeg har kjøpt litt lunte av czort-mannen. Han ga meg et tracking-number på pakka. Hvor bruker jeg dette?
http://www.bring.no/

Lim inn sporingsnummeret i ruta til høyre så skal pakkens posisjon åpenbare seg for deg.
Men det kan ta en dag eller to før nummeret blir registrert så vær tålmodig.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Herlig, tusen takk!
Hva er det første en nybegynner bør prøve å lage KNSU, eller?
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hva er det første en nybegynner bør prøve å lage KNSU, eller?
Vis hele sitatet...
Begynn med KNSU ja og bli kjent med teorien bak.
Les i nybegynnertråden og warispeace generelt.
Ikke gå for fort fram!
Jeg hadde ikke anelse på hvor jeg skulle putte dette spørsmålet, så det havnet her.

Har hørt at Casio Exilim Pro EX-F1 er så utrolig bra til filming av fyrverkeri (spesielt til TT i forhold til vanlige kameraer)!

HVOR kan jeg kjøpe et!

Har sett de fleste plasser i byen og de har ikke det... Eneste de har av Casio er kalkulatorer...
Tipper nettet, men i så fall HVOR!!!
Her får du kjøpt det
Har også vært inne på denne tanken, da jeg driver en nettbutikk i fra før, men har ikke kommet så langt som å sjekke lovligheten ved å selge diverse kjemikalier. er det ingen restriksjoner ved å selge feks kno3, utenom 18 års grense da?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hehey! Akkurat rulla min første papphylse og plugga den med "hjemmelagd" bentonitt
Skulle egentlig kjøpe 1" hylser og bare kjøpe en "rammer", men de hadde ikke 1" stokker på byggebutikken her, så jeg har rullet en 2.7cm hylse Måtte rulle også, når jeg ikke fikk tak i en 1" rammer
Tenkte jeg skulle poste denne linken her.

Det er til en guide til 2" Sylinder Shell, som jeg lagde i går...

Bra nybegynnerprosjekt!

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=HgV79xKKK_U

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=iuBlK...response_watch

Del 3
http://www.youtube.com/watch?v=3-Veq...response_watch

Del 4
Kommer om noen dager når shellet er tørt...
Nice! gleder meg til Del 4, det kommer vel video av oppskytning i den også? eller ?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Først, kjempefin guide!!

Så vil jeg spørre, det er masse snakk om worst case situasjoner med toll, her på WIP, men la oss se for oss en pakke som glir gjennom tollen uten problemer, har noen erfaring med hvor lang tid pakken da gjerne blir i tollen? For den stikker vel innom der uansett, gjør den ikke? Tenker en relativt stor pakle nå, en 10-12kg. I tilfelle det har noe å si…
Sitat av kulii11 Vis innlegg
Nice! gleder meg til Del 4, det kommer vel video av oppskytning i den også? eller ?
Vis hele sitatet...
Det kan du være sikker på! Del 4, der jeg fester TT comet, quick match og lift kommer sikkert i morgen eller på tirsdag. Shellet måtte tørke først...

Samme dag lagde jeg 6stk av samme type shell, så ja, oppskytningen kommer også!
Mer usikker på når fordi morteren ble laget samme dag..
(Rullet av kraft og brukte en liter med wheat paste..)
Sist endret av Pyrotecnican; 28. mars 2010 kl. 09:52.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Så vil jeg spørre, det er masse snakk om worst case situasjoner med toll, her på WIP, men la oss se for oss en pakke som glir gjennom tollen uten problemer, har noen erfaring med hvor lang tid pakken da gjerne blir i tollen? For den stikker vel innom der uansett, gjør den ikke? Tenker en relativt stor pakle nå, en 10-12kg. I tilfelle det har noe å si…
Vis hele sitatet...

Pakken min med chems, gikk inn til importvudering 09.07 18:22 og kom ut 13.07. 05:16 .
Så det spørs kanskje hvor stor den er, og jo større den blir sjekker de den sikkert, men jeg har ikke peiling på hva de sjekker jeg
Del 4 kommer i dag...
Helt topp, kommer oppskytingen også?
Skal teste ett par shell meg tigertails for første gang i dag
Del 4 er oppe!

http://www.youtube.com/watch?v=XiEB5bmpjWo

Men oppskytningen vet jeg ikke når kommer, men forhåpentligvis i løpet av påsken!
Sist endret av Pyrotecnican; 28. mars 2010 kl. 14:50.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hehey, veldig stolt! Dagens arbeid er ferdig! 1 stk knsu rakett, endburner, med dyse og en slags payload
Har akkurat vært og fyrt opp 5 fontener og 1 3" shell + 1 3" sylinder shell + ett hjemmelaget shell, Det runde eksploderte rett over eller i røret, for dårlig stappet spolett. Sylinder shellet smalt på vei ned med 130g flash.
Brukte 3.5 timer på å lage allt sammen.
Sist endret av PyroMann; 28. mars 2010 kl. 21:41.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jada, jadda, ser hva du prøver på, få nybegynneren til å se dårlig ut. Nedrig! Nedrig, sier jeg!

Stilig! Har du en film?
Nei nei, det må du ikke tro, jeg er nybegynner selv.
Er de første shellene jeg har laget, og de ble ikke bra.
Ble kastet i sammen for å få de opp i dag, MÅ ha noen smell hver uke.
Filmen er under redigering nå.
Sist endret av PyroMann; 28. mars 2010 kl. 21:53.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Gleder meg Tenkte å sende opp raketten min i morgen, skjønt det kan godt hende den blir stående på stedet hvil. Den er ganske stor og tung, men til gjengjeld er dysa veldig kraftig og relativt liten...
Det er flott å få mer film inn på WIP syns jeg!
Stå på folkens!
Da var videoen på nett, vet det er dårlig og amatørmessig, men var morro for det
Fikk desverre vann på linsen når jeg filmet det første shellet, så det er helt ute av fokus.

http://www.youtube.com/watch?v=70UGkSfDuGM
Sist endret av PyroMann; 29. mars 2010 kl. 01:40.
Very Important Pyrotechnician
Mye bra her!
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Da var videoen på nett, vet det er dårlig og amatørmessig, men var morro for det
Fikk desverre vann på linsen når jeg filmet det første shellet, så det er helt ute av fokus.

http://www.youtube.com/watch?v=70UGkSfDuGM
Vis hele sitatet...
Vil ikke si at det var dårlig og amatørmessig.
De fontene var jo knallbra!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Vil ikke si at det var dårlig og amatørmessig.
De fontene var jo knallbra!
Vis hele sitatet...
Takk Takk, blir mere videoer i påsken, venter på 50 1" shell og 25 2" shell, håper de kommer før påske, hadde tenkt til å bruke de til å øve med i påsken.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Gleder meg Tenkte å sende opp raketten min i morgen, skjønt det kan godt hende den blir stående på stedet hvil. Den er ganske stor og tung, men til gjengjeld er dysa veldig kraftig og relativt liten...
Vis hele sitatet...
Så, hvordan går det?
Blir det oppskytning i aften?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Tror desverre ikke det. Kom hjem nå, muttern er sliten, så jeg fåkke gå ut... Lol, hun er ikke veldig begeistra for pyroteknikk. Spurte om jeg kunne stike ned på stranda og fyre den opp(det stedet som er best egnet). Hun svarte. "Du må gjerne gå en tur, men ikke noe smell og bang og greier nå!"(Direkte sitat)

Har nettopp fyrt den av! Utrolig stilig! Den ble stående, men den brant pent. Flammen sto pent ut av dysa, konsentrert og jevn, ingen "flakking". Det var jo KNSU, så det ble sykt mye røyk, som kom mot meg, så på filmen så det ikke vrldig tydelig ut, men i vurkeligheten så det bra ut.

Hadde en "payload" også. 10-12 kommersielle røde og grønne stjerner, som lå øverst i raketten dekket med knsu. De gikk av og brant pent og tydelig gjennom røyken. Vet man ikke skal åpne kommersielle ting, men det var lenge siden, er uendelig mye smartere nå

Ehey! 300 gram BP i mølla! Har stått i omtrent halvannen time, men jeg har funnet ut at mølla mi går for fort, men det er jo ganskw enkelt og fikse. Uansett, jeg lager BP
Tenkte å donere bort en vaskemaskinmotor, en 3LB trommel + to stykk akselstål med lager og reimskiver til en eller annen nybegynner.
Den som tildeles greiene betaler porto på 125 kroner på forhånd.

Dersom det bare er en person som er interessert får han denne, men blir det flere rivaler må jeg trekke lodd om vinneren.
Send meg en PM dersom du er interessert.

Jeg ser ikke på dette som et regelbrudd da det i bunn og grunn ikke omhandler kjøp og salg.
Og det dreier seg heller ikke om kjemikalier.

Igjen, send en PM om du er interessert istedenfor å poste i denne tråden.

Tidsfrist: Fredag 9. april.
Har nå presset noen stjerner, Shimizu 70 blue og tiger tails, må jeg coate de? i så fall med hva?

Har testet noen fontener og luftbomber også:-)


http://www.youtube.com/watch?v=5TXKeqVztRg
Tigertails må ikke coates og jeg har heller aldri coatet de få Shimizu-kompene jeg har testet heller.
Bra, skal teste de så fort det blir mørkt.
Sitat av PyroMann Vis innlegg

Har testet noen fontener og luftbomber også:-)


http://www.youtube.com/watch?v=5TXKeqVztRg
Vis hele sitatet...
Ca. 1:15 i denne filmen du linker til, hvordan laget du denne fontenen?
Den var du usedvanlig luftig og fyldig må jeg si!

Liker også hvordan du kombinerer skikkelig pyroteknikk med litt "lek" mot slutten av filmen.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
enig! er fountains noen en 15åring kan klare å lage på trangt budsjett?
Sitat av drittsekken Vis innlegg
enig! er fountains noen en 15åring kan klare å lage på trangt budsjett?
Vis hele sitatet...
Ingen tvil om det!
Er bare å sette i gang så lenge du har litt pågangsmot og arbeidslyst.

Personlig anbefaler jeg deg å starte dersom du føler at du har lyst til det.
Det er faktisk utrolig givende å smekke sammen litt fyrverkeri på alle måter, fra praktisk til sosialt.
Som du sikkert skjønner etter å ha lest denne posten så koster det ikke mange kronene, nei, men husk på at du trenger ikke å ta helt av med en gang.

Ta ting som det kommer.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
takker, skal bruke komfe.penger på "farlige-dødskjemikalier-som-dreper-deg-med-blikk!" som mamma hadde kalt det
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ca. 1:15 i denne filmen du linker til, hvordan laget du denne fontenen?
Den var du usedvanlig luftig og fyldig må jeg si!

Liker også hvordan du kombinerer skikkelig pyroteknikk med litt "lek" mot slutten av filmen.
Vis hele sitatet...
Kun sortkrutt og kull med 10mm hull i dysen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg vil anbefale deg å prime stjernene dine.
Ja, burde gjort det, var kun 3-4 av Shimizu stjernene som tente.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Kun sortkrutt og kull med 10mm hull i dysen.
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat spørre om akkurat det samme som nitro, men hvor mye kull brukte du? Var i allefall veldig lekker! Resten var forøvrig veldig bra det og
Skal lage 3 til i morgen og veie kull og krutt, disse har jeg bare tatt og blandet uten noen mål.
bruker en blanding av airfloat willow og grillkull som er knust til størrelse støv til 2-3 mm fliser.

hva coater dere stjerner med?

Den første shellet i denne videoen skulle være Shimizu 70 blue, men kun 3-4 tente, den siste er tiger tales, fungerte noe bedre, men er ikke fornøyd med den heller, burde vært jevnere og kraftigere.

http://www.youtube.com/watch?v=akd2CEpLmLc
Sist endret av PyroMann; 4. april 2010 kl. 15:18.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vi primer stjernene med stjerneprime... Men kan f.eks. bruke BP med 5% dekstrin, eller så kan man bruke den mer hardcore primen med silicium, noe som er anbefalt. Husker ikke kompen, så da må uansett en av oss søke det opp, så det får bli deg
Sitat av Up Vis innlegg
Vi primer stjernene med stjerneprime... Men kan f.eks. bruke BP med 5% dekstrin, eller så kan man bruke den mer hardcore primen med silicium, noe som er anbefalt. Husker ikke kompen, så da må uansett en av oss søke det opp, så det får bli deg
Vis hele sitatet...
tok en titt på pyroguide, ser jeg mangler en del av de kjemikaliene de bruker å prime med, men hvis jeg blander inn litt mangalium eller german black i sortkruttprimen vil den vel bli en del varmere.

Må bare teste noen flere i morgen, med forhåpentlig hvis bedre resultat.
Sist endret av PyroMann; 4. april 2010 kl. 17:03.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
kan finkvernet grillkull brukes som kull? og er det noen butikker i bergen som selger kno3 og de andre ingrediensene i Bp (hvis noen kan si hva de andre er i tillegg hadde det vært greit)
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
De andre ingrediensene i BP?? 75/15/10 Kno3/trekull/svovel.
Man får jo kjøpt både svovel og salpeter i ekstremt små mengder til. ekstremt høye priser på apoteket... Så kan du jo stikke og kjøpe deg litt kno3-holdig gjødsel og utvinne kno3 av det. Er vel Thoryllo som har en kjempefin guide til dette...
Sitat av drittsekken Vis innlegg
kan finkvernet grillkull brukes som kull? og er det noen butikker i bergen som selger kno3 og de andre ingrediensene i Bp (hvis noen kan si hva de andre er i tillegg hadde det vært greit)
Vis hele sitatet...
Grillkull kan vel brukes til krutt hvis kvaliteten ikke er så viktig.
Er bedre å bestille i fra utlandet son feks http://www.pyrosupplies.moonfruit.com/
Very Important Pyrotechnician
Sitat av PyroMann Vis innlegg
tok en titt på pyroguide, ser jeg mangler en del av de kjemikaliene de bruker å prime med, men hvis jeg blander inn litt mangalium eller german black i sortkruttprimen vil den vel bli en del varmere.
Vis hele sitatet...
Ja, prøv å tilsett +10% magnalium, å så legger du på 1.5-2 mm tykt lag.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Ja, prøv å tilsett +10% magnalium, å så legger du på 1.5-2 mm tykt lag.
Vis hele sitatet...
Takk, har nå testet 2 måter å prime de på, skal teste de i morgen kveld.