Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1795
Har hatt litt lite å gjøre på kveldene i det siste, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lære Objective C og iOS og sånt. Det har resultert i denne appen:

Transit Oslo på iTunes

Den viser t-bane, buss, trikk og et par fergeruter som et layer oppå et standard kart. Og så kan man søke på linjer og holdeplasser, og finner ruter og sånt.

Hva synes dere? Jeg setter veldig pris på både snill og slem feedback.

Dere som bor i Oslo, synes dere denne var nyttig eller ubrukelig? Er det en app dere kan tenke dere å fortsette å bruke?
Vis du kan lage den til Android skal jeg gjerne teste den ut.
Ja, jeg har lyst til å lage Android og Windows Phone varianter også, men det er en del jobb, så jeg er redd det ikke skjer med det aller første.
Hva gjør denne appen mer enn ruter sin allerede relativt godt fungerende app?
Jeg har ikke testet appen din ennå, men jeg kan gjerne komme med et ønske til en funksjon. Nemlig at man legger inn sin faste reiserute i appen, feks 37 bussen fra st. hanshaugen mandag til fredag kl 0745. Også husker appen det for deg, og gir deg beskjed hvis det skulle være forsinkelser eller andre avvik. Henger du med? For mange, meg selv inkludert, sjekker ikke reiseruta hver dag. Jeg går til toget som jeg pleier, er ikke flink nok til å se om det er forsinkelser, slik at jeg kan ta alternativ transport.

Det hadde vært helt genialt hvis du kunne fått til noe sånt
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Hva gjør denne appen mer enn ruter sin allerede relativt godt fungerende app?
Vis hele sitatet...
Den aller viktigste tingen som jeg mener min app gjør bedre en RuterReise appen er kartet. Hvis du starter RuterReise kartet, så får du ikke noe annet enn et vanlig kart med en million ikoner på, som representerer stoppestedene. Zoomer du ut littegrann blir ikonene også borte, og du har bare et helt vanlig kart som ikke har noe nyttig informasjon i det hele tatt.

Min app er mye mer sentrert rundt kartet. Når du starter min app får du se alle linjene tegnet opp på kartet med forskjellige farger. Du kan derfor mye lettere se hvilke linjer du har i nærheten og hvor de går hen. Du kan også highlighte linjer eller reiseruter slik at det er lett å se hvor de går hen.

Min app har også alle linjene og alle holdeplassene liggende offline, så du kan se hele ruta for hvilken som helst linje, og du kan se alle stoppestedene du kjører forbi for en reiserute.

Dette synes jeg gjør min app fin til å utforske med. For eksempel jeg som bor på Carl Berners plass kan se ut av vinduet og se nummer 20 kjøre forbi. Hva hvis jeg lurer på hvor linje 20 egentlig går hen? Det er ikke Ruter sin app så god til å svare på, men min app er helt super til sånt.

Hmm, nå fant jeg dessverre en aldri så liten bug. Hvis du velger en linje (trikkelinje eller busslinje f.eks), så skal det gå an å få vist den på kartet ved å trykke på den globe-knappen oppe til høyre. Men den knappen har jeg visst klart å brekke. Jeg har retta feilen og submitta en ny versjon til iTunes, men det tar som regel en ukes tid før den nye versjonen er tilgjengelig for nedlasting.

Sitat av trauMa Vis innlegg
Jeg har ikke testet appen din ennå, men jeg kan gjerne komme med et ønske til en funksjon. Nemlig at man legger inn sin faste reiserute i appen, feks 37 bussen fra st. hanshaugen mandag til fredag kl 0745. Også husker appen det for deg, og gir deg beskjed hvis det skulle være forsinkelser eller andre avvik. Henger du med? For mange, meg selv inkludert, sjekker ikke reiseruta hver dag. Jeg går til toget som jeg pleier, er ikke flink nok til å se om det er forsinkelser, slik at jeg kan ta alternativ transport.

Det hadde vært helt genialt hvis du kunne fått til noe sånt
Vis hele sitatet...
Det er en ganske god ide synes jeg. Jeg har tenkt på det tidligere også, at det måtte vært kult om man kunne markere stoppesteder, linjer eller ruter som favoritter, men jeg hadde ikke tenkt på at man kunne sende notifikasjoner til brukeren hvis det var noen problemer relatert til noen av favorittene.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det hadde vært fint om linjene fulgte veiene i stedet for å gå i luftlinje mellom holdeplassene. Noen steder ser det ganske rart ut:
https://www.dropbox.com/s/f75n3pd658...2022.27.33.png
Etter Lienga kjører egentlig buss 83 ut på Trollåsveien og ut på Fv 152. Deretter kjører den ut på E18 og følger den til sentrum.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Det hadde vært fint om linjene fulgte veiene i stedet for å gå i luftlinje mellom holdeplassene.
Vis hele sitatet...
Ja, det har du helt rett i. Men problemet mitt er at den informasjonen finnes ikke tilgjengelig noe sted (ikke som jeg har klart å finne hvertfall). Jeg bruker disse åpne dataene fra denne siden til å vise linjer med:
http://labs.ruter.no/archives.aspx
Desverre inneholder disse filene bare koordinater for holdeplassene, de inneholder ingen "waypoints" som sier hvor bussene egentlig kjører. Her er en quote fra faq'en til Ruter:

Sitat av http://labs.ruter.no/ofte-stilte-spoersmaal.aspx
Hvorfor viser dere ikke reiseruten på et kart?

Datamodellen for kollektivtrafikkinformasjon inneholder sekvensen av stoppesteder, med avstand, samt stoppestedenes beliggenhet. Det vi ikke "vet", er hvilke gater det kjøres i. Selvfølgelig er dette likevel kjent hos operatørselskapene.
Vis hele sitatet...
Så jeg tror nok dessverre ikke det kommer til å komme, men hvis noen har en briljant ide om hvordan jeg kan løse dette på, så er jeg åpen for forslag.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Jeg har ikke testet appen din ennå, men jeg kan gjerne komme med et ønske til en funksjon. Nemlig at man legger inn sin faste reiserute i appen, feks 37 bussen fra st. hanshaugen mandag til fredag kl 0745. Også husker appen det for deg, og gir deg beskjed hvis det skulle være forsinkelser eller andre avvik. Henger du med? For mange, meg selv inkludert, sjekker ikke reiseruta hver dag. Jeg går til toget som jeg pleier, er ikke flink nok til å se om det er forsinkelser, slik at jeg kan ta alternativ transport.

Det hadde vært helt genialt hvis du kunne fått til noe sånt
Vis hele sitatet...
Nå vet aldri Ruter eller NSB stort sett om det er forsinkelser før et par minutter etter transporten skulle ha reist. Det er min erfaring etter tre år i byen. Ei blir det heller oppdatert før man har ventet en stund.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av supertommy Vis innlegg
Ja, det har du helt rett i. Men problemet mitt er at den informasjonen finnes ikke tilgjengelig noe sted (ikke som jeg har klart å finne hvertfall). Jeg bruker disse åpne dataene fra denne siden til å vise linjer med:
http://labs.ruter.no/archives.aspx
Desverre inneholder disse filene bare koordinater for holdeplassene, de inneholder ingen "waypoints" som sier hvor bussene egentlig kjører. Her er en quote fra faq'en til Ruter:



Så jeg tror nok dessverre ikke det kommer til å komme, men hvis noen har en briljant ide om hvordan jeg kan løse dette på, så er jeg åpen for forslag.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å gjøre det med google maps?
Når jeg lager egne kart på nett har jeg muligheten til å lage streker som følger veier, men vet ikke om det er tilgjengelig i iOS APIet.
Jo jeg tenkte på å bruke Google Directions APIet. Jeg kan tenke meg at det funker fint for kanskje 90% av linjene, men det er ingen garanti for at den ruta man får ut fra det api'et faktisk er den veien som bussen kjører. Særlig siden busser og trikker ofte har egne traseer og i mange tilfeller får lov til å kjøre veier som vanlige biler ikke får lov til. Det er kanskje verdt å undersøke nærmere.
Sitat av supertommy Vis innlegg
Har hatt litt lite å gjøre på kveldene i det siste, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lære Objective C og iOS og sånt. Det har resultert i denne appen:

Transit Oslo på iTunes

Den viser t-bane, buss, trikk og et par fergeruter som et layer oppå et standard kart. Og så kan man søke på linjer og holdeplasser, og finner ruter og sånt.

Hva synes dere? Jeg setter veldig pris på både snill og slem feedback.

Dere som bor i Oslo, synes dere denne var nyttig eller ubrukelig? Er det en app dere kan tenke dere å fortsette å bruke?
Vis hele sitatet...
Hva med å få med ruter uten for by'n også? Timesekspress etc! Altså Oslo omegn! Hadde vært kjekt for oss som pendler
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av supertommy Vis innlegg
Jo jeg tenkte på å bruke Google Directions APIet. Jeg kan tenke meg at det funker fint for kanskje 90% av linjene, men det er ingen garanti for at den ruta man får ut fra det api'et faktisk er den veien som bussen kjører. Særlig siden busser og trikker ofte har egne traseer og i mange tilfeller får lov til å kjøre veier som vanlige biler ikke får lov til. Det er kanskje verdt å undersøke nærmere.
Vis hele sitatet...
Der jeg vanligvis ferdes er det ingen spesielle traseer, så har ikke noe eksempel å sjekke med, men jeg vil tro at det treffer ganske greit når du har plassering av holdeplassene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, og godt nytt år alle sammen. Jeg ville bare bruke anledningen til å si tusen takk til alle som har testa ut appen og gitt innspill

Forresten så er versjon 1.2 klar i app store nå. Der er den buggen jeg nevnte tidligere i tråden fiksa.