Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  116 27705
Dersom man har en NPN-transistor (f.eks. 2n2222) stående mellom last og jord (common emitter), har det noe å si om spenningen over collector-emitter er lavere enn over gate-emitter?
Sist endret av LTd; 14. september 2014 kl. 17:23. Grunn: skriveleif
På en NPN transistor har du base, emitter og collector, ikke gate. Spenningen over base-emitter vil alltid være 0.7V uavhengig av collector-emitter spenningen så det vil ikke ha noe å si om collector-emitter spenningen er lavere eller høyere enn 0.7V.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tenkte å bruke en 2n5401 (PNP) for å beskytte mot feil polaritet, ut ifra datablad så tåler den en e-b-spenning på 5V, men derimot en c-e og c-b spenning på 150V, betyr det at jeg fortsatt ikke kan bruke denne som beskyttelse for spenninger over 5V?

Har forresten en 3.3V regulator og resten av kretsen mellom c og jord.

Tenkte å bruke en 2n5401 (PNP) for å beskytte mot feil polaritet, ut ifra datablad så tåler den en e-b-spenning på 5V, men derimot en c-e og c-b spenning på 150V, betyr det at jeg fortsatt ikke kan bruke denne som beskyttelse for spenninger over 5V?

Har forresten en 3.3V regulator og resten av kretsen mellom c og jord.
Sist endret av LTd; 4. januar 2015 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LTd Vis innlegg
Tenkte å bruke en 2n5401 (PNP) for å beskytte mot feil polaritet, ut ifra datablad så tåler den en e-b-spenning på 5V
Vis hele sitatet...
Kvifor ikkje enten settje inn ei likerettarbru, slik at polaritet vert likegyldig, eller ein enkelt diode for å hindre skader ved feil polaritet?

Eventuelt - om spenningsfallet over ein diode er uakseptabelt, kan du settje inn ein diode i paralell med spenningsinngangen, og ei sikring i serie med inngangen. Om polariteten er feil vil dioden lede, og sikringen ryke.
Sist endret av vidarlo; 4. januar 2015 kl. 21:44.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor ikkje enten settje inn ei likerettarbru, slik at polaritet vert likegyldig, eller ein enkelt diode for å hindre skader ved feil polaritet?

Eventuelt - om spenningsfallet over ein diode er uakseptabelt, kan du settje inn ein diode i paralell med spenningsinngangen, og ei sikring i serie med inngangen. Om polariteten er feil vil dioden lede, og sikringen ryke.
Vis hele sitatet...
Hei.

Jeg ønsker å kunne bruke 3xAA oppladbare, eventuelt 2xAA uten regulator (3V) til å drive en Xbee og med spenningsfallet over dioden så blir det i minste laget. Parallell diode og sikring fungere muligens, men vil sikringen være rask nok til å kunne verne elektronikken i xbee'en?

Er det noen ulemper med å bruke en transistor slik i dette tilfellet? Maksstrømmen er på under 100mA.
Sitat av LTd Vis innlegg
Parallell diode og sikring fungere muligens, men vil sikringen være rask nok til å kunne verne elektronikken i xbee'en?
Vis hele sitatet...
Dioden vil verne elektronikken, sikringen vil verne strømforsyningen.

Sitat av LTd Vis innlegg
Er det noen ulemper med å bruke en transistor slik i dette tilfellet? Maksstrømmen er på under 100mA.
Vis hele sitatet...
Hvordan hadde du tenkt å koble den?
Sitat av Provo Vis innlegg
Dioden vil verne elektronikken, sikringen vil verne strømforsyningen.


Hvordan hadde du tenkt å koble den?
Vis hele sitatet...
Får ikke til å skissere i farta, men får prøve å forklare.

Altså, emitteren går mot den ene batteripolen (+), base går til (-) via en resistor (ca 2k?), collector går videre mot en lineær spenningsregulator (3.3V). Spenningsregulatoren har kondensatorer på både input og output mot (-), på hhv 1uF og 0.1uF pluss kobling mot (+). Xbee'en kobles til spenningsregulatoren på (3.3V) og med kobling mot (-). Teorien min er altså at når polene kobles riktig så vil spenningen mot base være lavere enn mot emitter og transistoren lede, mens i motsatt fall at polene kobles feil så vil spenningen mot base være høyere enn mot emitter slik at transistoren ikke leder. Slik har jeg i hvert fall tenkt at det skal virke



Er det forresten dette som kalles "common emitter"-konfigurasjon?
Det vil nok fungere, men ulempen er at du får et spenningsfall som blir minst like stort som over en diode (emitter-base-koblingen er en diode, og kollektor må nødvendigvis ha enda litt lavere spenning for at strømmen skal gå i den retningen). Og da kan du jo like så godt bare bruke en diode.

Hvis spenningsfallet er et problem, bør du heller bruke en P-kanal MOSFET og koble den omtrent på samme måte. Gate direkte til jord/minus, drain til pluss og source til resten av kretsen. MOSFETen må ha egnet terskelspenning, slik at den skrur seg helt på når spenningen er koblet riktig, og den bør ha lavest mulig RDS.

Sitat av LTd Vis innlegg
Er det forresten dette som kalles "common emitter"-konfigurasjon?
Vis hele sitatet...
Nei, "common emitter" er en forsterkerkonfigurasjon som har fått navnet av at inngangssignalet og utgangssignalet deler emitternoden.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det vil nok fungere, men ulempen er at du får et spenningsfall som blir minst like stort som over en diode (emitter-base-koblingen er en diode, og kollektor må nødvendigvis ha enda litt lavere spenning for at strømmen skal gå i den retningen). Og da kan du jo like så godt bare bruke en diode.

Hvis spenningsfallet er et problem, bør du heller bruke en P-kanal MOSFET og koble den omtrent på samme måte. Gate direkte til jord/minus, drain til pluss og source til resten av kretsen. MOSFETen må ha egnet terskelspenning, slik at den skrur seg helt på når spenningen er koblet riktig, og den bør ha lavest mulig RDS.
Vis hele sitatet...
Spenningsfallet fra e til b mener jeg er ca 0.7V etter å ha målt, men er det noe særlig spenningsfall fra e til c dersom transistoren er i full metning?
Mye enklere med en diode: http://www.ebay.com/itm/25x-1N4007-1...item2c895bcad8

Datasheet viser 0.7-1 V spenningsfall ved variert last. fig2 side 2 http://www.diodes.com/datasheets/ds28002.pdf
Sitat av LTd Vis innlegg
Spenningsfallet fra e til b mener jeg er ca 0.7V etter å ha målt, men er det noe særlig spenningsfall fra e til c dersom transistoren er i full metning?
Vis hele sitatet...
Det er nok veldig lite, ja. Men du sitter igjen med et spenningsfall som er minst like stort som en diode uten noe som helst ekstra funksjonalitet og med litt større kostnad og et ekstra ben å lodde. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til å heller bruke en BJT enn en diode. En MOSFET derimot, vil gi så godt som null spenningsfall, og om du dropper spenningsregulatoren vil du også sløse betraktelig mindre effekt.

EDIT: Jeg leste feil i innlegget ditt. Spenningsfallet fra b til c er lite. Fra e til c er det litt større enn e til b.

EDIT2: Beklager, jeg driver med altfor mye på en gang, og du har rett. I full metning vil også VC være høyere enn VB, og spenningsfallet fra emitter til kollektor blir noe mindre enn en vanlig diodespenning. Men spenningsfallet vil bli enda mindre med en MOSFET.
Sist endret av Provo; 5. januar 2015 kl. 19:25.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er nok veldig lite, ja. Men du sitter igjen med et spenningsfall som er minst like stort som en diode uten noe som helst ekstra funksjonalitet og med litt større kostnad og et ekstra ben å lodde. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til å heller bruke en BJT enn en diode. En MOSFET derimot, vil gi så godt som null spenningsfall, og om du dropper spenningsregulatoren vil du også sløse betraktelig mindre effekt.

EDIT: Jeg leste feil i innlegget ditt. Spenningsfallet fra b til c er lite. Fra e til c er det litt større enn e til b.

EDIT2: Beklager, jeg driver med altfor mye på en gang, og du har rett. I full metning vil også VC være høyere enn VB, og spenningsfallet fra emitter til kollektor blir noe mindre enn en vanlig diodespenning. Men spenningsfallet vil bli enda mindre med en MOSFET.
Vis hele sitatet...

Jeg satte opp kretsen og målte spenningsfallet over transistoren med 1k motstand på base. Da ble det ca 0.1V. Med en diode (schottsky), så hadde det vel blitt det samme ca, men litt enklere? En mosfet hadde fungert, men kommer den i full metning når det er så små spenninger?
Hvis du skal bruke en schottky, så vær oppmerksom på at noen av dem har veldig høy revers lekkasjestrøm, noe som ikke er bra om den skal beskytte mot feil polaritet. Bare pass på det parameteret når du velger diode, så vil en schottky funke fint. En MOSFET vil kunne skru seg helt på ved så små spenninger, men det forutsetter at du finner en som er egnet. FDC640P er et eksempel. En rask simulering viste at den gir et spenningsfall på 0,006 V ved 3 V drivspenning og 150 mA last.
Takk for tipset.

Hva er forresten base-emitter voltage?
Sånn generelt, tenker du på? Base-emitter-koblingen er i bunn og grunn en diode som vil ha en mer eller mindre fast spenning på 0,6-0,7 V så lenge du har en base-emitter-strøm.
Sitat av Provo Vis innlegg
Sånn generelt, tenker du på? Base-emitter-koblingen er i bunn og grunn en diode som vil ha en mer eller mindre fast spenning på 0,6-0,7 V så lenge du har en base-emitter-strøm.
Vis hele sitatet...
Okay, i følge databladet til 2n2222 (npn) så har den en max b-e-spenning på 5V. Hva vil egentlig det bety i praksis? Betyr det at dersom spenningsforskjellen over emitter og collector er over 5V så leder transistoren strøm selv uten strøm gjennom base til collector?
Det betyr at om du påtvinger en base-emitter-spenning på mer enn 5 V så vil du ødelegge transistoren.