Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3122
Heisann! Lurer på om det er mulig å få laget en bevegelsessensor på en utendørs koridor på et leilighetsbygg.. Og evnt hvordan man kan gjøre dette. Korridoren er ca. 2,5m bred og kanskje 22m langt. Det er vell rundt 8 lamper som lyser opp korridoren. Takker for alle forslag
Vil denne virke per lampe eller vil den kunne ta hele koridoren? Kan jo alltids montere en per lampe sånn at de går på etterhvert som man går bortover
Her må du sette opp minimum 2 stykker.
Om det er utgang fra leilighetene til korridoren, så må du ha en per dør.

Standard bevegelsessensorer vil fungere.

Ta kontakt med elektrikker, så fikser de dette veldig enkelt.
Siden du ikke selv har lov til å gjøre dette.
Og hvorfor har man ikke lov å gjøre dette selv? Blir det ikke det samme som og montere opp en lampe? Blir nok gjort selv, ja.. Da det må monteres veldig veldig mange. Men det er en god ide! En sensor per dør.. sånn at den starter hvis vedkommende går ut av sin dør. Takk for hjelpen! Da var mine bønner og spørsmål hørt, og jeg ønsker dere alle et fortsatt fantastisk 2014.. Og et godt 2015
Sist endret av Ayaycaptain; 30. desember 2014 kl. 22:38.
Fordi dette er fast montasje. Kan ikke på noen måter sammenlignes med å montere opp en lampe.
Du har ikke under noen omstendigheter lov til å gjøre dette selv...!


Hvor mange leiligheter er det som har dør ut til denne korridoren?
Er vell rundt 40.. Fordelt på 5 etasjer
Sist endret av Ayaycaptain; 30. desember 2014 kl. 22:49.
Og kun 8 lamper?
Eller 8 lamper per etasje?

1 lampe per leilighet?


Går disse ilag på samme bryter og kurs, eller har hver enkelt boenhet sin egen lampe de styrer?


Generelt så er det enklet å ta kontakt med en elektriker.
Da får du konkrete forslag på utførelse og pris.

Regn med ca 2000 kr ink arbeid per bevegelsessensor.
Sist endret av Blackkoz; 31. desember 2014 kl. 00:01.
rundt 40 lamper. Disse er på samme kurs per etg, en bryter skrur på alle lysene i den spesifikke etagen. 2000*40 for og montere bevegelsessensorer? Det blir 80 000,- , høres mye ut for noe så enkelt. Lysene kan stå på en stund for 80 000kr, så det er ikke aktuelt hvis det blir såpass dyrt.

Dette er et murhus.. Så sjangsen for at huset brenner ned pga en feilkobling i bevegelsessensoren er ikke tilstedet.. Så tror ikke risikoen med å gjøre det selv er ekstremt stor..
Sist endret av Ayaycaptain; 31. desember 2014 kl. 00:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville satt opp en fotocelle/lysbom som går langs hele gangen slik at dørene bryter strålen når de åpnes og slår på lysene (hvis de åpnes utover da)
Pluss en i hver ende slik at lysene slås på når man går inn i gangen eller bruke speil for å vinkle strålen i hver ende.
Dette pluss et timer-relé blir mye enklere en å sette opp 40 bevegelsessensorer.

Dette krever jo da at dørene åpnes ut i gangen.
Hvis ikke får du finne på noe annet
Sist endret av eclipze; 31. desember 2014 kl. 01:07. Grunn: leif
Sitat av eclipze Vis innlegg
Jeg ville satt opp en fotocelle/lysbom som går langs hele gangen slik at dørene bryter strålen når de åpnes og slår på lysene (hvis de åpnes utover da)
Pluss en i hver ende slik at lysene slås på når man går inn i gangen eller bruke speil for å vinkle strålen i hver ende.
Dette pluss et timer-relé blir mye enklere en å sette opp 40 bevegelsessensorer.

Dette krever jo da at dørene åpnes ut i gangen.
Hvis ikke får du finne på noe annet
Vis hele sitatet...
Dette skal vel funke uansett, hvis dem ikke hopper ut av utgangsdøra?...
Sist endret av aluminiumfluorid; 31. desember 2014 kl. 01:10. Grunn: Skriveleif
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette skal vel funke uansett, hvis dem ikke hopper ut av utgangsdøra?...
Vis hele sitatet...
Tenkte vel ikke helt klart på den nei..
Oppe sent osv.

En enda enklere ting vil jo være å bruke en vanlig skumringssensor som slår på lysene når det blir mørkt og latt lysene stå på hele natten.
Skifter du også til sparepærer kan det umulig koste så vanvittig mye i strøm.
Sist endret av eclipze; 31. desember 2014 kl. 04:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Akustisk sensor høres fornuftig ut her, uten at jeg har sett området. Strøm inn, strøm ut ikke noe mikkmakk
Bare bytte ut lysbryterne med fotoceller?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Bare bytte ut lysbryterne med fotoceller?
Vis hele sitatet...
Er nok ikke bare å gjøre det slik. Om jeg ikke husker helt feil så skal en topolet bryter koples før fotcellen slik at du kan kutte kretsen.
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Er nok ikke bare å gjøre det slik. Om jeg ikke husker helt feil så skal en topolet bryter koples før fotcellen slik at du kan kutte kretsen.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg feilet i å legge merke til at dette var utendørs...