Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2091
Hei
Trenger hjelpt til å finne ut hva som er den enkleste måten (minst plasskrevende) å styre en pneumatisk ventil på. Skal bruke denne til avtapping av vann på en kompressor. Tenkte at den skulle åpne seg runst 5 sekund, og ver stengt f.eks 55 sek for å få 1 min syklustid.

Tenkte på å bruke to tidsrelé, men lurte på om det kanskje finnst en "gadget" som allerede kan gjøre dette, siden jeg har lite plass i skapet til kompressoren.

Noen som har tips?

Hei.

Jeg tar utgangspunkt i at du har all styring som skal til for å åpne ventilen.

i såfall er Dette alt du trenger for å gjøre det du ønsker. Denne har den funksjonen du er ute etter med variabel tidsinstilling.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hei.

Jeg tar utgangspunkt i at du har all styring som skal til for å åpne ventilen.

i såfall er Dette alt du trenger for å gjøre det du ønsker. Denne har den funksjonen du er ute etter med variabel tidsinstilling.
Vis hele sitatet...
Takk, det var akkuratt dette jeg var ute etter.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvorfor i alle dager vil du drenere tanken så ofte??
En gang om dagen golder leeenge!
Overskuddsmateriell
Er det noen spesiell grunn til at du skal bruke pnaumatisk ventil og ikke en magnetventil?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
En magnetventil kan du jo sette opp styring slik at den tapper av automatisk ved gitt nivå
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Da må han i verse fall ta hull på tanken for å montere ekstra føler. Kan jo diskutere hvor lurt dette vil være.

Jeg ville brukt en elektrisk styrt magnetventil med intervall 5sek en gang per uke.
Skal du drenere så ofte som nevn her vil du tappe tanken ofte, som fører til unødig kjøring av kompresormotoren.
Att det står ett par desiliter vann i tanken har lite å si.
Om du bruker luftutstyr som er følsome på fuktig luft, eksempelvis lakksprøyte, må du bruke vannutskiller på lufta alikevell.
Skal bruke en magnetstyrt ventil. Ventilen er vell pneumatisk selv om aktuatoren ikke er det? Siden den skal bli brukt på trykkluft med vann i.

Dette er en stor kompressor, dvs ca 130 kW. Den har en slags innebygd vannutskiller vil jeg tro. Denne må tappes av ganske ofte, og lager mye lyd viss den står open heile tida...

Vil tro at automatisk styring vil bli overkill, siden det er meir en nok å tappe av 1 gang i minuttet.

Men om jeg bruker en pneumatisk ventil, tåler desse vann?

Takk for hjelpa!

EDIT:
Styringa skal også tappe av vannet som har bygd seg opp i tørka. Det er ganske viktig at denne lufta er tørr siden den blir brukt til snøvproduksjon, da det er lett for at det frys til i dysene på snøkanonene visst der er vatn i lufta.
Sist endret av kjeltringen; 28. januar 2015 kl. 11:15.
Hvor mye plass har du til å montere en flottør?
Det er ikke aktuelt å montere en form for flottør/giver. Det blir styring via et rele som Automatiker forselo