Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2046
Hei,

Er ute etter å likerette 12V AC til 12V DC i størrelsesorden 5A.
Har funnet tak i DC broer, men de takler maks 20W.

Noen som har gode tips på større DC broer eller andre løsninger til meg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei takler maksimalt 20W varmetap. Varmetapet er gitt av P=U*I. Typiske silisiumslikerettere har tap på ~1.4V, og typisk 5-6W ved 5A.

For å finne rett likerettarbru må du ha ei som takler minst 5A, og spenninga. For 12V/5A er det trivielt, og koster maksimalt eit par kroner. Du har bokstaveleg talt tusener av komponenter å velje i.

Legg og merke til at 12VAC vert omlag 17VDC.
Sist endret av vidarlo; 15. januar 2015 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
6 0
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei takler maksimalt 20W varmetap. Varmetapet er gitt av P=U*I. Typiske silisiumslikerettere har tap på ~1.4V, og typisk 5-6W ved 5A.

For å finne rett likerettarbru må du ha ei som takler minst 5A, og spenninga. For 12V/5A er det trivielt, og koster maksimalt eit par kroner. Du har bokstaveleg talt tusener av komponenter å velje i.

Legg og merke til at 12VAC vert omlag 17VDC.
Vis hele sitatet...
Takker for meget raskt svar
Har testet med en bro, og den taklet ikke mer enn 20W, ble ekstrem varm da.
Har spurt flere leverandører, men de kan ikke hjelpe meg.
Har du noen ide hvem jeg kan spørre?

Kan du forklare hvorfor 12VAC blir 17VDC?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Peavey Vis innlegg
Takker for meget raskt svar
Har testet med en bro, og den taklet ikke mer enn 20W, ble ekstrem varm da.
Har spurt flere leverandører, men de kan ikke hjelpe meg.
Har du noen ide hvem jeg kan spørre?

Kan du forklare hvorfor 12VAC blir 17VDC?
Vis hele sitatet...
Alt av effektrating for ICer er oppgitt som effekttap. Ein silisiumsdiode har forward-spenning på 0.7V, og med 2 i serie (likerettarbru) så vil det verte 1.4V ca.

Du må sjølvsagt ha kjøling, i form av kjøleribbe. Men 5A er latterleg liten straum. Ser du på elfa eller rs-online finn du mange likerettarar som takler tigangen med kjøling. Det er og oppgitt maksimal junctiontemperatur, og for dioder er den rimeleg høg. 100°C er ikkje veldig problematisk for mange dioder - så at du synst den er varm vil ikkje sei at den er kritisk varm.

Grunnen til at du ender opp med 17VDC er grovt sagt at 12VAC har RMS-verdi på 12V, medan toppane er høgare. Når du likeretter og glatter får du toppverdiane.

Ta ein kik på http://no.rs-online.com/web/c/semico...ge-rectifiers/ f.eks. så ser du bruer som takler opp til 200A med rett kjøling. T.d http://no.rs-online.com/web/p/bridge...fiers/6875885/ som takler 8A - og koster ein femmer.
Trådstarter
6 0
Er ikke veldig inn på dette... Men hvor mye kjøling vil det kreves? Holder det med kjøleribber?
Er skikkelig noob her
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Peavey Vis innlegg
Er ikke veldig inn på dette... Men hvor mye kjøling vil det kreves? Holder det med kjøleribber?
Er skikkelig noob her
Vis hele sitatet...
For 5W trur eg ikkje du treng det ein gang, chipen eg lenka til takler temperatur på 120°C uten problem. Men ei enkel kjøleribbe av alu vil funke rimeleg bra.
Denne koster 1 dollar og takler 50 A og 1000 V http://tw.gs/zxR0iV den har litt volum og en metal case, så den trenger nok ikke noe kjøling.

Som nevnt så får du ca 17 V når du likeretter, så du trenger en regulator, feks en slik http://tw.gs/zxR0iX

I tillegg så må du ha en kondensator for å glatte ut spenningen før du regulerer den.
Trådstarter
6 0
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Denne koster 1 dollar og takler 50 A og 1000 V http://tw.gs/zxR0iV den har litt volum og en metal case, så den trenger nok ikke noe kjøling.

Som nevnt så får du ca 17 V når du likeretter, så du trenger en regulator, feks en slik http://tw.gs/zxR0iX

I tillegg så må du ha en kondensator for å glatte ut spenningen før du regulerer den.
Vis hele sitatet...
Har allerede prøvd en slik en, som ifølge specs skulle tåle 50A og 1000V. Men den ble veldig varm allerede ved 24W. Sjekket med selger og han sier dette kun er teoretisk, de tåler maks 20W sier han.
Kan det tenkes at du blander sammen effekten i lasten og effekten i likeretteren? Effekten i likeretteren er gitt av strømmen gjennom den og to diodespenninger. Kraftige dioder har ofte litt høyere dropp, og databladet til likeretteren du snakker om sier maks 1,1 V per element. Ved 5 A vil du da avsette 11 W varme i likeretteren. Ved 50 A vil du avsette 110 W, som da er den maksimale effektavsettingen denne likeretteren tåler før den går i stykker. Selv ved 11 W kan det nok tenkes at den blir varm å ta på, men det betyr ikke at den er i ferd med å bli ødelagt.
Din definisjon av "veldig varm" vil jo være referert til din egen kroppstemperatur. Alt som feks er over 50 grader vil jo være varmt å ta på, uten at dette er hverken brannfarlig eller vil ødelegge komponenten. Og når du sier "ved 24W", hvordan målte du dette?
Trådstarter
6 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Kan det tenkes at du blander sammen effekten i lasten og effekten i likeretteren? Effekten i likeretteren er gitt av strømmen gjennom den og to diodespenninger. Kraftige dioder har ofte litt høyere dropp, og databladet til likeretteren du snakker om sier maks 1,1 V per element. Ved 5 A vil du da avsette 11 W varme i likeretteren. Ved 50 A vil du avsette 110 W, som da er den maksimale effektavsettingen denne likeretteren tåler før den går i stykker. Selv ved 11 W kan det nok tenkes at den blir varm å ta på, men det betyr ikke at den er i ferd med å bli ødelagt.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende... effekten jeg snakker om er lasten.

Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Din definisjon av "veldig varm" vil jo være referert til din egen kroppstemperatur. Alt som feks er over 50 grader vil jo være varmt å ta på, uten at dette er hverken brannfarlig eller vil ødelegge komponenten. Og når du sier "ved 24W", hvordan målte du dette?
Vis hele sitatet...
Det begynte å lukte svidd, kan selvfølgelig måle med IR termometeret for å se temperaturen.
Lasten jeg hadde på var da 24W, ca. Og når jeg doblet lasten, altså to like laster av 24W klarte den ikke det. Intet liv....

Hvorfor sier selger av dc broen at det er maks 20W mon tro da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Peavey Vis innlegg
Hvorfor sier selger av dc broen at det er maks 20W mon tro da?
Vis hele sitatet...
Kanskje det er maksimalt effekttap brua takler uten kjøleelement.

Men eg fatter ikkje problemet - kjøp ei av dei eg lenka til, og ei lita kjøleribbe i alu, så er 5A trivielt å likerette.
Trådstarter
6 0
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kanskje det er maksimalt effekttap brua takler uten kjøleelement.

Men eg fatter ikkje problemet - kjøp ei av dei eg lenka til, og ei lita kjøleribbe i alu, så er 5A trivielt å likerette.
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig det er det de henviser til.
Beklager, har rett og slett oversett linkene dine, sorry.

Men den som Ferner-Jensen linker til burde vel også fungere? En slik jeg har...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Peavey Vis innlegg
Ja det er mulig det er det de henviser til.
Beklager, har rett og slett oversett linkene dine, sorry.

Men den som Ferner-Jensen linker til burde vel også fungere? En slik jeg har...
Vis hele sitatet...
Ja, men eg mistenkjer at problemet ditt ikkje er likerettinga.

Kva er det du prøver å oppnå? Kva er det som gjev deg 12VAC? Kva er det som bruker straumen? Glatter du det? Regulerer du det?
Hvorfor ikke bare bruke en PC strømforsyning fra en gammel skrivebords pc? De leverer 12V 8A.