Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2427
Noen som vet hvordan og hva man trenger for å lage dette ? Det jeg mener med pirat-radio er ganske enkelt en fm/am radio, som jeg sikkert skal ha hjemme, og som har en liten senderadius på noen km eller lignende.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Ja, det hadde vært fett! Egen radiokanal, burde vært en som gikk inn på alle frekvensene, slik at det hadde vært umulig å høre på andre kanaler enn din

Radio illegaaaal.........!
Er vel masse info. om akkurat dette rundt forbi paa nettet, har du sett paa google?
Lurer paa om jeg har sett noe info. om det paa textfiles.com en plass. (?)
Det er fullt mulig, du må ha en sender, noe du vanskelig kan få kjøpt i norge, men sikkert i USA??

Pass også på å få tak i en som sender på de rette frekvensene.

Og, tilslutt; det å lage radio er selvsagt forbudt, du må ha tillatelse fra Staten eller noe. Så flytt deg rundt forbi mellom hver sender Og, de feteste er jo om senderen din kan sende på alle frekvensene som det ble sagt i innlegg 2, det hadde vært noe det. Monter hele greia i en bil, og parker utenfor et gamlehjem
Tror det sikreste hadde vært å hatt sending mens du kjørte rundt ute på landet.. Tror det er mange som gjør dette borte i USA

Har også hørt at staten går å peiler etter piratradioer, så det gjelder å være forsiktig.
Det er ogsaa mulig aa lage en liten sender selv, er ikke vanskelig hvis du har litt peil. paa elektronikk og de rette komponentene.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
www.alinco.no tror de har noe stæsh du kan bruke.. De har ihvertfall PR radioer, som fungerer til bruk rundtomkring, nærmest som en walkietalkie for biler liksom.... Eller bruk ye ol' google.com
..
Trådstarter
Codemaster.:

Har du en liten innføring i hvordan jeg kan lage det ?
Ikke naa nei. Men burde ikke vaere noe prob. aa finne fram til det paa google f.eks. Man kan f.eks ta utgangspunkt fra en "hobby sender" som en standerd i saane nybegynner elektronikk kits. Dem har bare en rekkevidde paa noen meter, men med det som utgangspunkt kan man jo forsterke signalet.
URL: home1.inet.tele.dk/d.ravn/pirat.htm

Har ikke lest igjennom den selv, men den ser grei nok ut...
Haaper dette hjelper.
..
Trådstarter
Takker, men bare en av dem som var brukendes, og det står ikke hvor jeg får kjøpt noe av utstyret..
Jeg har hørt at hønsenetting gjør slik at det er umulig å peile hvor signalet kommer fra. F. Eks. Du har din sender i en bil der senderen din er inne i et bur av hønsenetting, og da skal det visstnok ikke være mulig å spore signalen tilbake dit. Vet ikke om dette er sant da....
noen som vet hva som skjer vis man blir merka? de tar utstyret? ja? evnt. bot osv.
Drev litt med piratradio før, og hadde da en hjemmelagd fm-sender. Det var en kompis av meg som satt den sammen som er elektriker. Det er vistnok utrolig enkelt og med deler som du kan kjøpe på Jernia eller Clas Ohlson eller hvor som helst.
Den funka bra (nå er den ødelagt dessverre..) og hadde en sende radius på 1-3 km ca. ettersom hvor vi sendte fra, men det skal ikke være noe problem og å booste rekkevidden. Senderen var ganske liten, ca. 15x15 cm og med antenne. Det hele gikk på et 9 volts batteri og det holdt noen timer.
Den senderen vi hadde var bare et hobby prosjekt for å se om det funka, og det gjorde det, så det skal ikke være noe problen og bygge noe kraftigere.
Har dessverre ikke noen guider eller no, men det er ihvertfall et skritt på veien å vite at det ikke er så vanskelig. Lykke til, og siifra hvis du begynner å sende...

PS; Det er viktig hvilken frekvens du sender på, for det er ikke staten som søker etter pirat radioer, men radiostasjonene holder øye med sin frekvens. Hvis den blir forstyrret så kan du bli oppdaget.
..
Trådstarter
DrixXx:

Husker du hva delene var/het ?
Har ikke så veldig peil på dette, men leste ett sted at man kan bruke Walkie Talkie ( baseapparat ) med krystaller. Skifter krystallene og justerer litt så er man online.

Leste om dette da to brøt seg inn i en hovedmast på Tonsåsen ( Kjeldeknatten) for noen år og sendte derfra. 90 meter opp i lufta så har man litt sendevidde.
hadde planer om å lage en sender jeg og en kamerat en gangmen har ikke blit noe av.. tror jeg har har noen koblingsskjema ett sted.. skal se om jeg finner...
PCS Electronics

piratradio er noe jeg anbefaler på det varmeste, for det er skikkelig rævgøy. sendte på rundt 8w, fikk ikke testa radiusen så mye, men dekniga var veldig bra i forhold til mye ulent terreng.
Gå hit:
http://home.bip.net/multisidan/.

Her finner du tegninger til en del radio FM- og AM- sendere samt noen TV-sendere.

Har selv laget en av disse og den fungerte helt fint.
$ § 4-2. Rett til å besitte, omsette og ta i bruk radio- og teleterminalutstyr

Radio- og teleterminalutstyr som omfattes av internasjonal overenskomst Norge har sluttet seg til, og som oppfyller krav etter slik overenskomst, kan besittes, omsettes og tas i bruk. Slike krav omfatter grunnleggende krav etter § 1-4 første ledd bokstav a, c, d, § 1-4 annet ledd og krav til prosedyrer og merking. Frekvenstillatelse etter kapittel 5 må om nødvendig foreligge.

Besittelse, omsetning og bruk av radio- og teleterminalutstyr som ikke omfattes av slik overenskomst krever utstyrstillatelse fra telemyndigheten. Telemyndigheten kan nekte tillatelse dersom utstyret ikke oppfyller de grunnleggende krav etter § 1-4 første ledd a, c, d eller annet ledd. Det kan stilles vilkår for utstyrstillatelse eller gjøres unntak fra kravet om tillatelse.

Den som er registrert etter forskrift fastsatt med hjemmel i § 4-6, kan innføre radio- og teleterminalutstyr selv om kravene i første og annet ledd ikke er oppfylt.
Vis hele sitatet...
§ 1-4. Grunnleggende krav

Grunnleggende krav etter denne lov er:
a) sikkerhet for liv og helse
b) nettintegritet, herunder datasikkerhet
c) elektromagnetisk kompatibilitet
d) hensiktsmessig bruk av det elektromagnetiske frekvensspekteret
e) samvirke mellom tjenester når det er berettiget

Telemyndigheten kan gi forskrifter om ytterligere grunnleggende krav og for å sikre grunnleggende krav.
Vis hele sitatet...
Her er det begynner å bli straffbart. Lisenser:
§ 5-2. Frekvensplanlegging

Telemyndigheten fastsetter planer for bruk av det elektromagnetiske frekvensspekteret. Det kan blant annet tas hensyn til hensiktsmessig bruk av frekvensspekteret, faren for forstyrrelser og fremtidige frekvensbehov.

Telemyndigheten kan gi forskrifter om frekvensplanlegging.

Endret ved lover 26 juni 1998 nr. 53 (i kraft 1 juli 1998), 15 juni 2001 nr. 83 (i kraft 1 sep 2001 iflg. res. 31 aug 2001 nr. 947).

§ 5-3. Tillatelse til bruk av frekvenser

Frekvenser i det elektromagnetiske frekvensspekteret kan ikke tas i bruk uten tillatelse av telemyndigheten. Tillatelse gis innenfor rammen av faktisk eller planlagt bruk av frekvenser. Utstyr for telekommunikasjon kan bare bruke frekvenser slik telemyndigheten gir tillatelse til.

Det kan knyttes vilkår til tillatelse, blant annet om sendereffekt, plassering av utstyr, båndbredde og tilknytning til offentlig telenett.

For radioutstyr kan det også settes vilkår om dekningsområde.

Telemyndigheten kan bare nekte å gi tillatelse som nevnt i første ledd når det følger av formål som angitt i § 1-3, eller av grunnleggende krav etter § 1-4 første ledd a, c, d og annet ledd, eller dersom det ikke er gitt annen nødvendig tillatelse etter loven.

Telemyndigheten kan gi forskrifter om bruk av frekvenser, herunder om fritak fra kravet om tillatelse.

Endret ved lover 26 juni 1998 nr. 53 (i kraft 1 juli 1998), 15 juni 2001 nr. 83 (i kraft 1 sep 2001 iflg. res. 31 aug 2001 nr. 947).
Vis hele sitatet...
Og her er strafferammen:
§ 10-4. Straff

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser i denne loven eller forskrifter gitt med hjemmel i loven, straffes med bøter eller fengsel inntil seks måneder, eller begge deler, med mindre annet følger av annet ledd.

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt etter § 9-3 straffes som bestemt i første ledd. Hvis hensikten med taushetsbruddet er å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning eller gjerningsmannen i slik hensikt på annen måte utnytter opplysninger som er belagt med taushetsplikt etter § 9-3, kan fengsel inntil 3 år anvendes.

Medvirkning straffes på samme måte.
Vis hele sitatet...
Teleloven:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...le&emne=radio&
bah! lufta er for alle, dessuten er det ikke din feil at det plutselig genereres helt tilfeldige svingninger fra utstyret ditt. www.radio4all.org

blokkering/interferens med andre kanaler er noe man bør styre unna, men det er gøy det òg.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Welcome to Illegal Arab Terrorist Radio!

Today we will discuss wether we should bomb some
houses in the USA or not.

And now, a little Arabian music with hidden Osama bin Laden
messages. Listen up and stay tuned.
Jeg skal definitivt bygge en slik en...

OFFTOPIC:
Acidous: Welcome to Illegal Arab Terrorist Radio!
He he... Tune in later for interwievs with the families of those so brave to chrash a plane into WTC.... But first; Osama sings "I keep on runnin" feat. Taliban.
*OT*
Velkommen til Radio Sæd, i dag skal vi ta livet av oss i protest mot alt terrorgneillet, de overpatriotiske tendensene og sympatien ovenfor Amerika som ikke vil noen ende ta. Stakkars, stakkars USA, vi syns så synd på dette stakkars, stakkars vanskeligstilte u-landet. De har det så grusomt, og vi blir aldri, aldri, aldri lei av å høre det evinnelige bæset som florerer på på all verdens forum og internettsider.

So long, suckers!

*EOOT*
..
Trådstarter
http://www.pc2radio.com/en/products.php?sub=pc_fm_trans

Den så jo interresant ut. Koster ca. 1180,- og skal etter mine beregninger dekke maks 10 miles. Men, da må følgende brukes:
Q: What is the range of PCI MAX?
A: High power setting will cover the house and a large yard, with external antenna possibly up to half a mile or more. The low power setting should cover one house. With 5W amplifier you are likely to cover from 1 mile to 10 miles, depending on antenna and terrain configuration.

Q: Tell me more about the 5W amplifier!
A: This is actually a two-stage unit with a high quality low pass filter at the output. Harmonics are at least 60dB under the carrier. You are advised to consult the legal limitations in your country before you attempt to use it.
Vis hele sitatet...

Denne må jo såklart følge med for å få litt liv, men følger den med i prisen, eller må den kjøpes/bygges selv ? Hvordan blir det da å koble den til ? Noen som vet, jeg forsto det ikke helt. Kanskje noen andre forstår det bedre enn meg..
alt er ferdig satt sammen, alt du trenger er å sette kortet i datamaskinen og koble coax mellom senderen og forsterkeren. men husk, hvis du skal sende med 5w må du ha en god antenne. dette kan du jo lage selv med en kalkulator, trepinne og litt ledning. blir alt for å dyrt å sende en svær antenne fra usa. resten kommer fra slovenia, det er der han karn holder til.
selv venter jeg på rds enkoder før jeg går over til pcbasert sending.
..
Trådstarter
Følger " å sende med 5w" med ? Har du en liten tutorial om hvordan jeg skal koble det sammen for å lage antennen ?
Øh.. hva har kalkulatoren med antenne å gjøre?
hvis du skal lage egen antenne må du regne ut antennas lengde og bredde utfra frekvensen du skal sende på. vel, hvis du er master i hoderegning trenger du seff ikke kalkulator. knips.

http://www.irational.org/sic/radio/omni-aerial.html
http://www.signalengineering.com/ultimate/
..
Trådstarter
Så om jeg kjøper det kortet må jeg ogs skaffe noe som gjøre det til 5w, også må jeg også lage en egen antenne ?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
duxo: Følg linken på den siden, så har du jo masse lesestoff.
..
Trådstarter
Nå har det seg slik at jeg ikke vet halvparten av elektronikk. Noen som vet om noen plasser i Norge hvor dette selges ?

Men det var jo dette pc-kortet. Så hvis jeg kjøper det må jeg også kjøpe noe for å få den til 5w (Hva da ?), også må jeg lage en antenne ? Hvor høy blir denne antennen sånn ca. da ? Hvis den skal dekke "up to 10 miles" ?
hvor mye er en mile?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
En US mile er 1600 metriske meter. Også kjent som 1.6km.
Ond SOfa: en mile er 1852 meter. Like mye som en sjømil.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
En britisk mile = En nautisk mil = 6080 feet = 1853.18 meter
En US mile = 5280 feet = 1600 meter (ca)
Den engelske er 1600 meter:
mile (mi)
a traditional unit of distance. The word comes from the Latin word for 1000, mille, because originally a mile was the distance a Roman legion could march in 1000 paces (or 2000 steps, a pace being the distance between successive falls of the same foot). There is some uncertainty about the length of the Roman mile. Based on the Roman foot of 29.6 centimeters and assuming a standard pace of 5 Roman feet, the Roman mile would have been 1480 meters (4856 feet); however, the measured distance between surviving milestones of Roman roads is often closer to 1520 meters or 5000 feet. In any case, miles of similar lengths were used throughout Western Europe. In medieval Britain, several mile units were used, including a mile of 5000 feet (1524 meters), the modern mile defined as 8 furlongs (1609 meters), and a longer mile similar to the French mille (1949 meters), plus the Scottish mile (1814 meters) and the Irish mile (2048 meters). In 1592 the British Parliament settled the question by defining the statute mile to be 8 furlongs, 80 chains, 320 rods, 1760 yards or 5280 feet. The statute mile is exactly 1609.344 meters. In athletics, races of 1500 or 1600 meters are often called metric miles.

Mens den amerikanske er 1800:
nautical mile (nmi, naut mi or NM)
a unit of distance used primarily at sea and in aviation. The nautical mile is defined to be the average distance on the Earth's surface represented by one minute of latitude. This may seem odd to landlubbers, but it makes good sense at sea, where there are no mile markers but latitude can be measured. Because the Earth is not a perfect sphere, it is not easy to measure the length of the nautical mile in terms of the statute mile used on land. For many years the British set the nautical mile at 6080 feet (1853.18 meters), exactly 800 feet longer than a statute mile; this unit was called the Admiralty mile. Until 1954 the U.S. mile was equal to 6080.20 feet (1853.24 meters). In 1929 an international conference in Monaco redefined the nautical mile to be exactly 1852 meters or 6076.115 49 feet, a distance known as the international nautical mile. The international nautical mile equals about 1.1508 statute miles. There are usually 3 nautical miles in a league. The unit is designed to equal 1/60 degree [2], although actual degrees of latitude vary from about 59.7 to 60.3 nautical miles.