Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 10175
Jeg fikk nylig et brev av politiet hvor de sier at de skal ha en DNA-test av meg. Dette ser jeg på som både krenkende og nedverdigende - jeg har aldri vært innblandet i noen voldsak, heller ikke vinningskriminalitet. På under 30 dager har politiet hatt 4 - fire - razziaer hjemme hos meg, og gjort så jeg nærmest har blitt kastet ut av min huseier. Jeg har aldri distribuert noen form for ulovlig rusmiddel, ei heller blitt tatt med mer enn brukerdose av diverse rusmidler.

Det at politiet nå stopper meg på gaten, for så å dra meg med hjem fordi de mistenker at jeg er ruset, for deretter å muligens finne rusmidler til en gateverdi av under 1 000 kr, kun til eget bruk, gjentatte ganger i seg selv er nok for meg til å ikke lengre ville gå utenfor huset så lenge det ikke er rushtid. Nå som de i tillegg krever en DNA-prøve av meg ville jeg gjerne hørt med dere som muligens kan noe angående dette - på hvilket grunnlag kan de ta dette? De har hverken sendt meg notis om at jeg er siktet i noen sak, eller gitt meg annen begrunnelse. For min del føles dette rett og slett ut som om de er ute etter meg - og det at de faktisk spaner mye rundt i området kun på utkikk etter meg og min samboer kun for å stoppe oss og høre hvordan det går med oss, og i 50% av tilfellene bli med hjem fordi rusen henger litt igjen fra gårsdagen synes jeg rett og slett er uhørt. Jeg har ikke hatt noen kontakt med politiet tidligere, forutenom én sak i fjor sommer hvor jeg ble tatt med 0,3gram marijuana, og de har i tillegg omtalt meg etter etternavn til min samboer, noe jeg antar kan stamme av at min far (nå 6 år rusfri og nyutdannet på høyskolen med master) tidligere har hatt "noen" intriger med politiet. Atpåtil har politiet blitt informert og notert seg hver bidige gang at jeg skal inn på langtidsbehandling for mitt først nå nylige mer alvorlige rusproblem. (Aldri rørt opiater i hele mitt liv)

Er det noen som kan hjelpe meg litt i denne saken - jeg er en utrolig paranoid sjel, som er utrolig glad i å legge igjen så få spor av meg som overhodet mulig, selv over internett. Jeg vil gjerne vite på hvilket grunnlag, og hva som skal til, for at politiet skal kunne ta en DNA-prøve av meg.

Mvh,
Smålig irritert og mulig redd for å sette foten sin inn på stasjonen etter gjentatte ubehagelige opphold den siste måneden

Etter å ha lest over posten kan jeg virkelig lese uroen min. Jeg går og forsøker på litt meditasjon, eventuelt finne noen annen beroligende stimulerende aktivitet.

Synes forsåvidt det er viktig å nevne at det kun er 2 uker til jeg skal inn på langtidsbehandling, og jeg søkte meg inn så raskt det ble til noe mer enn lek og moro. Skal snakke med min psykolog om et forsøk på å få meg inn på hasteliste på grunn av denne paranoiaen politiet gir meg, en student med sart sjel som meg har faktisk ikke råd til alt dette, som forsåvidt er det minste problemet når jeg har hatt problemer med angst siden tidenes morgen.

Beklager virkelig skrivemåten min. Jeg selv føler uroen gjennom skjermen. På tide med litt meditasjon. På forhånd takk for alle svar.

Etter å ha lest meg nærmere rundt dette, blir jeg bare mer og mer mistenkelig. Aller først er det interessant i seg selv å lese straffeprosessloven § 158, men det å deretter ta en titt på et tidligere brev skrevet av Datatilsynet pirret min nysgjerrighet enda mer. Her ser jeg utrolig lite medhold til hvorfor jeg skal tas en test av. La meg direkte sitere brevet, fra start til slutt:

"Beslutning om DNA personprøve til etterforskningsregisteret

I medhold av straffeprosessloven § 158 første ledd besluttes det innhentet biologisk materiale (spytt eller celleprøve fra munnhulen) fra:

Fornavn Etternavn, f. 26.02.2014
Adresse 42, 2020 NORGE


som med skjellig grunn mistenkes for overtredelse av et straffbart forhold som kan medføre frihetsstraff. Overtredelsen gir grunnlag for å kunne registrere siktede i DNA-registeret (etterforskningsregisteret).


Fylke politidistrikt, dato

Fornavn Etternavn
Politiadvokat
Sist endret av JanitorScruffy; 26. februar 2014 kl. 10:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hva mistenker de deg for? Dette skjer ikke fordi du har blitt tatt med noen gram hasj.
Står i brevet du har fått at du er mistenkt i en sak som gir fengsel. Helt normalt av dem å ta en DNA prøve av deg, har du ingenting å skjule skjønner jeg ikke hvorfor du føler deg krenket. Du vil jo kanskje bli frikjent da om du ikke er innblandet?

"Politiet kan ta DNA-prøve av alle som blir pågrepet, mistenkt for å ha begått en straffbar handling som kan medføre fengselsstraff"
Sist endret av Dasset; 26. februar 2014 kl. 11:06.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Hva mistenker de deg for? Dette skjer ikke fordi du har blitt tatt med noen gram hasj.
Vis hele sitatet...
Nei, det skulle jeg gjerne likt å vite. Jeg lurer på å ta en telefon ned til stasjonen nå for å høre med dem, men jeg tviler på at de kan oppgi slik informasjon over telefonen. Så jeg må eventuelt ned på stasjonen - for å avgi prøven - for å få vite grunnen. Jeg har som tidligere nevnt aldri vært med på noen vinningskriminalitet, distribusjon av rusmidler eller voldssaker, så det ville jo muligens vært mer mistenkelig for meg å ikke avlegge prøven selv om det strider i mot mine moraler. Det å anskaffe en advokat vil muligens i tillegg tiltrekke seg mer oppmerksomhet, så jeg er forferdelig usikker på denne saken.
Politiet har mistanke om at du har utført kriminalitet som medfører fengselsstraff, rart at du ikke vet hva du er mistenkt for?
Ta deg en telefon eller en tur ned på stasjon for å få vite hvorfor de krever denne prøven, hvilken sak det er snakk om.

Snart våkner vel politihaterne også da vil du få beskjed om å nekte, kontakte advokat og fuck the police.
Men om du ønsker så lite oppmerksomhet som mulig rundt dette så vil jeg anbefale deg å dra ned å spørre og ta denne prøven.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dasset Vis innlegg
Politiet har mistanke om at du har utført kriminalitet som medfører fengselsstraff, rart at du ikke vet hva du er mistenkt for?
Vis hele sitatet...
Viktig skilnad er medfører eller kan medføre. Nasking kan formelt sett medføre fengsel, men ikkje pokker om du havner i buret første gang du nasker en tyggispakke på REMA1000.

Cannabisbruk kan medføre fengsel, men gjer det normalt sett ikkje.
Man må stjele for over 1500kr (tror jeg) for at det skal kunne kalles et tyveri, og det kan bli straffbart med fengsel. Alt under 1500 går under nasking og blir erstattet av den straffeskyldige.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Helt normalt av dem å ta en DNA prøve av deg,
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt normalt av politiet å krenke individer, menneskerettigheter og loven. De gjør det hver dag.

Sitat av Dasset Vis innlegg
har du ingenting å skjule skjønner jeg ikke hvorfor du føler deg krenket.
Vis hele sitatet...
Hver gang noen lirer av seg den frasen der, så dør jeg litt. Det er så dumt at ord blir overflødige. Påstanden er en fornærmelse mot menneskehetens kollektive intellekt! Her har du litt hjemmelekser. Kan vi nå, som art, snart gå videre?

Sitat av Dasset Vis innlegg
Du vil jo kanskje bli frikjent da om du ikke er innblandet?
Vis hele sitatet...
Dersom han er uskyldig, så finnes det opplagt ikke bevis for at han har gjort noe galt. Kan de ikke bevise skyld er han uskyldig. Han trenger ikke å samarbeide for å bevise sin uskyld; han har alt å tape på det og ingenting å tjene.

Sitat av Dasset Vis innlegg
"Politiet kan ta DNA-prøve av alle som blir pågrepet, mistenkt for å ha begått en straffbar handling som kan medføre fengselsstraff"
Vis hele sitatet...
Ja, har de skjellig grunn til mistanke har de lov til å spørre pent om å få DNA-prøve. De har det imidlertid med å glemme å nevne at hvis du sier nei - noe du kan og bør gjøre! - så må det plutselig litt mer til:
Det biologiske materialet innhentes av politiet. Nekter den mistenkte å medvirke til nødvendig undersøkelse, må det ikke brukes tvang uten at retten ved kjennelse har avgjort at vilkårene for å ta DNA-prøve er oppfylt. Dersom det vil medføre vesentlig ulempe å avvente rettens avgjørelse, kan ordre fra påtalemyndigheten tre i stedet for kjennelse av retten. Regelen i § 157 fjerde ledd annet og tredje punktum gjelder tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Det er slettes ikke sikekrt at retten er like hypp på å si seg enige i at lovens vilkår er oppfylt som det politiet er...
Når jeg fikk ett tilsvarende brev for noen år siden sendte jeg bare en skriftlig klage og slapp å avlevere DNA.
Etter en telefon ned, uten å spørre om grunn, avtalte jeg å møte opp på stasjonen i morgen klokken 12. Jeg planlegger å stille opp med paragrafene foran meg, og spørre om hva jeg er siktet for, og hvorfor de mistenker nettopp meg. Om de ikke har noe konkret bevis, aka retten krever DNA-prøve, velger jeg å nekte, eventuelt om å få snakke med en advokat. Jeg som nå er påbegynt en ny ferd mot et nytt liv vil så gjerne som mulig unngå å måtte ta DNA-prøve i siste liten, uansett hvor lite bruk de får for den i fremtiden.

Om det er noen som har noen flotte argumenter/artikler jeg i tillegg kan ta med blir de gladelig tatt i mot. Uansett hvor mye oppmerksomhet de vender mot meg skal de jaggu få høre.
Vurderer til og med å gå til advokat på grunn av overdådig spaning som har gjort meg paranoid for å gå utenfor døren, men den tenker jeg vi legger på is til det første avsnittet mitt er forseggjort.
hva med å ta seg råd til å ha med en advokat på møtet? Skal se du pluttselig ikke må avlegge noesomhelst når du kommer med advokat. At advokaten blir med, sier du selvsagt ikke noe om på forhånd.
å blånekte å ta dna test, ville min første tanke vært at vedkommende har noe å skjule...

å ta dna-test hadde jeg ikke sett som en krenkelse (men alle er forskjellige). en del som gjør det helt frivillig fordi de vil bli skjekket ut av saker
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av transam Vis innlegg
å blånekte å ta dna test, ville min første tanke vært at vedkommende har noe å skjule...

å ta dna-test hadde jeg ikke sett som en krenkelse (men alle er forskjellige). en del som gjør det helt frivillig fordi de vil bli skjekket ut av saker
Vis hele sitatet...
Og nekte å samarbeide er ikke bevis for at du har noe å skjule, er nesten sikker på at politiet heller ikke kan tolke ting sånn, rettssikkerhet og alt det der.
å nekte å samarbeide (sa jeg ikke at det er noe bevis, jeg sa "jeg ville vært mistenksom")

eneste politiet får ut av det er at de ikke får sjekka vedkommende ut av en evt sak.

trur ikke politiet kaller inn folk til dna test for moro skyld
Hvis politiet misliker en person, noe som synes å være tilfelle med TS her, er det ikke grenser hva de er villige til å gjøre for å plage
Jeg trodde freakforum skulle være en arena hvor vi skal akkseptere begge sider av rusdebatten. Det kan nå ikke være slik at om du ikke støtter legalisering av myke narkotikum så får du ikke være freak?

At noen ikke har din mening betyr ikke at personen er dum, uvitende eller ignorant. Det betyr bare at personen har vektet informasjonen h*n sitter med annerledes en deg selv. Legaliseringsdebatten kan aldri bli fruktbar så lenge ikke begge parter er åpne for gi og ta. Det å være bastant enten imot eller for virker for meg umodent. Et intellektuellt menneske må også innse at det kan ha tatt feil.

Å avgi DNA prøve etter dagens standarder ser jeg på som et inngripen i mitt personvern. Hadde prøven min blitt sletter/destruert etter test hadde jeg kunne akkseptere det i enkelte sammenhenger.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, det er helt normalt av politiet å krenke individer, menneskerettigheter og loven. De gjør det hver dag.

Hver gang noen lirer av seg den frasen der, så dør jeg litt. Det er så dumt at ord blir overflødige. Påstanden er en fornærmelse mot menneskehetens kollektive intellekt!

...
Vis hele sitatet...
Da er det vel bare å dette over og dø?

Når du blir litt eldre (og forhåpentligvis fornuftig) håper jeg du leser hva du selv skriver og blir pinlig berørt.
Sitat av Don P Vis innlegg
At noen ikke har din mening betyr ikke at personen er dum, uvitende eller ignorant.
Vis hele sitatet...
Enig, men hvis den meningen er en åpenbar logisk feilslutning, men folk likevel velger å tviholde på meningen uavhengig av hvor mye informasjon de blir møtt med - da er det faktisk lov å kalle dem dumme, ignorante og uvitende. 'Har du intet å skjule har du heller intet å frykte' er et slik argument. Det er feil. Det er tuftet på feilaktige premisser og følger en tvilsom utledning frem til en vanvittig konklusjon som benyttes til å rettferdiggjøre systematiske overgrep.
Like fordømt dukker argumentet opp hver jævla gang personvern diskuteres. Så, la oss heller snu på spørsmålet: hvorfor er privatliv en menneskerett?

Sitat av Don P Vis innlegg
Å avgi DNA prøve etter dagens standarder ser jeg på som et inngripen i mitt personvern. Hadde prøven min blitt sletter/destruert etter test hadde jeg kunne akkseptere det i enkelte sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Men, hvordan skal man kunne stole på at de som samler inn prøven faktisk sletter den? Uavhengig av hvorvidt prøven faktisk blir destruert (det blir de ikke btw, kilde), så vil man aldri kunne bevise at det ikke finnes kopier. Den eneste sikkerheten man har er et løfte avgitt av en notorisk løgnaktig entitet. Jeg vil forresten si det så sterkt at jo mer noen er interessert i å samle inn opplysninger om individer, jo mindre skikket er de til å besitte informasjonen.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Da er det vel bare å dette over og dø?

Når du blir litt eldre (og forhåpentligvis fornuftig) håper jeg du leser hva du selv skriver og blir pinlig berørt.
Vis hele sitatet...
Hehe, hvor gammel tror du jeg er?
Uansett, du må gjerne argumentere for hvorfor jeg tar feil. På hvilken måte er argumentet "har du intet å skjule har du intet å frykte" ikke fraktalt feil?
Sist endret av Myoxocephalus; 26. februar 2014 kl. 18:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enig, men hvis den meningen er en åpenbar logisk feilslutning, men folk likevel velger å tviholde på meningen uavhengig av hvor mye informasjon de blir møtt med - da er det faktisk lov å kalle dem dumme, ignorante og uvitende.
Vis hele sitatet...
Logikk er også basert på informasjon. Den informasjonen en sitter med styrer logikken. Det som er åpenbart logisk for deg med din informasjon er ikke like logisk for meg. Logikk er et vanskelig verktøy å bruke i diskusjoner fordi det er inviduelt.

Når det gjelder å godta en DNA prøve, holder jeg meg til at anklager har bevisbyrden.
Når det gjelder rettssikkerhet i Norge har vi et åpent rettssystem. Det betyr at du kan få innsyn i de fleste saker og sitte med i de fleste rettsaler. Dette styrker rettssikkerheten. Det er langt fra perfekt, men å kalle det gjennomsyret løgnaktig er å ta det hakket for langt.
Sitat av Don P Vis innlegg
Logikk er også basert på informasjon. Den informasjonen en sitter med styrer logikken. Det som er åpenbart logisk for deg med din informasjon er ikke like logisk for meg. Logikk er et vanskelig verktøy å bruke i diskusjoner fordi det er inviduelt.
Vis hele sitatet...
Apropos fraktalt feil..

Logikk er ikke basert på informasjon, slik du fremstiller det, og det er overhodet ikke individuelt. Logikk er regler for hvordan gitte premisser leder til gyldige og ugyldige konklusjoner. Å begå en logisk feilslutning er å trekke en konklusjon som ikke følger av premissene den baseres på. Slik som: "Hvis det høye brøytekanter ute så er det vinter. Det er ikke høye brøytekanter ute, derfor er det ikke vinter."