Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1926
Hei! Jeg kan vel si at jeg har fint lite erfaring når det kommer til hardware på PC'er (dvs, jeg kan skifte RAM-brikker, men når det kommer til om ting er forsvarlig eller ikke, trenger jeg hjelp.), men en generøs venn av meg ga meg et GTX 550Ti kort, som jeg veldig gjærne vil putte i denne gamle veteranen av en Packard Bell. Jeg er altså så heldig at jeg har et GT320 i den fra før av og såg ikke problemet med å skifte det ut, men nå har det seg slik at et 320 kort trenger ikke noe mer strøm enn det får fra PCI-porten. Jeg har altså ikke noen andre 6-pin ledninger som kan kobles til 550Ti-kortet. Hva om jeg hadde tatt en annen strømforsyning og hatt 550Ti'en i hovedkortet og tatt resten fra den strømforsyningen? Da vil altså kortet få strøm både fra PCI-porten og den eksterne strømforsyninga som jeg mest sannsynlig teiper til PC'en med gaffateip. Er dette uforsvarligt og farlig med tanke på at kortet får strøm både fra PSU'en på PC'en og andre PSU'en? Takker for alt av hjelp!
Gjør det enkelt og greit, kjøp adapter fra Molex til 6-pins.

http://www.systemagnostic.com/wp-uploads/2013/01/molex_pci-e.jpg
Det kan gjøres, men er ikke særlig anbefalt siden strømmen kan bli veldig ustabil. Det kan vel ende opp som en brannbombe...
(Tenker ikke på adapteren)
Sist endret av KriZagon; 13. mai 2013 kl. 15:13.
Trådstarter
39 4
Dimergon:
Det som er, er at i pcen som jeg har er det akkurat nok ledninger til det som er i PC'en, så hvordan skal jeg få det adapteret inn? Mulig jeg er stokk dum, men hvordan fungerer adapteret? Hvordan kobles det til? Skjønner at 6-pin'en skal i grafikkortet, men de to andre, hvordan går jeg frem med de?
KriZagon:
Så du mener at det ikke vil kortslutte alt akkurat i det jeg skrur det på da? :P Bør vel ikke ha pcen på uten tilsyn om jeg skulle gå den veien da.
Må jo nesten bare spørre; hvorfor ikke bare bytte ut den eksisterende strømforsyningen ... ?
Trådstarter
39 4
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Må jo nesten bare spørre; hvorfor ikke bare bytte ut den eksisterende strømforsyningen ... ?
Vis hele sitatet...
Vel, min teori er at mange ledninger er byttet ut med tiden, men det kan jeg finne ut når jeg får den om noen dager
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg kjørte doble PSUer i 7 år på den gamle filserveren min (chieftec maxitower med et par ekstra PCI-kontrollere og deretter ca 12 disker, null problem, jeg bare hadde jumpkabel på PSU2 som bare drev diskene.
Trådstarter
39 4
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg kjørte doble PSUer i 7 år på den gamle filserveren min (chieftec maxitower med et par ekstra PCI-kontrollere og deretter ca 12 disker, null problem, jeg bare hadde jumpkabel på PSU2 som bare drev diskene.
Vis hele sitatet...
Jumpkabel? Vil det si at du seriekobla de, eller var det liksom to adskilte PSU'er på samme hovedkort?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Grønn mot jord konstant på ene psuen, kun disker koblet på denne.
Sitat av Frostbite Vis innlegg
Jumpkabel? Vil det si at du seriekobla de, eller var det liksom to adskilte PSU'er på samme hovedkort?
Vis hele sitatet...
Jeg har selv kjørt doble PSUer i samme maskin. ATX-PSUer får "power on" signal via hovedkortet der en krets lukkes.

http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

Koble Jord til jord på den andre PSUen og koble in den grønne lederen ( /PS_ON) til samme leder på PSU#1 som er koblet til hovedkort.
Eller så kan du bare manuelt koble in den grønne lederen til jord på PSUen (svart leder)
Trådstarter
39 4
Takk, folks! Skal gjøre mitt beste på å ikke ødelegge noe(n.) Ser frem til fremtidig 'samarbeid!'
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Grønn mot jord konstant på ene psuen, kun disker koblet på denne.
Vis hele sitatet...
Hvilken PSU anbefaler du trådstarter å slå på først? PC-PSU eller PSU2?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hvilken PSU anbefaler du trådstarter å slå på først? PC-PSU eller PSU2?
Vis hele sitatet...
Sekundær PSU kan godt være på hele tiden, såfremst den bare forer komponenter som er sekundære, er dumt å fòre f.eks 12V CPU fra en PSU og 24pins ATX fra en annen.
Sitat av Frostbite Vis innlegg
Takk, folks! Skal gjøre mitt beste på å ikke ødelegge noe(n.) Ser frem til fremtidig 'samarbeid!'
Vis hele sitatet...
Sei ifra om du trenge adapter for det har jeg ;-)
Trådstarter
39 4
Sitat av Blixus Vis innlegg
Sei ifra om du trenge adapter for det har jeg ;-)
Vis hele sitatet...
Takk for generøsiteten! Får PSU'en om et par dager, PM'er deg om det trengs! Takk til alt av hjelp i tråden, dette var effektivt!

En oppdatering; Hadde litt lite plass så måtte til med bryt og brekk. Gikk strålende! Trenger bare PSU nå, den kommer på Torsdag
http://i42.tinypic.com/2dlu36h.jpg
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Speechless...
HVa har du gjort med kabinettet ditt? o.O
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Speechless...
HVa har du gjort med kabinettet ditt? o.O
Vis hele sitatet...
Han har skjært ut litt av undersiden av kabinettet, PGA at skjermkortet er akkurat for langt og for bredt til å faktisk passe
Tror ikke han bryr seg så mye om hvordan det ser ut, så lenge det fynker
hilsen han "Generøse" venn
Trådstarter
39 4
Sitat av Blixus Vis innlegg
Han har skjært ut litt av undersiden av kabinettet, PGA at skjermkortet er akkurat for langt og for bredt til å faktisk passe
Tror ikke han bryr seg så mye om hvordan det ser ut, så lenge det fynker
hilsen han "Generøse" venn
Vis hele sitatet...
Neida! Jeg bare gjorde kabinettet litt mer romslig? Store komponenter tar plass vet du! Skal på TG neste år å briefe med mitt nye, custom kabinett! Ånei.. Det funker ihvertfall! (Kanskje.)