Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7101
Hei!

Jeg er en mann på noe under 30 år og jeg ønsker å komme i kontakt med noen som driver, eller kjenner noen som driver er en relativt selvforsynt gård.

Min bakgrunn er et fagbrev i elektrofag og har jobb som vaktmester. Mine interesser er å vandre i naturen, dype filosofiske samtaler, elektronisk musikk, noe spilling (som jeg tror er et symptom av et ønske om å flykte), yoga, selvutvikling og jeg elsker å lære nye ting.

Jeg har prøvd å tilpasse meg et 'høyteknologisk samfunn, men jeg kjenner og føler at stresset rundt et A4-liv ikke strekker til og bryter meg ned. Jeg tenker også at fokuset på det mellommenneskelige er alt for svakt, da 'alle' søker å bygge sin egen formue først og fremst.

Drømmen har lenge vært å bygge seg opp en formue (ironisk nok), slik at jeg kan kjøpe meg et hus/tomt og starte min egen selvforsynte gård, hvor likesinnede kan være med på å bygge et kollektiv der mennesker i harmoni med naturen står i fokus.

Hvis du føler at dette resonerer med deg og ønsker å møtes over en te-kopp så ta gjerne kontakt.
Sist endret av Bioelektrisk; 20. juli 2020 kl. 14:58. Grunn: Skriveleif
Tror nok sjansene er litt større om du oppgir sånn ca. hvor du holder til
Bioelektrisk's Avatar
Trådstarter
8 8
Takk for svar Jeg holder til rett utenfor Oslo, men jeg har ytterst få ting som holder meg her.
Hei,

Sjekk ut Norske Økosamfunns Forening, og Norges Permakulturforening. Der kan du finne likesinnede online i deres facebook grupper eller mailinglister, eller gjennom nettverkssamling og treff for alle som er interessert i å starte, utvikle eller bli med i et allerede etablert økosamfunn/natur-kollektiv.

Her er en liste over de mange allerede eksisterende plassene i landet.

Her kan du lese en god rapport på utviklingen, bakgrunn og også utfordringene med slike kollektiv. Anbefales å leses i sin helhet!

Og her er en fin artikkel og radiodokumentaren med de som har hatt samme ønsker og visjoner som deg, samme syn på samfunnet, og som tok steget og opprettet en alternativ livsstil sammen.

Som du ser er det allerede mange som har kjøpt tomter og utviklet det du vil utvikle. Siden du enda ikke har nok formue til å kjøpe, kan du kanskje ta kontakt med noen av disse og bli andelseier i deres fellesskap? Et fint sted å starte er i allfall å bli med på nettverkstreffene, der vil du møte mange ildsjeler du vil føle du resonnerer med og som du kan sette deg mål sammen med
Sist endret av celtseus; 20. juli 2020 kl. 15:30.
Bioelektrisk's Avatar
Trådstarter
8 8
Takk for rikelig med informasjon celtseus!
Sitat av Bioelektrisk Vis innlegg
Hei!

Jeg er en mann på noe under 30 år og jeg ønsker å komme i kontakt med noen som driver, eller kjenner noen som driver er en relativt selvforsynt gård.

Min bakgrunn er et fagbrev i elektrofag og har jobb som vaktmester. Mine interesser er å vandre i naturen, dype filosofiske samtaler, elektronisk musikk, noe spilling (som jeg tror er et symptom av et ønske om å flykte), yoga, selvutvikling og jeg elsker å lære nye ting.

Jeg har prøvd å tilpasse meg et 'høyteknologisk samfunn, men jeg kjenner og føler at stresset rundt et A4-liv ikke strekker til og bryter meg ned. Jeg tenker også at fokuset på det mellommenneskelige er alt for svakt, da 'alle' søker å bygge sin egen formue først og fremst.

Drømmen har lenge vært å bygge seg opp en formue (ironisk nok), slik at jeg kan kjøpe meg et hus/tomt og starte min egen selvforsynte gård, hvor likesinnede kan være med på å bygge et kollektiv der mennesker i harmoni med naturen står i fokus.

Hvis du føler at dette resonerer med deg og ønsker å møtes over en te-kopp så ta gjerne kontakt.
Vis hele sitatet...

Jeg vet om en plass i utlandet.
Men meg kjent er det bare plass til meg igjen der.
Det begynner å bli fullt opp.

Men... det kan jo hende vi trenger en elektriker der.
Jeg må nesten dra ned og se og høre og synse litt først.
Og det er ennå 5-8 uker til jeg drar.
Sist endret av Guy_Incognito; 20. juli 2020 kl. 20:29.
Bioelektrisk's Avatar
Trådstarter
8 8
Spennende Guy_Inkognito, hold meg gjerne oppdatert!
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
https://www.ktl.no/sentre/ksl/

Vet ikke helt hva dem står for og sånt men har vært der oppe et par ganger og virker som et hyggelig sted. bygger egene hytter og kjøper tomter i nærheten. er litt cult like, men joa det er det eneste jeg vet om iallefall
Bioelektrisk's Avatar
Trådstarter
8 8
Tusen takk for at du deler Absurd, det settes pris på!
Vet om Hurdal økolandsby, men vet ikke om det er hva du ser etter. Tror det er mindre «kollektiv» og mer «samarbeid».

https://www.enova.no/bedrift/bygg-og...al-okolandsby/

https://privatmegleren.no/dyve/15915...rdal-kolandsby
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da ser det ut som at jeg har funnet et kollektiv og jeg starter reisen om ikke så lenge.

Takker så mye for tanker og tips.

Jeg kan prøve å holde tråden oppdatert med hvordan et slikt liv vil være.