Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3687
Hei

Jeg tenker å kjøpe meg en pc til å ha en bukkit server på og da lurer jeg på hvor bra pc jeg trenger.
Jeg har en 60/60 fiberlinje fra Altibox så der skal det funke bra.
Serveren skal ha ca 15 plugins og 30-40 spillere uten lag. Hva anbefaler dere? Budsjettet mitt er ca. 3000-4000, tenker på denne her: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=771493#extra hva syns dere om den (får den for 3800.- siden jeg får rabatt på mpx.no)
PS: å leie server er uaktuelt for min del

Takk for all hjelp
Game disconnected
pokemon's Avatar
Vil heller anbefale deg å leie en dedikert server, blir billigere, jeg har en server som betaler seg selv med doneringer og salg av in-game ting og tang. så slipper du å legge ut 4k.
Sist endret av pokemon; 17. mars 2013 kl. 23:26.
Trådstarter
Skal ha den til annet bruk når serveren ikke er på og i ettertid så det går ikke Men ellers takk
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Har du planer om 30-40 spillere så finnes det ikke noe "Når serveren ikke er på"
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av darkslayer322 Vis innlegg
Har du planer om 30-40 spillere så finnes det ikke noe "Når serveren ikke er på"
Vis hele sitatet...
et veldig godt poeng.
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...C-877E18E54EF7
Går litt over budskjettet men er kraftig for prisen.
Kan entuelt ta vekk en av minnekittene.
Her kan du feks kjøre en hypervisor of choice, og prøve deg fram med diverse andre OS
Sist endret av wtf1337; 18. mars 2013 kl. 00:03.
Trådstarter
Sitat av darkslayer322 Vis innlegg
Har du planer om 30-40 spillere så finnes det ikke noe "Når serveren ikke er på"
Vis hele sitatet...
Sorry, ble litt feil, det jeg mente var når det er lite folk på serveren
Wtf1337; jeg har ikke noe særlig erfaring med og bygging. Er det lett ? Hva kreves av meg?
Det eneste jeg har gjort er å bytte harddisk og ram på Macbook pro'en min
Sist endret av guleman; 18. mars 2013 kl. 00:08.
Ikke noe problem å bygge pc, var ikke mye gammel da jeg bygde min første.

http://www.komplett.no/k/k.aspx?acti...buildyourownpc
Sist endret av wtf1337; 18. mars 2013 kl. 00:12.
Vil anbefale en dedikert server, til tross for at du ønsker å hoste selv. DDoS angrep og lignende er veldig irriterende, mens hvis du leier en server vil dette være noe leverandøren må ordne opp i. Av erfaring er det ikke så lett å stoppe eller minske DDoS angrep på egenhånd.

Husk også at serveren kommer til å kreve både strøm og nett, mens hvis du leier er dette med i prisen. Den må også stå på 24/7, selv når du f. eks skal være borte i 2 uker på ferie i utlandet, for å holde på spillerne.
Sist endret av Constant; 18. mars 2013 kl. 00:24.
Game disconnected
pokemon's Avatar
du kan jo bruke en dedikert server til andre ting også. skjønner ikke hvorfor du vil ha en selv?
Trådstarter
Jeg vil ha den hjemme. Det er mitt valg, kan du heller ikke komme med forslag til en bra server pc (hvordan er den jeg linket til ?) Eller noen andre server pc'er som er bra til det den skal brukes til.
Sitat av pokemon Vis innlegg
du kan jo bruke en dedikert server til andre ting også. skjønner ikke hvorfor du vil ha en selv?
Vis hele sitatet...
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av guleman Vis innlegg
Jeg vil ha den hjemme. Det er mitt valg, kan du heller ikke komme med forslag til en bra server pc (hvordan er den jeg linket til ?) Eller noen andre server pc'er som er bra til det den skal brukes til.
Vis hele sitatet...
prøver bare å hjelpe.. har ikke noe serlig annet å komme med annet en at jeg har dårlig erfaring med acer, ville nok sett på alternativer.
Litt rart at du ikke velger en dedikert server eller en VPS.
Om noen DDoS'er deg så går hele nettlinja hos deg, og da kan du ende opp med noen sure familiemedlemmer.
Og når du leier server så trenger du heller ikke å bekymre deg over strøm, brann, nettproblemer osv.

Men det er nå ditt valg.
Denne kan virke om du oppgraderer RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649780
Game disconnected
pokemon's Avatar
jeg bruker denne, er veldig fornøyd god server relativt billig.
http://www.hetzner.de/en/hosting/pro...rootserver/ex4
Detikert server høres bare hjerneskada ut til dette formålet.(orker ikke og kommentere alle de dårlige forslagene engang)
Kjøp den maskinen jeg linket til, dette er en helt kurrant server til den prisen.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Detikert server høres bare hjerneskada ut til dette formålet.(orker ikke og kommentere alle de dårlige forslagene engang)
Kjøp den maskinen jeg linket til, dette er en helt kurrant server til den prisen.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor høres det så hjerneskada ut?
Sitat av pokemon Vis innlegg
Og hvorfor høres det så hjerneskada ut?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal noen betale for en dyr detikert server når etter et 8-9 mnd overstiger prisen for den fysike serveren man kan hoste hjemme selv.
Klart dette ikke er en faktor når man skal hoste noe som krever oppetid/redundans.

Og det er ikke samme valgmulighetene til feks, OS. Eller om du har spessiele applikasjoner som krever mye i/o(feks minecraft) så er det vanskelig/dyrt for kunden og oppgradere til ssd.

Og her får man forresten den fysiske maskinvaren, dvs: oppgraderigsmuligheter, gjenbruk, bruktsalg.
Game disconnected
pokemon's Avatar
greit nok det, men når man hoster en minecraft server er det vikitig å ha nærmere 100% oppetid vil tippe en dedikert server vil være tryggere med tanke på det, pluss at man ikke trenger å tenke på strøm osv.. man trenger heller ikke SSD for å hoste en minecraft server.

greit nok at det er en engangs betaling på noen tusen da slipper man jo å tenke på betalinger, det er jo et pluss, men at det er hjerneskadet å bruke en dedikert server er bare tull. Med en litt god minecraft server er det ikke vanskelig å få den til å betale seg selv.

og OS velger man da selv uansett om serveren står hjemme i stua eller ikke.
Sist endret av pokemon; 18. mars 2013 kl. 16:52.
Deddi server er det beste. Jeg har kjørt en server selv (VPS) og det skulle ikke mye til før det begynte å lagge. Å kjøre server hjemme hos seg selv er retarded og det er flere hundre ganger bedre å kjøre den som deddi. Hvis du mener at det er utenfor dit budsjett å leie server så burde du egentlig drite i å ha din egen server for det passer deg egentlig ikke da...

Ikke hør på wtf1337 han er n00b
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Hvorfor skal noen betale for en dyr detikert server når etter et 8-9 mnd overstiger prisen for den fysike serveren man kan hoste hjemme selv.
Klart dette ikke er en faktor når man skal hoste noe som krever oppetid/redundans.

Og det er ikke samme valgmulighetene til feks, OS. Eller om du har spessiele applikasjoner som krever mye i/o(feks minecraft) så er det vanskelig/dyrt for kunden og oppgradere til ssd.

Og her får man forresten den fysiske maskinvaren, dvs: oppgraderigsmuligheter, gjenbruk, bruktsalg.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det finnes mange hoster som spesialiserer seg på minecraft markedet?
Dette med SSD er bare tull, man kjører kart på ramdisk.

Og som de andre nevner, om serveren skulle blitt utsatt for angrep i form av DDoS e.l. så er det hosten din som tar ansvar, får karen her et angrep på sin private linje er det lite han kan gjøre annet enn å sende en abusemelding til ISP og vente (noe som kan ta tid).
Eventuelt virtuell server på SSD. Er langt billigere en dedikert server, du betaler vel en 40kr /måneden for 1gb med RAM og noen gb med SSD lagring.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av Brightbull Vis innlegg
Eventuelt virtuell server på SSD. Er langt billigere en dedikert server, du betaler vel en 40kr /måneden for 1gb med RAM og noen gb med SSD lagring.
Vis hele sitatet...
virtuell server er billigere ja men så suger det og kjøre en minecraft server på.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Ikke hør på wtf1337 han er n00b
Vis hele sitatet...
Kommer fra script-kiddien så lurte på om noen hadde booter på ircen (skulle DDoSe en spillserver eller hva nå det var)


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du er klar over at det finnes mange hoster som spesialiserer seg på minecraft markedet?
Dette med SSD er bare tull, man kjører kart på ramdisk.

Og som de andre nevner, om serveren skulle blitt utsatt for angrep i form av DDoS e.l. så er det hosten din som tar ansvar, får karen her et angrep på sin private linje er det lite han kan gjøre annet enn å sende en abusemelding til ISP og vente (noe som kan ta tid).
Vis hele sitatet...
Er klar over det fins hoster som leverer med SSD, men igjen kostnaden går opp.
Har selv ganske mange dedikerte servere hos hetzner (ikke i produksjon). Men og hoste spillservere hjemme kan fint gå an, se på feks dfekt som hoster mange srcds (godt over 200 players i skrivende stund) servere på hjemmelinje/consumerhardware.

Jeg kan være enig med dere at og hoste hos en profesjonell aktør kan være best, men jeg har vært host av diverse store gaming community og DDoS har ikke vært et stort problem før de siste årene. Da tilgangen til slike tjenester har økt. (kan ta MrZone som et eksempel.)
Trådstarter
Skal ikke hoste server selvom dere prøver å overtale meg og jeg tror ikke jeg skal bygge en pc. Så har dere noen forslag til en bra server pc (maks 30 folk, tror ikke det blir det engang) som går stille og ikke blir for varm.
Sist endret av guleman; 18. mars 2013 kl. 21:33.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tror nok ikke din server blir så vellykket.
Herregud, hvor mange crybabies er det som har stått opp med feil bein idag a?
Han skrev i første post at han ville ha en fysisk maskin fremfor å leie, og dere klarer å syte avgårde i over en side?

Kanskje OP starter med en enkel server. Så finner han ut at han trenger en mur iforkant. Kanskje en VPNgw i tillegg, slik at han
kan drive adm fra utsiden. Så baller det på seg, og vips, så har han lært en hel masse om nettverk og drift, som han neppe hadde lært av å leie litt plass hos et hostingselskap.

Host din egen server hjemme i stua, du får tommel opp fra meg!
Trådstarter
Vil en vanelig stasjonær pc duge til dette? eller er det en stor fordel å kjøpe en server pc?
En server regnes somregelt som en server via programvaren eller tjenestentene som blir servert.

Ja en desktop(som jeg feks har linket til , fungerer helt fint)
Sitat av pokemon Vis innlegg
virtuell server er billigere ja men så suger det og kjøre en minecraft server på.
Vis hele sitatet...
Hvordan det? Jeg har testet å kjøre en MC server på en OpenVZ kontainer og det funket bra det, spesielt grunnet SSD diskene.
Trådstarter
Hvor mye forskjell vil det være å kjøre en server med i3 og i5? Hvilke merker er "bra", hvem burde jeg holde meg unna og er det noen som er vanskelig å oppgradere f.eks ram? Takk for alle svarene hittil
Sitat av guleman Vis innlegg
Hvor mye forskjell vil det være å kjøre en server med i3 og i5? Hvilke merker er "bra", hvem burde jeg holde meg unna og er det noen som er vanskelig å oppgradere f.eks ram? Takk for alle svarene hittil
Vis hele sitatet...
Ytelsemessig så til dine applikasjoner så er det egentlig ikke så veldig mye og hente på en i5 mot en i3. Men jeg ville satset for den uansett.

De fleste hovedkort som selges i disse dager holder sikkert helt fint, som de store gigabyte, asus, msi, intel og Asrock(bare ikke velg det absolutt rimiligeste) Ram er forresten det som er lettest og oppgradere på en moderne deskop/server, men igjen her kommer det an på hva og hvilke deler du bytter ut.
Trådstarter
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Ytelsemessig så til dine applikasjoner så er det egentlig ikke så veldig mye og hente på en i5 mot en i3. Men jeg ville satset for den uansett.

De fleste hovedkort som selges i disse dager holder sikkert helt fint, som de store gigabyte, asus, msi, intel og Asrock(bare ikke velg det absolutt rimiligeste) Ram er forresten det som er lettest og oppgradere på en moderne deskop/server, men igjen her kommer det an på hva og hvilke deler du bytter ut.
Vis hele sitatet...
Takk vet at ram er veldig lett å bytte, men det jeg lurte på med det var hvordan det var og åpne opp kabinettet og komme til ram'en
Sitat av guleman Vis innlegg
Takk vet at ram er veldig lett å bytte, men det jeg lurte på med det var hvordan det var og åpne opp kabinettet og komme til ram'en
Vis hele sitatet...
Du tar av sidepanelet og bytter, ikke værre enn det, det er bare om du har en stor 3. partskjøler (luftkjøler) at det kan være vanskelig og komme til
Sitat av MrZone Vis innlegg
Deddi server er det beste. Jeg har kjørt en server selv (VPS) og det skulle ikke mye til før det begynte å lagge. Å kjøre server hjemme hos seg selv er retarded og det er flere hundre ganger bedre å kjøre den som deddi. Hvis du mener at det er utenfor dit budsjett å leie server så burde du egentlig drite i å ha din egen server for det passer deg egentlig ikke da...

Ikke hør på wtf1337 han er n00b
Vis hele sitatet...
ikke snakk om at noen er noob når du prøver og sende meg en av dine backdoorete crypterne til meg på skype
Trådstarter
Hei igjen, jeg det blir å bygge egen pc. Hva syns dere om denne?

http://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mo...5-5C4232275459

Hva syns dere? Noe negativ eller noe som kunne vært bedre til samme pris/rimeligere? Er det kjøling nok?
Tenker å kjøre ubuntu opperativsystem (instalere det via minnepenn), hvordan er det?
Sitat av guleman Vis innlegg
[...]Hva syns dere? Noe negativ eller noe som kunne vært bedre til samme pris/rimeligere?[...] Tenker å kjøre ubuntu opperativsystem (instalere det via minnepenn)[...]
Vis hele sitatet...
Ser forsåvidt grei ut Vet ikke om du trenger overklokking på prosessoren, men hvis ikke så koster i5-3570 en hundrings mindre.
Og å legge til en liten SSD er nyttig for rask oppstart og reboots, men i forhold til prisen trenger du vel kanskje ikke å ha det (servern skal jo forhåpentligvis ikke skrus av og på så mye).

Også siden du vil ha ubuntu, så vil du muligens fjerne reklamen, hvis du skal bruke den nyeste ubuntuen.
Trådstarter
Takk, men hvilken Ubuntu burde jeg bruke? Hvem er best? Ubuntu desktop (32-bit eller 64-bit) eller Ubuntu server (32-bit eller 64-bit).
Og burde jeg ta long-term support eller the latest features?

Og er stømforsyningen kraftig nok? Er den bra (kvalitet tenker jeg på) ?

Passer ramen på hovedkortet?
Sist endret av guleman; 23. mars 2013 kl. 22:09.
Game disconnected
pokemon's Avatar
er ikke så mye vits å ha grafisk uansett så ville bare tatt ubuntu server.
Trådstarter
Sitat av pokemon Vis innlegg
er ikke så mye vits å ha grafisk uansett så ville bare tatt ubuntu server.
Vis hele sitatet...
Hvem? Den som er long supportet eller den the lastest feature? Hva er forskjellen på de to?

Hvilken?**
Sitat av guleman Vis innlegg
Hvem? Den som er long supportet eller den the lastest feature? Hva er forskjellen på de to?

Hvilken?**
Vis hele sitatet...
Er nok ikke så farlig hvilken. Ta 64-bit latest features, support er nok ikke så viktig uansett. Og det er vel best å ikke ta server-versionen hvis du skal ha den til privat bruk også, men jeg er ikke sikker på hva forskjellen er på server og vanlig (sikkert GUI og slikt).
Trådstarter
Tar nok 64-bit lastest features desktop da Takk for all hjelpen jeg har fått
Sitat av guleman Vis innlegg
Tar nok 64-bit lastest features desktop da Takk for all hjelpen jeg har fått
Vis hele sitatet...
Desktop? Hvorfor ikke server?
Trådstarter
Sitat av Julenisse97 Vis innlegg
Desktop? Hvorfor ikke server?
Vis hele sitatet...
Virker litt lettere og holde på med.. og det er vel ikke stor forskjell på de to for en mc server
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Jo det er det. Desktop versionen kommer med en tungt bloated unity, denne krever en del ram og prosessor og ram trenger du en god del av til en MC server
Trådstarter
Hva er forskjellen i bruk da? Er det like lett å holde på med? Hvordan er den i startfasen (hvilke programmer er med osv)? og hvorfor bruker den mindre ram? Hva sparer den (at den bruker mindre ram)?