Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 991
Hvis jeg skal brenne windows 7 OS på en DVD,
vil denne funke?
http://www.clasohlson.com/no/DVD-R,-4.7-GB/Pr388521000

det finnes nemlig, DVD-RW, DVD-dual layer og DVD-R.

kan noen fortelle meg hvilke av de 3 jeg må velge?
Hvorfor ikke gjøre det over en USB- flashdisk? Ta en titt her
Det "DVD-RW" betyr er DVD read/ write så du kan slette filer på den, mens på en DVD-R kan du bare skrive til den en gang.
Oggy's Avatar
Trådstarter
9 1
Jeg kunne sikkert ha prøvd minnepinne, men jeg sitter på Linux.
Og jeg forstår ikke hvordan man åpner .exe filer på Linux.

Og takk for forklaringen.
Så det spiller ingen rolle hvilken jeg kjøper da.

Er det noen som husker hva man velger på selve brenneprogrammet når man skal brenne en OS over på en DVD-plate?
er det: "Burn as image" ?.
"Burn as image" skulle fungere fint.
Hvorfor skulle du måtte åpne en .exe fil for å skrive til USB i Linux? Last ned unetbootin, sett inn en minnepenn (FAT32) , velg imagefil og resten går av seg selv. Ingen .exe fil involvert.

Hvis du nevner hvilken distro du bruker kan jeg gjerne gi en mer detaljert forklaring.
Sist endret av Eidsten; 15. mars 2013 kl. 23:16. Grunn: La til siste setning.
Oggy's Avatar
Trådstarter
9 1
jeg bruker Linux Lubuntu og jeg har nå lastet ned Unetbootin fra Lubuntu Software Center.

Jeg vet ikke hva FAT32 er.
Og jeg aner ikke om den er FAT32, dessverre.
Jeg har installert mye rart på den, formatert den også, og så har jeg greid å gjøre sånn at 2GB sitter fast.
Det er en minnepinne på 7GB, men bare 5GB er tilgjenglig.

Men hvis jeg kjøper en ny minnepinne i morgen, vil FAT32 følge med?
Gjør følgende:
Last ned GParted, stikk inn minnepinnen. I GParted, velg minnepinnen i dropdownmenyen øverst til høyre. Så høyreklikker du på den i den store menyen midt på, og velg avmonter/dismount. Så velger du slett, og så formater til -> FAT32. Så kjører du på med UNetbootin.
Sist endret av Eidsten; 15. mars 2013 kl. 23:38.
Oggy's Avatar
Trådstarter
9 1
Woo,
Jeg tror jeg fikk det til:
http://i.imgur.com/r5pfGIv.png

Så nå er det bare å skru på Unetbootin og 'Mounte' opp en windows 7 OS og så vil det programmet gjøre det sånn at jeg kan installere windows 7 OS fra minnebrikken hvis jeg har skjønt det riktig. og jeg antar også at 7GB holder siden windows 7 OS ligger på rundt 3-4GB.

Tusen takk for all hjelp, det var snillt.
Dere er skikkelig kunnskapsrike, det skal dere ha.

Hei igjen, jeg trenger litt mer hjelp hvis noen kan hjelpe meg.

Jeg fulgte rådene over her og har gjort følgende hittil:

Lastet ned Windows 7 OS.
startet Unetbootin og valgte å loade min egen .ISO(W7 altså). og så valgte jeg USBpinnen(den jeg har bilde av over her) og så installerte jeg Windows 7 OS på USB-pinnen gjennom Unetbootin.

Så restarter jeg PCen og sørger for at den skal boote fra minnepinnen,
og så kommer det bare en skjerm hvor det står:

UNETBOOTIN:

<Default>


Press TAB to select option.
Siden jeg ikke så noe tegn av Windows 7 på listen så valgte jeg <Default>, men det ga 0 effekt.
Den siden forblir på skjermen til jeg restarter PCen.

Er det noen som kan ha en anelse om hva jeg har gjort galt?
Dette virket ikke som det skulle være så vanskelig, så jeg var rimelig sikker på at jeg skulle få dette til helt på egenhånd.

Grunnen til at jeg spør om hjelp er fordi jeg er redd for at noe skal gå galt mens jeg driver på utenfor en OS og at jeg ender opp med en PC som ikke har en fungerende OS og heller ikke en minnepinne med en fungerende OS, da vil jeg slite.

--------
Jeg har googlet litt rundt nå.

og fant:

Who told you that Unetbootin works with Winodws ISO?

From their website
UNetbootin allows you to create bootable Live USB drives for Ubuntu, Fedora, and other Linux distributions without burning a CD.
As far as I know there is only one guy who cliamed to be able to use unetbootin to make a W7 live usb that works on his blog(all other "turorials" were written by guys citing him without actually doing that themselves) The first comment on the guy's blog post was "What are you smoking man??!"


Edited: Also where did you get the idea that it is even possible to run Windows 7 on a usb? MS provides an iso, from what I understand, it is for people to upgrade from Vista on netbooks that don't have a CD drive. The live usb can only be created with MS's tool and it has to be installed on the Vista machine to be upgraded, the usb thus created would only work on that machine, and only for installing/upgrading; and you are supposed to make only one such usb.
Vis hele sitatet...
er dette riktig?
må jeg likevel gå kjøpe en DVD-plate?