Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 985
Halo allesammen.

Litt specs først er sikkert greit:
Kabinett: Silverstone Raven RV01
CPU: Inter Core 2 Quad Q9550 @2.83GHz
GPU: Geforce gtx280 (Kan kjøre SLI men problemet forverrer seg.)
HK: NVIDIA nForce 750i SLI P5N-D
RAM: Husker ikke hva heter men er Nvidia sertifisert 4x2gb @ 800MHz
OS: Windows Vista 64bit Ultimate SP2

Problem: Det som skjer er at når jeg spiller så hender det at Pc'n "fryser". Altså, skjermbildet blir på skjermen, det blir ikke svart. Jeg får ikke gjort noen ting, ikke lagt ned programmet eller gått til Oppgavebehandling. Eneste jeg kan gjøre er å starte pc'n på nytt med av/på knappen på kabinettet. Det skjer kun når jeg spiller, og det kan skje 10 ganger i løpet av en dag, eller ingen. jeg antar at det kan ha noe med varmen å gjøre. Men det har vært sånn i 1 år nå og jeg har brukt kompressor for å blåse ut all støv inni Hardware og utenpå, overalt. jeg har også byttet kabinett 2 ganger. Samme problem. Jeg har også 2 Geforce gtx280 men, jeg bruker bare det ene siden det skjer oftere/fortere med SLI.

Så hvis det er noen som kan hjelpe meg så hver så snill!
ta ut det ene minnekortet, hvis det fortsetter så bytter du den som sitter i med det andre.

Mest sannsynlig er det minnebrikker eller skjermkort
Siden det forverrer seg når du kjører SLI er det garantert varme som er problemet. Sørg for bedre kjøling i kabinettet så er problemet løst
er det kun et spesifikt spill dette skjer med eller er det alle grafiske spill?? prøvd å reinstalere spillet? sjekke at støtter kravene til spillene?
Sitat av thumber Vis innlegg
ta ut det ene minnekortet, hvis det fortsetter så bytter du den som sitter i med det andre.
Vis hele sitatet...
Mener du skjermkort?

Sitat av knutazz Vis innlegg
er det kun et spesifikt spill dette skjer med eller er det alle grafiske spill?? prøvd å reinstalere spillet? sjekke at støtter kravene til spillene?
Vis hele sitatet...
Det skjer med alle spill. alt fra Age og Empires 2 til Farcry 2 på full grafikk.(uten "lag" så specsa fungerer.)
[quote=ballestank;1722533]Mener du skjermkort?


Nei RAM'n din
Sitat av moridin Vis innlegg
Siden det forverrer seg når du kjører SLI er det garantert varme som er problemet. Sørg for bedre kjøling i kabinettet så er problemet løst
Vis hele sitatet...
Har satt meg ned ved vinduet og latt pc'n stå ved siden av, det er 2x 120mm Vifter som er med på suge inn luft og en 80mm som drar den ut samtidig mens Skjermkortet drar luft ut. Kabinettet er også veldig stort. Men det kan hende det er for lite ja. Ligger på rundt 70-80*C på gpu og 60-70 på cpu idle. Gpu og cpu stiger med ca 5*C når jeg starter far cry 2.

[quote=thumber;1722542]
Sitat av ballestank Vis innlegg
Mener du skjermkort?


Nei RAM'n din
Vis hele sitatet...
Da skal jeg teste litt ; )
85 grader er kanskje litt i meste laget. Det kan godt ha noe med varme å gjøre. Men, det kan også være et driverproblem. Prøv med de siste driverne.

Edit: Forresten rart at PCen fryser når det er hele 85 grader inni.
Sist endret av Kråkelefse; 27. mai 2010 kl. 15:05.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
85 grader er kanskje litt i meste laget. Det kan godt ha noe med varme å gjøre. Men, det kan også være et driverproblem. Prøv med de siste driverne.

Edit: Forresten rart at PCen fryser når det er hele 85 grader inni.
Vis hele sitatet...
Har installert de nyeste driverne fra www.nvidia.com og fra www.asus.no

Hehe, ja den fryser stakkar
CPU ligger på 60-70 grader idle? Er du sikker på at kjøleren din er montert skikkelig? Ikke brukt for mye kjølepasta? Det der er veldig høye temperaturer. CPU på idle bør ikke overstige 40 grader, skjermkort kanskje 60. Min Core 2 Quad Q9450 @3GHz rører knapt 60 grader under load med en 300-kroners Nexus-kjøler ...
Sett viftene sånn at de suger inn luft nede i kabinettet og blåser luft ut øverst i kabinettet. Varmluft stiger som kjent.
-Har du flere ledige vifteplasser? Bruk dem. Så store vifter som mulig. Inn under og foran, ut oppå og bak.
-Pass på at kabler inni maskina ikke hindrer luftflyten. Legg dem så tett som mulig inntil kabinettveggene, gjerne i kabelstrømper. Kabelrot = turbulens = dårligere kjøling.
-Har du SLI-oppsett med 2xGTX280 ser jeg for meg at du trenger all den kjøling du kan få. To veldig varme skjermkort.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
CPU ligger på 60-70 grader idle? Er du sikker på at kjøleren din er montert skikkelig? Ikke brukt for mye kjølepasta? Det der er veldig høye temperaturer. CPU på idle bør ikke overstige 40 grader, skjermkort kanskje 60. Min Core 2 Quad Q9450 @3GHz rører knapt 60 grader under load med en 300-kroners Nexus-kjøler ...
Vis hele sitatet...
Den er stappfull med støv og jeg vil med hånda på hjertet si det at en av norges beste data-menneske her har montert den så regner med at den sitter bra. : /

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Sett viftene sånn at de suger inn luft nede i kabinettet og blåser luft ut øverst i kabinettet. Varmluft stiger som kjent.
Vis hele sitatet...
De blåser inn nederst og ut øverst.

Sitat av Kråketær Vis innlegg
-Har du flere ledige vifteplasser? Bruk dem. Så store vifter som mulig. Inn under og foran, ut oppå og bak.
-Pass på at kabler inni maskina ikke hindrer luftflyten. Legg dem så tett som mulig inntil kabinettveggene, gjerne i kabelstrømper. Kabelrot = turbulens = dårligere kjøling.
-Har du SLI-oppsett med 2xGTX280 ser jeg for meg at du trenger all den kjøling du kan få. To veldig varme skjermkort.
Vis hele sitatet...
Kablene ligger "bak hovedkortet" stripset i sammen og er ikke i nærheten av luftgjennomstrømningen. Jeg kan prøve å sette inn 2 120mm vifter til oppå de to andre, kan det fungere? Det er ikke plass til mere "ut".
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:19.
Sitat av ballestank Vis innlegg
Den er stappfull med støv og jeg vil med hånda på hjertet si det at en av norges beste data-menneske her har montert den så regner med at den sitter bra. : /



De blåser inn nederst og ut øverst.



Kablene ligger "bak hovedkortet" stripset i sammen og er ikke i nærheten av luftgjennomstrømningen. Jeg kan prøve å sette inn 2 120mm vifter til oppå de to andre, kan det fungere? Det er ikke plass til mere "ut".
Vis hele sitatet...
En av norges beste data-menneske ville ikke kjørt SLi, og han ville heller ikke kjøpt nVidia. Og ihvertfall ikke et nForce chipset på hovedkortet.

Blås ut alt støvet med trykkluft på boks som du får kjøpt på elektro butikker, Biltema, Clas Ohlson osv.
Sist endret av SemiColon; 27. mai 2010 kl. 22:40.
Sitat av ballestank Vis innlegg
Den er stappfull med støv
Vis hele sitatet...
[tjukk sørstatsdialekt]Well, I done found your problem, boy.[/tjukk sørsatsdialekt]
Du trodde ikke det muligens kunne ha noe med problemet å gjøre? Som det ble sagt her nettopp; trykkluft på boks. Til det er rent. Samme med skjermkortene. GTX280 har vel ofte plastdeksel over hele kjøleren? Prøv å ta av disse, om mulig, når du renser. Da ser du litt bedre hvor støvete det er.

Og ... da du skulle kjøpe deg kabinett endte du opp med ett med tre vifteplasser? Hvilke kriterier gikk du etter da du valgte? "Hvordan kaste bort mest mulig penger ved å ødelegge hardware"? Skaff deg for guds skyld et nytt kabinett! 3 vifteplasser er ingenting i dag, og alt for lite for et oppsett med GTX280 i SLI. Eller gjør det på DIY-måten: platesaks, bor og fil, så har du plutselig mange flere vifteåpninger.

Enda et tips: sett filtre på alle vifter som trekker inn luft. Man får kjøpt gode, vaskbare viftefiltre for noen tiere hos alle butikker som har et seriøst utvalg av PC-deler. Ikke sett filter på vifter som blåser ut. Naturlig nok.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
En av norges beste data-menneske ville ikke kjørt SLi, og han ville heller ikke kjøpt nVidia. Og ihvertfall ikke et nForce chipset på hovedkortet.

Blås ut alt støvet med trykkluft på boks som du får kjøpt på elektro butikker, Biltema, Clas Ohlson osv.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte delene, han "monterte" den ; )

Trykkluft på boks ja, hørtes smart ut, det skal jeg prøve takk takk

Sitat av Kråketær Vis innlegg
[tjukk sørstatsdialekt]Well, I done found your problem, boy.[/tjukk sørsatsdialekt]
Du trodde ikke det muligens kunne ha noe med problemet å gjøre? Som det ble sagt her nettopp; trykkluft på boks. Til det er rent. Samme med skjermkortene. GTX280 har vel ofte plastdeksel over hele kjøleren? Prøv å ta av disse, om mulig, når du renser. Da ser du litt bedre hvor støvete det er.

Og ... da du skulle kjøpe deg kabinett endte du opp med ett med tre vifteplasser? Hvilke kriterier gikk du etter da du valgte? "Hvordan kaste bort mest mulig penger ved å ødelegge hardware"? Skaff deg for guds skyld et nytt kabinett! 3 vifteplasser er ingenting i dag, og alt for lite for et oppsett med GTX280 i SLI. Eller gjør det på DIY-måten: platesaks, bor og fil, så har du plutselig mange flere vifteåpninger.

Enda et tips: sett filtre på alle vifter som trekker inn luft. Man får kjøpt gode, vaskbare viftefiltre for noen tiere hos alle butikker som har et seriøst utvalg av PC-deler. Ikke sett filter på vifter som blåser ut. Naturlig nok.
Vis hele sitatet...
Jeg har blåst ut støv før med kompressor og det ble helt rent da, men problemet besto. Men jeg skal blåse ut støvet en gang til som det har blitt sagt her med trykkluft på boks, for å sjekke en gang til.
det er 4 vifteplasser fant jeg ut, beklager for min feil der. Men det er sikkert for lite det også. Viftene er store så det er ganske så mye luft den trekker inn. Det sitter også vaskbare støvfiltere ved luftinntak. Kan en cpu kjøler hjelpe til med luftgjennomstrøm? det er en stor type så viftens retning er inn mot kjøleribbene og bak der sitter hovedvifta til luftuttaket. Kom på i farta at jeg kan sette en til vifte på den cpu kjøleren. det vil si 5 vifter.
Beklager for rot her men har det litt travelt akkuratt nå.
Tusen takk for hjelp, det er helt sikkert varmen, og jeg skal kjøpe et par vifter til! : )