Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2348
Hei!
Jeg lurer på om det er noen her som vet av kurs eller lignende til laging av electronica musikk. Noe sominneholder oppbygning, dypere inn på elementene og lære hvordan man bruker/setter opp alt basic av utstyr.

Noen som har vært borti noe av dette?
Hvor og hvor lang tid?

Takker på forhånd

MvH Emil
Jeg bruker fl studio 11, og bruker tutorials på youtube som mine "lærere", koster da også lite, med unntak av prisen for programvaren (om du ikke tråler bukta)
Men om du ønsker et sted å møte opp på et slags kurs "fysisk" har jeg dessverre ingen tips til.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du trenger ikke noe kurs for å lære deg dette, ei heller utstyr. Kjøp et DAW - Ableton Live, FL Studio, Cubase e.l - og les manualen eller les/se tutorials på internett.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det de over meg sa. Fiks deg en DAW og øv. Det kan ta svært mange år, men er en ekstremt givende og morsom hobby! Les om det på Internett og se videoer der andre produserer for å plukke opp tips. Hør på musikk og ta inspirasjon derfra, gjerne prøv å gjenskap lyder andre har laget osv.

Mener du "analog" electronica så er jeg dog usikker, men det er jo desidert det kuleste man kan gjøre innenfor sjangeren. Jeg regner dog med at det er en ekstremt dyr hobby, men hvis man liker å holde på med det så hvorfor ikke? Starte med en synth og plutselig har man et helt arsenal av launchpads, synther og alt mulig.
Kurs er ikke noe poeng. Da lærer du bare det "de andre" gjør. Du lærer at slik MÅ det være. Det er bedre å jobbe med alt selv gjør slik du vil, og bruk din egen stil. Da vil du oppnå mye bedre resultater. Bare les teori om hvordan noter oppbygning fungerer osv så vil du komme langt.
Hvordan folk foretrekker å lære er faktisk veldig individuelt. Noen foretrekker å se på youtube og replikere det som blir gjort på skjermen mens andre liker å utforske mye selv med litt hjelp fra Google.

Gjør det til et prosjekt OP. Ha et mål for hva du ønsker å lage og evt. ha en liten anelse om hvordan du skal gjøre dette. Dette var i allefall slik jeg gjorde det. Det å starte med å remixe en sang for eksempel er faktisk en god måte å lære på.

Hvis ikke er det veldig mange FLP'er der ute(så sant du velger FL Studio da) som du kan se nøyere på. Send meg gjerne en melding, TS. Jeg er ikke den beste, men jeg liker å hjelpe!
Jeg anbefaler deg å ta et kurs. Dersom du er i Oslo, kan jeg anbefale Studio2.

Det er mye man kan lære gjennom tutorials, men se på det som en liten investering. DAW-er er såpass avanserte programmer at det kan være fint å lære de grunnleggende tingene skikkelig fra begynnelsen av.