Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7938
Er det noen her som har erfaring med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrele (Impulsiv) og behandler dette med cannabis?

Jeg er en ung jente som har fått diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (impulsiv). Fikk denne diagnosen i 2013. Da jeg var 13 år fikk jeg diagnosen ADHD, og fikk utskrevet resepter på Ritalin, Strattera, og concerta. Alle pillene gav meg plager som spisforstyrelser og oppkast og gikk ned 16 kg på mellom 3 - 4 måneder.
har alltid slitt med impulsivitet, ekstreme humørsvingninger, aggresjon, og depresjon. Fikk etter langvarige plager en akutt time i Psykiatrien i 2013, de gav meg en ny vurdering der de kom fram til at jeg hadde diagnosen Emosjonell ustabil Personlighetsforstyrrelse. Det siste året har jeg røykt mye Cannabis og hasj, hvor jeg har begynt å tenke mer jeg har begynt og innse ting. For 4 måneder siden flyttet jeg langt bort fra all familie og flyttet sammen med min samboer. Først bodde vi i morens leilighet siden hun var bortreist. Der bodde vi en måned før vi flyttet inn i vår egen leilighet. Jeg har akkurat begynt i lære og har blitt kjent med mange nye mennesker på veldig kort tid. Dette har også vært en på kjenning siden jeg sliter mye med usikkerhet. Ble mobbet fra tidlig i grunnskolen til starten av videregående hvor jeg fikk en ny start. Jeg har aldri klart å bygge meg opp igjen pga kontinuerlig fysisk og psykisk mobbing i fortiden, på toppen av det hele har jeg en diagnose som trigger følelser mye kraftigere. Jeg har aldri vært selvskader, og har heller aldri gjort lignende. Siden innflytning har jeg fortsatt med røykevanen for å slappe av på kvelden etter jobb, men den siste måneden har jeg merket sterk økning i symptomer fra diagnosen min. Dette mener jeg kan være grunnet at jeg ikke går til psykolog lenger, og at jeg for tiden ikke røyker daglig siden pengene blir trang. Jeg vet at dette ikke er en form for abstinens grunnet nedtrappingen, siden jeg har hatt "hvite uker" ( tidsrom hvor jeg ikke røyker) uten og ha noen form for problemer. Kan jeg klart meg 6 måneder uten psykolog grunnet mitt inntak av Cannabis eller skal jeg innse det som en tilfeldighet?

Takk!!
Jeg er stappfull av adhd og cannabis hjelper så absolutt, men det hemmer tankegangen min så jeg gjør det ikke lenger.
Jeg har pause fra cannabisen nå og planlegger å gjøre det til en helge ting om noen måneder, kanskje år.

Top 5 mental conditions treated with marijuana/
Cannabidiol the side of marijuana you dont know
Sist endret av Trollanon; 31. oktober 2014 kl. 03:35.
Trådstarter
10 1
Ja jeg prøver og dosere den ut ifra behov for jeg bli omtåket om jeg holder et for høyt nivå. Så føler det samme når det blir for mye
Marihuana har hjulpet mange sjeler i såre stunder, men selvmedisinering er noe man ikke skal ta lett på, søk opp så mye info om lidelsen kan og om det finnes noen som helst dokumentert effekt på lidelsen.

Mulighetene for å ta kontakt med en lege i amster og der, de har generelt litt mer peiling og kan gi deg resept vis de mener det kan hjelpe deg.
På grunn av Schengen avtalen kan du med resept fra en lege i det landet det er lovlig ta med 3 måneders forbruk til norge helt lovlig.
Om du har fått diagnosen BPD (Borderline Personality Disorder), og merker oppsving i symptomer, er det viktig at du kommer deg tilbake i samtaler med psykolog så raskt som mulig. Angående ditt spm om cannabis vil "fikse" det - så er svaret nei. Personlighetsstrukturer er rigide og kan ta årevis med klinisk behandling for å endres. Mitt beste tips er å kontakte fastlege og forsøk å få en henvisning til en psykolog som kan dialektisk atferdsterapi (DBT). Den positive nyheten er at symptomtrykket hos pasienter med BPD generelt blir mindre intenst jo eldre og mer moden man blir - spesielt hvis man holder seg i fulltids jobb/studier og klarer opprettholde relativt stabile relasjoner.
Hvis du skal benytte cannabis medisinsk så tror jeg det blir veldig vesentlig hvor mye det er av thc, cbn og de andre godsakene i weed'n for å oppnå ønska effekt.

Lykke til med situasjonen din. Håper det ordner seg
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg er helt enig i med det Lootfisk skriver. Det at hasjen har hjulpet deg en periode kan være helt tilfeldig da Bordeline pr definisjon svinger mye mellom gode og dårlige perioder. Du har hatt mye på tapeten i det siste og dermed trigges symptomene.

Ta kontakt med fastlege og sjekk ut DBT og Mentalisertbasert terapi (MBT).

Hasj vil IKKE hjelpe deg i lengden og pr dags dato finnes det ikke noen form for Borderline medisin. Jeg fikk en virkelig god effect at Cipralex uten bivirkninger (veldig heldig). Før dette ble jeg satt på Lamictal for å stabilisere svingningene men den hadde liten effekt på meg.

Min oppskrift har vært langvarig spesialisert behandling (fordi mange i helsevesenet skyr Borderliner og får til dels kraftige motoverføringer. Finn en psykolog med erfaring med denne diagnosen.

Sjekk ut Ullevåls DBT team for ungdom: http://dbt.no/dbt-team-i-norge/ De har veldig gode resultater. Det samme med MBT teamet på Ullevål. Ellers er det lignende tilbud over hele landet.

Lykke til - det vil bli bedre
Cannabis er vel noe man skal styre unna i slike tilfeller