Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5240
Jeg kunne gjerne tenkt meg å lage et passivhus/nullhus som er mest mulig off the grid, og som er delt i 2, slik at man kan ha leieboer(e) i den ene halvparten, og jeg lurer på hvor realistisk det er. Da tenker jeg følgende:

- Minimere elektrisitetsbehov ved å isolere hele huset svært godt, samt bruke vaskemaskiner uten strøm , ha en kjeller til oppbevaring av ting som trenger kulde men som ikke må ha kjøleskap, og ikke ha oppvaskmaskin.

(Strøm vil man da bare trenge til el-dingser, kanskje små kjøleskap, mobile bredbånd, kanskje små vifter som man aktiverer etter å ha brukt snurredassene, og oppvarming av vann for dusjing/bading. Kanskje varmepumpe, hvis ikke isoleringen er nok til å holde kulda ute?)

- Plassere huset et sted slik at man kan legge et rør opp til en bekk, og la Newton frakte vannet til en stor tank, for å slippe mye vedlikehold og elektrisitet til pumpe.

Vil man kunne dekke strømbehovet for dette med solceller, vindmøller og batteri? Vil vann-løsningen være nok til 2 husstander, hvis man ikke sløser vann med oppvaskmaskiner og vaskemaskiner?

Hvis dette er realistisk, hvor mye vil det koste, hvis jeg er villig og kapabel til å gjøre en del ting selv (lærer ting relativt kjapt)?
Sist endret av Mornajens; 1. mai 2017 kl. 16:42.
Nullhus handler vel mer om å produsere like mye energi som huset bruker, ikkje nødvendigvis å ha strømforbruk o.l. tilsvarende null. Så ingen som hindrer deg i å ha vaskemaskin og annen luksus vi tar forgitt.

En annen viktig faktor er størrelsen på huset.
Tror du trekker dette litt lengre enn nødvendig.

Om du borrer etter vann, så får du en fin løsning på normalt innlagt vann. Og kan til en viss grad bruke dette som du måtte føle for.
En moderne vaskemaskin bruker knapt vann eller strøm. Vi snakker om 0,5-1 kWh per vask og ca 50 liter vann.
Store kjøleskap bruker heller ikke spesielt mye strøm. Ca 0,3 kWh per døgn. Små kjøleskap bruker ca det samme.
Så i løpet av en uke med 1 vask, snakker vi om ca 3 kWh forbruk på disse to tingene.

Skal du spare på forbruket så er det matlaging og oppvarming av bolig og vann som krever energi.
Matlaging kan du problemfritt kjøre på gass.

Sats på bergvarme til oppvarming av tappevann og bolig. Alternativt bruk av solfangere.
Solceller på taket med batteribank til å holde boligen forsynt med elektrisitet. Her må du nok også supplere med vindmølle eller annet for vinteren.


Så fremt du ikke planlegger å bosette deg nært en by, men samtidig "i skauen", så er nok ikke utleie så realistisk. Inntektene på utleie blir i såfall heller laber og vil ikke lønne seg.
Trådstarter
9 4
Takker for svar.

Hvis man bruker gass til matlaging, er det ikke fare for at de kan sprenge/begynne å brenne? Har hørt mange slike historier.

Hvis man har brønn, er det fare for at det kan være tomt for vann i bakken i perioder med lite nedbør? Spesielt hvis det er mange hus/gårder i nærområdet som bruker undergrunnsvann. Det er jo nesten rart å tenke på at det er så enorme mengder vann nedi der.
Utfordringene med energiforsyning er et kapittel for seg selv, men jeg ville aller først fokusert på selve bygget.
Smarte løsninger ved byggeteknikk, isolasjon og ventilasjon er nøkkelen for å minimere energibehovet.

Du får lite igjen for å isolere noe særlig tykkere enn 400mm med mineralull.
Da er det bedre å vurdere andre typer isolasjon med lavere u-verdi.
Aerogel er en type isolasjon som kan benyttes i vegger. Den er noe transparent, så man kan gå ned på antall vinduer og likevel få nok lys inn i huset. Den er ganske dyr, men det kan anses som en investering. http://www.huseierne.no/hus-bolig/te...er--lyset-inn/

Minimer antall kuldebroer med iso-stendere og andre smarte løsninger.

Vinduer har tidligere vært lekkasjepunkter, men gode isolervinduer (3-lags) er godt nok.
Varmegjenvinner i ventilasjonssystemet minimerer spillvarme.

Om du skal bruke snekker så vil jeg anbefale å bruke noen som har kjennskap til passivhus eller plusshus.
Det er ikke negativt om de har erfaring med å bygge etter krav fra ulike miljøsertifiseringer som f.eks. BREEAM, selv om dette ikke er så vanlig for bolighus. Grunnen er at det gjøres feil i utførelse hele tiden og man trenger noen som forstår viktigheten av god utførelse i miljøbygg.
Sist endret av Pope; 2. mai 2017 kl. 17:47.